Hilangkan Parut Jerawat Kat Muka Anda

Posted by Encik Oktant at Jumaat, Jun 05, 2009
Ramai tak di antara anda yang mengalami masalah untuk hilangkan parut jerawat? Kebiasaannya nak hilangkan parut atau bekas jerawat ni memakan masa gak. Sehinggakan kadang2 ada yang dah putus asa menunggu. Waduh... ianya pastinya menguji tahap kesabaran anda, kan?

Namun begitu, usahlah anda runsing sangat mane bleh tak runsing dik oii, jatuh la saham aku kalo cam nie... huhu dengan keadaan ini. Sebab, suatu hari nanti kulit anda pasti kembali sihat bila dah jumpa petua @ kaedah rawatan yang sesuai dengan kulit anda.


Nah, ni ada satu petua kecantikan untuk menghilangkan kesan jerawat kat muka anda. Ikuti langkah di bawah, okey;


1. Ambil sedikit rizom cekur dan tumbuk sehingga halus.

gambar daun cekur 1
Gambar Daun Cekur - Wikipedia


gambar rizom cekur 1
Gambar Rizom Cekur - Mardi



2. Kemudian, campurkan pula rizom cekur yang dah ditumbuk halus tadi dengan bedak sejuk.

3. Gaul dan kacau campuran tu sehingga sebati.

4. Sapukan pada kawasan kulit muka anda yang berjerawat tu sebelum tidur.

5. Pada keesokan pagi, cucilah wajah anda sampai bersih.


Amalkan pemakaian bedak sejuk + rizom cekur ni sampailah parut jerawat anda tu hilang.



Selamat Mencuba!


p/s: Petua kecantikan lain yang berkaitan dengan jerawat boleh anda dapati di artikel 1 lagi petua hilangkan jerawat batu.

300 komen on "Hilangkan Parut Jerawat Kat Muka Anda"

«Lebih lama   ‹Lebih lama   1 – 200 daripada 300   Terbaru›   Baru»
zool on Jun 07, 2009 7:39 PTG berkata...

bagus sekali ni. boleh digunakan.parut jerawat aku memang byjk

oktant on Jun 08, 2009 7:46 PG berkata...

@ zool: terima kasih. cuba jgn tak cuba. mudah2an hilanglah semua parut tu. :)

Callister on Jun 08, 2009 8:20 PG berkata...

rizom cekur 2 leh cari kat ner??
huhu..xpernah dgr pun..

oktant on Jun 08, 2009 10:15 PG berkata...

@ Callister: rizom = batang cekur. mcm dlm gambar ke-2. ianya boleh dapat drpd pokok cekur tu sendiri. atau cuba cari kat pasar tani.

mira berkata...

cuba russian tea utk ilangkan jerawat
teh ni x pahit. rasa dia tawar je. nk tau lbih lanjut email kt saya sweet_ted_dybear@rocketmail.com.my

oktant on September 18, 2009 5:03 PTG berkata...

@ mira: ok.

Tanpa Nama berkata...

ada org ckp pkai kulit kayu manis... tp sy pkai, muka jd merah2 gatal2 huhu

oktant on Disember 09, 2009 2:27 PTG berkata...

Saya tak pernah gunakan kulit kayu manis. Jadi, saya kurang pasti kesannya.

Kalau saya ada makluman yg berkaitan, saya akan update di blog ini ya. :)

zuren@yiyen berkata...

um betul keh gne btg cekur tue ley ilg parut..?

oktant on Disember 12, 2009 9:58 PG berkata...

@ zuren@yiyen : sy harap awak dapat mencubanya dgn penuh yakin. mudah2an awak serasi dgn cara nie. :)

Tanpa Nama berkata...

oktant,camane nk ilangkan biji2 kt muka?
n camanr nak pulihkan balek muka yang berlubang2.pliz

oktant on Disember 18, 2009 8:35 PTG berkata...

Saya kurang pasti biji2 yg macamner tu? Boleh tak awak jelaskan sikit lagi mengenainya.

Mengenai kulit muka yg berlubang tu, saya rasa sukar untuk awak memulihkannya. Sebab setahu saya kesan tu akan kekal. Kalau setakat kesan jerawat, mungkin ia boleh dihilangkan.

Walauapapun, saya akan cuba carikan petua yg berkaitan kalau ada.

Buat masa ini, awak buat dulu rutin penjagaan kulit muka seperti biasa. Boleh rujuk artikel penjagaan muka di bahagian bawah blog ni.

Ada sesetengah daripada artikel tu, saya ada tambah sedikit tips di bahagian ulasan(komen).

Harap ia dapat membantu awak yer. :)

oktant on Disember 31, 2009 12:09 PG berkata...

@ Callister: rizom tu bahagian ubi cekur.

Tanpa Nama berkata...

lily : aku gne kulit kayu manis ltak kt tmpt parut kt kaki, abes tgl kesan wrna merah tompok2..dlaa mse pkai tu pijar.. ngatkn bkesan.. mken bruk kaki aku.. spe2 tlgla bg aku petua tuk hlgkn kesan melepuh gne kulit kayu manis tuu..

Sarah Adnan berkata...

Salam To lily. setahu saya kalau jadi merah2 tu penggunaan serbuk kayu manis terlalu banyak/pekat. guna serbuk tu cair-cair sja, cair macam bedak sejuk jenis air. untuk hilangngkan kesan merah2 tu cuba tips ni. bila awak makan pisang kulitnye jangan buang, gosok bahagian dalam kulit tu pada kaki insha allah parut dan kesan merah akan hilang

Sarah Adnan berkata...

salam,Oktant ada tak petua yang boleh hilangkan parut jerawat baru dalam masa 1 minggu.say sebelum ni guna pencuci muka 'tawas dengan esktrak aloe vera' ok bagus parut boleh hilang tapi lebih dari satu minggu. saya ada beberape petua tapi tak sure boleh tak hilang dalam masa 1 minggu. runsing ni...

oktant on Januari 15, 2010 8:15 PTG berkata...

@ Sarah Adnan: Waalaikumussalam. Buat masa ni belum ada lagi. Sebab, biasanya parut ni memang lama sikit nak hilangkan.

Tanpa Nama berkata...

camne nak hilangkan parut di kaki?
parut hitam..maybe bekas kudis

oktant on Januari 23, 2010 2:39 PTG berkata...

Untuk hilangkan parut, awak rujuk kat;

1. Hilangkan Parut Pada Badan

2. 2 Cara Asam Jawa Hilangkan Parut

Manakala utk kudis, awak cuba rujuk di;

a. Petua Merawat Kudis dan Bisul

b. Daun Gelenggang Ubati Penyakit Kulit

c. 1 Amalan Mengubati Penyakit Kulit

d. Cara Mudah Mengubati Kudis

Harap membantu.

Tanpa Nama berkata...

hai..sya lestari awan(kwn2 panggil tari awan)muka sya ada parut jerawat batu yg b'lubg2..boleh x nak hilangkan..dlm masa setahun pun xper..

oktant on Februari 01, 2010 11:59 PTG berkata...

Hai tari awan. Awak boleh dapatkan petua-petua lain yg berkaitan di blog ini pada bahagian "Artikel berkaitan Penjagaan Muka" di bahagian bawah.

Harap dapat membantu.

Rabia Sensei on Mac 11, 2010 10:30 PTG berkata...

