2 Cara Asam Jawa Hilangkan Parut

Posted by Encik Oktant at Jumaat, Januari 02, 2009
Selain daripada lendir daun lidah buaya, anda boleh gune asam jawa untuk hilangkan parut pada badan. Ada 2 cara yang boleh anda cuba. Tapi sebelum tue, apakata anda kenali dulu rupa asam jawa atau bahasa saintifiknya "tamarindus indica".


Rajah 1: Pokok Asam Jawa



Rajah 2: Asam Jawa



Cara 1: Hilangkan parut dengan asam jawa

i. Anda ambil dulu asam jawa mengikut keperluan. Kalau parut anda kecil, ambil secubit dua jer mungkin dah mencukupi.

ii. Kemudian, campurkan asam jawa tadi dengan air dan ramaskannya. Kuantiti air tu sikit jer. Jangan sampai ia terlalu cair, ok.

iii. Lepas tu, anda sapukan campuran tadi ke kawasan parut di tubuh anda. Biarkan ia sampai kering.

iv. Sebaik-baiknya anda buat pada waktu malam sebelum masuk tidur. Jadi, ada lebih masa campuran tersebut serap ke tubuh anda. Esok pagi barulah anda basuh.

v. Amalkan cara nie selalu sampailah anda berpuashati dengan hasilnyer.


Cara 2: Hilangkan parut dengan biji asam jawa

i. Anda perlukan beberapa biji asam jawa.

ii. Kemudian, gorengkannya tanpa minyak lebih kurang dalam 5 minit.

iii. Seterusnya, anda goreskan biji asam jawa yang telah digoreng tu kat permukaan kasar. Contohnyer macam batu ker.

iv. Nanti ia akan mengeluarkan serbuk. Bila dah keluar serbuknya, anda titiskan sedikit air dan gosokkannya ke kawasan parut pada bahagian badan anda.

v. Macam biasa, amalkan selalu sampai anda dapat hasilnya.


Selamat Mencuba!


p.s: Mungkin ia akan mengambil masa yang panjang untuk parut yang dah lama atau yang besar. Itu saya kurang pasti. Kita hanyalah berusaha, mudah-mudahan usaha kita diperkenankan oleh-Nya.

[Sumber gambar: Wikipedia]

180 komen on "2 Cara Asam Jawa Hilangkan Parut"

Mr. azmie on Januari 03, 2009 4:36 PTG berkata...

bagus juga petua ni..senang n mudah..thanks..

oktant on Januari 03, 2009 7:36 PTG berkata...

Mr. azmie : same2.

lily berkata...

saya slalu buat sblum tido dlm 1 jam ia akn kering, pastu saya basuh, boleh ke??

oktant on November 05, 2009 3:42 PTG berkata...

@ lily: Boleh saje lily. :)

gadis lesung pipit on Disember 23, 2009 8:00 PG berkata...

ok le petua ni...

oktant on Disember 23, 2009 9:02 PG berkata...

@ gadis lesung pipit : terima kasih. :)

Tanpa Nama berkata...

klau buat kst mke blh ke????

oktant on Disember 28, 2009 8:54 PTG berkata...

Kalau nak letak kat muka, saya syorkan awak buat cara no.1. :)

Tanpa Nama berkata...

a'skum...
muka saya ader parut....
bila saya makin membesar..
parut tu pun makin membesar jugak....

oktant on Januari 05, 2010 3:34 PG berkata...

Waalaikumusalam.

Selain petua di atas, awak boleh cuba sapukan lendir lidah buaya kat parut tu.

Harap membantu. :)

grellow88 berkata...

kalau parut 2 dh 4 @ 5 taun ble ilang ka???..

oktant on Januari 07, 2010 11:41 PTG berkata...

@ grellow88: Saya sarankan awak cuba dulu. Cuma mungkin ia memakan masa yg agak lama sikit.

Tanpa Nama berkata...

sy prnh m'gnakan cara ini tpi ia mgambil masa yg agak lama..apakah cara lain yg bleh d'gnakan utk m'hlangkn parut pada kaki?

oktant on Januari 15, 2010 8:03 PTG berkata...

Biasanya memang begitu. Kalau ada cara lain yg lebih cepat, saya akan update nanti ya.

Terima kasih.

Tanpa Nama berkata...

hehe kalau dah pakai asam, lepasni takdelah istilah kurang asam ye.............? heh heh

Tanpa Nama berkata...

klw sya gnakn cra suntkan,adkah bkesan?

oktant on Februari 01, 2010 11:29 PTG berkata...

Saya tak dapat nak memberikan jawapan mengenai persoalan awak tu. Saya harap awak dapat bertanya kpd mereka yg ada kepakaran dan pengalaman.

