Petua Memutihkan Ketiak

Posted by Encik Oktant at Selasa, Januari 13, 2009
Masalah ketiak hitam sering menghantui kebanyakan kita kerana masih tak tau petua memutihkan ketiak. Salah satu cara termudah tentulah dengan memakai deodorant pemutih ketiak, kan?


Sekadar gambar hiasan



Tapi bagi anda yang nak putihkan ketiak dengan cara tradisional, boleh ikuti petua di bawah;

1. Apa yang anda perlukan adalah sedikit kapur sireh dan sebiji limau nipis.

2. Campurkan kapur dengan perahan limau nipis hingga sebati dalam satu bekas atau piring.

3. Lepas tu, sapukan campuran tadi kat kawasan ketiak anda. Biarkannya lebih kurang dalam 15 minit.

4. Lakukannya selepas mandi tau.

5. Sebaik-baiknya, anda amalkan selama 1 minggu yer.

Jika anda serasi dengan cara ni, hasilnya ketiak anda bukan saja bertambah cerah malah tidak berbau lagi.


Selamat Mencuba!


p.s: Bila ketiak dah putih nanti, jangan dok asyik nak tayang kat umum jer plak! :)

Gambar: www.care2.com

171 komen on "Petua Memutihkan Ketiak"

Tanpa Nama berkata...

harap2 petua nie betulla. keiak sy itam. tp sy xtau cam ne nk putihkan balik..

oktant on November 28, 2009 3:57 PTG berkata...

Saya pun harap camtu. Semoga usaha awak tu berhasil.

Sikit info tambahan -> salah satu punca yang menyebabkan ketiak hitam adalah disebabkan oleh kerap mencukur bulu ketiak.

Harap maklum.

Tanpa Nama berkata...

adakah ketiak hitam disebabkn memakai deadorent?

oktant on Januari 06, 2010 7:48 PG berkata...

Itupun mungkin salah satu penyebabnya. Tapi mungkin juga bergantung pada jenis kandungan deodorant tu sendiri.

Tanpa Nama berkata...

biarkan 15minit tu..after 15minit biarkan or bilas ngn air plak???

oktant on Januari 12, 2010 5:21 PTG berkata...

Oh ye tak ye gak. :)

Awak boleh bilas dan lap dengan tuala bersih.

Tanpa Nama berkata...

lepas da lap dgn tuala,pas uw ley pkai deodarant x???o xpyh pkai???

oktant on Januari 14, 2010 7:31 PTG berkata...

Terpulanglah pada awak sama ada nak pakai atau sebaliknya. Ikut keselesaan diri awak. :)

Tanpa Nama berkata...

saye ade terbace 1 petua yg same ttp die mentioned kat situ buat sebelum mandi..so mcm mn sebenarnye ye?slps mnd ke sblm mnd?hee :)

oktant on Januari 28, 2010 1:35 PTG berkata...

Kedua-duanya boleh. Ikutlah yang mana lebih selesa pada diri awak.

Tapi pastikan awak dah sapukan campuran tu lebih kurang dlm 15 minit ataupun setelah ia serap ke kulit.

Kemudian, terpulanglah kat awak... nak mandi terus pun boleh, nak biarkannya begitu saje pun boleh.

Tanpa Nama berkata...

sy tlah mencube petua ini...slps menyapu campuran ni..ketiak sy pedih laa..adakah ini normal?

oktant on Februari 04, 2010 1:40 PG berkata...

Memang awak akan berasa pedih sedikit. Manakala bagi sesetengah individu pula, mereka akan rasa gatal.

Harap maklum.

Tanpa Nama berkata...

pakai kapur campur ngan limau tu kre macam bleaching jugak la..cuma nie cara tradisional je..

Tanpa Nama berkata...

kalau mengandung boleh buat ker???saya masa pregnant nie ketiak jadi hitam plak..ada setgh org ckp benda tu normal masa mengandung..perubahan horman katanya..tapi tak cantik la...nak pakai baju lengan pendek pun segan..

Tanpa Nama berkata...

1.boleh ke dibiarkan selama 1 hari selepas disapu?
2.apa yang perlu dilakukan sekiranya merasa gatal, patutkah dihentikan pemakaiannya?
3.sebenarnya dalam sehari berapa kerapkah penyapuannya?

Tanpa Nama berkata...

1.selain ketiak bolehkah ramuan di atas disapu pada kelangkang dan juga di bahagian perut untuk menghilangkan tanda hitam dan kedutan sewaktu mengandung?

Tanpa Nama berkata...

kalo digantikan ngan limau kasturi
nk kne kai pe bjik ke??

oktant on Mac 03, 2010 1:41 PTG berkata...

@ Tanpa Nama:

- Saya tak pasti pula sama ada ia boleh dibuat ketika mengandung atau sebaliknya.

- 1. Rasanya tak perlu dibiarkan sampai sehari. Biarkan sampai ia serap kat kulit awak pun dah memadai.

