Petua Hilangkan Lebam Bawah Mata

Posted by Encik Oktant at Sabtu, November 24, 2012 55 komen
Rutin yang memerlukan anda bekerja di depan komputer, kurang tidur dan kekurangan nutrisi akan menyebabkan mata letih. Bila hal ini berterusan, kesan lebam bawah mata pun mulai muncul.


bekerja depan pc



Bilamana lebam bawah mata tu mula kelihatan, anda tentu panik, kan? Segan pun ada gak. Tapi nak buat camne, anda sendiri yang mengabaikan kesihatan mata.

Bila bekerja di depan komputer, susah nak berhenti. Walaupun sekejap aje. Secara tak langsung, anda sebenarnya memaksa mata untuk terus bekerja. Mata anda pun tahu letih gak.

Jika terus dipaksa, corak kulit bawah mata akan kebiruan atau bertambah gelap. Ini kerana berlakunya pembesaran pembuluh darah. Semakin banyak darah yang ada di kawasan bawah mata, itu yang membuatkan warnanya kelihatan lebih gelap berbanding warna kulit muka yang lain.


kedutan bawah mata



Justeru, untuk hilangkan lebam bawah mata yang kelihatan, anda amalkanlah beberapa perkara;



1. Banyakkan meminum air kosong.

Lebih lebih lagi jika anda seorang aktif melakukan pelbagai aktiviti. Pengambilan air kosong amat baik untuk menjaga kesegaran kulit mata.



2. Makan sayur-sayuran hijau

Andainya anda kurang nutrisi, mulai sekarang tambahkan sayuran hijau dan makanan yang kaya dengan antioksidan dalam menu harian.



3. Gunakan timun atau tomato

Hirisan timun ataupun tomato boleh anda tekapkan pada kedua-dua mata selama beberapa minit. Ataupun boleh tekapkannya semalaman sebelum masuk tidur.



Namun begitu, lingkaran hitam bawah mata juga disebabkan oleh faktor keturunan. Cuba lihat pada mata ayah dan ibu anda. Adakah bahagian bawah mata mereka ada rona hitam?

Jika ada dan seawal usia remaja rona hitam telah muncul di bawah mata anda, berkemungkinan besar ia adalah faktor keturunan.



Sekiranya anda berminat mengetahui info tambahan berkaitan lingkaran hitam bawah mata, sila ke artikel terdahulu. Saya ada sediakan pautannya di bawah;

4 Jenis Jerawat Biasa Mungkin Tumbuh Pada Kulit Anda

Posted by Encik Oktant at Rabu, Oktober 10, 2012 6 komen
Artikel berkaitan jenis jerawat telah lama diminta oleh beberapa rakan yang pernah mengunjungi blog ini. Jadi, saya pun cuba sedaya upaya melakukan kajian serta rujukan bagi memudahkan anda memahami jenis jerawat yang boleh dirawat. Pun begitu, saya mohon maaf kerana mengambil masa yang agak lama untuk menyediakannya. 

Cuma untuk artikel kali ini saya hanya fokuskan pada jerawat biasa. Suka saya ingatkan semula, jerawat biasa. Bukannya jerawat serius. Jerawat biasa terbahagi kepada empat jenis iaitu:


1. Komedon Tertutup ataupun Whitehead


Whitehead atau dalam Bahasa Melayu dipanggil bintik putih berlaku apabila pergerakan sebum ke permukaan kulit tersekat. Pada masa yang sama pula bakteria telah merebak. Apabila pergerakan kedua-duanya tersekat, maka terjadilah bintik putih.

Hasilnya jadilah seperti paparan di bawah;




2. Komedon Terbuka ataupun Blackhead



Blackhead ataupun bintik hitam pula bermula apabila liang halus pada permukaan kulit terbuka dan memberi ruang kepada udara melaluinya. Kemudian, melanin (penentu warna kulit anda) yang terkandung dalam sebum bertukar menjadi gelap (hitam) apabila terdedah kepada udara. Melanin yang bertukar menjadi gelap itulah yang anda nampak sebagai bintik hitam seperti di bawah.