Visiting. Thanks for the info~

oktant on Mac 12, 2010 9:18 PG berkata...

@ Rabia Sensei : Hi, you're welcome. Thanks for visited my blog too. :)

Tanpa Nama berkata...

wah.. berhasil... kulit saya bertambah anggun dan jelita... sya sukakanya... wajah saya kini siras dengan azrin yang handsome.. hahaha

oktant on Mac 23, 2010 4:11 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Tahniah saya ucapkan. :)

Tanpa Nama berkata...

kulit kayu manis berkesan..tp utk parut bru aje..asah kat lesung batu..pastu letak air ckit n sapu kat muka...

oktant on Mac 26, 2010 2:39 PG berkata...

@ Tanpa Nama: Terima kasih untuk tip di atas. Semoga ia dapat membantu anda yang memiliki parut baru.

Tanpa Nama berkata...

salam...sblum ni sye guna produk pengelupasan..tpi dh lama tgglkn...cuma nk hilangkan kemerah2an akbat produk lama tu yg ssah..tolong sesiapa ada pengalaman brjaya..

Tanpa Nama berkata...

Ollaah...ada tak cara yang lebi cepat berkesan tuk ilangkan parut akibat kena chicken pox.. huhuhu.... parut tu sampai berlubang2 la''

oktant on Mac 31, 2010 2:32 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Cuba awak sapukan minyak gamat kat tempat yg berkenaan.

yaya berkata...

cam susah jew nak dapat daun ne...
kaedah laen yg lg mudah x de kew..???

Tanpa Nama berkata...

Ollaah... oktant tapi cam na ek lau bekas parut yg belubang tu saiz dia besar skit,rasanya lau sapu minyk gamat tu parut tu akan balik spt sediakala ke???lau parut tu dah lama leh hilang ke???..huhuhu.. minyak gamat tu nak dapt kat mana?? minyak gamat yg jenis ape ek ya nak kena pakai??? tolonggggg....

oktant on April 01, 2010 10:28 PG berkata...

@ Tanpa Nama: Kalau tak silap saya, parut chicken pox tu akan hilang sendiri nanti. Gunakan minyak gamat yang dalam botol kecil tu. Selalunya ia diperbuat dari Langkawi.

Cuba awak cari kat kedai yang ada jual jamu atau produk kesihatan.

Sebagai alternatif, awak boleh cuba gantikannya dengan baby oil (minyak bayi). Sapu aje setiap hari kat bekas kesan chicken pox tu.

Harap membantu.

Tanpa Nama berkata...

iya parut tu ada gak yg hilang tapi parut yang berlubang ni payah skit nak hilang,.. huhuhu.. oktant dah ada ke yg berjaya dengan kaedah ni,?? parut ni da lama la , dah setahun lebi da,..minyak gamat tu mksd sy khusus kat wajah ke coz parut ni kat wajah la oktant... tolong la sy...... huhuhu....

oktant on April 01, 2010 11:21 PG berkata...

@ Tanpa Nama: Parut yang berlubang tu dah lama ye? Saya cadangkan awak cuba sapu dulu dengan minyak gamat.

Sebab sebelum ni pun bekas jerawat dan parut kecil aje yang pernah dicuba dan berhasil. Memang minyak gamat ni boleh disapu muka dan di seluruh badan.

Tanpa Nama berkata...

Thanks oktant,harap saranan awk ni berjaya tuk saya... huhuhu. berharap sangt dah ni.... doa2 kan la ye...

oktant on April 01, 2010 2:34 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: U're welcome. :)

InsyaAllah. Saya sentiasa doakan yang terbaik untuk awak.

Tapi awak perlu buat setiap hari. Mungkin ianya agak memakan masa. Awak perlulah bersabar sikit. Kalau belum ada minyak gamat, gunakan bedak sejuk dulu.

Kalau takde gak, sapukan dulu muka awak dengan campuran asam jawa dan air ke muka.

Mudah-mudahan ia dapat menyelesaikan masalah awak.

Tanpa Nama berkata...

Ollaah oktant. btul ek doakan lah sy ni, ..makan masa ke kaedah ni??? paling lama berap lama ye??? asm jw pun leh pakai ke...hehehe tak sangka le, ingkN ikan je pakai asam jw..hehehe... sebenarny parut sy ni satu je, tapi saiz dia besr skit, dah tu kat muka pula tu... geramm

oktant on April 02, 2010 10:35 PG berkata...

@ Tanpa Nama: Jangkamasa yang tepat, saya tak berapa pasti. Sebab parut tu dah lama. Jadi, usahalah lebih sikit ya. :)

Tanpa Nama berkata...

kalu parut jerawat tu susah jgk hilang mcm saya juga pernah ada pengalaman parut yg memalukan untuk sy ke tempat kerja...tp alhamdullillah semenjak menggunakan khidmat slimworld skin solution,semua parut tu hilang dlm tempoh dua bulan rawatan...selamat mencuba semua...

Tanpa Nama berkata...

bagaimana nak atasi masalah keguguran rambut?

Tanpa Nama berkata...

oktant-boleh ke guna minyak gamat untuk hilangkan kesan parut jerawat kat muke...kalau boleh minyak gamat mane ea?..sebab banyak sgt jenis minyak gamat...

sha_wani berkata...

salam...sy dh cuba mcm2 cara
la tp still xboleyh..
parut sy neyh pn d sbb kan chicken pox..
hmpir 2tahun la mnunggu..x ilang gak..
pastu ade lubang byk2 larh..
cmner cra nk ilang..T.T

Tanpa Nama berkata...

haha

Tanpa Nama berkata...

em.....x brksan pOwN

aina(prO) berkata...

x lEh pOwN

Oktant on Mei 15, 2010 5:31 PTG berkata...

@ Tanpa Nama:

- Bagi masalah keguguran rambut, sila lihat petua yang ada di sini.

- Awak boleh guna minyak gamat yang diperbuat dari Langkawi. Biasanya dalam botol kecil dan penutupnya warna merah.

Jenama "Nusantara" atau lain-lain pun boleh. Janji asli dan ori. :)


@ sha_wani: Saya kurang pasti cara nak hilangkannya. Sebab dah sampai tahap berlubang, kan?

Kalau tahap biasa, mungkin awak boleh sapukan kesan campak tu dengan minyak bayi atau minyak gamat.

Ataupun, cuba awak ikuti petua kat sini.

Mudah-mudahan berhasil lah ya.


@ Tanpa Nama: Tak berkesan ke? Ada 2 kemungkinan.

Pertama, awak dah buat berapa kali atau berapa lama? Pastikan awak mencubanya dengan penuh sabar ya. Usah lekas mengharapkan kesan dalam masa yang singkat.

Kedua, mungkin petua ini tak sesuai untuk awak kot.

Harap maklum. :)

mya berkata...

ntok parut ciken pox, korg try la ROSA T.. saye kne mase form 1,minyak tu rasenya lam rm65 camtu la..ahamdulillah semua parut ilang!

skng saye ade parut jerawat di pipi kanan, kiri n dagu..saye try krim MEDERMA, lebey kurg rm35..skng bru seminggu pakai,alhamdulillah..nmpak la perubahanye ..dulu parut tu merah skng ni dh jadi merah pudar..hehehe samat mencuba!

Tanpa Nama berkata...

mya:mederma tu nak beli kat ne?

oktant:saya x tau la ape yang ada kat hidung ni bulat je warna itam...nak kata bekas jerawat x tau la...ada x cara nak ilang?

