Inginkan Kuku Cantik Berkilat?

Posted by Encik Oktant at Rabu, Januari 21, 2009
Kuku yang cantik berkilat ni lebih sinonim jika dihubungkaitkan dengan wanita. Itu dulu kot. Sekarang ni, ramai lelaki yang turut mementingkan penampilan terutamanya kecantikan dan kebersihan kuku. Siap buat rawatan manicure dan pedicure lagi tuh. Selain cantik, kuku yang bersih secara tak langsung menggambarkan tahap kebersihan seseorang gak.


Gambar rawatan kuku - yoyoyspa.com


Sebenarnya, anda pun boleh mencantikkan kuku ni tanpa ke spa kalau nak. Boleh buat rawatan sendiri jer kat rumah. Lebih menjimatkan masa dan duit, kan?


Mari kita tengok apakah petua merawat kuku agar cantik dan berkilat bersama-sama.


[1] Pertama sekali, anda sediakan dulu belimbing buluh. Kat tempat saya ni orang panggil belimbing asam. Rupanya macam kat bawah ni.


Belimbing buluh - Wikipedia



[2] Kemudiannya, gosokkan belimbing buluh ni ke kuku anda.


[3] Lepas dah gosok tu, cucilah tangan anda dengan air sabun dan keringkannya.


[4] Amalkan petua ni setiap hari sehingga menampakkan hasil. Setelah berhasil kelak, mungkin anda boleh buat 1-2 kali seminggu.



Selamat Mencuba!

15 komen on "Inginkan Kuku Cantik Berkilat?"

Tanpa Nama berkata...

susah nk carik belimbing tue.......

farah on Oktober 11, 2010 9:07 PTG berkata...

klaw kite pakai ubat gigi lg senang tp ianya cuma tahan beberapa hari je ....

Tanpa Nama berkata...

klu nk wt rawatn manicure n pendicure 2 mhal x?...n dak umo 14 taon leh wt kew?

Tanpa Nama berkata...

nak try laa

oktant on Januari 18, 2011 5:05 PTG berkata...

@ Tanpa Nama:

- Saya pun tak pernah buat manicure/pedicure dik.

- Okay, tp jgn terlupa plak. :)

Tanpa Nama berkata...

btol tu bleh kew carik blimbing tu....n dak 14 taon bleh buat kew...msti mhal rawatan tu..

oktant on Mac 04, 2011 11:42 PG berkata...

@ Tanpa Nama: Adik boleh cuba petua tradisional di atas. Sekiranya berhasil, boleh jimatkan duit utk disimpan @ digunakan pada perkara lain yg lebih penting. :D

Tanpa Nama berkata...

berapa lama dia boleh tahan

Tanpa Nama berkata...

ambik berapa lama untuk menampakkan hasil.

Tanpa Nama berkata...

siapa nk belimbing buluh ini mai datang umah saya.

Tanpa Nama berkata...

kuku tak warna kuning ke kalau kunyit?

Tanpa Nama berkata...

kenapa tak balas pertanyaan kami?Ni yang membuaykan kami(marah).

Tanpa Nama berkata...

kuku sye jenis bentuk cm cawan....so ada kew petua untk cantikkan kuku cm bentuk gelas....heheheh.....kalo ada la....

Tanpa Nama berkata...

snang jew nk cari....klau kna bsuh dgn air sabun.!! dgn air paip x leh bsuh kew..??

oktant on April 10, 2012 12:02 PG berkata...

@ Tanpa Nama: Lepas basuh dgn air sabun, boleh basuh dgn air paip.

Ataupun terus basuh dgn air paip. Kedua-duanya boleh. Tiada masalah.

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Anda dijemput melanggan RSS Feed blog Petua Sejagat melalui email bagi mengelakkan tertinggal sebarang koleksi petua terbaru

Dibawakan oleh FeedBurner

 

Copyright 2008-15 Petua Sejagat - Reflection - Ipiet Templates Image - Tadpole's Notez