Tapi, kalau awak nak cuba biarkan sampai satu hari pun boleh. Cuma pada sayalah, ianya mungkin akan mengundang rasa tak selesa sebab lama sangat.

2. Rasa gatal tu memang biasa. Tapi kalau awak tak tahan, lebih elok hentikan pemakaiannya. Saya risau kulit awak pula yg rosak nanti.

3. Sebaiknya ikut berapa kali awak mandi dalam sehari.


- Kalau kat perut, memang ada yang gunakan petua ini gak.

Tapi kalau kat celah kelengkang, saya tak pasti.


- Awak guna sebiji limau kasturi pun dah mencukupi. :)

Tanpa Nama berkata...

klu terlalu kerab bercukur blh itam so bla msa sesuai nak cukur.. bla da btl2 pnjng ke? kdng lps cukur sy cabut plk

oktant on Mac 23, 2010 5:09 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Sebenarnya tiada jangkamasa khusus untuk awak bercukur di bahagian ketiak. Biasanya, bila dah rasa tak selesa, sudah tentu kita akan bercukur, kan?

Selain rasa tak selesa, ia juga akan mengeluarkan bau yang kurang menyenangkan.

Cuma waktu bercukur terbaik ialah pada waktu pagi. Sapukan juga krim atau gel pencukur untuk cukuran yang lebih sempurna. :)

Sebaliknya, jika mengalami masalah ketiak hitam, awak bolehlah mencuba petua di atas.

Tanpa Nama berkata...

salam, just sharing some tips ..If you want an inexpensive natural whitening agent, use lemons. These are natural sources of vitamin C. Alum also works for controlling sweat and may lighten the skin a bit. But use this with caution as it may irritate the skin of some women. Below are some techniques:

■Leave-on Lemon and Alum – Cut lemon crosswise and remove seeds. After taking a bath, rub the lemon on the armpit. Then, using a circular motion, rub powdered alum on armpits. Leave on.
■Lemon and Honey with Alum – Mix 1 tablespoon lemon juice and 1 tablespoon honey. Apply mixture to the armpits. Let it stay for about 20 to 30 minutes. Rinse with warm water. Do this before taking a bath. You may also pat on some powdered alum afterward.
note: powdered alum a.k.a. tawas.

oktant on Mac 25, 2010 3:17 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Waalaikumusalam. Thanks for sharing these valuable tips. :)

Tanpa Nama berkata...

cmne nk hilangkan daki di tengkuk???

Tanpa Nama berkata...

bole ke lau pkai tiap kali lpas mndi? cthnye 2@3 kali sehari?

Tanpa Nama berkata...

erm kalau letak kapur tu tk pedih ke nanti? sebab kapur tu panas kan?

Tanpa Nama berkata...

ketiak saye itam la..sbb saye cukur..nak cabut lak sakit ..x tahan..suami asik komen je ketiak itam, nak gomol ngn kiss pn x lalau katenye..adekah benar disebabkan cukur? kalau saye amal petua ni, tp still cukur, same je kan?

Tanpa Nama berkata...

ada petua utk putihkan kemaluan tak? malu la kalu dh kawen t..kang laki lari plak..huhu

Tanpa Nama berkata...

harap2 berkesan..xsabar aku nak pakai baju sleeveless mcm cheryl cole

nana berkata...

hm,,,,sy selalu guna bedak..tak guna deodorant sebab byk org kata deodorant menghitamkan ketiak...

Tanpa Nama berkata...

salam.. kapur sirih nak cari kt mana yer?

anne

oktant on Jun 08, 2010 2:22 PTG berkata...

@ anne: Kat kedai runcit biasa pun ada rasanya. Kalau tak pasti, tanya aje kat tokei kedai tu.

confius berkata...

betul ke deodoran m'hitamkan ketiak????bedak lak mcmn???m'hitamkan ke jika kite gantikn deodoran kepada bedak???

oktant on Jun 21, 2010 5:08 PTG berkata...

@ confius: Ada sesetengah deodoran memang akan membuatkan ketiak pemakainya lebih hitam.

Kalau awak nak pakai bedak untuk memutihkan ketiak, ada satu jenama yg boleh dicuba. Saya tak berapa ingatlah jenama dia - "Habka" ke "Hibka" atau lebih kurang macam tu bunyinya.

Cuba awak cari kat kedai yg pemiliknya berbangsa India. Botol dia warna putih. Tulisannya warna coklat kalau tak silap.

Kalau dia dah buat pembaharuan, saya pun tak pasti. Sebab dulu saya pernah guna gak.

Tanpa Nama berkata...

Stahu sy la..kapur yg membuatkan ketiak hitam. sbb ada kwn dlu y ketiak dia sgt itam, dia pkai kapur..tp kapur ni ketiak x bau la..

Tanpa Nama berkata...

Kalo guna kapur barus atau kapur tulis boleh x?

Tanpa Nama berkata...

hahah...kelaka la bcer komen2 ni...hak2!! merepek gler!!!

