Cara Memutihkan Ketiak dan Leher yang Hitam

Posted by Encik Oktant at Jumaat, Oktober 01, 2010
Semasa saya kongsikan petua memutihkan ketiak dulu, banyak juga komen yang diterima. Ada yang sama-sama berkongsi petua dan ada yang bertanyakan cara lain. Kepada yang sudi berkongsi tu, terima kasih banyak ya.

Bagi yang mahukan cara lain untuk memutihkan ketiak, hari ini saya kongsikan cara alternatifnya. Cara kali ini ada dua fungsi. Bukan setakat memutihkan ketiak yang hitam. Malah sesuai buat anda yang ingin memutihkan bahagian bawah leher. Itu hanya tambahan jikalau bahagian bawah leher anda hitam.



Andainya bawah leher agak hitam, cubalah petua di bawah ini;


1. Sediakan bahannya iaitu kunyit, limau nipis dan timun.


2. Memula, anda perahkan limau nipis.


Gambar limau nipis - commons.wikimedia.org




3. Manakala timun hendaklah dikisar halus untuk mendapatkan ekstraknya.



Gambar timun - ladangfertigasi.blogspot.com



4. Seterusnya, anda tumbukkan sedikit kunyit.

5. Campur dan gaulkan perahan limau nipis serta ekstrak timun tadi dengan kunyit hingga sekata.

6. Akhir sekali, anda sapukan bahan-bahan di atas pada bahagian bawah leher atau ketiak. Biarkan selama 20 minit dan bilas dengan air suam.


Petua ini perlu dibuat setiap hari sehinggalah anda puas hati dengan hasilnya.


Selamat Mencuba!

146 komen on "Cara Memutihkan Ketiak dan Leher yang Hitam"

Tanpa Nama berkata...

ape fungsi ketiga2 bhn diatas?

Tanpa Nama berkata...

secret......

nak tanya lah tentang kunyit...kunyit tu guna kunyit hidup atau pun serbuk kunyit???

oktant on Oktober 09, 2010 2:27 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Kunyit hidup lebih baik. :)

Tanpa Nama berkata...

bolehkah letak bahan tersebut di muka?

Tanpa Nama berkata...

kalo dah kena tumbuk..takkan kunyit serbuk..hik hik hik

oktant on Disember 05, 2010 2:32 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Kalau guna ekstrak timun aje, awak boleh letak kat muka.

Tanpa Nama berkata...

ni kalau letak dekat kelangkang,,xpe ke? xbhaya ke kt alat sulit ?

Tanpa Nama berkata...

boleh terangkan yang pasal timun tu. maaf, kurang paham lah.

oktant on Disember 20, 2010 2:36 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Mungkin awak boleh elakkan drpd terkena alat sulit tu. Buatlah apa2 yg patut. =)

Tanpa Nama berkata...

urm kalau letak at siku n lutut ok juga ke???

Tanpa Nama berkata...

smoga berhasil..:-)

Tanpa Nama berkata...

tanpa nama, awak ni cakap n komen byk la. memang takde keje ke?

oktant on Februari 14, 2011 4:18 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Awak boleh cuba letak kat siku dan lutut. :)

Tanpa Nama berkata...

kay berkata : cuba petua ini parut ubi sengkuang dan campurkan dengan bedak sejuk.sapukan pada muka @ bahagian badan yang hendak dicerahkan.Insyaallah kulit akan menjadi cerah dan halus.amalkan seminggu 3 kali.cuba la dan komen ok !

oktant on Februari 24, 2011 6:28 PTG berkata...

@ kay: Terima kasih sekali lagi. Mudah-mudahan bermanfaat utk rakan kita yg lain. :)

Tanpa Nama berkata...

kalau x ade kunyit...
boleh gantikan dengan ape...

oktant on Mac 09, 2011 9:58 PG berkata...

@ Tanpa Nama: Tak pasti pula saya. Tapi cadangan saya, gantikan saja dgn serbuk kunyit.