Tanpa Nama berkata...

Mane nk cri rizom cekur 2??? x prnh dgr pn nme 2??

Tanpa Nama berkata...

saya ada guna satu produk facial cleanser yg berasaskan asam jawa..atas nasihat my friend. mmg berkesan sbb dye dpt hilangkan parut jerawat saya.parut yg lame2 pn dh ilang.. Dulu saya suka tukar2 pencuci muka, skrg dh pakai yg ni, x tukar2 dh. what a good product.. nama produk tu a's first asam jawa
kl sape nak tahu lanjut pasal produk tu, masuk kt website produk nih
http://www.asfirstfacialcleanser.blogspot.com/
ramai yg x tau pasal produk ni..so sy syorkan, sape2 yg ade parut kt muka tu , gunalah produk ni. mmg sgt9 berkesan, harge pn x mahal..

Tanpa Nama berkata...

na tnye skit owg kt ats....
emm,prodk 2 saye xpndai la nk bli kt on9
hrp sedare dpt bg in4maci kt sye cmne nk dptknnye...
1agy,kt kole tranu adjual x bnd ni???
law de,tlong bgtaw kt mne jual bnd niey??
kt fmasi ade x????

Tanpa Nama berkata...

oktant???asam jawe law prut jrwat lme x ambk mse nk ilgknnye????
tlong oktant bn2...
arp sgt niey>=

oktant on Jun 07, 2010 3:50 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Kalau parut lama, masa utk hilangkannya mungkin lebih lama sikit. Biasalah tu.

Buat aje petua asam jawa tu. Makin lama awak bertangguh, makin lambat la parut tu akan hilang.

Tanpa Nama berkata...

sy beli on9 je produk a's first facial tuh.. g bank-in je, harge pn x la mahal, rm25.oo sbotol. order gune sms je.. then dlm sminggu je smp r kt umah..

quena berkata...

kwn i de order produk nie 0nline.. mmg bagus pn produk ni..

Tanpa Nama berkata...

x pasti kt pasaraya ada x produk ni, tp sy order ikut on9. sms je..yg mcm kt blog 2 bgtau. try r..
sy suke je guna facial clenser ni..parut sy skang ni dh makin kurang.. =D

Tanpa Nama berkata...

Parut - boleh hilang..
asalkan kesabaran itu ada...
Kepelbagai bahan kimia yang digunakan akan merosakkan lagi kulit. Justeru itu, bersabar adalah ubat terbaik untuk menghilangkan jerawat.
+ cukup tidur
+ gaya pemakanan
+ tahap stress..
+ tahap kesabaran

hahahaha

Hilangkan Parut Jerawat on Jun 17, 2010 2:59 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Woww! Saya suka dgn komen awak nie. Itulah yg sebaik-baiknya. Memang terbaikk. ;)

Tanpa Nama berkata...

sy ada banyak parut jerawat..mcm ner nk ilangkn ni yek? org yg di atas ckp kena ckup tido, jgn stress, n sabar..tp mcmner nk sbar kalo muka sy byk tompok gelap mcm ni..lame dh sy bersabar..skrg xleh sbar lg.. skrg mse untuk bertindak..haha.. sy nk ilangkan parut2 jerawat kt muka sy.. sape2 de petua best, gtau laaaa

Tanpa Nama berkata...

sy suke pd komen yg di atas.. tp bg sy, kita kena tambahkan juga faktor 'amalan n gaya hidup'..kl kita jenis yg x kerap basuh muka, tdo dgn muka x bercuci..bila la nk cantik kulit 2..kn. so sy rasa amalan n rutin kita tiap2 ari memainkan peranan penting jgk.. gunala pencuci muka yg sesuai utk kulit kita, then kna amalkan cuci muka 2..wt sbgai rutin. pastu utk merawat muka plak, letak la krim ke, cuba petua org2 tua ke.. Insyaallh klau kita usaha, mesti berjaya pnye...

oktant on Jun 18, 2010 6:08 PG berkata...

@ Tanpa Nama: Sabar tu bukan hanya bersabar dengan masalah jerawat. Tapi awak perlu juga mengawal perasaan, bersabar dengan dugaan sekeliling setiap hari dan perkara seumpamanya lah. :D

p.s: Cuba awak belek petua lain yang ada kat bahagian "Artikel berkaitan Penjagaan Muka" di bawah blog ini ya.

Tanpa Nama berkata...

saya berumur 23 tahun..parut jerawat di muka saya terlalu byk sehingakan sya asyik memerap je dalam umah..nk jumpa org pon malu..tahap keyakinan saya pon kurang...ape nk wat...mcm mne neh???tolong la saya...mcm2 produk sya dh guna..byk dh duit dihbeskan..tp langsung xda kesan..tambahan dgn jerawat di muka saya ni...

oktant on Jun 24, 2010 2:51 PG berkata...

@ Tanpa Nama: Sy faham sgt dgn masalah awak ni.

Buat permulaan, awak boleh geledah petua2 berkaitan yg ada dlm blog ini. Rujuk pd bahagian "Artikel berkaitan Penjagaan Muka" di bawah.


Sila skrol tetikus ke bawah sampai jumpa yer.


Kemudian, pilihlah dan ikuti mana-mana petua yg boleh anda buat & amalkan. Jgn mudah jemu dlm mengikuti sesuatu petua. Buatlah sampai berjaya tau. :)

Tanpa Nama berkata...

saya nak try guna a's first facial cleanser 2 la,,

Tanpa Nama berkata...

betul tu...sy pun gune dah serbuk kayu manis...makin teruk...skrg gune oxy n ubt dr farmasi...belum lagi dpt hsilnya...rindu rasanya d kulit muka y dulu...

Tanpa Nama berkata...

klu guna bdk sejuk..brapa lama untuk hilang jerawat..boleh x bdk sejuk hilangkan parut jerawat yg dah setahun nie???

lydida on Julai 20, 2010 10:28 PG berkata...

bduk sjuk xjdi weii...try bely bedak jasmine produk hpa..cary la...jerwat besar p0n boleh hilang,,,abis kwn2 ak tnye cmne boleh hilang jerwat besar 2..ak kte gne bdk jasmine....klu amalkn slalu muke jdi licin....try r xcaye..

ynhdine berkata...

ak gna a's first tu jadi la.. ilang dh ak pny jrwt..kulit makin licin. =) thanks eh sape yg promot produk nih

Petua Kecantikan Dan Kesihatan on Ogos 25, 2010 4:03 PG berkata...

pakai kulit kayu manis tu mmg boleh hilangkan parut jerawat. campurkan dengan putih telur pastu sapukan kat parut jerawat tu. cara ni untuk hilangkan parut jerawat, nak hilangkan jerawat ada cara lain

Produk Halal HPA on Ogos 28, 2010 1:46 PG berkata...

@ lydida: Awak guna produk hpa ya. Baguslah kalau macam tue. Produk yg dijamin halal. :)


@ Petua Kecantikan Dan Kesihatan: Terima kasih atas petua yg awak berikan. :)


Salam petua,

oktant

Tanpa Nama berkata...

cm ne nk ilgkn htm kt blkg ltt?sllu gtl.mkn gru,mkin htm.ade idea tak.mlu lh..