Harap maklum. :)

Tanpa Nama berkata...

klu parut 2 besar dan bewarna hitam...bole kew???

indera berkata...

askom,,,saye ade masalah parut jerawat kat hidung,,btul2 duduk kat tgh muncung hidung..saye sentiase mengupis sedikit2...tapi akhir nya jadi warne hitam macam darah beku..camne nak hilangkan dia>??ToloNg2!!

Tanpa Nama berkata...

klu guna asam jawa yg dah dkdai bleh ke??
yg dgnakan utk msk tu??

Tanpa Nama berkata...

klau parut tu sejak dari lahir..parut tu blh hlng x???

Tanpa Nama berkata...

lidah buaya blh ltk kt muke x???

Tanpa Nama berkata...

thanx ngn petua anda... berkesan sgt2.. thanx a lot friendz...

oktant on Februari 17, 2010 12:14 PG berkata...

@ Tanpa Nama : Sama ada parut tu kecil atau besar, saya cadangkan awak cuba dulu. Selagi tak cuba, pasti awak takkan dapat jawapannya, kan? :)

@ indera : waalaikumussalam. saya sarankan awak agar elakkan mengupis jerawat kat hidung atau di mana-mana saja dgn menggunakan kuku.

kalau awak nak hilangkannya, cuba rujuk semula "artikel berkaitan penjagaan muka" di bahagian bawah blog ni.

@ Tanpa Nama :

- awak boleh cuba guna asam jawa tu. :)

- saya cadangkan awak cuba saja dulu ya.

- rasanya lendir lidah buaya memang boleh disapu kat muka.

- sama2 kawan. testimonial awak amat saya hargai. :D

Tanpa Nama berkata...

cam ne nak hlgkan parut 'chicken pop'?

Tanpa Nama berkata...

adakah cara ini berkesan? dalam sehari berapa kali nak sapukan campuran asam jawa tu pada parut?

oktant on Mac 21, 2010 1:45 PG berkata...

@ Tanpa Nama: Sekali sehari pun boleh. Buat waktu malam, sebelum tidur.

Cuma ianya akan memakan masa sikit untuk awak melihat hasilnya.

Tanpa Nama berkata...

kalo parut 2 dah bertahun2, ade xcara lain y berkesan?

Tanpa Nama berkata...

kalau parut dkat kaki bekesan ke ?

oktant on April 01, 2010 12:28 PG berkata...

@ Tanpa Nama: - Untuk parut yang dah bertahun=tahun, cuba awak sapukan lendir lidah buaya.

- Awak boleh applikasikan petua di atas untuk seluruh anggota badan.

Harap membantu.

Tanpa Nama berkata...

sebab ko bodoh!!!

orked.. on April 10, 2010 11:41 PG berkata...

kalau bekas yang lame2 tu cmne..???
mcm bekas kudis yg hitam2 tu..
bole gak ke ilang..???

Tanpa Nama berkata...

saya rase cuba dulu baru tau. kalo ok ok la kalo x ok no komen........ mulai nan Bismillah dlu ok.

Tanpa Nama berkata...

saya pernh mencuba nya.. tapi tiada hasil yang dtunjukkan.. saya selalu mengamalkn nya.. emm.. ad cara laen dak??

Tanpa Nama berkata...

semekon derr . kalaw parut kudis yg itam itam tuu nk gune ape .? asam jawa kee lidah buaya . ?

Tanpa Nama berkata...

akum kalau parut tu parut putih blh ilang x?

xde name lOr.. berkata...

kalO kite gunekan kulit kayu manis tu xley ke..??

well berkata...

petua ni ble gna kat muka ka??

oktant on Jun 02, 2010 2:39 PG berkata...

@ Tanpa Nama:

- Cara lain? Nanti saya cuba cari dulu.

- Asam jawa dan lidah buaya baik untuk kulit. Awak boleh pilih mana-mana yang sesuai.

- Parut putih? Saya tak pasti pula. Tapi boleh tak saya tahu, parut tu disebabkan apa ya?

@ xde name lOr: Saya tak pasti tentang penggunaan kulit kayu manis. Maaf ya.

@ well: Air asam jawa ni boleh disapu kat muka.

Tanpa Nama berkata...

saya ada guna satu produk facial cleanser yg berasaskan asam jawa..atas nasihat my friend. mmg berkesan sbb dye dpt hilangkan parut jerawat saya.parut yg lame2 pn dh ilang.. Dulu saya suka tukar2 pencuci muka, skrg dh pakai yg ni, x tukar2 dh. what a good product.. nama produk tu a's first asam jawa
kl sape nak tahu lanjut pasal produk tu, masuk kt website produk nih
http://www.asfirstfacialcleanser.blogspot.com/

produk ni baru lg..

