Kenapa Ada Lingkaran Hitam Bawah Mata Anda

Posted by Unknown at Rabu, Oktober 15, 2008
Assalamualaikum & Selamat Sejahtera,

Cuba tengok muka anda jap kat depan cermin tu. Perhatikan ada tak lingkaran hitam (eye bag) kat bawah mata??

Kalau anda masih muda remaja, mungkin takder lagi kot. Tapi kalau anda dah tak brape nak remaja lagi, berkemungkinan besar memang ada. Hehe...

Sedar atau tak, kebanyakan individu tak pentingkan hal ni langsung. Tapi bagi yang sering mementingkan penampilan diri, masalah lingkaran hitam ni sikit sebanyak merisaukan anda. Betul tak?


Melalui apa yang saya baca, terdapat beberapa sebab yang menyebabkan kemunculan lingkaran hitam bawah mata nie. Antaranya ialah;


1. Selari dengan umur anda yang semakin meningkat.
2. Anda ada alahan.
3. Ciri-ciri kulit wajah anda sendiri.
4. Mengalami keletihan setelah bekerja seharian.
5. Kekurangan nutrisi pada tubuh anda.

6. Faktor genetik.
7. Pengaliran darah yang tak stabil.
8. Anda menghadapi tekanan dan tak dapat mengawalnya dengan baik.
9. Terdedah kepada cahaya matahari. (Bukan matahari waktu pagi yer.)
10. Penurunan berat badan yang agak mendadak.

11. Ada masalah pinggang dan juga perut.
12. Tisu lemak dan cecair.
13. Masalah sinus.
14. Anda memang ada masalah kesihatan.
15. Anda seorang perokok.


Oklah, ni baru jer penyebabnya. Nanti saya sambung pulak dengan petua untuk mengurangkan ataupun menghilangkan lingkaran hitam ni yer.

57 komen on "Kenapa Ada Lingkaran Hitam Bawah Mata Anda"

none on September 24, 2009 6:02 PTG berkata...

sy berumur 16 tahun...tp tdpt lingkaran hitam di bawah mata. Sy slalu menghadap komputer pd wktu tgh mlm, sy juga slalu tdo lewat. Adakah itu juga salah satu faktornya??

apakah faktor2 lain t'dpt lingkaran hitam di bawah mata pd usia remaja???

apakah yg harus sy lakukan bg menghilangkan lingkaran tersebut??

sy slalu dgr pesan org tua2 - ltak timun bawah mata....

brape lamakah tempoh cara pengunaan timun itu berkesan??

oktant on September 26, 2009 12:47 PG berkata...

@ farina: Tido lewat pun salah satu faktornya. Sy cadangkan awak jaga waktu tidur. Pastikan cukup tido setiap hari.

Farina slalu mengadap pc kan? Cuba rehatkan mata jap selpas mengadap pc setiap 30 minit. Pastikan jarak di antara mata dgn skrin pc dlm keadaan yg selesa.

Selain drpd faktor yg dinyatakan di atas, sy kurang pasti. Kalo sy terjumpa faktor2 lain, sy akan update nanti. :)

Boleh gak letak timun kat mata. Mmg itulah salah satu petuanya. Amalkanlah tiap2 hari terutamanya semasa nak tido.

Tempoh penggunaannya bergantung pd tahap "eyebag" farina. Kalo masih di tahap awal, kejap je dah boleh dikurangkan. Tak sampai seminggu dah ok. :)

Ahliahnizam on Oktober 14, 2009 9:24 PTG berkata...

Salam ...

Mintak izin copy-paste artikel ini ke blog saya ya.

http://www.akupunyercerita.blogspot.com

p/s : saya akan letakkan sumbernya dari blog ini.

Terima kasih

oktant on Oktober 15, 2009 8:34 PG berkata...

Ahliahnizam -

W'salam. Boleh, silakan. :)

Sama-sama.

Tanpa Nama berkata...

assalamualaikom...
sya bru umur 18 tp masalah ini sya alami dari umur 13 lg...masalah ini bukan dari genetik.
boleh ke sya tahu ubat ape yg sesuai digunakan untuk merawatnya?apakah nama ubat itu?adakah dijual di farmasi?

oktant on Januari 06, 2010 7:56 PG berkata...

Waalaikumusalam.

Cuba awak letakkan hirisan timun kat mata selama 30 minit. Boleh amalkan setiap malam.

