7 Langkah Hilangkan Lingkaran Hitam Bawah Mata

Posted by Encik Oktant at Sabtu, Oktober 09, 2010
Lingkaran hitam bawah mata anda masih belum hilang lagi? Jika begitu, cuba anda kaedah rawatan menggunakan kentang. Kentang baik dan sesuai untuk mencerahkan kulit anda. Terutamanya pada bahagian muka. Ini kerana ia mengandungi enzim catecholase.


Kentang Segar - tradeindia.com




Ikutilah 7 langkah di bawah untuk hilangkan kesan hitam bawah mata anda;


1. Ambil 1/2 atau sebiji kentang.

2. Kupas kulit kentang tadi dan bersihkannya sebelum kisarkan ia sampai halus.

3. Kemudian, letakkan kentang yang telah dikisar tadi di atas sehelai kain lembut dan bersih.

4. Sapukannya pada bahagian bawah mata anda yang bermasalah secara perlahan-lahan.

5. Pastikan juga sapuan tersebut tidak kena pada mata.

6. Biarkan sapuan tadi menyerap pada kulit di bahagian bawah mata kira-kira dalam 15 ke 20 minit.

7. Selepas itu, barulah anda basuh bahagian tersebut dengan air bersih.


Amalkan petua ini setiap hari jika anda berkesempatan. Jika diizinkanNya, lingkaran hitam pada bawah mata anda boleh dihilangkan.


Selamat Mencuba!

85 komen on "7 Langkah Hilangkan Lingkaran Hitam Bawah Mata"

Tanpa Nama berkata...

serius ke masalah ni boleh di selesaikan dgn guna kentang je ?

Tanpa Nama berkata...

ko ni...cube la dulu bongok...! kan die dah cakap..kalau diizinkan Tuhan, msti leh menjadi..ish...hapela...

Tanpa Nama berkata...

kalau xpkai kain yg lembut b0leh x ? pkai tisu boleh ?

naughty gurlz berkata...

hem..sy rsa nak coba la..kot2 bleh hlang lingkaran bwh mte sy..thanx 4 information..

Tanpa Nama berkata...

da noti sgt,cmne x hitam bwh mate ko tu..ntah tgk ape ntah mlm2 bjaga..tdoq awal xde nyer jd hitam mata ko tu..ape daa..

Tanpa Nama berkata...

um...
time nk sapu tuh kntang tuh ne blut nan ken lmbut ke????
ta phm lorh..

Tanpa Nama berkata...

eh..apa punya bahasa dah..kau tulis lah betul2 ayat kau,ini lembu dengan kambing jer yang faham!!! mari aku fahamkan,ambil kentang halus tu campur dengan cili boh, pastu baru sapu bawah mata..ha, gerenti 5 saat bukan saja lebam mata yang hilang, dengan mata- mata kau sekali termasuk kat dalam..he he

oktant on Disember 22, 2010 9:48 PTG berkata...

@ Tanpa Nama:

- Pakai tisu pun boleh.

- Sama-sama.

- Letak kentang yg dah dikisar atas kain. Lepas tu baru sapu kat bawah mata.

Lebih kurang macam tuam la.

Tanpa Nama berkata...

berkesan ke??
sy wt x brubah pon..

oktant on Januari 01, 2011 7:15 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Langsung tiada kesan ke?

Biasanya benda-benda sebegini perlu buat selalu. Agak mustahil untuk melihat kesannya dalam masa singkat.

Tapi ia bergantung pada individu gak. Ada buat menjadi dan sebaliknya.

Untuk memudahkan awak, boleh teruskan mencuba petua tersebut jika mahu. Seandainya nak mencuba alternatif lain, cuba klik pautan ini.


Harap membantu. :)


p.s: Maafkan saya jikalau petua ini tidak sesuai dengan awak ya.

Tanpa Nama berkata...

x paham aku..da dier ckp kalau di izinkan tuhan mjd la die..saba jela..

Tanpa Nama berkata...

boleh percaya ker ney?

kyna sweety!! on Februari 04, 2011 1:35 PTG berkata...

hm,,sume boleh lao di izinkan oleh yg Maha Pencipta.. :)

oktant on Februari 04, 2011 3:41 PTG berkata...

@ kyna sweety!!: Betul tu. Di samping berusaha, kita mesti berdoa. InsyaAllah akan berhasil. :)

Tanpa Nama berkata...

petua ni mana2 pn boleh jumpa.cuma kena rajin buat la.baru menjadi...

oktant on Februari 07, 2011 11:45 PG berkata...