Tanpa Nama berkata...

boleh tak pakai mase nk tidur...lepas 2 pagi besok mase nak mandi basuh trus ketiak tu???

Tanpa Nama berkata...

ade sesape yg dh try & dapat hasilnye?

Tanpa Nama berkata...

saya nak tanya,kenapa pelakon atau penyayi korea x de bulu ketiak pastu putih lak...diaorg pakai ape ek..

oktant on Ogos 23, 2010 2:21 PG berkata...

@ Tanpa Nama:

- Awak pakai kapur sireh atau kapur makan aje. :)

- Awak boleh cuba pakai sebelum tidur dan basuh keesokan paginya. Pastikan pakai kapur tu tak terlalu banyak sangat. Takut nanti rosak pula kulit awak.

- Alamak, sy kurang pasti la pelakon/penyanyi korea tu pakai ape. Maaf ye. :)

Tanpa Nama berkata...

mcm mna nk ilg kn htm kt ktiak ynpa gna ptu d ats?ada cra len tak?

Tanpa Nama berkata...

hehehe..
lwak la soalan kpur brus 2..
xmsok akal..

oktant on Oktober 01, 2010 5:35 PTG berkata...

Ini petua terbaru untuk memutihkan ketiak hitam khusus buat anda semua ~ Cara Memutihkan Ketiak dan Leher yang Hitam.

Harap maklum.

Tanpa Nama berkata...

dlu sy pnah pkai kapur je,tp x letak limau pun
tp sy rs guna kapur lagi menghitamkn ketiak kite
mcm mn 2?

oktant on Oktober 19, 2010 9:56 PG berkata...

@ Tanpa Nama: Kapur tu perlu digunakan sikit aje. Kalau letak agak banyak, memang ia akan jadi hitam.

Bukan setakat pada ketiak, pada memana bahagian badan sekalipun.

Contoh: Katakan awak nak hilangkan kesan gigitan nyamuk kat bayi @ kanak-kanak pada tangan atau kaki.

Awak boleh sapukan kapur utk hilangkan kesan tersebut. Gunakan sedikit saja tau.

Andai awak terlebih guna kapur tu, ia boleh merosakkan kulit bayi @ kanak-kanak tadi.


Harap penerangan ini dapat memberi sedikit pemahaman buat awak ya.

Tanpa Nama berkata...

kekekekeke...saya yg tgh takde mood tgk komen2 ni senyum sorg lak..ahahaha....tp kan adik saya penah amalkan pakai kapur & limau semakin hitam, dia komplen kt nenek, petua apa yg nenek ajar...lepas tu adik saya beli scrub spa erisya (RM19.90) sebotol (500ml).dia amalkan tu,sekarang ketiak dia dah ok, tak hitam lagi..dia pakai sebelum basahkan badan. hehehe....

Tanpa Nama berkata...

saya ada masalah kulit ketiak. kerap naik jerawat sejak bertahun lamanya dan megalami gatal2 juga kerap jadi. saya jenis cepat berpeluh di bwh ketiak dan saya alah pd deodorant.
klu saya gunakan petua ni, agaknya boleh jadi baik ke? atau masalah saya lebih kpd masalah kulit?

Tanpa Nama berkata...

Salam semua...kebetulan saya memang amalkan petua ni dah 2 minggu...sebenarnya dah lama tahu,wan saya yg kongsikan,dia wat ni memang ketiak lebih putih pastu bulu ketiakpun dah x da...cuma jgn gune terlampau byk kapur kalau x akan menghitamkan lg ketiak...Alhamdulillah dah 2 minggu pakai ketiak saya semakin cerah....tapi kalau saudara/i yg ada masalah jerawat pada ketiak rasanya tidak sesuai untuk guna petua ni..saya syorkan produk Dempo Snow ianya sejuk dan cepat keringkan jerawat@biji2 yang menggatalkan..ianya nyaman n sejuk..saya ni kira pengguna setia coz sesuai utk budak2 n baby...ank saya pun guna ni

oktant on Oktober 31, 2010 8:16 PTG berkata...

@Tanpa Nama: Waalaikumussalam. Terima kasih di atas perkongsian awak ni ya. :)

Tanpa Nama berkata...

salam oktant.. saye nak tnye.. boleh kan kalo saye ganti limau nipis dgn limau kasturi? mcmane nak tau byk mane kapur tu perlu dicampur dgn limau kasturi n boleh x kalau saye simpan campuran tu utk buat pada hari2 seterusnye? terime kasih..

Tanpa Nama berkata...

sy pelek btol la mcm mane artis2 korea boleh ade ketiak yg sgt putih..jeles!

Tanpa Nama berkata...

best nie nk try ah.... heeheh klu itam lagi mcm na 2... apa yg ptt sy wat..

Tanpa Nama berkata...

waxing bleh jdkan kulit kta htam x?