Ataupun awak boleh rujuk artikel terdahulu bertajuk Petua Kecantikan: Merawat Lingkaran Hitam Bawah Mata.

Harap dapat membantu awak ya. :)

icha jaybe berkata...

sye ade lingkaran gelap bwh mate.
n ni mslh genetik.
benci btol bile sume petua lg2 yg timun la..tomato la..kentang la..ade org kate kuning telo pon bleh..
sume sye da cube..
tp xbleh jugak.
pkai yg fair n lovely makin terukkn lingkaran tuh..
cmne ni..sedeh la.

oktant on Januari 28, 2010 1:16 PTG berkata...

@ icha jaybe : Saya rasa petua yg guna hirisan timun tu memang mujarab la. Tapi awak mesti rajin buat la.

Sebab, ianya perlu dibuat secara berterusan. Berikan diri awak masa. InsyaAllah ianya pasti berhasil.

p.s: Tentang penggunaan produk fair & lovely tu saya kurang pasti. Mungkin awak tak sesuai dengannya kot.

p.p.s: Tapi kalau awak nak cuba produk lain, cuba pakai "bio-essence". Ini hanyalah sekadar pendapat peribadi saya aje.

Tanpa Nama berkata...

saya mmg benci tol lingkaran bwh mata saya
ni rasanyer sebab mslh genetik
dan juga hadap pc lame2

saya sudah buat byk perubahan da pada aktiviti daily saya
saye byk kali guna teabag dan apply dua kali sehari
ttp masih tak ilang gak
skrg saye dah x guna da teabag lagi..

skrg saye guna lak lotion mak saye
tapi walau brp banyak pun saye tauk
masih x ilang gak...

minum air suam/masak byk2
cuba tidur secukupnyer ataupun lebih
semua tu sudah saye buat tapi x ilang gak

kalo itu tak bagi ilang dark circle saya
apatah lagi hirisan timun


tlg la saya
walaupun saya laki
saya nak gak memiliki mata menawan

kalo saya dpt ubah ape2 yang sudah rosak pada muka saya
dark circle lah yang saya nak ilang kan dulu
HELP ME !!!
:(

Tanpa Nama berkata...

sy berumur 25 tahun...saya mngalami masalah lingkaran gelap bwah mata...setelah saya dpti doctor peribadi saya ckp..sy ada anemia...maslah bwh mata saya masih berterusan...dah mcm2 ubt sy ambik tp msih gagal....mmg xde care kew???

tension...nyer....

oktant on Mei 12, 2010 11:59 PG berkata...

@ Tanpa Nama: Sebenarnya saya faham benar perasan awak yang mengalami masalah ini.

Namun, saya hanya mampu membantu dgn cara berkongsikan petua yang pernah ditulis di sini

Walaubagaimanapun, saya cadangkan awak jadikan sesatu petua itu sebagai amalan harian. Usah terlalu fikirkan nak dapat hasil dengan cepat. Kekadang ia memang mengambil masa yang agak lama dan pastinya menguji kesabaran. :)

Buatlah ia secara berterusan serta banyakkan berdoa. InsyaAllah awak akan dapat juga hasilnya kelak.

Harap membantu.


p.s: Cuma saya kurang pasti pula sama ada masalah genetik ataupun anemia membuatkan petua tradisional yang dikongsikan di sini kurang berkesan. Mungkin awak boleh bertanya kepada doktor atau mereka yang lebih arif mengenainya.

Tanpa Nama berkata...

salam,,
sy bru umur 15...
sy mgalami lingkaran glap pda usia skrg..
bila tgk wajah umr sy sblum ni sdih sgt krana dlu mata sy x de pn lngkran glap..
da mcm2 cuba..
msih x jdi..
mybe sy krg tido..tpi, sy da amalkn tdo sckupnya..
msih ada..
mcm mne ni??

Tanpa Nama berkata...

salam.
adekah faktor pemakaian spect menyebabkan eyebag jugak?

Tanpa Nama berkata...

sya bru 12 thn tpi saya tk tahu nk buat apa kerana sya seorang menjaga penampilan diri.so bagaimana cara menghilangkan nya?

oktant on September 02, 2010 12:34 PG berkata...

@ Tanpa Nama:

- cuba adik buat mana-mana petua yg ada kat SINI.

Harap membantu. :)

Tanpa Nama berkata...

saya berumur 21
adakah tips untuk mengurangkan tanda tanda hitam di bawah mata dalam masa 2 minggu..?????