Tanpa Nama berkata...

owg kt ats...
nk ask skit...
saye niey krg pndai nk beli law ikot on9
arp sedare dpt trgkn care yg betol kt saye
cmne nk beli n tmpah prodok 2.....
pliz99..arp sgt niey=<..
1agy..produk nie kt kole tranu ade jual x??
lw de tlong bgtaw ktne jual...
hopeguzlll...=<

Tanpa Nama berkata...

sms je nama,alamat n kuantiti yg cik adik nk dibeli..kn dia ada bg nmbo h/p.. pastu nnti dyer akan sms balik n bagitau step seterusnya kt cik adik...koje sonang je cik adik oooii.
kalo x silap, area pantai timur..kt ganu pn de jual

Tanpa Nama berkata...

mula2 kena sms nama, alamat, n kuantiti brape nk.. pas2 nnti dye akan reply blek n gtau step seterusnya..iaitu kne bank-inkan duit, pstu ye bgtau no.kod n then kita kena bg no.kod kita, tarikh n masa kita bank-in. dlm seminggu cm2..smpai r kt umah kita..senang je kn, try r

Tanpa Nama berkata...

salam,sesuai ke guna asam jawa dkat muka sbb muka saya berparut hitam mcm kena bakar.saya x tau nk wat apa lagi tolong!!!! ;'<

Tanpa Nama berkata...

klau parut kat kaki dah 2 tahun tu,leh hilang tak???

Tanpa Nama berkata...

nk try gk ar petua nh,,cm bez je...

Petua Kecantikan Dan Kesihatan on Ogos 25, 2010 4:06 PG berkata...

Petua yang simple n jimat. thanks oktant

oktant on Ogos 28, 2010 1:33 PG berkata...

@ Tanpa Nama:

- Biasanya kalau untuk hilangkan parut, awak boleh cuba gunakan asam jawa atau lendir lidah buaya. Ia memang boleh disapu kat muka. :)

- Silalah cuba. Mudah-mudahan ia dpt membantu. :)


@ Petua Kecantikan Dan Kesihatan: Terima kasih kembali. :)

obie berkata...

muka saya berjerawat n berparut. tp bukan jerawat2 biasa,jerawat sebab buatan orang. biasa bila kluar,mmg besar n meletup2. tiap2 ari msti ade yang baru n lebih besar. tapi thnx a lot 2 my cazen,ngn tip yg dia kasi 2 alhamdulillah jerawat 2 dah makin mengecut walaupun stll tmbuh lg. sekarang, saya buntu camne plk nk hilangkan parut 2. dah guna lidah buaya n kulit kayu manis,asam jawa pon dah,tp stll xbjye jgk.so plez help me

aein berkata...

gune a's first facial cleanser bole ilangkannye. produk tu mmg utk ilangkan bekas jerawat and parut2 jerawat. sy dh try dh. wlaupun bekas jerawat sy dh ilang, tp sy stil guna produk ni utk cuci muka sy setiap hari. dye leh tegangkan kulit muka n leh hilangkan sy pnye black head di muka terutama area hidung sy. x payah dh guna scrub muka. bagus produk ni. try lah klau x caye =)

Tanpa Nama berkata...

slm, kalo parut tu sebab t'kena gurisan bleh gna asam jwa ka??

idris berkata...

hi...asalamualaikum...
sy seorg lelaki..
sy ada masalah siket
masa sy kecik2 dulu sy ada terkena
kurap sy rasa, di celahan kangkang..
selepas itu org tua sy suruh sy pakai minyak kaki 3 sahaja, okey...di sebabkan masih budak sy pakai lahhh...
lama kelamaan kurap tadi tiada lagi tetapi kesannya kulit pada celahan kangkang sy menjadi hitam... apakah yg perlu sy lakukan?
saya menjadi malu dgn diri sendiri dan sehingga kini ianya menjadi masalah utk sy sehingga sy tidak kawin kerana perasaan malu... apakah y harus d lakukan?

Tanpa Nama berkata...

yuhooo...klo parut kat blkg bdn cmne erk..kesan dari ruam2...peluh2 gtu..ee cmne nieh..malunyer diriku nak berkemban...tolonggg..!!!

Tanpa Nama berkata...

hmm rasa nak order a's first facial cleanser..tapi takut kena tipu plak kan.. lgpun produk ni telah diluluskan ke?? -ragu2-

Tanpa Nama berkata...

mcm2 btol noo...