@ Tanpa Nama: Ya betul. Mesti selalu buat. InsyaAllah akan dpt hasilnya. :)

Tanpa Nama berkata...

komen ade....perli ade.....ejek pon ade.....
aneh btol korang ni......=='

Tanpa Nama berkata...

sy ada masalah mata kuning. mcm mana nk dptkn mata puteh jernih kacakaca ekk? huhu

Tanpa Nama berkata...

susah efect

Tanpa Nama berkata...

sye nak mate mcm justin bieber!!!

Tanpa Nama berkata...

erm , sy da cbe brbgai2 bgai cra , temasoklah pki kentang , tp x nmpk kesan pon , btambah terok lg ad lah , plz help me !!!!!

Cik Ladies on Mei 23, 2011 4:01 PTG berkata...

hehe.. da cube.. berkesan :D terima kasih oktant!

oktant on Mei 25, 2011 6:33 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Cuba awak rujuk petua ni pula ~ Petua Kecantikan: Merawat Lingkaran Hitam Bawah Mata.

@ Cik Ladies: Alhamdulillah. Sama-sama Cik Ladies. :)

Tanpa Nama berkata...

kne cmpor dngn air ye,mase nak blend tuh?

oktant on Mei 29, 2011 11:29 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Boleh campur dgn sedikit air.

Tanpa Nama berkata...

nak cuba lah...

oktant on Jun 18, 2011 2:37 PG berkata...

@ Tanpa Nama: Silakanlah yea. :D

anyeonghaseyo berkata...

klo korg gado cmni ape pon x dpt..kre syukur la dia da bg ptua..x try mne kt nk dpt hsil dia..tp ptua yg sye bse dgr,hris kntang nipis2 lpas ltak kat mata..slalunye org pkai timun..tp kntang pon bole gak..papepon try dlu..insyaallah brksan..

Tanpa Nama berkata...

ad lg 1 petua..guna myk sapi sblm tdo.urut plhn ikut arah lwn jam...tggu 20mnt...pstu bsuh..amalkn tiap ari...mmg brkesan tuk sye...anda cube lah.. i.Allah.

oktant on Jun 30, 2011 6:20 PTG berkata...

@ anyeonghaseyo: Saya setuju dgn awak. Apa yg penting ialah tindakan. Iaitu mencuba.

Terima kasih juga atas petua yg diberikan.

@ Tanpa Nama: Terima kasih di atas petua awak. Satu ilmu baru untuk saya hari ni. ;)

Tanpa Nama berkata...

ye mmg menjadi petua ni~
kentang untuk cerahkan kulit

nurul pahang berkata...

salam nk tye dgn korg sume dkt sni ye?,slain buah kntg buah ap lg yg kte blh gne utk menghlgkan smbab bwh klopk mata,tlg bntu sya ya...tq

oktant on Oktober 27, 2011 5:18 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Tahniah yea. ;)

@ nurul pahang: Selain kentang, boleh gunakan hirisan timun dan letakkan kat mata.

Di samping itu, banyakkan meminum air masak dan elakkan drpd menonton tv/monitor pc terlalu lama.

Tanpa Nama berkata...

emm sya tdur awal pun jdi tdur lwat pun jdi.. cuba mcam2 dah tpi mcm tu jgak. apew erk yg leh mmbantu??

Tanpa Nama berkata...

lwaknyeeeeeeeee ! x tido mlm aq bace ! hahahaaha

Tanpa Nama berkata...

nak cuba n kut2 menjadi,

Tanpa Nama berkata...

nice info :)ok, saya akan cuba ^_^

oktant on Disember 14, 2011 10:36 PTG berkata...

@ Tanpa Nama:

- Usah lekas putus asa. Teruskan memana petua yg dah awak amalkan.

Selain tu, banyakkan minum air masak & elakkan menghadap tv & moitor pc terlalu lama. Alihkan pandangan mata anda ke tempat lain bila letih.

- ;)

- Silakan mencuba. Mudah-mudahan menjadi.

- Terima kasih. Silakan. All the best.

Tanpa Nama berkata...

kalu mmg keturunan dpt ke ilangkan gak? sye bru 13 thn da ade eyebag...ish3

oktant on Disember 29, 2011 4:32 PG berkata...

@ Tanpa Nama: Agak sukar dik. Tapi tak salah mencuba, kan?