Tanpa Nama berkata...

nina...

sy ada mslh jerawt di muka..
teruk sgt..
lg2 ngn kmerahan di muka..
nk g mane2 terase sgt malu smpaikn nk bdepan ngn owg trpkse tnduk jer...

sy ada pakai kayu manis tu tp muka sy terase cm mkin teruk..
brparut mke sy..
da xcntik..
ngn tumbuh jerwt tu lg..

cma ne sy nk slesaikn masalh sy ni???

Tanpa Nama berkata...

dulu saya guna beras pulut untuk hilangkan parut. caranya rendam beras pulut sehari, kemudian tumbuk hingga lumat/hancur dan pakai seperti masker. sebaik masker kering,cuci muka dgn air suam. jgn pakai terlalu lama dan jgn gosok nt jerawat akan lebih teruk. pakai setiap mlm sblm tidur sehingga parut hilang.. mmg berkesan mhilangkan parut tetapi wajah akan kering..

Tanpa Nama berkata...

hmmm... semua bahan petua yg oktan bagi amt susah di jumpai...

xde ke bahan yg blh beli dkt pasar atau kedai biasa je?

Tanpa Nama berkata...

cmprkan bdak sjuk dgn bdak daun pegaga cmprkan air....gerenti hilang....

oktant on September 15, 2010 2:06 PTG berkata...

@ Tanpa Nama:

- Kalau awak rasa kulit kering lepas pakai masker tu, cuba banyakkan minum air kosong.

- Mohon maaf jikalau semua bahan ni susah utk dicari. Maklumlah, kebanyakannya petua tradisional.

- Terima kasih sebab sudi berkongsi tips. :)

Tanpa Nama berkata...

EMMM BEDAK SEJUK TU APE?

Bali Wedding on September 24, 2010 4:56 PTG berkata...

Waahhh artikel yang oke banget tuh bisa dicoba, kebetulan nieh saya ada bekas jerawat yang agak sulit dihilangkan. otomatis tuh sangat mengurangi kecantikan pada wajah......hehehehe walaupun sudah dicoba dengan berbagai cara.

Tapi itu tumbuhan cekur bisa didapat dimana ya....??? kayaknya agak sulit deh soalnya saya tidak pernah tahu dantidak pernah dengar tanaman cekur itu......salam kenal

Bali Villas, Bali Villa, Bali Property

oktant on September 24, 2010 7:46 PTG berkata...

@ Bali Wedding: Ooh. Terima kasih sy ucapkan dan selamat mencuba. Salam kenal juga dr saya. :)

Iya mungkin agak sulit utk mencarinya skrg ini. Mungkin ada rakan-rakan lain yg tahu di mana bisa mencarinya?

Jika ada sesiapa yg tahu silakan kongsi ya.

ayu raudha berkata...

saya gosok cekor kat muka berjerawat.kekadang tambah bedak sejuk.petua ni SANGAT BAGUS DAN BERJAYA...cekur atau kecur benda sama.di minum jadi beras kecur pun bagus...

AYU RAUDHA ON 25 SEPTEMBER 2010 berkata...

guna cekur bagus utk berjerawat.takkkk mengecewakan daripada jenama bedak pasaran...dah cuba 1 minggu pun nampak kurang..dulu saya tak pandang tumbuh-tumbuhan kampung neee..tapi pikir balik orang lama mukanya halus mulus tak guna bedak jenama d pasaran pun..saya suka petua ini.terimakasih....

oktant on September 26, 2010 10:15 PG berkata...

@ ayu raudha: Terima kasih di atas perkongsian awak ya. Pastinya rakan lain lebih berani untuk mencuba selepas ini. :p

mimi on 29 spt2010 berkata...

dah guna cekur + bedak sejuk ni...ada pedih sikit tapi jerawat dah tak aktif sprti selalu..cuci muka dgn 1 tomato + 1 lobak merah kisar..simpan dlm peti sjk...walau lambat kesannya tapi selamat...tadi facial,muka tak banyak d picik seperti dulu..dia suruh guna jenama kecantikan saya tolak sbb dah yakin...baru 3 minggu...muka ni dah serik guna yg d pasaran

oktant on September 30, 2010 7:56 PG berkata...

@ mimi: kulit muka awak dah semakin cantik, kan? tahniah dan terima kasih sudi berkongsi pengalaman. :)

Tanpa Nama berkata...

betul ke benDa ni berkesan keatas semuar jenis kulit atau bagiamana nye hehhehehhehye

Tanpa Nama berkata...

pkai daun ke batang ke buah ke atau akar nyer pokok cekor 2

Tanpa Nama berkata...

tolong la..

Tanpa Nama berkata...

muka sy dah lama tmbuh jerawat.. hmpir 7tahun iaitu sjak sy berumu 12thn.. wajah sy skg tak lah seteruk mana sb xada lg jerawat yg tmbul.. bla sy sentuh muka sy,rasa halus jer tp bla tgk crmin byk sgt kesan2 wrna htam kt pipi sy.. nsb kt dahi n dagu xada..
sy hrap sapa ada cdangan produk yg mudah di dapati/tips/petua mcmna nk slesaian mslah sy ne,kongsikan la dgn sy ye.. sy dah xsnggup lg nak hdpu mrendah diri mcm ne.. bla bjln kt tgh2 org rmai,sy segan nk anggkat muka..
tolonglah sy.. PLEASE..

email kt sy ye klu ada sbrg tips/petua/nasihat sweetCandies_iela92@yahoo.com

oktant on Oktober 07, 2010 6:14 PTG berkata...

@ Tanpa Nama:

- awak gunakan bahagian ubi.

- sebenarnya dah banyak petua tentang penjagaan muka telah saya kongsi. harap awak rajin-rajin lah selongkar blog ini ya.

boleh rujuk pada bahagian "tag petua" atau di ruangan "artikel berkaitan penjagaan muka".

harap maklum ya.

fifiey berkata...

hi...
sye ader masalah parut chickenpox berlubang di muke sye..dah dkat 4 5 taon da..tapi parot tu x nk ilang..camner nk ilangkan ekk??arap awak yang berknaan dapat bantu..thankz

oktant on Oktober 15, 2010 12:20 PTG berkata...

@ fifiey: Hai fifiey. Harap awak dpt rujuk dulu pd bahagian "Artikel berkaitan Penjagaan Muka" di blog ini.

Skrol tetikus ke bawah sikit lagi dan awak akan menjumpainya.

Tanpa Nama berkata...

salam..awk sy ade msalah berjerawat..jerawat sy kcik2 je tp byk n parut byk sgt..dah byk sy cube..sekarang sy hnye tutup jerawat dgn parut pkai alas bedak dgn bedak je...tp xkn la tiap2 hari nk mcm 2...sy malu dgn wjah sy..pLzzzz...tlong sy...

Tanpa Nama berkata...

salam...klu susah guna traditional...guna saja BODYSHOP... TEA TREE trail set..khas utk jerawat..tidak mengecewakan..ada pencuci,toner,lotian d oil tea tree..CUBA USAHAKAN..INSYAALLAH

Tanpa Nama berkata...

di mane sy nk dapat kn BODYSHOP 2???

Tanpa Nama berkata...

cre lain ad x?ssah ar nk cri pkok nie......

Tanpa Nama berkata...

http://www.bie-asfirstfacialcleanser.blogspot.com/
amat MEMUASKAN untuk mengatasi masalah jerawat dan menghilang kan parut.....