Tanpa Nama berkata...

ats sebab faktor cuaca jgkk.. sbb tu rkyat asia ketiakk diaorg gelap ckit . kita kan panas n lembap sepanjang tahun . ada sesetengah artis tuh gna kaedah beaching . tu psl ketiak diaorg putihh

Tanpa Nama berkata...

sy ade msalah ketiak hitam dan bejerawt@bintik2 merah la...
minto tolg sgt...runsing

Tanpa Nama berkata...

salam,

saya dh lama amal petua ni dan selalu buat kt rumah sbb dulu mase sekolah x mampu nk beli deodoran n x suke ketiak naik bulu n busuk.smpai skg ketiak saya x hitam n x berbau busuk..bg y mula2 try mmg sikit pedih tp klau pedih bleh kurangkan kapur n lebihkan air limau biar cair skt...

Tanpa Nama berkata...

dempo snow bkn x boleh guna ke? ada dgr produk tu ada bhn yg trlarang.betol ke?

Tanpa Nama berkata...

saya dah mencuba petua ini dalam 2minggu,tapi x ade kesan langsung..mcm mana ini?

oktant on Disember 20, 2010 2:32 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Waalaikumussalam. Rasanya tiada masalah utk awak tukarkan limau nipis kepada limau kasturi.

Kapur tu guna sikit je. Dalam secolek gitu.

Campuran ni sebaiknya tak disimpan terlalu lama. Dalam 2-3 hari ok kot. Sebab nanti khasiatnya dah berkurangan.

Tanpa Nama berkata...

org korea guna rawatan laser tok ilangkan bulu ketiak and ketiak hitam..kat sana byk rawatan platic surgery..no wonder ketiak dorunk semua putih melepak..ehehehe..just 4 sharing..

oktant on Januari 04, 2011 12:42 PG berkata...

@ Tanpa Nama: Okay. Thanks for sharing. ;)

Tanpa Nama berkata...

ketiak saya berbau mcm maner yer gggrrr saye dah petak

oktant on Januari 11, 2011 8:15 PG berkata...

@ Tanpa Nama: Satu petua untuk ketiak berbau;

~ baca selawat Nabi 3x (utk yg beragama Islam)

dan

~ gosokkan ketiak kat lutut

Amalkan selalu. ;)

Tanpa Nama berkata...

saya nk try la :)

oktant on Februari 01, 2011 11:45 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Memang boleh. Silakan ya. :D

Tanpa Nama berkata...

sy alah dgn deodorant,..
ketiak sy tetap hitam walaupun sy mggunakan deodorant yg hanya untk pemutih ketiak,..
xdek effect ape2,..lagipon sy kuat berpeluh dan sering berbau kalau cuaca pns,..
jikalau sy mencuba petua ni tp tdk berhasil juga mcm mana ye??

oktant on Februari 03, 2011 6:41 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Sama ada ia berhasil atau sebaliknya, ia adalah di luar bidang kuasa saya. Ia bergantung pd keserasian individu terhadap satu2 petua.

Saya cuma mampu sarankan awak cuba dan amalkan sehingga seminggu. Jika masih belum memuaskan, cuba teruskan sehingga berhasil.

Awak mesti yakin dgn apa yg dilakukan.

Tetapi jika ia memberikan kesan sampingan pada awak, adalah lebih baik hentikan penggunaannya. Walaupun baru sehari dua awak amalkannya.

Kemungkinan awak kurang sesuai dgn cara di atas. Sebagai alternatif, awak boleh cuba kaedah lain spt Cara Memutihkan Ketiak dan Leher yang Hitam (klik).

ATAUPUN

Awak boleh gunakan hampas kelapa. Sapukan pada ketiak atau celah peha sebelum mandi.

Kalau nak gosok seluruh badan pun boleh. :)

Cuma gosok/sental bahagian yg hitam @ gelap tu lama sikit.

Kaedah ini pun mengambil masa agak lama. Berapa lama itu saya pun kurang pasti.

Tapi awak perlu jadikan ia sebagai amalan. Contohnya buat setiap 3 hari sekali.

Harap membantu. :)

Tanpa Nama berkata...

kalau kapur tu tukar dengan bedak sejuk yang lebih kurang macam kapur boleh tak?

Tanpa Nama berkata...

ketiak sy itam, berkedut n cepat bulu memanjang. da macam sawah padi! huh.. kadang2 rase nk tarik bulu2 ni pakai gigi.. kadan2 bile cium sdap jugak,, hahak! tp sure ke petua atas tu? konpem bulu x tumbuh lg?

oktant on Februari 14, 2011 4:27 PTG berkata...

@ Tanpa Nama:

- Awak boleh cuba formula tu.. ganti kapur dengan bedak sejuk. Bagus juga idea tu.

Andainya berhasil, harap sudi kongsi di sini yea. :)

- Petua ni lebih kpd memutihkan ketiak. Kalo taknak bulu tumbuh semula, petua ni mungkin kurang sesuai.