Tanpa Nama berkata...

muka saya kena minyak panas dah 2-3 hari dah tapi skarang tinggal parut camne nak hilangkan sya malu ngan kwn2 saya dulu muka elok2 tpi skrang dah mcm kain buruk malu ahhh

aein berkata...

A's first facial tuh memang ada kelulusan daripada makmal biotech dari universiti tempatan. Sblm sy guna produk tuh, sy dh selidik dh awal2. Kalo tanya distributer dyer pn, dyer siap leh bagi sijil kelulusan lg.. actully, sblm ni sy ader contact dyer. lagipn sy dh jadi pelanggan tetap produk nih. produk ni bebas dari bahan2 yg merbahaya sperti hidroquinon.. n wht so ever bahan yg dilarang. so ia memang selamat utk muka kiter.. kalo sedara nk tahu keberkesanan produk nih, try ah cube.. nk order pn senang, juz sms je..

fifiey berkata...

hye...saye ader parut chicken pox berlubang di bahagian muke..parut tuh nmpak sangat,da dkat 5 6 taon da,tpi die x ilang2 gakk...camner ekk?
boley pakai lendir lidah buaye jgak ker?

oktant on Oktober 19, 2010 11:03 PG berkata...

@ fifiey: Awak boleh cuba pakai lendir buaya tu. InsyaAllah boleh. Cuma sy tak pasti ia mengambil masa berapa utk betul-betul hilang.

Tapi selagi ia tak memberikan kesan negatif pad kulit muka, awak teruskan saja dgn menyapu lendir lidah buaya tu.

Tanpa Nama berkata...

brp lme mse nk ilg parut?

moon_zyra berkata...

salam..de x petua na ilangkan selulit??sy ade selulit di bahagian punggung,betis & prot(timbul mse pregnant)..hubby asyik mengejek aje..araplet tlg ea..

Tanpa Nama berkata...

hye..sy nk tye sikit bleh.. macam mana nk hilangkn parut hitam yg lama pada celah2 peha dan buntut yer?? saya telah menggunakan bio oil..tetapi tidak berkesan..terlalu lama..adakah cara lain???

yana on Oktober 29, 2010 4:19 PTG berkata...

soalan sy stu je...tp xde kne mengena dgn topik pun..soalan sy, tanpa nama berkata ni bpe org sbenanya? mcm de byk watak plk..ksian lak tgk cik oktant ni nk mjawab stiap psoalan dye..urm tp papepn ksimpulannya, nk ilangkn parut ni mik mse ckit so cpt atau lmbt kne la bsabar

oktant on Oktober 31, 2010 2:56 PTG berkata...

@ yana: Terima kasih atas keprihatinan awak ya. :D

nurul berkata...

kalau parut yg da lme brtahun thun bley hlg ke kalu pky asam jawa????agk2 brapa tmpoh mse untk baik???ade x dlam brbula bulan???

Tanpa Nama berkata...

kpd yg nk cuba hilgkn parut tu. shbt cuba mkn pil Vit E (400iu) harga dlm RM10 saja x mahal pun. saya dah try dah 2 biji seharisebelum sarapan n sblm tido. Dlm tempoh 3 bulan saya tgk ada hasilnyer memuaskan... cubalah

Tanpa Nama berkata...

kalau parut selepas melahirkan anak tu ,boleh tak?

salima berkata...

Salam..saya ingin mintak pendapat di sini, saya ada parut di muka kesan dari melecur, parut tu kira besar lah jgk, masa2 umur saya 10 tahun, skrg dah 25 tahun, boleh tau macm ner nak ilangkan nya?

faizul on Disember 09, 2010 4:23 PTG berkata...

agaknye,berapa lame mase utk lihat hasilnye??

Tanpa Nama berkata...

aien : produk as first facial cleanser 2 btol2 da dpt kelulusan ke?? nape bile saye check dgn kementerian kesihatan xde pun name produk 2?? saye mmg teringin sgt nk cube..cume agk ragu2 ckit..sbb byk kali gune mcm2 produk d pasaran..tanak tertipu lagi..muke yang santek pun dh xsantek sbb byk kesan jeraawat yg menapak kt muke..xsukkee2!!!..hehhee...emo la plak..

bella nabila on Disember 16, 2010 11:35 PG berkata...

sy dah cube produk as first facial , dah 2 minggu , buat masa ni saya lom dapat pape perubahan gi , tapi takpe saya nak guna samapai abes satu botol . if ok sy kabo kan kat sini ek ..

Tanpa Nama berkata...

bella : okey!!..pape t bella kabo kn kt kte ek..nk tgk gk kesan dy 2 gk...tentiu...hehee

minnie berkata...

klau cube ltak kt muke bleh x?

oktant on Disember 22, 2010 10:58 PG berkata...