Tanpa Nama berkata...

salam...
sy dah cube petua hilang parut dengan daun cekur tu tp xthu berkesan ke x..sye nak tye muke sy ni bukan parut yang itam tapi merah2..bleh ke sye gunekan daun cekur..sye tkut x sesuai la plak..tlong la oktant..!!!!

Tanpa Nama berkata...

salam
sy baru cube petua dgn daun cekur..
adkah daun cekur sesuai untuk kulit yang berjerawat dan berparut merah..
plssss reply oktant!!!

oktant on Oktober 28, 2010 11:53 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Waalaikumussalam. Terlebih dulu, mohon maaf kepada saudara/i yg bertanya.

Sebenarnya saya tak dapat nak menentukan sama ada ianya mampu menyelesaikan masalah awak atau sebaliknya. Saya sekadar berkongsi petua.

Namun, apa yang saya boleh katakan ianya berfungsi untuk menghilangkan parut/bekas jerawat.

Saya berharap awak mencubanya dengan penuh yakin.

Cuma, sekiranya kesan yang dialami bertambah teruk, cuba awak gunakan alternatif lain spt menggunakan daun lidah buaya, asam jawa dll.

Harap membantu.

Tanpa Nama berkata...

saya ada parut jeraat ecil2 kat pp .. cne nk ilang huh??

Tanpa Nama berkata...

hum lau yg lobang2kcik bkas jerawat boleh ilang gak kew??? tolong22

que queen on November 06, 2010 9:29 PTG berkata...

wwwoooooooowwwwwww ...........
saya suke gile blogg nieee :) :)

Tanpa Nama berkata...

ada juga petua guna ubi kentang. Parut kentang sampai halus, then gosok pada muka yang dah di bersihkan. Biar dlm 15-20 min, cuci bersih.

Saya dah try alhamdulillah, parut itam makin tipis. Tapi part kulit yg x ada masalah, terasa smooth sgt. Try la..

Tanpa Nama berkata...

Saya dah lama mengalami masalah jerawat dan bermcm2 cara saya guna utk hilangkan parut especially yg berlubang2 . Selain pencuci saya amalkan makan vitamin E-400i.u. Boleh dapat kat Farmasi, x kirala apa jenama pun asalkan Vit E. Alhamdulillah, ia makin pudar dan kwn2 pun puji.

Lisa berkata...

Saya berumur 14 tahun . Saya sering memicit jerawat hingga menghilangkan kesan parut . Parut tu dah kering . Susah nak hilang . Di mana saya boleh mencari ubi cekur ni ? :(

Tanpa Nama berkata...

salam , muka saya dipenuhi parut jerawat dan jerawat batu .. cmne nak hilangkan ? sdeyh je bila tgk muka kt cermin :(

Tanpa Nama berkata...

tanpa nama :as first facial cleanser 2 ok ke??nape dalam kementerian kesihatan xde pun produk 2??

nurshafiqa_ yusoff on Disember 21, 2010 8:15 PTG berkata...

salam..muka saya mempunyai parut jerawat..sudah puas saya mencuba pelbagai produk..namun tidak berhasil.. saya bingung untuk selesaikan masalah yang saya hadapi ini.. kerana saya sudah mula berputus asa untuk mencuba produk baru...boleh bagi pendapat x kepada saya utk selesaikan masalah yang saya hadapi ini?

mayyaa berkata...

sy dah guna a's first facial dh 5 bulan..mmg puas hati sgt..parut jerawat sy dah ilang!!! yes.. i love this product =)..sy syorkan pd kawan2 yg ade masalah parut jerawat or kulit berminyak, mmg sesuai sgt gune produk ni, bintik itam pn dh ilang.. skrg sy puas hati sgt sbb parut lame sy yg gelap2 kt pipi pn dah x de dh..kulit plak makin cerah..alhamdulillah

Tanpa Nama berkata...

@ mayyaa : awk gna produk apekeluaran syrikat mane? sy brminat

Tanpa Nama berkata...

pakai bedak sejuk ja tiap2 malam.. Aku selalu pakai, mukaku jadi molek. Comei lotey.. Ramai berkenan dekat aku bila muka aku comei.. Pergh.. Segan gila..!

Tanpa Nama berkata...

cemana nak kurangkan jerawat aktif ?

oktant on Januari 13, 2011 4:17 PTG berkata...

@ Tanpa Nama:

- Mmg betul bedak sejuk boleh menghaluskan kulit dan hilangkan jerawat. Sy pun pernah amalkan dulu. Lama gak, dalam 2-3 thn.

Tapi mungkin juga ada sesetengah kawan2 yg tak sesuai dgnnya kot.

Orang dulu-dulu pun ramai yg amalkan penggunaan bedak sejuk. Sebab tu kulit diorang pun cantik.

- Nak kurangkan jerawat aktif;

a. Sapu minyak gamat pada jerawat setiap malam. Keesokan paginya, awak cuci dgn air bersih@suam@pencuci muka.

b. Boleh lihat petua-petua terdahulu yg pernah saya kongsikan. Rujuk pada bahagian "Artikel berkaitan Penjagaan Muka" ataupun gunakan ruangan carian di atas dan klik "GO".

Harap membantu. :)

Annonymous on Januari 20, 2011 12:01 PG berkata...

Hi askum... tuan punye blog
sy ni ada cket masalah muka parut merah2 dsebbkan oleh jerawat. tp sy g klinik x da pun ubt utk ilang parut. Dia hanya bg ubat utk ilang jerawat je..bnyk laa merah2 sehingga saya putus asa utk ke sekolah sbb malu...Ntah bila laa nk pulih..Dan satu Lagi saya k nk taw punca sebenar yang menyebabkan muka berlubang???

oktant on Januari 20, 2011 12:10 PG berkata...

@ Annonymous: Waalaikumussalam. Cuba adik gunakan asam jawa atau lendir lidah buaya untuk hilangkan parut tu.

Muka berlubang sebab adik suka kotes jerawat tu dgn kuku kot.

saqura berkata...

xbleh ilng r lubng kt muke???

oktant on Januari 20, 2011 2:23 PTG berkata...

@ saqura: Kalau muka berlubang agak sukar untuk pulihkannya. Sebab biasanya ia kekal.

Tapi saya ada satu cadangan. Cuba awak amal sapukan minyak gamat kat seluruh muka atau mana-mana bahagian kulit yg awak suka pd setiap malam.

Sebab saya pun guna minyak gamat kalau nak surutkan @ hilangkan jerawat. Cuma kalau muka berlubang tu sy kurang pasti.

p.s: Sekadar cadangan yg tak seberapa dr saya. Harap ia membantu awak.

Tanpa Nama berkata...

oi menjadi keee

Tanpa Nama berkata...

muka saya bnyk parut jerawat di pp,,,,
hingga saya pun mlaz dh nk cuba produk2 dipasaran....
waktu pagi lak atas prmukaan kulit muka saya slalu berminyak...cm mna eh nk ilang kn minyak yg da kat muka tuuuuuu???/
plezzz help me.,....

Tanpa Nama berkata...

sye ada jerawat kat pipi pastu sye sapu dan gosok dgn ethyl alchohol sbb nk cepat hilang kan jerawat ni , bila esok sye bangun pagi sye tgk jerawat sye ni da luka , mcm mna ni ? sye stress sgt arr , sye mlu nk ke klas klaw pipi sye da luka . HELP ME . please !! T-T

Tanpa Nama berkata...

xblh ke nk ilangkan parut berlubang kt muka??
xde ke cara nk ilangkannya??

mayya berkata...