Tanpa Nama berkata...

boleh x kalau limau tu pakai 2biji? cmne lau ktiak x putih tp mkin itm? aku was2 nk try pas tgok komen ade yg xberkesan ngan cara ni..

oktant on Februari 17, 2011 10:40 PG berkata...

@ Tanpa Nama: Boleh. Janji kandungannya cukup utk menyapu kedua belah ketiak awak.

Kapur tu guna sikit aje. Kalau lebih, nanti kulit terbakar. Mgkn itu penyebab ketiak jadi hitam.

Lagi satu, ada sesetengah org alah dgn kapur. Kulit tak tahan dan mudah gatal2.

Kesimpulannya, kalau awak alah dgn kapur, lebih baik abaikan petua ni.

Harap maklum.

Tanpa Nama berkata...

salam..sy da cbe petua ni..agak lme gak la..tp sy xnmpk hasil pn..ad x petua y btol2 bkesan??

oktant on Februari 18, 2011 7:41 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Waalaikumussalam. Saya harap awak sudi cuba kaedah lain iaitu Cara Memutihkan Ketiak dan Leher yang Hitam.

Harap membantu.

Tanpa Nama berkata...

kay berkata :Cuba ubi sengkuang yang telah diparut dan gaul dengan bedak sejuk.sapu pada bahagian yang hendak diputihkan.Insyaallah selepas 1 minggu lihat lah kesannya.sapukan pada waktu malam sebelum tidur.selepas mencuba,komen ya !

Tanpa Nama berkata...

asalamualaikum .. ai sy mengalami masalah gelap celah paha dan ketiak .. berlakang badan sy sering naik jerawat .. sy harap awk dapt tolong sy ..

oktant on Februari 25, 2011 8:37 PG berkata...

@ Tanpa Nama: Waalaikumussalam. Untuk celah paha dan ketiak, cuba petua di atas atau di Cara Memutihkan Ketiak dan Leher yang Hitam.

Manakala untuk jerawat belakang badan, awak boleh lihat pada artikel ~ 2 Petua Hilangkan Jerawat Belakang Badan.

Harap membantu awak. :)

Tanpa Nama berkata...

cara nk hilang kan bau bdn dgn gosok ketiak pada lutut mmg berkesan. buat la dgn selawat sbyk 3 kali bg yg islam atau pun ad jugak petua yg gosok ketiak gune belakang tapak tangan smbil berselawat. pun berkesan jika diamalkan insyaallah..

oktant on Mac 22, 2011 10:44 PG berkata...

@ Tanpa Nama: Saya selalu amalkan petua ni. InsyaAllah ketiak tak berbau.

Terima kasih sudi berkongsi di sini. I like. :)

Reza Khoirullah on Mac 25, 2011 3:20 PTG berkata...

Alamak..
Bnyak kali koment 2..
Bkin ak pening je..
But, thanks y oktant for information nye..

oktant on Mac 25, 2011 4:29 PTG berkata...

@ Reza Khoirullah: Sama-sama Reza. :)

Tanpa Nama berkata...

banarkan berhasil petua atu ...ada sapa2 yang penah mencuba ??apa hasilnya ???kongsi lah

Tanpa Nama berkata...

kalau ini di gunakan di leher boleh tak?

oktant on April 04, 2011 6:32 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Untuk leher, cer awak amalkan petua Cara Memutihkan Ketiak dan Leher yang Hitam. :D

nurizan on April 10, 2011 3:48 PTG berkata...

btuL Ka Ne dpT m'iLngKaN keTiak iTaM????sapa suDa pernaH cuBa peTua Ne???bkeSaN Ka????

Tanpa Nama berkata...

tp klu gune petua nie gatal l aketiak x tahan la...asyik nk mengaru jepp nnt...

Tanpa Nama berkata...

nk cube la..dlu ketiak sy x htam,tp sbb pkai bedak trus htam..

oktant on April 26, 2011 8:53 PTG berkata...

@ Tanpa Nama:

- Ada sesetengah orang yg tak tahan gatal, mmg akan rasa gatal. Buat permulaan, cuba buat sekejap aje dulu. Dlm 5 minit ke.

Bila dah agak biasa, cuba biarkan sampai 10 minit pula. Begitulah seterusnya.

- Silakan mencuba ya. Mudah-mudahan ia berhasil.

Tanpa Nama berkata...

sy akn khwin lm mse 4 bulan lg...ketian kemaluan n peha agk hitam..kalau nk hilngkn petua ni,agk2 berapa kerap kne pakai n berapa lama masayg diambil utk putih semula?

Tanpa Nama berkata...

salah satu cra mudah nk memutih kn ketiak n celah kangkag dgn buat bleaching....bole buat di salon india kt jln masjid india... skali buat dlm rm15 sja..

Tanpa Nama berkata...

berapa lama na mengambil maser na memutihkan ketiak niyh . .? adakah npk perbezaan dalam satu minggu . ?