Tanpa Nama berkata...

hai...sy slh seorg dr mrk yg mempunyai hitam di bawah lengan@ ketiak...jd nk tanya nih..kalu semua petua 2 digantikan dengan bedak sejuk, x????

oktant on April 04, 2011 6:33 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Hai. Awak boleh cuba gak kaedah tu. :)

Tanpa Nama berkata...

boleh putih ke kalau guna petua ni?

Tanpa Nama berkata...

sape penah cuba petua ni?menjadi ker?

Tanpa Nama berkata...

hye tkah neh.. nak tanya jap timun tu kisar ngan kulit2 dia skali ekk?? kalau kulit badan yang hitam kena cahaya matahari tu boleh putih juga ke kalau guna kaedah ni???

Tanpa Nama berkata...

klau gna kapur mkan bleh x

oktant on Mei 03, 2011 9:02 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Kalau awak nak guna kapur, cuba petua yang telah dikongsikan bertajuk Petua Memutihkan Ketiak.

Harap membantu. :)

Tanpa Nama berkata...

betul ker benda niyh berhasil . ?

bb berkata...

berapa lamer masa yang diambil untuk memutihkan ketiak , ?

Tanpa Nama berkata...

thanks yach atas informasinya

Tanpa Nama berkata...

boleh lakukan tips nie sblum mandi?

oktant on Mei 25, 2011 6:10 PTG berkata...

@ Tanpa Nama:

- Awak cubalah dulu yer.

- Sama-sama.

- Boleh buat sebelum mandi.

@ bb: Saya kurang pasti jangkamasanya. Namun, amalkannya hingga awak puashati dengan tahap kecerahan yg diperolehi.

Tanpa Nama berkata...

hai nak tanya berkesan ke ? so far saya tengok komen takde pun yang kate okay .

Tanpa Nama berkata...

hai nak tanya berkesan ke ? so far saya tengok komen takde pun yang kate okay . @ lily

Tanpa Nama berkata...

cara untk brsh an kelengkang yg hitam cm ne??? mlu la dgn suami sy... leh bg petua x???

Tanpa Nama berkata...

senang sajer..jgn guna sabun untuk cuci kemaluan awak

oktant on Mei 30, 2011 2:42 PTG berkata...

@ Tanpa Nama:

- Lily mesti cuba sendiri kalau nak tahu sama berkesan atau sebaliknya.

- Puan boleh cuba cara di atas jika mahu. Ataupun cuba sental dengan hampas kelapa pada bahagian tersebut. Tapi perlu diamalkan selalu.

- Terima kasih atas tips awak.

Tanpa Nama berkata...

thanz....

Tanpa Nama berkata...

sental gne hampas Or sabOt kelapa???? mse nk sental 2, nk gne sabOn ke??? lau kne gne sbOn, nk gne sbOn pe???

oktant on Jun 05, 2011 6:48 PTG berkata...

@ Tanpa Nama:

- Sama-sama. :)

- Guna hampas kelapa saje. Tak perlu guna sabun. ;)

Nur Misnan on Jun 24, 2011 5:18 PTG berkata...

nice sharing here ok..

oktant on Jun 25, 2011 12:04 PG berkata...

@ Nur Misnan: Thanks Nur. ;D

Tanpa Nama berkata...

ektrak timun tu air dye shaja ker or hampas setelah di blend or timun yg diblend..

oktant on Julai 06, 2011 4:26 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Airnya saja.

Tanpa Nama berkata...

guna kapur barus takleh ??? hikhik

oktant on Julai 22, 2011 3:16 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Boleh. Tapi itu utk hilangkan bulu ketiak ~ Petua Menghilangkan Bulu Ketiak. =)

Tanpa Nama berkata...

bekesan ke..?

Tanpa Nama berkata...

huhuhuhu bnyak nye soalan,kelakr pon ad,huhuhu pe la

Tanpa Nama berkata...

pela

Tanpa Nama berkata...

sila amalkan insyallah dgn izin allah,akn berkesan.amin

Tanpa Nama berkata...

Erm, nak tny. Mcm mana nak putihkan kulit muka?