Sy gune a's first facial cleanser. tp sy bli kt blog je. ade kwn suggestkan. mmg hilang parut jerawat n bley tegangkan kulit muka. nampak lg younger wajah sy.gile r. terbaekk!!!

Dinaaz berkata...

saya berumur 27 tahun n mempunyai kulit yang berparut dan berminyak. sy nak try petua or produk yang boleh hilangkan parut dan juga dapat licinkan kulit muka. Ada sape kt sini yang boleh tolong? Bg petua yg berkesan skit. sy rase berminat dengan produk yang orang di atas guna.So nak tanya la mcm ne nk dapatkan produk yg Mayya guna tu? Boleh x nak alamat website? Klau type a's first facial cleanser leh jumpe ke?nak try pakai

Tanpa Nama berkata...

sy pn ada masalah gak psal prut kt mka..apa kta cik klu sy gnakn bio-oil?adakah b'ksan n x akn menyebabkn smakn tmbh jerawat?

Tanpa Nama berkata...

bio-oil 2 bkn untuk badan je ke?

oktant on Februari 14, 2011 6:31 PTG berkata...

@ Tanpa Nama:

- Kalau baca penerangan di website bio-oil, kegunaannya :-

memudarkan kesan parut, memperbaiki warna ton kulit yg tak sekata, mengatasi masalah penuaan kulit dan kulit kering.

Jika dilihat pada testimonial pun, ada yg kata dia berjaya menghilangkan parut jerawat di muka.

Namun, saya kurang pasti sama ada testimonial itu benar atau rekaan semata-mata.

Jadi, sekarang ia terpulang pd saudara sama ada mahu menggunakannya atau sebaliknya.

Harap maklum.

mayyaa berkata...

dinaaz, Ni dye website yg jual A's first facial cleanser:
http://asfirstfacialcleanser.blogspot.com/

♥ bella nabila ♥ on Mac 11, 2011 2:40 PTG berkata...

bella dah cuba A's first facial cleanser 2 bulan..xde perubahan pon

Ain_SyuH@da berkata...

Salam, saye dh cube A's first facial cleanser. Berjaye!! muka dh xde parut dah skrang. Ramai yang cakap produk ni berkesan, tapi saye x tau nape kulit bella nabila x berkesan, mungkin sbb kulit bella dah licin sbb tu xde kesan kot. tp kulit macam saye ni, ade banyak parut jerawat. Bila sy guna A's first facial cleanser ni, kulit saya berubah menjadi lebih cerah dan bersih, jerawat pun cepat kecut dan cepat hilang. Alhamdulillah .. =)

mayyaa berkata...

Ha'ah..sy pun stuju. Produk ni berkesan gk kat kulit muke sy.Parut2 kat muka dh berkurangan. Slain kt muka, sy apply jgk kt leher. Lepas bersih muka, buih dye tuh sy sapu kat leher, and then kulit bahagian leher pn jadi tambah cerah dan kesan kekotoran dan hitam2 pun dah hilang. suke3!!i loike!!

Tanpa Nama berkata...

sy nk tnya muka perempuan sama ker dgn muka lelaki...sbb dkt kedai bla nk bli pencuci muka dia ada asingkan pompuan dgn lelaki...sbb sy ni maskulin lelaki...so mcm mana ek???...sy pening dgn saintist yg terlebih bijak sgt nieh...

oktant on Mac 14, 2011 1:00 PG berkata...

@ Tanpa Nama: Kulit muka lelaki x sama dgn perempuan.

Tapi, org lelaki boleh pakai pencuci muka utk wanita. Manakala wanita tak boleh pakai pencuci muka utk lelaki.

Sebabnya kulit muka lelaki lebih kasar berbanding dgn wanita.

Sekian, harap maklum. :)

Tanpa Nama berkata...

first facial cleanser 2 mmg btol2 mnjadi ke?sy dh boring gna pncuci mka yg lain...
tpi prut jrawt ttp x hlg...tolongla share about
first facial claenser 2...
btol2 mnjadi ke?

Tanpa Nama berkata...

kulit kayu manis? tak semua org serasi. kawan saya pakai ok.saya pakai tak ok.

Ain_SyuH@da berkata...

sy dh guna A's First Facial Cleanser ni.memang ok sgt.. terutama kalau kulit wajah yg berparut, mmg cepat hilang.kulit sy yg berminyak dlu pn dh kurang berminyak dh. Nice one!

C-Kien berkata...

Kn..kn. C-kien pn da cube sbnrnye dh 4 bulan. biar c-kien share experience c-kien lak. Mula-mula pakai, muke akan rase gatal2 ckit n rse tegang n kering, pastu tetibe ade jerawat datang. dalam beberapa hari,C-kien picitla jerawat tu, then C-kien still cuci muka dengan A's First ni. Dlm dua hari je, C-kien dh nmpak perubahan kat tempat parut jerawat yg C-kien picit tu.. dh pudar!! Aik, it's miracle tau. cpt btol parut jerawat ni kecut, then nmpak tanda-tanda nk gelupas n nk hilang.. at the mean time baru C-kien perasan yg kulit C-kien dh x berminyak lg n lg cerah dr biase. best la A's First ni.. =)

Tanpa Nama berkata...

BEDAK SEJUK 2 mmg bksn ker hlgkn parut jerawat..????

Tanpa Nama berkata...

btol ke a's first Facial Cleanser tu.. kwn kau order xdpt pom cleanser tu.. menipu

Ain_SyuH@da berkata...

Cube sms dia n tanya pasal pesanan yang tak sampai tu, dia akan reply. Takkan la tak sampai. Sy dah order 2 kali dah stakat ni..ok je. amik masa seminggu gk nak sampai. ok la kn

Tanpa Nama berkata...

kwn sy bru dpt.. lma gak nk blh smpai... biasala nk rawat muke dgn cpt msti la dia xsbar kn.. hehe..

Tanpa Nama berkata...

@ ain_syuhada: awk gna bila ag?? dlu muke awk byk x prut?? sy nk tau...

Tanpa Nama berkata...

sy pn baru order,,tgh menunggu brg sampi ni,,,uhuhh

Tanpa Nama berkata...

oktant,,
nak tanye ade x petua nk putih kn kulit muka dgn tgn...pah 2 nk hilang kn gelap bawah mata...harap2 oktant bleh bg petuanya...

Tanpa Nama berkata...

ish2..mane ade tipu..sy baru order ari kamis mnngu lepas..then..barangnya dah pn sy dpt ari rabu ni...dlm seminggu baru dpt..

Tanpa Nama berkata...

x ilg2x pun ag prut ni...ermmm...sbar jela...

Tanpa Nama berkata...

Klu cara tradisional x berkesan cubalah menderma...cari kt farmasi berhampiran anda ^^

Tanpa Nama berkata...

tanpa nama,,,
menderma 2 mcm mne?krim ke pencuci muka?

Tanpa Nama berkata...

dah 2 mgu sy pkai a's facial cleanser tp xde prubahan pom

Tanpa Nama berkata...

cara mudah lain untuk hlng kan parut di muka n uat tona kulit sekata

Ain_SyuH@da berkata...