Tanpa Nama berkata...

saya berumur 12 tahun.saya memiliki lingkaran gelap dan kedetan dibawah mata.macam-macam saya buat tapi tak berhasil.tolonglah saya untuk menghilangkan linkaran gelap itu dengan cepat

oktant on September 26, 2010 10:01 PG berkata...

@ Tanpa Nama: Sebenarnya saya pernah menyiarkan petua berkaitan. Awak boleh rujuk di artikel bertajuk Petua Kecantikan: Merawat Lingkaran Hitam Bawah Mata.

Jikalau awak nak cari petua lain, sila rujuk di bahagian "tag petua" ya.

Harap membantu.

Merawat Lingkaran Hitam Bawah Mata on September 26, 2010 10:04 PG berkata...

@ Tanpa Nama: Kalau tak boleh klik link tu, sila klik kat link yang di berikan pada komen ini.

Harap maklum.


~ oktant

Tanpa Nama berkata...

salam...sye najwa...umr 16...sye pun de pblem lngkrn glp bwh mta....sye rsa malu bila kluar jln2 dng kwn2...n kwn2 da gak tanye,nape bwh mta sye klhtan gelap...cm mne nk hlgkn kn..??.help me..!!...dh bnyak petua yg sye cba..

Tanpa Nama berkata...

pendapat peribadi saya, apa kata anda join kelab nutrisi....sbb, salah satu faktornya, adalah kerana kekurangan nutrisi dalam badan anda....dah sebulan lebih saya mengamalkan nutrisi, ligkaran lebam bawah mata saya beransur hilang, setelah 20 tahun lebih, lebam bawah mata ini berlaku pada saya

Tanpa Nama berkata...

salam...sy pon ade mslh glp bwh mata...tp benda neyh jd slps sy mula pakai crmin mata...knapa kbnyakan org y pakai crmn mata, bwh mata nya akn glap?...camna nak hilangkan nya?..

Tanpa Nama berkata...

em, sy pown snasib nan owg2 at ats uh. sy skunc b'umo 18 thn. sy mpunyai mte yg bulat dn besa. dan mte sy neyh agk tsembul cket bbndg owg len. sy gak de lbm bwh mte yg agk besa dn lgkrn bwh mte yg agk jelas. em, kwn2 salu tnyw,npe mte sy lbam. sy ta taw na ckp pe. sblum neyh pown pena wat petua timun uh,tp,ta jdi pape pown. hmm,sy ta taw na wat ape lgi da . HELP ME!!

Tanpa Nama berkata...

T_T sedeynye ada lingkaran gelap bwh mata... kwn2 salu tegur.. mcm mna ni.. sye bru 15 tahun.. guna ganier light 2 pun xmnjdi.. T_T help me!!

Tanpa Nama berkata...

macam mane nak hilangkan wajah yang kelihatan cengkung .. T_T

Tanpa Nama berkata...

cmne nak hlangkan kesan lebam dbwah mata akibat fktor ktrunan...tlong sy...

Tanpa Nama berkata...

salam .. Tumpang tanya ... Kalo use cecair lidah buaya bleh tak tuk gntikn timun ? Lidah buaya pn sejuk jugk pe

Tanpa Nama berkata...

salam .saya berumur 17 tahun .mcm mana pula kalau lingkaran gelap di bawah mata saya mngikut keturunan ? ada cara untuk hilang ke ?

Adyla on Julai 26, 2011 12:02 PTG berkata...

mintak izin kongsi punca ege bags ye..thnks

oktant on Julai 26, 2011 2:35 PTG berkata...

@ Tanpa Nama:

- Sekiranya faktor keturunan, saya kurang pasti sama ada ia boleh hilang atau sebaliknya.

Tapi awak boleh amal memakan sayuran hijau, pastikan tidur dan rehat yg mencukupi, elakkan daripada memaksa mata terutamanya jika berhadapan pc.

- Lidah buaya saya kurang pasti sama ada ia boleh digunakan atau tidak.

@ Adyla: Silakan. Sama-sama Adyla. ;)

Tanpa Nama berkata...

salam saya berumur 21 tahun....saya memepunyai masalah lebam mata hampir 4 tahun.xckup dengan itu bawah mata saya jugak terdapat bebiji seperti lemak.dh macam2 cara saya buat termasuk petua yg kalian bagi tetapi hasil tidak berjaya.lepas raya ni saya hendak berkahwin.sampai bakal pak mentua saya syak saya hisap bukan2 kerana kelebamam mata saya ni..sedih hati saya.adakah kalau membuat rawatan laser ianya berkesan dan berapa kosnya?ada sesiapa tahu?

oktant on Ogos 09, 2011 11:34 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Waalaikumussalam. Kalau begitu, adalah lebih baik awak berjumpa doktor. Tanya & berbincang ttg masalah awak serta mencari kaedah rawatan yg sesuai.