@ minnie: Asam jawa boleh sapu kat muka. Cuba guna cara 1 di atas.

little dulce on Disember 23, 2010 8:44 PTG berkata...

sy pon tgh mengalami masalah parut jerawat skrg. dah lah kt dahi. habes sume org tegur. maluuuuuu.
skrg nie sy pakai krim MEDERMA - skin care for scars. berkesan jgk. tp kene pakai selalu la. ade x tips lain yg bley hilang kn parut dlm mase yg sekejap? hehe. thanks anyway. =]

suraya berkata...

dulu sy try bedak sejuk dgn serbuk kulit kayu manis...jgn byk sgt kayu manis tu nnt muka merah2 bertompok( tp jp je nnt hlg,sbb kayu manis panas) mmg berkesan..hilang parut cpt je...tiap hari sy pakai...kuar rmh pki bedak sejuk je..muke yg bermyk pun tk nmpkl dgn bedak sejuk..sbb die serap myk2 td melalui bedak yg berasaskan beras tu...

lidah buaya pnh cube mcm lmbt...bedak sejuk+ sebuk kayu manis tu sy pakai pntang kering je ..plg kurg 3kali..mmg best..muke yg bertompok jerawat hlg..die hlgkn jerawat n parut2 semua sekali..
selamat mencuba :)

oktant on Disember 27, 2010 3:43 PTG berkata...

@ suraya: Terima kasih atas petua dan tips awak tu. =)

Tanpa Nama berkata...

sheera ; saye ade parut jerawat di dagu akibat saya selalu mengupis mnggunekn kuku ..

yang mana lebih bagus untuk mnghilangkn parot itu dngn cepat ?? asam jawa ke ? lidah buaya ke ? atau , rizom cekur ? saye malu mahu pergi ke sekolah .. rasenye mane lebih cepat berkesan .. parot saye ni maseh baru dan berwarna hitam .. saya harap awak dapat memilih salah satu daripade tige itu .. supaya lebih mudah saya membeli nye .. tlng saye

Tanpa Nama berkata...

sara ; untuk hilangkan parot dimuka . perlu gune cara 1 ke cara 2 ??

Tanpa Nama berkata...

saya xsuke makan sayur..jika saya makan sayur saya akn termuntah..
jika saya tidak makan sayur , adakah ia akn menyebabkn kulit saya berminyak,jerawat dn tidak sihat ??saya risau jika saya tidak makan sayur kulit saya mnjadi tidak shat..bantu saya..
:D

zmah on Januari 15, 2011 6:04 PG berkata...

Petua muda dan murah utk dicuba-TQ

oktant on Januari 16, 2011 4:10 PTG berkata...

@ Tanpa Nama:

- Sara, untuk hilngkan parut, boleh guna kedua-dua cara. Ataupun sapukan dgn lendir lidah buaya. Harap membantu.

- Boleh makan buah-buahan sbg ganti.


@ zmah: Setuju sgt. :D

nadya berkata...

hmm,,da pelbagay petua syew pakay..
tpppppi,,,cam2 gak..
cmnew niy?

oktant on Januari 18, 2011 12:55 PTG berkata...

@ nadya: Banyakkan bersabar dan berdoa ya. Mungkin ini salah satu dugaan buat nadya.

Sebenarnya bila mencuba sesuatu petua, ia perlukan fokus dan masa untuk mendapatkan hasil @ kesan.

Nadya perlu jadikan ia sbg amalan. Buat sesuatu petua dan ulang semula mengikut kesesuaian. Sama ada perlu dilakukan setiap hari/2-3 hari/minggu ataupun setiap bulan.

Usah lekas berputus asa tau. Kuatkan semangat. InsyaAllah boleh.

Tanpa Nama berkata...

aien : produk as first facial cleanser mengarut jer..suspicious lak..mujur rm25 jer..

tq info psl sam jawa..i skrg tgh try guna asam jawa b4 tdo sapu.then after 30-40mnt cuci dgn air suam.. guna sk2 hampir 2 bulan pon makin truk jugak.igt biase,tp makin ari makin teruk..my fren yg cdg suh wap muka dgn air panas n sapu asam jawa..hope ok.baru 3 ari guna..baca blog ni bersemangat ckt..moral of d story..jgn terpedaya dgn produk kecantikan.*loveliness...

Tanpa Nama berkata...

kt muke bleh bt tak????ade affect laen x kalo bt kt muke??

Tanpa Nama berkata...

asam jawa tu ltak kt bdn je ke???kulit muke sy kring, pstu ade ksn parut n ade lubng..tolg la nak bt mcm mne ae nok bg jd asl blek????

oktant on Januari 19, 2011 8:59 PTG berkata...