Sy dh pkai 5 bulan da..ha'ah dlu muka banyak parut..skrg kulit muka dah cerah n licin dari dulu.. parut dah tak de sgt lg dh.. kwn2 ramai yg tanye psal perubahan muka ni makin bersih n cantik..heheh. A's first facial cleanser ni depend pada kulit muka jugak kesan dyer..mcm kulit sy, pkai sebulan lebih baru nampak kesan..mklum la parut byk. huhu. ok je, hrga x mahal sgt.Kalo bli 3 botol tak smpai rm100 pn. bley r order dua tiga utk stok bulan dpn lak. heehe..suke =)

Tanpa Nama berkata...

ha'a kn..

Ain_SyuH@da berkata...

A's First Facial ni saya da pakai 5 bulan. Amik masa sebulan lebih untuk dyer start licinkan kulit muka..dalam bulan kedua baru dye clearkan semua parut.. maklumlah kulit sy dlu banyak parut jerawat.hehe. skrg kulit sy da ok dan parut dah hilang, cuma yg parut berlubang tu agak amik masa sikit untuk hilang. Tp ok la, parut2 lama yg dlu sume dh x de lg...sy baru pakai produk ni lebih krg 5 bln. skrg still pakai..=)

seribu kenangan on Mei 21, 2011 5:19 PG berkata...

owah mcm2 juga petua btwy saya akan try

oktant on Mei 25, 2011 6:40 PTG berkata...

@ seribu kenangan: Okay, selamat mencuba & memperolehi hasilnya.

Tanpa Nama berkata...

oktant sy maryam,,,
sy nk tanye ade x petua nk hilang kn gelap bwh mata,,,

oktant on Mei 26, 2011 2:10 PTG berkata...

@ Maryam: Awak boleh cuba petua di Petua Hilangkan Lebam Bawah Mata.

Harap membantu.

Tanpa Nama berkata...

ain syuhada,,
sy nk tanye awk gne pencuci 2 je ke?
lain2 produk xde gne ke?

Tanpa Nama berkata...

ain syuhada...
klu awk lam sbln lbh ada perubahan x??
sy dah gna 34 hari tp mcm xder prubhan lgi la..

salma berkata...

salam...
nk tnye cmner nk hilangkn jerawat kt muka n parut skali???? sye nk sgt cm pompuan yg lain..
plzz33333......bgi thu sye..

Ain_SyuH@da berkata...

Lain2 produk yek? sblum ni sy guna produk pencuci muka lain tp xde kesan sangat. so bile sy try a's first ni baru la ade kesan cket. Kalau nk tau, sy punye amalan ialah, selepas guna a's first facial cleanser nih, sy guna toner/penyegar tia amilea (sapu dnegan kapas), then saya sapukan krim balqis kt muka, then sy sapukan kulit wajah dengan krim kecantikan safi balqis. tu amalan sy tiap2 hari la. klw nk pi jalan2,sy akan tambahkan ckit dengan menyapukan bedak compact maybeline di wajah..then, sapu lipstic ckit . 2 je rahsia sy. tp makesure yg kite kne cuci muka atara 2 hingga 3 kali sehari. sebelum tido make sure cuci muka dulu utk tanggalkan kekotoran kulit di muka.

Ain_SyuH@da berkata...

utk pengetahuan, kesan dyer depends on kulit muka kite. ye la kan, sume org tak sabar nak kulit licin. tp kena sabar la.hehehe

Tanpa Nama berkata...

alahamdulillah setelah mengamalkan petua t'sbut parut di wajah kian hilang..kini kembali jambu seperti biasa..hehe

oktant on Jun 07, 2011 1:30 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Alhamdulillah dan tahniah drpd saya. =)

Tanpa Nama berkata...

owh pttla.. sy ase sbb ain syuhada gna tia amelia kot.. org kta mnjadi gak gna tia tu.. mybe klu gna a's first facial shaje lmbt kot.. hurmm

Tanpa Nama berkata...

mederma tu jdi ke tok parut jerawat?? berapa lma ada perubahan utk melihat hasil yg positif?

Tanpa Nama berkata...

sapa yg dah cuba cara hilangkn parut jerawat nie??
berkesan x????

Tanpa Nama berkata...

salam..saya pernah accident dan muka saya luka teruk..doktor terpaksa jahit luka di atas bibir kerana tanpa mencuci kekotoran kerana takutkan daging saya hancur..sekarang parut jadi hitam sangat atas bibir dan nampak seperti misai..dah bermacam2 cara saya guna tok ilangkan parut ni tp x boleh kerana tanah tar telah bercampur dengan kulit saya..adakah cara yg berkesan tok ilangkan parut ni..kat bwh mata pon ada gak parut ni..tlgla...plezzz....

oktant on Jun 14, 2011 3:22 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Saya amat bersimpati dgn kejadian lalu yg telah menimpa diri awak.

Namun, buat masa ini saya pun kurang arif cara bagaimana utk membantu awak.

InsyaAllah, saya akan kongsikan petua kalau ada yg bersesuaian ya.

Tanpa Nama berkata...

salam..sy nk tnye biase nye lau nk bkai bedak sejuk kne cuci muke dlu ke pkai bedk sjuk dlu pas 2 bru cuci muke..sy sllu cuci mke ngn sabun taharah pstu bru pkai bdak sejuk..bedak sejuk blh ke hlngkn parut jerawat??

oktant on Jun 14, 2011 6:31 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Waalaikumussalam.

Cuci muka dulu dan lap agar kering. Lepas tu pakailah bedak sejuk. Pastikan bedak sejuk tu diratakan ke seluruh muka awak.

Setahu saya, kalau pakai bedak sejuk aje lebih untuk hilangkan jerawat & tompok hitam.

Tanpa Nama berkata...

mmg brkesan lau nk kecutkn jerawat n merah2 dgn sapu myk cap kpak..sy dh cuba trnyata brkesan..sblum sapu selawat 3kli bg yg muslim..

Tanpa Nama berkata...

salam oktant..cm ne cra nk ilangkn parut jerawat kt mka..parut agk besr n byk..tp parut sy bru je dlm 2 mggu..hrap oktant dpt mmbntu..

oktant on Jun 15, 2011 3:59 PTG berkata...

@ Tanpa Nama:

- Alhamdulillah. Terima kasih atas maklumbalas & tips awak tu yea. =)

- Waalaikumussalam. Sebenarnya ada banyak cara. Tetapi awak perlulah mencuba satu petua dulu.

Ini kerana mungkin bukan semua petua yang ada di sini serasi dgn awak.

Biasanya, untuk hilangkan parut awak boleh guna lendir lidah buaya, asam jawa dll.

Harap awak sudi-sudikanlah mencarinya dalam blog ini ya. ;D

Tanpa Nama berkata...

salam oktant..kalu gne bedak sejuk parut jerawat bleh hilang ke..parutnye x smpai 1bln lg..parutnye bsr n byk..brape lme agknya bleh ilang..hrap awk dpt mmbntu..bg la tips yg awk prnh cuba n bkesean utk ilangkn parut parut jerawat..

oktant on Jun 16, 2011 5:34 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Waalaikumussalam. Seperti yg saya nyatakan pd ruangan komen sebelum ini (Jun 14, 2011 6:31 PM), bedak sejuk biasanya digunakan utk menghilangkan jerawat & tompok hitam.

Kalau parut jerawat, awak campurkan bedak sejuk dgn rizom cekur spt petua di atas.

Ataupun awak amalkan sapu lendir lidah buaya pada parut jerawat tu setiap malam sblm tidur.