Tanpa Nama berkata...

rempong deh yeeei

Tanpa Nama berkata...

emm..saya gunakan tawas sejak dulu,kini n forever la..ada yg berbentuk cecair dah skrang.mmg bagus..kalau nk try bole juga .cuba laman ni..http://armpitproblem.blogspot.com/

Dukun Kampong berkata...

Untuk bersihkan ketiak, gunakan tuala good morning dan rendamkan dengan air suam. perah dan sapukan dengan bedak 3A / Bedak nonya dan sapu atau sental kuat-kuat dibahagian hitam tersebut. Insyallah setelah cuba beberapa kali ianya akan kelihatan cantik, bersih. Jika hendakkan bau yang harum pulak, sapu powder baby jonhson. selamat mencuba.... petua Emak saya ini.

Tanpa Nama berkata...

Lawak dol petua sental ketiak kat lutut tu.... ate kalo acik2 yg perut buncit tu ketiak tak smpi ke lutut mau terkepak tulang blakang japgi kihkihkih

Tanpa Nama berkata...

saya dah cuba petua nie dekat 2 tahun...bau badan mmg kurang,tapi sekejap jer...lepas berpeluh bau balik,ikut jugak la kalu pakai deodoran mmg xder bau...time mandi jer,saya comform guna petua nie..try la...ketiak mmg akan putih,tapi makan masa la...kena sabar taw!!

oktant on Jun 06, 2011 12:57 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Terima kasih kerana sudi kongsi pengalaman awak di sini. :D

Tanpa Nama berkata...

maaf.... perlu letak air ke utk campuran limau nipis & kapur sireh?

oktant on Jun 09, 2011 12:33 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: It's ok. Tak perlu letak air. :)

Tanpa Nama berkata...

kalo gne losyen pencerah kat ketiak bole ke??

oktant on Jun 22, 2011 9:03 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Saya kurang pasti la. Maaf ya.

BungaBicara on Julai 15, 2011 8:07 PTG berkata...

sape yg kte ley wt bleaching kt mashid india 2?.share ckit..

Tanpa Nama berkata...

Dah try dah . Memang berkesan . Cuma awal - awal tu rasa pedih sgt . Saya guna seminggu jer dah okay :)

oktant on Ogos 08, 2011 6:04 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Terima kasih atas maklumbalas awak. Saya begitu menghargainya.

Tahniah juga sbb mencuba & berhasil. Alhamdulillah.

Tanpa Nama berkata...

erm dlm satu mnggu tue setiap hari ker dlm 2 hari skali? n dlm satu hari tue buat tiap kali nak mandi ker?

oktant on Ogos 23, 2011 8:24 PG berkata...

@ Tanpa Nama: Awak boleh buat 1 kali setiap hari selama 1 minggu.

Kalau masih belum puashati, teruskan saja. Tak semestinya 1 minggu terus jadi. Bergantung pada individu gak.

Harap maklum.

Tanpa Nama berkata...

klu lekat kat baju tk rosak k bawah lengan baju tu?
tp jirang saya mmg pakai kapor sireh tu,ketiak nyebukan main legam lg hitam nye

Tanpa Nama berkata...

hum,i prnh bt dulu tapi x jadi pon..eh,camni,jadi sekejap,pastu itam balik..huhu..

berry on September 27, 2011 7:33 PTG berkata...

hoho, tp mmg kebanyakan menjadi ke petua ni ?

sriayu on September 30, 2011 4:47 PTG berkata...

ketiak anda hitam?? meh cb produk wakilala cover cream.. mmg berkesan tuk ketiak... produk paling laris... jemput ke blog sy ye..

Tanpa Nama berkata...

luv the last reminder!

Hampeh berkata...

Tanpa nama ni mmg busuk kot,bt mcm pn ttp msm gk.

Tanpa Nama berkata...

bleh juga kalo guna ubat gigi..dan benda benda yg bersifat acid..selamat mencuba :)

oktant on Oktober 27, 2011 6:42 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Thanks.

@ Hampeh: ;)

@ Tanpa Nama: Terima kasih sudi berkongsi tip.

Tanpa Nama berkata...

petua kapur sireh cmpur limau tu, selain dpt mmutihkan, ble mghilangkan bau ketiak gak ke? lps tu ble pkai deodorant balik ke? tkut nnt bau ngn htam tu dtg balik lak.

Tanpa Nama berkata...

erm limau nipis tu perah sumer ke?kapur sirih tu letak byk mane ye?1 sudu teh?nanti bukan ke jadi cair sgt?

Tanpa Nama berkata...

mksdnyer cair la ni letak kt ketiak?air limau jer yg byk eh?

oktant on November 02, 2011 9:23 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: 1 biji limau tu diperah semua. Kapur mmg letak sikit aje. Dalam secolek gitu.

Tak perlu ltk banyak sbb ia panas. Nanti dikhuatiri akan merosakkan kulit awak.

Tanpa Nama berkata...

okk

Tanpa Nama berkata...

Salam , kapur sireh tu boleh tukar kepada kapur makan ke ?

oktant on November 13, 2011 4:40 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Waalaikumussalam.