@ Tanpa Nama:

- Sebab itu saya kurang berani nak syorkan apa2 jenis produk kecantikan. Sebab ada yang sesuai bg sesetengah individu, tapi kurang sesuai untuk sesetengah yg lain. Lebih parah kalau kulit muka bertambah teruk.

Manakala jika gunakan bahan semulajadi, selalunya tiada kesan sampingan. Cuma cepat atau lambat saja.

Kalau tak serasi pun, biasanya ia tak begitu menjejaskan kulit.

Wapkan dgn air panas mmg elok utk muka. Jika anda masak nasi, air didihan nasi tu pun boleh digunakan untuk wapkan muka.

Oklah, terima kasih sbb awak semakin bersemangat setelah ke blog ini. Saya akan mendoakan yg terbaik utk awak. Amin.


- Asam jawa, lidah buaya, serbuk teh, serbuk kopi, hampas kelapa semuanya boleh disapukan pada seluruh badan.

Cuma untuk hilangkan parut, selalunya orang gunakan asam jawa dan lidah buaya. :D


- Asam jawa tu boleh ltk kat muka. Kalau kulit kering, boleh cuba sapukan minyak gamat masa tidur.

Teruskan usaha awak. InsyaAllah kulit boleh kembali cantik.

Cuma ia perlukan sedikit masa. Kat sini, tahap kesabaran yang memainkan peranan penting. ;)

saqura berkata...

kalo asam limau utk ape??mcm mne nak kcil kn liang roma???

sufie berkata...

kalo lubng???mcm mne nak bg ilng???

oktant on Januari 20, 2011 2:47 PTG berkata...

@ saqura: Asam limau untuk kempiskan perut.

Kecilkan liang roma? Ada yg cakap lepas cuci muka dgn air suam, lumurkan muka dengan ais atau air sejuk.

@ sufie: Kalau lubang, agak susah nak hilangkan. Biasanya ia akan kekal.

Tapi awak boleh cuba sapu minyak gamat setiap malam. Kemudian, cuci muka pada keesokan pagi.

bella nabila on Januari 31, 2011 2:25 PTG berkata...

bella sokong..to be honest bella da cuba , takde hilang pon parut kat muka ni ha..makin nek jerawat jer..penuh kat pipi..tipu produk as first facial cleanser

oktant on Januari 31, 2011 2:40 PTG berkata...

@ bella nabila: Baik guna asam jawa yg asli. Khasiatnya lebih baik. Lagipun kosnya murah dan senang didapati. :)

Tanpa Nama berkata...

sy ade cube jgk produk a's first facial cleanser tu, tp ok je sy pkai. parut-parut lame yg kat muka pn dh hampir hilang. skrg dh abis sbotol n nk order lg. Mgkin kulit bella x sesuai kot dgn produk tu. kulit sy dlu jenis yg berminyak n resdung. :)

RizQi_putra berkata...

skong.I dah pakai produk ni..ok ape. Siap promot kat member ak utk pakai. Dlu kulit ak kusam dan gelap sbb ade tompok bekas jerawat kt kiri kanan muke ak.atas dahi pn ade jerawat. pas ak try pkai produk ni sebulan lebih, walau parut muke ak x hilang semue, at least kurang r sket berbanding dulu n ade membe tegur yg kulit ak dh nampak bersih.nmpak la tanda2 parut tu nak hilang. actly just share my experience for this product, mybe laen org laen kesannye. but 4 me it's a gud product.

notylilo berkata...

sblum nie muke sy ade la jerawat mcm jerawat pasir tu..kalau tkena pd pmukaan kasar mmg pedih sagt.. tp, alhmdulillah, slpas mgamalkn pkai bdk sjuk dicampur dgn sdikit air asam jawa, muka sy kembali licin, dan kulit jd selembut bayi.. bg sesiapa yg ingin mencuba diharapkan try dulu sbb mgkin ada org yg x sesuai @ mgkin allergy pd asam jawa ni sbb ia masam kn..so, slmt mncuba..

oktant on Februari 14, 2011 5:22 PTG berkata...