Tanpa Nama berkata...

salam...
saya ada masalah hitam di celah paha...boleh ke saya gunakan petua ni utk hilangkan kesan hitam tu...
thanks...

oktant on Ogos 11, 2011 4:34 PG berkata...

@ Tanpa Nama:

- Insya-Allah dgn izin-Nya.

- Bg memutihkan kulit muka, petuanya spt pautan di bwh;

1. Tips Membersih dan Memutihkan Wajah

2. Petua Memutihkan Kulit Muka Dengan Kopi

1 lagi petua akan menyusul dlm petang sikit. Insya-Allah.

- Waalaikumussalam. Boleh juga. Insya-Allah.
Sama-sama kembali. ;)

Tanpa Nama berkata...

Banyak jugak komen yang mengarut, (Melayu gitulah)suka buang masa.
Dengar sini..

Cubalah dulu seminggu ke atau dua minggu ke, baru komen atau bagi testimoni. Baru le syok kita semua baca Baru ada klas...Aaappaa!!

Tanpa Nama berkata...

terima kasih kerana share, saya betul2 nak mencuba, harap ia menjadi :) *falea*

oktant on Ogos 20, 2011 8:38 PG berkata...

@ Tanpa Nama:

- :)

- Sama-sama falea. Cuba sampai jadi dgn yakin. Elakkan drpd buat sekerat jalan tau.

Tanpa Nama berkata...

salam.. nk share ckit lah,kadang kala, deodoren pun memain peranan jugak la sy rase.. sbb masa bru nk praremaja m'mg agk gelap pd ketiak dan sy kurang perhatian psl deodoren, main cube je ikot suke bertukar-tukar dan bile da tercuba pada deodoren Nivea tersuke, dan sy guna sampai lah sekarang, alhamdunillah nivea extra whitening (cell repair) sesuai dan bwh lengan sy cerah skrg..

Tanpa Nama berkata...

tolong kasih petua cara memutihkan bagian selangkangan dan vagina,,q termasuk orang yang memiliki keluhan tersebut,, jadi ragu ni mau nikah,,,takut calon suami kecewa dan malu,,,

Tanpa Nama berkata...

terimaksih,,,@rara

Tanpa Nama berkata...

tolong kasih petua cara memutihkan bagian selangkangan dan vagina,,q termasuk orang yang memiliki keluhan tersebut,, jadi ragu ni mau nikah,,,takut calon suami kecewa dan malu,,,@rara

oktant on Ogos 26, 2011 12:04 PG berkata...

@ Tanpa Nama: Thanks for sharing yea. ;)

@ rara: Untuk celah kangkang, petua di atas pun boleh dicuba.

Tanpa Nama berkata...

cara yang paling senang nak hilangkan hitam kat leher ni guna minyak gas..letak skit kat kain..gosok perlahan2 kt leher..saya pernah cuba..jgn gosok kuat2 nt takut tcabut lak kulit lehernya..kt tempat lain saya tak sure lak leh guna ke tidak.

stRawbErRy bErRy on September 20, 2011 3:55 PG berkata...

bg untuk menghilangkan hitam celah kangkang, produk yang senang untuk dgunakan ialah sabun perapat x-tra atika beuty... mmg berkesan !! sbb kwn sy yg dh berkahwin menggunakannya.. so dye xmalu lg dgn suaminye untuk berhubungan intim :)

stRawbErRy bErRy on September 20, 2011 4:01 PG berkata...

rm15 sekotak.. :)

Tanpa Nama berkata...

salam strawbery berry,kalau pmpn blumkawen bleh gune x sabun perapat tu? takut2 menjejaskan alat sulit sebab tu kan sabun 'perapat'..tlg balas yep..tq...miss honey

akuantiblue on Oktober 13, 2011 4:23 PTG berkata...

salam,saya ingin minta copy boley. .huhu

Tanpa Nama berkata...

assalamualaikum..nk tanya, kn kene campurkan dgn kunyit..kunyit tu kn kuning,so nt bila letak kat ketiak,ketiak 2 akan jd kuning jugak x???klo jd kuning,ambil masa tak nk hilang kuning tu????
minta penjelasan =)

oktant on Oktober 27, 2011 7:57 PTG berkata...