Cuba "zoom" mata anda pada bahagian hidung. 





3. Papule

Papule merupakan benjolan merah dan keras yang timbul pada permukaan kulit. Atau mungkin ada di antara anda lebih faham jika saya katakan ia seperti bintat. Saiznya agak kecil saja. Tidak melebihi 5mm pun.



4. Pustule

Keadaan jerawat pustule juga kelihatan bengkak seperti jerawat papule tetapi berbentuk kubah. Ia juga lebih sensitif.



Ia juga merupakan jangkitan koloni P. Acnes (bukan Agnes Monica yer) dalam kelenjar minyak yang telah tersumbat dan menyebabkan ia bernanah.


Moga paparan jenis-jenis jerawat di atas membantu anda mengenalpasti jenis jerawat yang dihadapi. Kalau tiada, bermakna tahap jerawat anda dah serius. Mungkin nodul, takpun sista (cyst). Bila dah kronik lagi susah untuk dirawat serta rawatannya pun memakan masa lebih lama.

Saya cadangkan anda rawat sebelum terlewat. Jangan tunggu sampai dah parah baru nak rawat. Lagi susah dan silap haribulan anda terpaksa bayar lebih untuk kos rawatan.

Jika anda perlukan panduan, rawatan dan khidmat nasihat selanjutnya, sila hubungi doktor jerawat anda di sini

Petua Merawat Bisul, Kesan Bengkak dan Patah Tulang

Posted by Encik Oktant at Jumaat, September 21, 2012 3 komen
Petua tradisional ini ditujukan khas kepada anda yang mengalami sama ada bisul, kesan bengkak tubuh badan ataupun patah tulang. Untuk makluman, kaedah rawatan bagi ketiga-tiga masalah di atas adalah sama. Iaitu menggunakan ranting Pokok Tetulang. Ada sesetengah memanggilnya Pokok Tulang-Tulang. Tak kisahlah tu. Janji ia adalah pokok yang sama.


Pokok Tetulang(Tulang-Tulang) @ Euphorbia Tirucalli


Pokok Tetulang ni tidak berdaun. Malah langsung tidak berbuah. Walaupun begitu keadaannya, ia tetap mempunyai khasiat tersendiri. Lebih-lebih lagi kepada manusia. Seperti yang saya katakan tadi, ia boleh digunakan sebagai rawatan untuk bisul, bengkak dan patah tulang. 


Caranya: 


1. Dapatkan ranting dahan Pokok Tetulang. Saya harap anda gunakan ranting yang masih segar ya.

 2. Layurkan ranting tersebut di atas api yang sederhana besar selama beberapa minit.

 3. Kemudian, biarkan ranting tadi seketika agar tidaklah melecur kulit anda nanti bila nak menuam pada tempat yang sakit.

 4. Bila tahap kepanasan ranting tadi dah berkurangan sedikit, tuapkannya secara perlahan-lahan pada bahagian yang sakit (bisul, bengkak atau patah). 

 5. Akhir sekali, balutlah bahagian yang telah dituap dengan kain bersih. Langkah ini perlu diulang beberapa kali sehinggalah kesakitan yang dialami beransur pulih.


Selamat Mencuba dan Moga Lekas Sembuh!

Usah Perlekeh Tumbuhan Bernama "Lalang"

Posted by Encik Oktant at Ahad, September 09, 2012 8 komen Links to this post
Anda pernah dengar tak perangai manusia yang disamakan dengan lalang? Ataupun "umpama lalang". Sebenarnya, sifat sebegitu amat bahaya. Ini kerana, mereka yang bersikap sedemikian biasanya adalah seseorang yang tidak tetap pendirian. Senang dipengaruhi. Tanpa usul periksa, terus percaya bulat-bulat. Jika terus dibiarkan, ia boleh memecah-belahkan masyarakat.