Tanpa Nama berkata...

saya berumur 20 tahun...lingkaran gelap bawah mata terjadi sejak tg.1 lg...kawan2 dan guru2 kerap menegur mata saya kerana mereka ingat saya sakit...bila terjadi begini saya kurang berkeyakinan diri...kalau lingkaran gelap ini disebabkan faktor keturunan mampukah ia dihilangkan?????

oktant on September 04, 2011 6:01 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Biasanya kalau faktor keturunan, ia agak sukar ataupun mmg tak boleh dihilangkan.

Tapi anda boleh teruskan petua-petua yang ada. Mana tahu mungkin ia mampu dipulihkan. Siapa tahu, kan?

Semuanya dapat dicapai jika diizinkan-Nya.

Tanpa Nama berkata...

Betul ke lingkaran dibawah mata boleh hilang hanya dengan lekapkan hirisan timun dan kentang kemata? Memang ada bukti ianya berjaya?

Saya nak sangat hilangkan lingkaran [kantung] hitam dibawah mata saya,saya dah berusia 44 tahun. Rasa2nya boleh hilang ke? Menghadap PC setiap hari memanglah kerja saya tapi kawan saya umur dia dah 49 tahun tapi tak lingkaran hitam tu....

oktant on November 09, 2011 3:13 PG berkata...

@ Tanpa Nama: Insya-Allah boleh jika ianya serasi dgn tuan/puan melainkan faktor keturunan.

Namun, perlulah diamalkan setiap hari ataupun secara konsisten.

sarah adnan berkata...

salam...., lama rasanya x melawat ke sini. nak tanya skit: saya kurang faham tentang lingkaran hitam, kalau cari tentang lngkrn htm mesti ia related to eye bag, tp ada org ada eye bag tp x gelap warna, keliling mata saya ni dari bawah kening smpai bawah mata berwarna gelap tp saya xde eye bag, saya pakai spect power 850. kalau bukak spect mcm drug addict.:). tidur cukup, tapi sya kerje long hours, mungkin oktant boleh beri sedikit pandangan. dan nak mintak sedikit pandangan mengenai satu herba cina, xia ku cao saya tengok d tesco, katanya untuk eye swelling, ingat nak try tp xcukup info, harap dpt membantu.... salam

Unknown on November 19, 2011 3:43 PTG berkata...

@ sarah adnan: Waalakumussalam. Pertamanya, terima kasih & slmt dtg kembali ke blog ini.

Mengenai herba cina tu, saya tidak pernah menggunakannya. Jadi, saya tidak dpt memberikan sbrg komen mengenainya.

Namun, ada beberapa amalan yg sarah boleh amalkan. Antaranya;

~ Banyakkan minum air masak

~ Banyakkan makan sayuran hijau

~ Jika mata terasa letih, rehat sekejap. Jgn paksa mata utk terus bekerja.

Sbb bila mata terlalu letih, ia akan menampakkan aliran darah kat bawah mata.


Begitulah serba sikit yg dpt saya kongsi dgn sarah.

Harap ianya membantu.

zaty on Disember 08, 2011 5:36 PG berkata...

saya brumur 16 tahun. suke mghdap lapy . n tdo lewat . sy ade eyebag since form 1 . agak2 bpe lame mse nak hilgkan eyebag nih ? stress lak bile tgk girl len elok je mata . n sy pkai garnier eye roll. tp mcm tade pape prbhan pun . ade cdgan prdak lain x? yg harga below 100.

oktant on Disember 15, 2011 7:57 PTG berkata...

@ zaty: Banyakkan minum air masak & letakkan hirisan timun kat bhgn mata setiap hari sblm tidur.

Amalkan selalu supaya perjalanan darah kat situ berjalan lancar.

Tanpa Nama berkata...

@ farra lyana: umur saya dah 18tahun.. saya menpuyai masalah ini sejak form1 lagi. saya tak tahu sama ada ni datand dari faktor keterunan atau ape tapi saya nak sagat hilnagkan nya.. kawan2 saya selalu tegur.. saya malu ketika berhadapan dengan meraka:(

oktant on Januari 19, 2012 7:37 PTG berkata...