Boleh. Kapur sirih tu sama aje dgn kapur makan. ;)

Tanpa Nama berkata...

yg actress korea pkai 2..biasa ada jual kt kdai2 cm sasa cm2...brand wikilala/skills pn utk cerahkn ketiak n area2 yg gelap...product yg sy guna skills (yg plg bru) ada 2-pencuci (cm scrub) n toner..so far sy pnah pkai dlm sminggu npk perubahan dia..try kt kelgkang jugak..kpale lutut pun same...ada prubahan..tp harga dia jela kna tahan skit...

Tanpa Nama berkata...

kakkakkakkak

Tanpa Nama berkata...

kena lakukan petua nie setiap hari ke ?

oktant on November 25, 2011 4:38 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Buat permulaan, lakukan setiap hari selama seminggu.

Sekiranya dah ada perubahan, boleh jarakkan penggunaannya kepada 1 minggu sekali, 2 minggu sekali...

Ariz Abdullah on November 30, 2011 4:54 PTG berkata...

hahaha banyak pulak soalan2 dari pengomen...kelakar pon ada...hahahaha

Tanpa Nama berkata...

Nk tanya kalu guna potong separuh je limau nipis leh x?

Tanpa Nama berkata...

hihihi...ternyata berkesan ...:D

oktant on Disember 14, 2011 5:41 PTG berkata...

@ Ariz Abdullah: ;)

@ Tanpa Nama:

- Boleh juga.

- Syabas & terima kasih. ;)

Tanpa Nama berkata...

err. . sye dah try. . . x jadi la. . still gelap jugak. .

oktant on Januari 04, 2012 2:00 PG berkata...

@ Tanpa Nama: Kalau kulit awak tak ada sbrg alahan, teruskan aje.

Tak semestinya buat 1 minggu terus nampak perubahan. Mgkn masa yg lebih diperlukan.

SI CANTIK on Januari 13, 2012 3:37 PTG berkata...

PETUA YG BERGUNA... JIKA TIADA MASA, ATAU MENCARI PRODUK YG SESUAI, BOLEH CUBA PRODUK SY, ARMPIT WHITENING CREAM... HANYA CADANGAN SAJA.. GUNA PETUA TRADISIONAL LGI BAGUS DAN LBH JIMAT..

PELBAGAI PRODUK KECANTIKAN ADA DI BLOG SAYA, JEMPUT SINGGAH YA.. TERIMA KASIH..

oktant on Januari 13, 2012 4:17 PTG berkata...

@ SI CANTIK: Terima kasih kembali.

Tapi ada malware lah bila sy nak masuk blog awak. :[

Tanpa Nama berkata...

kalau guna lemon atau limau kasturi boleh tak?

Unknown on Januari 17, 2012 9:46 PTG berkata...

ktiak sy jd teruk lpas pkai deodorent rexona!! jgn bli rexona ok!!!

oktant on Januari 17, 2012 10:34 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Boleh juga.

@ Unknown: Terima kasih atas perkongsian eksklusif awak. ;)

Tanpa Nama berkata...

biasa nya klau nak hilangkan bulu ketiak,ada sstengah blog kate guna minyak tanah+Kpur Barus..dan ada juga pakai kapur sireh+Kunyit Hidup..Dua-dua tu bkesan ke??Kapur sireh tu bleh beli kat mane ye sbab sye tggal dkat S`wak...

Tanpa Nama berkata...

...no komen...

oktant on Januari 23, 2012 9:20 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Ianya bergantung. Jika dipraktikkan dgn cara yg teratur & ia sesuai dgn awak, hasilnya pasti ada.

Kapur sireh tu biasanya boleh didapati di kedai runcit biasa.

Tanpa Nama berkata...

kalau nak buat bleaching tu kat mane?harga berapa biasanya

Tanpa Nama berkata...

dari banyak komen saya baca, penggunaan kapur berlebihan akan menyebabkan ketiak makin hitam. Boleh tak tunjuk gambar campuran sebati kapur dgn limau. takut la pulak terlebih dari sepatutnya.

kalau ketiak makin hitam lepas penggunaan, macam mana nak cerahkan semula? ada alternatif tak? selain drpd penggunaan kunyit & timun.

Tanpa Nama berkata...

msih kmpius dgn sukatan kapur yg perlu dcampur...tkot t'kurang o t'lbih...

oktant on Februari 14, 2012 8:37 PG berkata...

@ Tanpa Nama: Kapur sirih @ kapur makan tu ambil dlm seculik aje.

Colek sikit dgn jari telunjuk awak & campurkan dgn 1 biji limau nipis yea.

Tanpa Nama berkata...

pakcik sy ada masalah bau ketiak pas tuh wife dy buat cara ne la gna kapu sireh+limau nipis. pas tuh dah xbau. tp xsure la klu cara ne dpt mencerahkan kulit ketiak. setau sy cara ni utk mhilangkn bau ketiak. xpa,nty sy cuba..ketiak sy pn gelap dah. hehehehe

oktant on Februari 25, 2012 11:39 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Okey, terima kasih. Selamat mencuba dah moga ketiak lebih cerah.