Tanpa Nama berkata...

mederma sy pkai lam 3 4 hari makin merah la prut jrawat sy... adoiiii.... wisau la...

Tanpa Nama berkata...

sy mmpunyai mslh prut jrwt merah2 n berlubang..sgn sgt ble nk kua rumah..bf pn dew ckp dy nk sy dtg umh dye dlm keadaan muke yg dh ok..bf sy jenis xkisah pasal rupe..tp mak dy amik serius..tlg lah sy kwn2..cmne nk ilgkn prut merah2 n berlubang ni..tringin nk bhgia cm org lain

oktant on Jun 23, 2011 3:23 PG berkata...

@ Tanpa Nama: Pertama sekali, saya amat memahami keadaan & perasaan awak skrg ni.

Namun, adakah awak dah cuba memana petua berkaitan yg pernah dikongsikan dalam blog ini? Petua yang ada di sini kebanyakannya perlu diamalkan selalu. Hasilnya pula tidak diperolehi dalam masa semalaman.

Jadi, saya harap awak turut memahaminya ya.

Tapi, kalau awak nak nasihat daripada pakar jerawat, saya syorkan awak mendapatkan ebook Dr. Hasseenah.

Jika awak berminat, boleh dapatkan ebook mengawal jerawat di SINI.


Harap membantu saudari.


p.s: Jika awak orang Shah Alam, boleh juga datang ke klinik beliau. :)

Ain_SyuH@da berkata...

tanpa nama, dah lama la sy pakai toner tia amelia..mmg ok..tp utk cuci muka sy pakai a's first facial. dlu sy pakai jenama lain yg slalu kt iklan kt tv, mcm nivea,safi balqis, tp kulit stil cpt berminyak. so sejak sy pkai a's first ni baru la parut cepat hilang n muka kurang berminyak
.

Tanpa Nama berkata...

adik saya seorang lelaki, di muka dia ade kesan parut jerawat. sesuai ke klu lelaki yg pakai A's First Facial Cleanser. igt nak tlg blikan utk dier..kesian pulak kt dier sbb dier dah klu keluar bjalan2

Tanpa Nama berkata...

oktant
sya nk tnya rizom cekur di cmpur nga bedak sjuk tu perlu letakkan sedikit air x?

oktant on Jun 28, 2011 3:42 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Jika awak guna bedak sejuk jenis cecair, tak perlu tambahkan air.

Sebaliknya jika awak pakai bedak sejuk jenis ketul, tambahlah sedikit air.

Harap membantu.

Tanpa Nama berkata...

owhh begitu yer.. Time ksh.. Trmsuk arini dh 3 ari sy try petua ni.. Arap2 hilang la prut jerawat sy ni.. Tp sy nk tnya petua ni tok parut jerawat merah ke hitam?? Arap oktant bls yer...

oktant on Jun 28, 2011 5:46 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Ok, sama-sama. Baguslah kalau begitu. Sy pun doakan mudah-mudahan parut jerawat awak tu hilang.

Setahu sayalah, ia boleh digunakan utk kedua-duanya. Sama ada merah mahupun hitam.

Ain_SyuH@da berkata...

Setahu sy, A's First ni sesuai utk lelaki n prmpuan. coz adik sy yang laki pun pkai jgk. kulit lg nampak lg bersih.. =)

Ain_SyuH@da berkata...

maybe kesan drpd ekstrak asam jawa n madu yg ade dlm produk ni menjadikan ia menghilangkan segala sisa kulit mati n kekotoran di muka. by the way mmg puas hati pkai.. =)

Tanpa Nama berkata...

aku pkai a's first xde pape perubahan pom

Tanpa Nama berkata...

oktant
petua rizom cekur ni ambik msa brapa lma yer utk tgk hasilnyer??

oktant on Julai 01, 2011 4:28 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Saya tidak begitu pasti berapa lama waktu utk menikmati hasilnya.

Tetapi, cuba awak amalkan dalam lingkungan 1 - 2 bulan. :)

Tanpa Nama berkata...

kau ni betul xbetul ha hahahahahahahahahahahhahahhhahahahahahahahahahahahahhahahhahahhahahahhahahahhahahahhahahahahahahhahahahahhahahahahhahah..........................aku dah cube dah xde pe pun penipu da

Tanpa Nama berkata...

eh ko cba brapa lma?? stahun?? 2 tahun?? klu stakat beberapa hari je usaha ko tu bek xyah cba la... klu ko nk hasil yg bek ko kena la bersabar... klu mcm ni rupa ko stil mcm dlu gak la...

Tanpa Nama berkata...

sya dah cba lam 2 mgu dah... prut sya yg bru ni dah kelihatan pudar.... bgus gak la petua ni... Alhamdulillah...

oktant on Julai 09, 2011 3:32 PG berkata...

@ Tanpa Nama: Saya setuju dgn awak. Kesabaran itu penting. Malah, ia amat diperlukan.

Usah lekas berputus asa. Usah mudah mengalah. Jika tidak, mmg anda takkan merasai hasilnya.

Tanpa Nama berkata...

sya dh cbe dn klit muke sya bersih

Tanpa Nama berkata...

dh 2 thn hahahahahahhahaha 2ari da aku ni laki la cje nk cbe aku acha je npe dk jrwk aqo xhlng keeres hehehehehehehehehehehhehehehehhehehhehhehehehehehehe sya asman joe dk kL aqu keje polis bat 2 mke nk kne bsi

Tanpa Nama berkata...

salam ain syuh@da..
kt mne nk dptkan produk A`s Facial Cleanser tu erk?
ade jual kt kdai ke?

Tanpa Nama berkata...

rse nye xde kot ape hl ko nk facial cleanser 2mke ko cntik sngnt ke ha dh hdh bat cre do jer lh siall jer ko ni kn hahahahahahahahahahahahhahahhaahahahhaahahahah klkar jer ko ni lh lwk lh hahahahahahahahhahahahahahhahahahhahhahahah

Tanpa Nama berkata...

JERAWAT AKU DH MCM APE DH..
DH 3 THUN DH NI..
X PNAH HILNG PON..
AKU MALU LA NK PEGI SOLAH..
KWAN-KWAN KAU SMUA TEGUR AKU...
(eh muke ko byak jerway la..ko ni byak awek nii..)
MALU AKU OIIII>>>
TOLONG LA...PLS
AKU NK PENCUCI MUKA APE YG ELOK UNTUK KULIT BERJERAWAT MASA KINI??????

oktant on Julai 22, 2011 6:00 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Kalau tak dijaga dgn betul mana nak hilang dik. Selain muka, kebersihan persekitaran pun perlu diambilkira gak.

Boleh pakai pencuci muka khas utk lelaki. Cuci muka 2 hari sekali. Sekali pagi. Sekali sebelum tidur.

Selain 2 waktu ni, cuci muka dgn air bersih aje kalau terasa kulit berminyak, melekit, tak selesa dll.

Malam boleh pakai bedak sejuk atau minyak gamat ke. Tapi mesti pakai setiap hari tau. ;)

«Lebih lama ‹Lebih lama   1 – 200 daripada 300   Terbaru› Baru»

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Anda dijemput melanggan RSS Feed blog Petua Sejagat melalui email bagi mengelakkan tertinggal sebarang koleksi petua terbaru

Dibawakan oleh FeedBurner

 

Copyright 2013 Petua Sejagat - Reflection - Ipiet Templates Image - Tadpole's Notez