@ akuantiblue: Waalaikumussalam. Boleh. Silakan. ;)

Tanpa Nama berkata...

klau guna kunyit serbuk bleh ke??klau kunyit serbuk nak tumbk agy ke??

oktant on November 07, 2011 5:12 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Kalau guna serbuk kunyit, kesannya mgkin tak sama dgn kunyit hidup. Itu saja.

Jika awak, guna serbuk kunyit tak perlulah ditumbuk. Campurkan terus dgn limau & timun.

Tanpa Nama berkata...

timun tu x payah buang kulit ae ? [epas basuh terus blend ke ?

oktant on November 26, 2011 5:21 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Tak payah.

Tanpa Nama berkata...

salam , strawberry berry ada ckap produk utk hilangkan hitam celah kelangkang tu . tapi , sya blum kawen lagi . bule ke klu nk pki ?

Tanpa Nama berkata...

Hai..selain dari yg petua diatas, sia ada terbaca MW dan petuanya kita bole gunakan tepung jagung dgn sedikit air kemudian disapukan dibahagian kulit yg hitam...adakah ini cepat berkesan atau lambat? Atau petuan diatas lebih cepat berkesan?

Tanpa Nama berkata...

leh kew nie ,,jgn jgn ketiak jadi lebih hitam dari yg biase ..

Tanpa Nama berkata...

arghhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh

Nabilah Syafiqah on Januari 15, 2012 10:10 PG berkata...

kalau timun tu brape biji dan kunyit hidup brp biji dan limau nipis brp biji?

oktant on Januari 17, 2012 10:56 PTG berkata...

@ Nabilah Syafiqah: Timun tu boleh ambil separuh, limau nipis pun setengah biji dan kunyit tu ambil lbh kurang sebesar ibu jari.

Tanpa Nama berkata...

time kaseh share petua ni,,sgt bgune nih,,nk try la

oktant on Januari 26, 2012 2:47 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Sama-sama. Selamat mencuba & moga berjaya.

Harap ia benar-benar mujarab utk awak.

Tanpa Nama berkata...

ada x tips untuk mencerahkan kulit wajah menggunakan kunyit???

oktant on Februari 01, 2012 5:49 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Rasanya belum ada di sini. Tapi, boleh cuba gunakan gula utk memutihkan muka.

Silakan ke pautan ini yea - Petua Memutihkan Kulit Muka Dengan Gula.

Ataupun boleh gunakan kopi. Cuba tengok artikel ini pula - Petua Memutihkan Kulit Muka Dengan Kopi.


Moga wajah awak makin cerah slps mengamalkannya dgn konsisten yea.

Tanpa Nama berkata...

dari banyak komen saya baca, penggunaan kapur berlebihan akan menyebabkan ketiak makin hitam. Boleh tak tunjuk gambar campuran sebati kapur dgn limau. takut la pulak terlebih dari sepatutnya.

kalau ketiak makin hitam lepas penggunaan, macam mana nak cerahkan semula? ada alternatif tak? selain drpd penggunaan kunyit & timun.

Tanpa Nama berkata...

fyka : nak tnya lah , kan guna kunyi hdup . x kuning ke ketiak nt ???

Tanpa Nama berkata...

hai.. boleh tanya x ? kalau pakai kunyit, nanti x kuning ke kulit ? mcm mana erk ?

Tanpa Nama berkata...

ramai jgk yg bketiak itam ek...ingat kn ak sorg aje huhuhu mau try la petua ini

oktant on Mac 16, 2012 8:20 PTG berkata...

@ fyka: Warna kekuningan tu akan hilang nanti.

@ Tanpa Nama: Hehe... awak tak keseorangan. Silakan mencuba. Mudah-mudahan berjaya. Amin.

Tanpa Nama berkata...

boleh x bagi tips utk hilangkan linkakaran hitam bawah mata?

oktant on April 21, 2012 11:24 PG berkata...

@ Tanpa Nama: Boleh. Nanti awak rujuk pada artikel ini ya ~ Petua Kecantikan: Merawat Lingkaran Hitam Bawah Mata.