Tanpa Nama berkata...

btl kr petua tu mujarab?

sahabat berkata...

sy pn nk try..hope m`mbntu.. insyaAllah....

oktant on Mac 09, 2012 7:03 PTG berkata...

@ sahabat: Silakan sahabatku. Saya doakan agar ianya memenuhi keperluan kamu. Moga berjaya. Amin.

Tanpa Nama berkata...

if nk lagi cpt ..
try lemon n baking soda..
i try .. x smpai 1 month.. daa putih
if you all nk ltk kt lutut,siku,leher pun boleh
buat sebelum tdow..
then esk pg cuci dgn air suam,then apply vaseline or lotion ....

oktant on Mac 13, 2012 4:04 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Ok. Terima kasih banyak sudi kongsi tip. ;)

Tanpa Nama berkata...

ok.. dah berjaya memudarkan kehitaman ketiak!
thanks dear!

oktant on Mac 16, 2012 6:50 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Alhamdulillah... Tahniah yea. Sesama. :D

Tanpa Nama berkata...

salam..nk tnye yg gnekn scrub spa erisya 2 kn..kt mne nk dptkn produk 2..

kekekumang on Mei 04, 2012 12:50 PG berkata...

kalau kapur tu tukar dgn bedak sejuk dapat x?

oktant on Mei 04, 2012 1:58 PG berkata...

@ kekekumang: Saya kurang pasti pula. Tapi awak boleh cuba.

Sebab bedak sejuk pun baik utk kulit.

Tanpa Nama berkata...

adakh ktiak htm akn mnjdi ktiak kterr brbau bsuk???

Tanpa Nama berkata...

adakh ktiak htm akn mnjdi ktiak kterr brbau bsuk???

Tanpa Nama berkata...

nk try jgk laa thxx..hee

oktant on Mei 28, 2012 10:53 PTG berkata...

@ Tanpa Nama:

- Tidak semestinya ketiak hitam berbau busuk.
Ia lebih kepada bagaimana seseorang itu menjaga kebersihan diri.

Warna kulit bukanlah penentu sama ada ia berbau ataupun sebaliknya.


- Silakan. Moga berjaya mendapatkan hasil yang diinginkan. :)

Tanpa Nama berkata...

bleaching kat masjid india tu kt mne?please advice specific,nama kedai,berapa ringgit?tolonglah,fed up sgt tgk ketiak ni hitam,mcm tk pandai jaga bdn pulak,bkn tk nk gne petua ni,tp i dh fed up sgt tgk,so nak cepat kalau boleh..

Tanpa Nama berkata...

ambil kunyit hidup n sapu..lepastu letak asam limau..pape limaun pun boleh.. biarkan 20 minit..n then cuci air tnpa sabun..bau x de n putih..saya amlkan.. . n then saya x cukur,saya wax n cabut kalo ada yg x trtnggal..

Tanpa Nama berkata...

alhamdulilah menjadi..thanks bro :D

oktant on Jun 14, 2012 6:02 PTG berkata...

@ Tanpa Nama:

- Terima kasih banyak di atas perkongsian awak.

- Syukur Alhamdulillah. Tahniah ya.

Sama-sama. :)

Tanpa Nama berkata...

sye dh cuba td.. tp guna kapur sirih + limau nipis.. bleh ke guna limau nipis?sbb xde lemon la

oktant on Julai 18, 2012 10:19 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Boleh.

Tanpa Nama berkata...

apa nama salon yang wt bleaching tu eh nk sgt try pegi pls rply spe yg da try tu

Tanpa Nama berkata...

Maybe this video would help you out! ^^

http://www.youtube.com/watch?v=_XCovXTEJzM

Tanpa Nama berkata...

saya ada pakai satu deodoran nih..dulu pakai limau dgan kapur jugak.tak ok..pastu try deooran mcm2 pun tak ok.last2 jumpa yang ni..saper nak, leh order kat saya tak mahal rm21 tak termasuk kos penghantaran.produk ni natural takder bahan kimia.dijamin..pape hal contact kat no ni 0124381575 (zu)

Tanpa Nama berkata...

Nak try jgk la..ketiak sy pn hitam jgk..kdai kt masjid india tu kat ne..mcm nk try la..

Tanpa Nama berkata...

kite hanye ikhtiar, Allah yg meyembuhkan :)

oktant on Ogos 13, 2013 3:54 PTG berkata...

@ Tanpa Nama:

- Silakan.

- Ya betul. Segala yang terjadi hanya melalui izin-Nya.

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Anda dijemput melanggan RSS Feed blog Petua Sejagat melalui email bagi mengelakkan tertinggal sebarang koleksi petua terbaru

Dibawakan oleh FeedBurner

 

Copyright 2013 Petua Sejagat - Reflection - Ipiet Templates Image - Tadpole's Notez