Ada Masalah Tidur Berdengkur?

Posted by Encik Oktant at Khamis, Januari 15, 2009
Lazimnya, masalah tidur berdengkur ni sering menghantui kaum lelaki. Di kalangan wanita pula, jarang kita dengar mereka tidur berdengkur. Kalau ada pun peratusannya agak kecil kot. Atau kalau berdengkur pun, bunyinya mungkin tak sekuat dengkuran si lelaki.


Sebenarnya, berdengkur ni bukanlah sesuatu yang merbahaya. Masalahnya sekarang, kadangkala dengkuran yang kuat ni boleh menganggu orang lain. Orang yang berdengkur tu bukannya sedar, kan? Pasangannya, teman sebilik dan orang yang tidur di sekitarlah yang terasa. Kalau tumpang tidur kat rumah orang, masalah ni boleh menimbulkan rasa malu gak.




Untuk makluman anda, ada satu petua untuk orang yang ada masalah tidur berdengkur nie. Iaitu gunakanlah kelebihan buah badam.




Cara-caranya;

1. Sediakan 7 biji buah badam.

2. Tumbuh kesemua badam tu sampai lumat.

3. Kemudian, campurkannya dengan air susu suam dan kacau hingga sebati.

4. Kepada yang ada masalah berdengkur tu, bolehlah minum air tersebut.


Selamat Mencuba!


Gambar: lostweekend.tv dan id.wikipedia.org

23 komen on "Ada Masalah Tidur Berdengkur?"

Tanpa Nama berkata...

selain dari itu apacaranya lagi yang dapat dibuat

Tanpa Nama berkata...

susu apa je yang leh??susu tin ke?

oktant on Jun 13, 2010 5:30 PTG berkata...

@ Tanpa Nama:

- Cara lain? Buat masa ni saya kurang tahu. Namun, jika ada cara alternatif, nanti saya buat "post" baru ya.

- Guna susu tepung dalam tin pun boleh.

Tanpa Nama berkata...

fresh milk bleh ker?

Tanpa Nama berkata...

nak kne minum tiap2 mlm sblom tdo ke???

oktant on Julai 14, 2010 2:23 PTG berkata...

@ Tanpa Nama:

- Boleh rasanya. Nanti awak panaskannya dulu lah.

- Sebaiknya minumlah sampai masalah dengkuran awak sembuh.

Tanpa Nama berkata...

badam tuh guna yg mentah ker?... xyah sangai kat api lagi ker?

Tanpa Nama berkata...

ni masaalah tidog jugak, ada budak-budak asah gigi semasa lena/jenere tidog. bunyi keriap-krup-krapp berulang ulang berterusan memang ada gangguan kpd org lain. nak buat camno, luar kawalan kerana masa tu akai dia takdak. Ni nak habag pi petua... buleh cuba kalu kena gaya dia InsyaAllah baik.
Panggang tawag ikan, bila dah masak ikan tu bagi orang lain makan -makan tghari ka, buloh pemanggang tu tengah panaeh suam/hangat-hangat bagi budak tu kutip sisa isi+kulit ikan yg melekat di celah buloh pemanggang tu sikit-sikit dengan mulut dia terus makan/telan. Tak aci kutip ngan tangan suap ke mulut tak jadi buat gitu. Ikan tu kalu goi/gaul garam kunyit dia tak berapa melekat, tu suroh panggang tawag, buat la 2-3X selang 2-3 hari sekali. Allah hu'aklam

Hilangkan Dengkuran on Januari 19, 2011 9:43 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Terima kasih atas petua yg tuan kongsikan di atas.

Satu lagi petua kalau asah gigi, letakkan sudu ke dalam mulut orang tu masa tengah asah gigi ketika tidur.

P.S: Petua ni pun orang dulu-dulu yg bagi tau. Saya pun tak pasti sama ada betul atau tidak.

loveforever on Ogos 08, 2011 2:02 PTG berkata...

sy d bc artikel yg badam tu leh di rendam gak...tul ker?

oktant on Ogos 08, 2011 3:52 PTG berkata...

@ loveforever: Saya kurang pasti mengenainya.

Tapi memang tak nafikan kekadang ada pelbagai kaedah yg boleh dilakukan. Sebab lain orang, lain caranya, kan? ;)

Puan Nurul berkata...

salam klau badam 2 bli yg hncur 2 blh ke?susu pekat blh?

oktant on November 28, 2011 3:44 PTG berkata...

@ Puan Nurul: Boleh juga kalau nak beli badam yg hancur tu.

Cuma susu tu, sy cadangkan lebih baik puan gunakan susu lembu dlm kotak yg ada di pasaran.

Tanpa Nama berkata...

betol2 mujarab ke ni?slalu gak dgr tp tak sure la..

oktant on Januari 25, 2012 2:58 PG berkata...

@ Tanpa Nama: Insya-Allah boleh jika diizinkan-Nya. Apa yg penting mencuba & yakin dgn apa yg diusahakan.

hen berkata...

budak rumah tidur berdengkur dah macam babi da

oktant on Februari 21, 2012 1:59 PTG berkata...

@ hen: Nanti suruh dia "try" petua ni. Kalau tak, bebudak lain plak yg tak nyenyak tidur.

Tanpa Nama berkata...

buah badam tu buah ape???tak tau saye at tanjung pinang,indonesia

oktant on Jun 26, 2012 7:57 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Sebenarnya ia sejenis kacang. Iaitu kacang badam (almond).

Tanpa Nama berkata...

pkai susu tepung bleh ker?

oktant on Julai 15, 2012 12:53 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: InsyaAllah boleh. :)

Mary Sonny on Julai 19, 2012 2:26 PTG berkata...

minum setiap hari ke?

oktant on Julai 19, 2012 8:01 PTG berkata...

@ Mary Sonny: Ya. Boleh diminum setiap hari sehingga masalah dengkur berkurangan dan pulih sepenuhnya.

Sekiranya hanya minum 3 kali seminggu pun boleh.

Apa yang penting, amalkan secara berterusan sehingga berpuashati dengan hasilnya.

Moga berjaya Mary. :)

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Anda dijemput melanggan RSS Feed blog Petua Sejagat melalui email bagi mengelakkan tertinggal sebarang koleksi petua terbaru

Dibawakan oleh FeedBurner

 

Copyright 2013 Petua Sejagat - Reflection - Ipiet Templates Image - Tadpole's Notez