Tanpa Nama berkata...

kalau guna limau nipis saje boleh x ?

oktant on April 23, 2012 3:30 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Sebaik-baiknya awak gunakan kesemua bahan yg disyorkan. Barulah lengkap ramuannya.

Sebab kalau gunakan limau nipis saja, ia lebih kpd mengatasi masalah bau badan & merawat masalah kulit spt kulit bersisik.

Harap ia membantu awak.

Tanpa Nama berkata...

Haha lawk btl soalan dan komen kat sni,aku nk try lah mne tau kut bekesan
.

Tanpa Nama berkata...

ak nk ilangkan hitam kat ktiak n lher dgn cpt...hehe..ape cara ?

Tanpa Nama berkata...

klau timun xderr bley gna bedak sejuk x???/

oktant on Jun 08, 2012 4:50 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Saya kurang pasti di situ. Namun, jika awak nak bereksperimen, mungkin boleh tukarkan timun kpd bedak sejuk.


p.s: Tapi, bukannya susah nak cari timun, kan? :)

Tanpa Nama berkata...

sy mengalami masaalah kulit leher dengan bawah lengan..sebelum nie oke je lepas kne chiknpox kulit terus bertukar wrne..isau gak lau pkai ramuan nie tkot de pe2 ksn at kulit..

oktant on Jun 29, 2012 10:47 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Jikalau ia disebabkan kesan demam campak, awak boleh rujuk artikel 3 Cara Mengubati Demam Campak Secara Tradisional.

Harap ia membantu.

Tanpa Nama berkata...

Kalo sudah campurkan semua, bakinya boles simian peti sejuk ke?

oktant on Julai 06, 2012 1:42 PG berkata...

@ Tanpa Nama: Boleh. Tetapi usah disimpan terlalu lama ya. Dalam 2-3 hari oke. :)

Tanpa Nama berkata...

hiii udah ada yg pernah mencoba lm tips ini ?n hsilnya ?

Tanpa Nama berkata...

aduh guna la kelapa tua yg belum di perah masukkan dalam lampin buat gumpalan dan tenyehkan ke tempat yg hitam di mana sahaja pasti lumayan hasilnya

Tanpa Nama berkata...

nk cepat putihkan ketiak,dn menghilangkan bau..
gune tawas... terbukti berkesan...

Tanpa Nama berkata...

Klu kunyit tu nk air die je ke

Tanpa Nama berkata...

kalau nk hilangkan daki menggunakan kapur makan dan limau , boleh ke ?

Tanpa Nama berkata...

umm..bnyknya informasi..saya mslh d leher ja..nk try la

oktant on September 24, 2012 5:45 PTG berkata...

@ Tanpa Nama:

- Terima kasih di atas perkongsian anda.

- Terima kasih juga di atas perkongsian awak.

- Ambil sekali isi kunyit yang telah ditumbuk.

- Untuk daki, saya cadangkan cuba awak guna sabun tahrah.

- Semasa awak mencuci muka, pastikan bahagian leher turut dicuci.

Ini bagi mengelakkan perbezaan ketara di antara bahagian muka dan leher.

Mohammad Irfan Wooo on Oktober 19, 2012 3:35 PTG berkata...

kunyit tue kalo serbuk bleh??

oktant on Oktober 20, 2012 1:41 PG berkata...

@ Mohammad Irfan Wooo: Boleh juga.

Tapi kalau dapat kunyit hidup lagi cantik. :)

Tanpa Nama berkata...

betulke menjadi ni??

Tanpa Nama berkata...

timun nak guna berapa banyak?
limau nipis nak guna berapa banyak juga?
pening yang ni. tolong saya boleh?

oktant on Oktober 24, 2012 10:35 PG berkata...

@ Tanpa Nama: Awak boleh ambil 1/4 bahagian drpd timun dan kisar.

1 biji limau nipis. Manakala kunyit hidup lebih kurang sebesar ibu jari.

cantika on Oktober 24, 2012 4:48 PTG berkata...