@ notylilo: Terima kasih atas petua tambahan dr awak. Harap berguna buat rakan-rakan lain. :D

zaza berkata...

ayoyo...sy br je bek dr kne chicken pox..hmm..tp yg malangnye..mke da tggal ksan prut itam =(..pdhl pemakanan da pntang..mmg jd ek asam jawa ni?sy xprnh try lak..tp sy prnh la try asah klit kyu mnis tiap2 mlm..hsil dia mmg ok pd pringkt awl tuh..tp lst2 dia timbul bintik2 hlus mcm jrwat psir dkt sekitar parut chicken pox t..sy pn sapu bio oil..alhamdulillah nsib ilang jrwat hlus tu..tp skag nie parut hitam chicken pox sy msih lg klihatan..tlg sy..isk3..malu je rse..sbb sblm nie lit mmg lcin,nmpk sgt la beza dia..

sara berkata...

kalu guna rawatan laser pun boleh jugak untuk hilangkan parut dan celahan hitam...ikutlaa sama ada nak guna cara tradisional atau moden...

Tanpa Nama berkata...

sy da msalah parut2 lama....ia sah nk ilang...
sy bkl jd istri x lma ag tp prut 2 bt sy asa tkot...pe hrus sy bt tuk ilang kn nya????

Tanpa Nama berkata...

kalo asam yg dicampur dgn air batu..dan diminum..ade efek x?

Tanpa Nama berkata...

saya bru akil baligh...jerawat da mula timbul..cmne nk stopkn prubahahn hormon ni erk>??
plezzzz menderita...

Tanpa Nama berkata...

cm ner nk ilang kan parut kudis kt tngan n kaki???hmmmmmm parut nie dr mse kecik lg...
skrg umo sy dh 20..agk2 bleh ilang kew parut 2??

c0klatku berkata...

salam...sye nie ade bekas kudis wane hitam dekat kaki,,banyak plak tu.. cara yang mana satu bole sye gunekan???

Tanpa Nama berkata...

sy guna serbuk kayu manis... tp jgn pakai banyak.. pedih la.. tp sekejap jer.. try r... tp kena bersabar... hehe.. dan lg 1 kena rajin.. buat sementara waktu jgn mkn pedas.. seboley2nyer elakkan sampai jerawat susut...

Tanpa Nama berkata...

mse kcik2 sy terkne jintungan tp xtau cmne nk hlgkn parut yang berlubang pd muka sy...mcm mne cre nk hlgkn parut yang berlubang tu??tlg la sy plezzzz9

Tanpa Nama berkata...

tertarik plak kat produk a's first 2....kat kedai biasa ader x??sbb sy pun mengalami parut jerawat yg teruk....

RizQi_putra berkata...

yg 2 x pasti, tp sy order by sms sje.. http://asfirstfacialcleanser.blogspot.com/

Tanpa Nama berkata...

assalamualaikum.
umr sy 14 tahun.
dulu muka saya licin,
tapi sejak saya aktif dalam kawad kaki, muka saya naik jerawat . mla mula ia sikit. tp makan lama makin banyak. saya malu. macamana nak hilangkan tanpa ada kesan negatif ? mcm kayu manis tu ada org kata bahaya.

SoFea berkata...

SoFeA sYiEraH

saYA nK TnYe nII KAKi saYA BnYAK KuDis SO BoLeyH HiLAnG kEw....

Tanpa Nama berkata...

saya dah cuba t.q kepada orang yang menulis

Tanpa Nama berkata...

mase umur sye 9 thun sye kmlngn n bdn sye kene air pns kete...skng umur sye da 19 thun n parut kat bdn sye msh ade..agk2 law gne cre asam jawa tu blh hlg x??? sbb parut sye nie bsr..agk2 blh x???

Tanpa Nama berkata...

saya nk bertya,baru2 nie jerawat saya ada timbul.tp saya try pakai kulit kayu manis,tp hasilnya kulit saya melecur kemerah-merahan,dah la saya nak kawin hari ahad ni.dalam masa yang terdekat ni macam mana saya nak hilangkan melecur di muka saya ni.harap sangat sesiapa yang boleh membantu..

eyka berkata...

terima kasih untuk petua yg berguna .. sangat mujarab !! try laaa .. anda akan berpuas hati ... :)

oktant on Jun 06, 2011 1:06 PTG berkata...

@ eyka: Sama-sama eyka. Sy tumpang gembira atas kejayaan awak.

Terima kasih juga dari saya. :)

eyka berkata...

sme2 oktant ... :) harap sentiasa b'sabar ketika menjawab permasalahan mereka semua ... :)

oktant on Jun 08, 2011 1:55 PTG berkata...

@ eyka: InsyaAllah. Terima kasih atas keprihatinan awak. Sy amat menghargainya. :)

Tanpa Nama berkata...

yhj

Tanpa Nama berkata...

berape harge first facial cleanser tu yew????

Tanpa Nama berkata...

salam....sya ada parut d pipi bagaimna nak hilang kan???

Tanpa Nama berkata...

Daxz ScUl:muka sy niey selalu gelupas dan ada panau bagaimana untuk sy mengubatinya dengan segera???