Pokok Lalang - Wikipedia


Tapi, kalau sebelum ini anda anggap lalang tiada manfaat. Anda mungkin silap. Ataupun mungkin anda memang belumpun tahu khasiatnya.

Jadi, di sini saya akan kongsikan khasiat akar lalang. Ia sesuai untuk mengubati mereka yang mengalami;

  • Demam Kuning @ Penyakit Kuning
  • Gonorrhea
  • Batuk Pendarahan Dalam

Cara rawatannya pula seperti berikut;

  1. Ambil akar lalang dan bersihkannya terlebih dahulu.
  2. Rebuskan akar lalang tadi sampai mendidih.
  3. Setelah air rebusan mendidih, tapiskannya ke dalam gelas ataupun cawan.
  4. Biarkan ia suam dahulu sebelum meminumnya secara perlahan-lahan.

Begitulah serba sedikit khasiat akar lalang untuk mereka yang ada 3 penyakit di atas. Mudah-mudahan penyakit yang dialami dapat diubati. InsyaAllah.

Selamat Hari Raya Aidilfitri Buat Anda

Posted by Encik Oktant at Ahad, Ogos 19, 2012 2 komen Links to this post
Setelah menempuhi bulan Ramadhan Al-Mubarak, Syawal yang mulia kini menjelma. Moga segala amal baik sepanjang Ramadhan dapat diteruskan pada bulan yang seterusnya. Jika tidak dapat dikekalkan semua, sebahagiannya pun dah mencukupi. Lebih baik daripada meninggalkan semuanya, kan?

Di kesempatan ini, saya dengan rasa rendah diri ingin memohon ampun kepada anda semua yang sudi mengunjungi blog petua sejagat. Segala kekurangan diri dan blog ini harap dapat dimaafkan. Saya akan cuba kongsi kandungan yang bermanfaat daripada semasa ke semasa untuk anda. Tanpa anda, tidak bermaknalah blog ini.


Ucapan Selamat Hari Raya khas buat anda


Saya doakan anda dapat mengawal nafsu terutamanya nafsu makan sebaik mungkin. Maklumlah, dah lama berpuasa di siang hari, usahlah berlebih-lebihan di hari kemenangan. Makanlah secara sederhana. Lagipun, banyak rumah yang perlu diziarahi, kan? Jadi, rancanglah kuantiti makanan yang patut diambil pada setiap rumah.

Saya faham situasi anda. Mungkin sesetengah rumah yang anda ziarahi tu menyediakan hidangan yang cukup mantap. Bak kata orang, "rugi kalau tak makan lebih". Tapi, anda haruslah ingat kesannya. Jika terlebih makan, macam-macam boleh jadi nanti. Terutamanya pada perut. Sakit perut, perut memulas dan macam-macam lagilah.

Selain itu, pastikan anda bawa bekal air kosong, air masak ataupun air mineral. Sebab saya pasti anda sukar jumpa air kosong bila bertandang ke rumah sanak saudara mahupun sahabat handai. Boleh kata semuanya menyajikan air manis. Jadi, anda perlulah sediakan sendiri jika sayangkan kesihatan diri dan keluarga. Kan?

Sebelum berundur, saya doakan segala urusan anda berjalan lancar seperti yang dirancangkan. Sambutlah hari lebaran secara sederhana. Banyakkan senyuman dan usahlah lekas marah bila menghadapai dugaan di jalan raya.

Selamat Hari Raya Aidilfitri, Maaf Zahir Batin.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Anda dijemput melanggan RSS Feed blog Petua Sejagat melalui email bagi mengelakkan tertinggal sebarang koleksi petua terbaru

Dibawakan oleh FeedBurner

 

Copyright 2013 Petua Sejagat - Reflection - Ipiet Templates Image - Tadpole's Notez