Ane menggunakan cream Layla buat mutihin. terbukti manjur kog. lihat linknya disini http://www.cantikastore.com/layla-cream-pemutih-ketiak-dan-selangkangan.html

Tanpa Nama berkata...

Try cba lah

Tanpa Nama berkata...

Hii nk tnyela..sy pregnant n sjk2 tu leher sy jd hitam la..ketiakpon sama..hurmm:-( malu dgn husband sy...so utk pregnant blh try ke petua kunyit tu.

oktant on November 17, 2012 7:25 PTG berkata...

@ Tanpa Nama:

- Silakan. Moga awak berjaya memutihkan bahagian yang diingini.

- InsyaAllah boleh, puan.

Tanpa Nama berkata...

Ok thanks yaw!..insyaallah if ok sy inform kesan nye ye...huhu tqtq..

Tanpa Nama berkata...

salam,nak tnya yg timun gan limau tu blend skali ke,

oktant on November 23, 2012 11:11 PTG berkata...

@ Tanpa Nama:

- Terima kasih kembali & moga awak berjaya memutihkan bahagian yang dikehendaki.

Cuma berikan kulit awak lebih masa untuk menyesuaikan keadaan dengan petua di atas.


- Waalaikumussalam wbt.

Awak "blend" timun sahaja dahulu.

Kemudian, perahkan air limau nipis pada ekstrak timun.

Jangan lupa campurkan sekali kunyit yang telah ditumbuk.


Harap ia membantu kalian. :)

Tanpa Nama berkata...

aku dah try petua ni hampir setahun, ade juga kesan tapi 2 la.. lambat.. smpai sekarang ketiak aku hitam x hilang2 lagi.

oktant on November 24, 2012 2:17 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Sebenarnya, lebih baik awak amalkan selama mana yang termampu.

Sebabnya, keadaan kulit kita sedia ada dah bertahun-tahun lamanya begitu.

Untuk mengubahnya, berilah masa kepada kulit untuk bertindakbalas dengan kaedah yang kita gunakan.

Paling penting, lakukannya dengan konsisten ya.

Sandha L Danielle on Disember 02, 2012 7:01 PTG berkata...

sy pernah trdengar..ketiak hitam sbb deodrant tu yg mengandungi kimia yg menggelapkn kulit n menyumbat liang roma kulit ketiak dari mengeluarkn peluh. sy brsyukur sbb ketiak sy semula jadi pink n x malu agkt tgn dlm lrt kalo pakai seksi. petuanya..pd adik2 yg baru nk naik amalkn minum jus lemon n kulitnya sental kt ketiak wktu mandi. ketiak akn wangi cuma brpeluh je..lap dgn tisu slalu.

oktant on Disember 08, 2012 2:58 PG berkata...

@ Sandha L Danielle: Terima kasih atas perkongsian Cik Puan Sandha.

Tanpa Nama berkata...

moga2..soma ne btul.. sy mlu gna seksi2x law ktiak hitam.. law bnar ne cara ny,sy ykin 100% ktiak sy akn ptih,x mlu lg gna sexsi

Tanpa Nama berkata...

ketiak putih tidak mmbenarkan kite memakai seksi ingat itu,,

oktant on Disember 27, 2012 12:09 PTG berkata...

@ Tanpa Nama:

- Mudah-mudahan begitulah hendaknya.

- Iya. Saya setuju terutamanya buat muslimah. Sebaik-baiknya perbetulkan niat & sentiasa bersyukur dengan kurniaan-Nya.

Naphie Pocoyo on Februari 20, 2013 6:58 PG berkata...

Boleh tahu tak, limau berapa biji. Timun berapa biji dan kunyit tu

oktant on Februari 20, 2013 2:03 PTG berkata...

@ Naphie Pocoyo: Seperti yang saya nyatakan pada ruangan komen di atas, Naphie boleh ambil 1/4 bahagian drpd timun dan kisar.

1 biji limau nipis. Manakala kunyit hidup lebih kurang sebesar ibu jari.

Harap ia membantu ya.

Tanpa Nama berkata...

Masalah jerawat cmne pulak ?