@ farra lyana: Kalau nak tahu sama ada ia keturunan atau tak, cuba lihat pd mak/ayah farra. Mereka ada ke tak?

Kalau ada, berkemungkinan besar ia adalah faktor keturunan.


Untuk menghilangkannya, cuba farra rujuk petua di artikel bertajuk;

1. Petua Kecantikan: Merawat Lingkaran Hitam Bawah Mata

serta

2. 7 Langkah Hilangkan Lingkaran Hitam Bawah Mata


Harap ia membantu farra.

Mieyrah berkata...

Assalammualaikum . Saya Myzah . saya nie baru je masok form 1 . umur saya 13 tahun . saya tak tau la knp seawal usia saya , mata saya ada eye bag . tapi kwn saya takde ponn . saya slalu nk cuba tidur awal tapi tak dapat sbb saya dh biasa tidur akhir . saya pun slalu online dkat fb (facebook) . tak kira malam , siang ataupun petang . itu saya tak dapat elakkan sbb dh memang hobi saya . hihi . tapi macam mana saya nak hilangkan eye bag kat bawah mata saya nie ? saya risau la . tolong saya ..

oktant on Januari 29, 2012 7:59 PTG berkata...

@ Mieyrah: Waalaikumussalam.

Pertama sekali, Myzah mesti ubah tabiat tidur lewat. Mulakan tidur lebih awal sedikit dr semasa ke semasa.

Perkara ni penting sbb Myzah masih lg awal remaja. Jadi, mulakan drpd sekarang agar bila dah dewasa nnti, tak banyak masalah lain yg timbul.

Sy harap Myzah faham dgn apa yg sy cuba sampaikan yea.

Bagi menghilangkannya pula, Myzah boleh "usha" petua-petua mengenai lingkaran hitam bawah mata kat sini.

Harap ia membantu Myzah. :)

Tanpa Nama berkata...

urm...saye baru brumur 13 thn....tp sye dah ada masalah nie dri sekolah rendah lgi....bwh mate sye ade lingkaran hitam yg teruk lah jugak....sye x suke sebab sye nk jaga penampilan diri,,biase lah peronpuan....kwn2 sye ade gak yg tegur,,so,sye malu lah...sye slalu tido lambat...dulu sye slalu jugak letak timun bwh mata tp sekarang dah x buat lgi....kulit mika sye putih jd lingkaran hitam tu nampak lg jelas....kadang2 sye letak krim pencerah dekat bwh mate.....ape lgi ya cara nk buat lingkaran hitam nie hilang???

oktant on Februari 11, 2012 4:20 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Rasanya adik boleh teruskan semula ltk timun setiap malam.

Selain itu, banyakkan minum air kosong. Waktu siang atau sebelum ke sekolah, sapu krim yg ada di pasaran utk mengurangkan kesan hitam di bawah mata. Lps tu, urut bwh mata tu beberapa kali.

Lagi satu, usah biasakan tidur lambat. Ia mmg tak elok utk kesihatan mahupun kecantikan. Serius.

Tanpa Nama berkata...

saya tasha .. saya baru berumur 11 tahun .. tapi sye malu dengan lingkaran hitam di bwah mata sye nie.. seramai 99% ejek saya panda disebabkan mata saya ini.. saya dh cube dh ltak timun ngn tomato di bwah mata tpi masih ade lagi lingkaran hitam nie.. mcm mne nk atasi masaalah ini ??

oktant on Julai 24, 2012 11:20 PTG berkata...

@ tasha: Saya nasihatkan adik teruskan amalan tersebut. Terutamanya yang meletakkan hirisan timun tu.

Di samping itu, banyakkan minum air suam dan pastikan tidur malam mencukupi. Iaitu kira-kira 8 jam secara berterusan.

Satu lagi, elakkan menonton tv atau skrin pc/handphone terlalu lama.


Sekian.

sofea berkata...

Assalammualaikum , saya brumur 13 tahun , dibawah mate saya ade lingkaran hitam , saya malu dengan kawan2 saya .. mcam mane na mengurangkan lingkaran hitam die bawah mata ? saya pernah memakai "bio-essence" , tapi makin hitam lingkaran di bwah mata saya niehh .

#help me plesss :(

oktant on Ogos 27, 2012 12:41 PTG berkata...

@ sofea: Waalaikumussalam wbt sofea.