Jika diizinkan-Nya, pasti boleh.

Tanpa Nama berkata...

law nk ilangkan lebam cat itam sume muke ko..konfem ilang lebam..konfem..

zura berkata...

kalo sapu terus xyah balut dgn kain boleh ke? ade sbb ttentu ke balut dgn kain? sapu tu meaning air yg kuar mlalui kain tu kan? maaf byk tanye.

oktant on Januari 09, 2012 1:27 PG berkata...

@ zura: Boleh juga kalau zura rasa ia lbh selesa & memudahkan.

Tanpa Nama berkata...

weh manusia......
ore bagi tip tuh pun mujooo..
nie komen pulak pahtu ado pulak nok mata mcam justin bieber...gi blahhhhhhhhh laaa..baso manusia tok mensyukuri nikmat ALLAH.

Tanpa Nama berkata...

Ye lh 2

Tanpa Nama berkata...

Hu3 Nk buat macam mana memang dah ditakdirkan mata hitam dkat bawah mata..huhuhuhuhuuh :'(..Sediyh betullah..................................................

Tanpa Nama berkata...

try2

oktant on Mac 16, 2012 9:32 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Okey. Silakan. Moga berjaya yea. :)

Tanpa Nama berkata...

terime kasih bb bg petue ney..... sye mmg da lmew nk cri petue ney.......mcm2 produk sye gne tp x hilang pon.......

oktant on Mac 25, 2012 4:08 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Sama-sama. Selain amalkan petua ni, perkara lain pun mesti dititikberatkan.

Contohnya macam meminum lebih air masak, elak menghadap pc/lappy dan tv terlalu lama dlm satu-satu masa, kurang tidur dan seumpamanya.

Tanpa Nama berkata...

dh bnyak kli dh sye guna ptua,xp x2 hlg2,..blh ban2 sye ker,.? mese nyax... ^_^

Tanpa Nama berkata...

harap blh ban2 sye,..

oktant on April 04, 2012 5:58 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Sebenarnya awak mesti berikan diri sendiri masa utk mendapatkan hasil drpd sesuatu petua yg telah diamalkan.

Usah terlalu mengharapkan hasil yg terlalu cepat.
Ini kerana semua itu berpunca drpd gaya hidup yg telah amalkan selama beberapa bulan ataupun bertahun lamanya.

Kecuali jika ianya disebabkan keturunan. Faktor ini mungkin agak sukar utk dihilangkan.

Tapi jika awak teruskan amalan yg telah dilakukan tanpa jemu, tiada yg mustahil. Mohonlah daripada-Nya.


Itulah bantuan yg tak seberapa drpd saya. Saya hanya termampu kongsikan petua & doakan kejayaan awak.


Semoga berjaya. Amin.

Tanpa Nama berkata...

Nak tnya pas kita sapu, kentang 2 leh guna lg x?

Tanpa Nama berkata...

Kentang 2 sekali sapu je ker? Pas2 leh guna lg x? Seelok2 nya bape kali sehari nak sapu?

oktant on Mei 28, 2012 10:48 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Guna sekali saja.

Lakukan sekali sehari dah mencukupi.
Tapi, perlu diamalkan sekerap mungkin ataupun setiap hari
sehinggalah awak puas hati dengan hasil yg diperolehi.

Moga berjaya ya. :)

Tanpa Nama berkata...

Wahhhhh.nak try lahhh

Tanpa Nama berkata...

oke, mekaceh oktant 4 ur advice..:)

oktant on Jun 01, 2012 6:24 PTG berkata...

@ Tanpa Nama:

- Silakan. Moga berjaya ya. :)

- Sama-sama. Takde hal. Moga awak berjaya gak. :D

Tanpa Nama berkata...

Kalo kita ptong kentang 2 n bentukkan tol2 utk letak kt bwh mata leh x agk2? Rasa sama x kesannya?

Tanpa Nama berkata...

w

Tanpa Nama berkata...

bg yg kurang percaya dgn petua nihh..beli jew GINVERA JADE DARK EYE CIRCLES ROLL AWAY..senang jew kn...

Tanpa Nama berkata...

cara ini kena buat berapa kali dalam sehari?

oktant on Jun 14, 2012 11:28 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Sehari sekali & lakukannya pada waktu malam ataupun sebelum tidur.

Tanpa Nama berkata...