Tanpa Nama berkata...

kalau guna timun dengan kunyit jer blh tak..??? ke kena letak jugak limau nipis..??

oktant on Mac 21, 2013 3:38 PTG berkata...

@ Tanpa Nama:

- Untuk jerawat, awak boleh sapukan madu lebah asli pada jerawat tersebut.

Selain gunakan madu, awak boleh dapatkan senarai petua berkaitan jerawat pada label/tag "Jerawat" ya.

Harap ia membantu awak. :)


- Sebaik-baiknya awak gunakan kesemua bahan yang disyorkan di atas.

Pun begitu, awak boleh cuba gunakan hanya dua bahan tersebut terlebih dahulu.

Apa yang penting, awak mesti yakin dengan amalan tersebut di samping perbanyakkan berdoa agar mendapat hasil yang diidamkan.

Saya doakan awak berjaya ya. Amiin.

Tanpa Nama berkata...

Kalau gantikan limau nipis dengan cuka boleh tak?

oktant on Mac 22, 2013 3:58 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Maaf ya. Saya kurang pasti dengan penggantian bahan tersebut.

Tanpa Nama berkata...

Bedak sejuk ada dua jenis yg mna stu nk guna..bedak sejuk yg mcm air kerw atau yg biji..paham x..?

oktant on Mei 04, 2013 12:47 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Betul. Kedua-duanya awak boleh gunakan.

Kalau dalam bentuk biji atau ketul, awak cuma perlu campurkan dengan sedikit air untuk mencairkannya.

Harap ia membantu ya.

Tanpa Nama berkata...

apepon xbleh laa

Tanpa Nama berkata...

Ketiak saya wangi,tapi masalahnya hitam skit,

Tanpa Nama berkata...

yaa knyit srbuk jugak perlu d tmbuk...
xp jgn trlalu lama anda tmbuk dya nanti takut trlalu halus,rasanya 60 atau pon 30 minit pon dah cukup

Tanpa Nama berkata...

Betul 2

oktant on Februari 14, 2014 9:07 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Terima kasih atas perkongsian anda berdua mengenai serbuk kunyit tu ya. :)

Tanpa Nama berkata...

saye mempunyai leher yg hitam.. agk2 menjadi x klau sye cuba ramuan di atas tu ?

Tanpa Nama berkata...

saya akan cuba...tapi klu bukan hr2 pki xpe ke?

oktant on April 02, 2014 2:35 PTG berkata...

@ Tanpa Nama:

- InsyaAllah boleh. Cuma ia perlukan sedikit masa.
Harap awak konsisten amalkannya ya.

- Boleh juga. Ikut kesempatan yang awak ada.

Saya doakan awak berdua berjaya dapatkan hasil yang diinginkan ya. Amiin.

Tanpa Nama berkata...

Salam. Saya ada masalah ketiak dan leher. Dulu ketiak saya tk hitam tapi sejak masuk skolah menengah ketiak saya mula hitam. Adakah sbb saya kerap menggunakan deodorant? And satu lagi leher saya hitam akibat saya selalu lepaskan rambut saya. Adakah rambut juga antara salah satu punca masalah leher hitam? saya malu nk pakai baju lengan pendek dan ikat rambut.

muhamad syakir ali on April 12, 2014 9:11 PTG berkata...

Hasil dia okey talk?

Aimuni Athirah on April 27, 2014 11:01 PG berkata...

ABes tu nk cuci pakai pe??

Aimuni Athirah on April 27, 2014 11:04 PG berkata...

ABes tu nk cuci pakai pe??

Tanpa Nama berkata...

Yep betul tu

Tanpa Nama berkata...

Yup

Tanpa Nama berkata...

Admin tu kte biarkn slame20min,tpi x pastilh brape minggu bergantung kpd kulit yg hitam tu utk dibersihkn

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Anda dijemput melanggan RSS Feed blog Petua Sejagat melalui email bagi mengelakkan tertinggal sebarang koleksi petua terbaru

Dibawakan oleh FeedBurner

 

Copyright 2013 Petua Sejagat - Reflection - Ipiet Templates Image - Tadpole's Notez