Sofea perlu banyakkan minum air masak & elak menghadap skrin pc/tv/laptop/hp terlalu lama.

Setiap 30 minit, alihkan pandangan mata ke tempat lain.

Selain itu, letakkan hirisan timun pada mata setiap malam sebelum tidur.

Moga ia mengurangkan lingkaran hitam di bawah mata adik sofea.

azimah berkata...

Assalamulaikum..sya baru umur 12 tetapi dah ada maslah lingkaran gelap,,sya mengetahui lingkaran gelap masaa umur 12 tahun,,,,lingkaran gelap berlaku lama dah,,xtau bila...di kolah kwn2 xpernah tegur..ye la disebabkan sya hitam manis meana nak nmpk lingkaran gelap tuu..rakan2 sya yang lain ada jugak lingkaran gelap,,tetapi mereka tak brapa nak teruk..,,bila sya tanya mak sya kenapa azimah ada lingkaran gelap pastu mak sya kat sebab sya selalu mengadap komputer..sya selalu tidut xcukup,,sya xpernah nak letak timun kat mata...

please help me :)

oktant on Oktober 22, 2012 9:10 PTG berkata...

@ azimah: Waalaikumussalam wbt.

Baiklah, mulai sekarang azimah mesti ubah tabiat tidur lewat dan selalu menghadap komputer dulu.

Ubah sedikit demi sedikit. Contohnya kalau selalu tidur lewat, cuba awalkan 15-30 minit buat permulaan.

Kemudian, setiap 30 minit menghadap komputer, cuba rehat sekejap. Pandang tempat lain sekejap dan kelip mata dalam 20 kali.

Ulang langkah tersebut sepanjang azimah menghadap komputer.


Ok. Selain amalkan perkara di atas, azimah banyakkan minum air masak supaya perjalanan darah pada bahagian mata berjalan lancar.

Bila waktu lapang, letakkan hirisan timun yang nipis pada kedua-dua belah mata. Lakukan dalam 20 - 30 minit.

Jika hari cuti sekolah, boleh buat 1 kali pada waktu pagi dan 1 kali lagi pada sebelah malam. Lakukan tiap-tiap hari jika boleh.

Jangan lupa minta izin dengan mak atau ayah sebelum gunakan timun untuk diletakkan pada mata. :D


Ok, mulakan langkah-langkah di atas dulu. Jangan bertangguh tau.

Tanpa Nama berkata...

assalamu'alaikum.,.,. salam knal.,., saya jga ada masalah lingkaran bawah mata.,.,.
mmg sya ada faktor keturunan.,.
tpi, skarang hitam bawah mata sya smakin jlas tampaknya.,.,.

yg bru saya sadari adalah.,.,., ma'af.,
beberapa bulan yg lalu sya sring mlakukan Onani., tpi, akarang sdah sya hentikan..
dan gara2 perbuatan ini, lingkar hitam bawah mata sya smakin jlas sekali.,.,

ada tak cara menghilangkan tw mengurangilingkar hitam ni?.,.mhon bantu y.,. makasih,.

oktant on November 08, 2012 7:43 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Waalaikumussalam wbt. Salam perkenalan juga drpd saya.

Untuk mengatasi masalah saudara, cuba amalkan petua yang pernah saya kongsikan menerusi 3 pautan berikut:

1. Petua Hilangkan Lebam Bawah Mata

2. 7 Langkah Hilangkan Lingkaran Hitam Bawah Mata

3. Petua Kecantikan: Merawat Lingkaran Hitam Bawah Mata

Moga ia membantu saudara mengurangkan & seterusnya berjaya mengatasi masalah tersebut.

Tanpa Nama berkata...

Sy mempunyai mslh eye bag sejak umur 17 thun lg,skrg umur sy 24,anak lelaki sy brumur 3 thun , dis pun ade mslh yg sama dgn sy. Bg knk2 sperti ank sy,apakah rwtn yg brkesan untuk dia...tq

Tanpa Nama berkata...

Keturunan kot

Tanpa Nama berkata...

Kenapa saya ada lingkaran hitam bawah mata ?
Saya malu dengan kawan kawan saya . .

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Anda dijemput melanggan RSS Feed blog Petua Sejagat melalui email bagi mengelakkan tertinggal sebarang koleksi petua terbaru

Dibawakan oleh FeedBurner

 

Copyright 2008-15 Petua Sejagat - Reflection - Ipiet Templates Image - Tadpole's Notez