Nak tanya.. Sbiji o 1/2 biji kentang yg dikisar tu banyak.. Guna untuk sapu x sume kn? So, cmne oktant simpan kentang yg selebihnya?

oktant on Jun 18, 2012 7:59 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Pertama sekali, terima kasih di atas pertanyaan awak. :)

Sebenarnya, amaun tersebut hanyalah cadangan saja. Jika ianya terlalu banyak, awak boleh kurangkan kuantitinya mengikut keperluan sendiri.

Pun begitu, awak boleh gunakan lebihan kentang itu untuk menggosokkan ke seluruh bahagian tangan. Kemudian, biarkan beberapa minit dan basuh hingga bersih. Ia mampu menghaluskan kulit tangan.

Jadi, awak boleh gunakan satu bahan utk 2 tujuan kecantikan. :)

Tanpa Nama berkata...

Makan je viTamin c :)

Tanpa Nama berkata...

betul ke tak tipu... 18.7.2012 hari rabu

Tanpa Nama berkata...

ape probabilty utk dark circle dbwh mata hilang utk org yg mgalami faktor kturunan?????/adakah blh brjaya dgn mgunakn tips ini??

oktant on Julai 23, 2012 12:17 PG berkata...

@ Tanpa Nama: Kebarangkalian utk hilang memang rendah. Tetapi tidak mustahil juga untuk menghilangkannya

Tapi, tidak salah jikalau awak mencuba dan amalkan. Paling penting, lakukan dengan konsisten ya. :)

Budak yg suka petua tradisional. berkata...

Salam perkenalannnn .
hihihihi , comel je komen2 kat sini .

p/s : menncegah adalah lebih baik dari merawat ..

oktant on Julai 29, 2012 7:26 PTG berkata...

@ Budak yg suka petua tradisional: Salam perkenalan juga daripada saya.

Terima kasih kerana sudi melawat blog ini. :)

Tanpa Nama berkata...

Assalamualaikum, nak tanya. Kalau tak payah letak kat kain boleh ke? Sebab tak paham lah.Kalau letak kat muka terus bolehkan? Sama jelah kan? Haha! Sorry.

oktant on Ogos 30, 2012 10:42 PG berkata...

@ Tanpa Nama: Waalaikumussalam wbt.

Boleh, tiada masalah. Cuma hati-hati ya. Jangan sampai masuk mata pula.

eynn berkata...

saya da cbe,skrg dh berkurang..tq,g petua nie..

oktant on Ogos 31, 2012 12:53 PTG berkata...

@ eynn: Syukur Alhamdulillah & tahniah atas kejayaan eynn. Sama-sama.

Saya harap eynn terus amalkan petua ni ya. :)

wanyroshidi berkata...

Kalau kisar kentang tu, then letak terus kt bawah mata boleh tak ? Maksudnya, lekatkan terus bawah mata

oktant on September 24, 2012 11:38 PTG berkata...

@ wanyroshidi: Boleh juga. Tapi, hati-hati ya. Jangan sampai kena kat mata Wany.

Tanpa Nama berkata...

kalau guna kapas boleh ke??agak-agaknya bape lame nak buat ni??

oktant on Oktober 17, 2012 6:57 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Kalau kapas muka mungkin boleh.

Saya tak pasti berapa lama. Selain itu, ia bergantung juga berapa lama awak dah alami masalah ini.

Kalau awak dah lama alami masalah ini, kulit awak juga perlukan masa yang agak lama juga untuk pulih.

Tanpa Nama berkata...

bpleh percaya k?

menyun on November 17, 2012 4:48 PTG berkata...

Nak coba ach...

oktant on November 17, 2012 5:13 PTG berkata...

@ menyun: Silakan. Moga menyun berjaya. :)

daniel asraf on Mac 02, 2013 8:43 PTG berkata...

petua ni memang berkesan . i dah amalkan . buat 2 kali sehari , petang dgn malam . alhamdullilah , berkesan . tapi kena lah konsisten sikit , jangan buat time rajin je :)

oktant on Mac 05, 2013 5:43 PTG berkata...

@ daniel asraf: Syukur Alhamdulillah.

Terima kasih sudi kongsi pengalaman bro. :)

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Anda dijemput melanggan RSS Feed blog Petua Sejagat melalui email bagi mengelakkan tertinggal sebarang koleksi petua terbaru

Dibawakan oleh FeedBurner

 

Copyright 2013 Petua Sejagat - Reflection - Ipiet Templates Image - Tadpole's Notez