Tanpa Nama berkata...

salam,kenape ehh....sy gune asam jawa kat muka trase pedihh....sy tkot ade effect lain je....sila jawab

sara's diary .. on Jun 27, 2011 2:48 PTG berkata...

bole hilang ker ?? O.o

RizQi_putra berkata...

harge dye rm30 je sy order.. x la mahal sgt kn. tp berbaloi =)

Tanpa Nama berkata...

calam..saya rase sya pon ingin mmggunakan a's first 2 jugak,tp adakah dia tipu kita nanti...kte kna byar dlu bru dia antr produk 2 kat umah kita kew???dia tipu x duit kita 2 nnti..sya tkot kna tipu la..

RizQi_putra berkata...

tak de la tipu. lg pun bleh tengok yg produk tu ada follower kan. sy sendiri pun dh order..dalam seminggu je, sampai produk tu kt rumah sy =)

Tanpa Nama berkata...

hOw Too OrDEr???pLeSss....

Tanpa Nama berkata...

GiVe mE Ur PhOnE nO N U aCCt BANk...nOW....PlEEsss.....

oktant on Ogos 03, 2011 4:09 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Kebetulan saya baru dpt 1 petua lain utk hilangkan parut iaitu;

"Sapukan putih telur pada bahagian yg berparut. Amalkannya setiap hari hingga parut tersebut hilang.

Petua ni dikatakan boleh digunakan utk parut jerawat mahupun parut akibat luka"


Harap ia sikit sebanyak membantu awak.

RizQi_putra berkata...

kalu nak order, g kat webpage ni..sy pun order dari sini.
http://asfirstfacialcleanser.blogspot.com/

Tanpa Nama berkata...

Mmg terbaek. Bley try petua asam jawa nieh kat parut luka kat kaki. . . Pasal putih telur tueh bley try campurkan ngan tomato. . baek tuk kulit muka. . .selain tuk jerawat die melicin & menegangkan kulit muka. . . Saya amalkan time malam sebelum tdo. . .Campurkan sebiji putih telur ngan perahan separuh biji tomato. . Buat sbg mask. .biarkan die kering dalam 30-45minit b4 cuci. . lepas buang mask nieh tuam ngan ais utk kecilkan liang roma. . . .akan trasa kesannya time tueh jugak. . .tuk sesapa yg slalu tukar2 produk cuci muka tueh jgan terus tukar. . . Sebelum guna pencuci jenama yg lain pastikan anda berhenti guna yg lama sekurang2nya 3-4 hari. . Klu tak mmg akan timbul lebey byak masalah kulit muka. .

oktant on Ogos 22, 2011 10:34 PG berkata...

@ Tanpa Nama: Terima kasih atas petua yg diberikan. Terbaikkklah! ;D

Tanpa Nama berkata...

memng guna asam jawa ade perubhan laa...
parut makin hilang tapi lmbt...
so kene brsbr la.. kan
oktant xde k cara yg lebih cpt tapi xde side effect..??

oktant on Ogos 29, 2011 12:01 PG berkata...

@ Tanpa Nama: Ce gunakan lendir daun lidah buaya (aloe vera). ;)

Tanpa Nama berkata...

salam kawan2..bce je blog ni trus je try sapu asam jawa kat parut..harap2 boleh hilgkn parut kat muka ni..tension smua org nk tnye..haha..parut sy ni disebbkn oleh kna geget binatang(xdapat dikenal pasti)..hampeh betol..muka yg dlu elok..skrg trus hilg seri...cewaahh..hope kalau ade petua yg lebih mujarab..update la yer..about pencuci muka a's 1st facial cleanser 2, ok ke kawan2?..dah msg nama, alamt, n kuantiti kat nom 2..tp xde respon pon..huhuhu )':

oktant on September 04, 2011 5:47 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Waalaikumussalam. Terima kasih sbb sudi mencuba petua di atas. Mudah-mudahan parut tu dpt dihilangkan.

Spt yg telah sy beritahu, awak boleh juga pakai daun lidah buaya utk hilangkan parut.

Tanpa Nama berkata...

salam sume..
ekin m'mg sokong petua asam jawa ni, sbb ats pglaman la. time demam mak salu jelumkn air asam jawa kt kpala dgn muke, boleh kate klu demam 3 hari 2 hari mak jelumkan. bile kering je jelumkan lagi, pastu jerawat dgn parut ekin yg ad sblum tu dh ilang, muka pun jadi halussssss~ gitu hehe.

Tanpa Nama berkata...

cube campurkan madu dengan asam jawa... buat pada waktu malam .... sebelum tidur...

Tanpa Nama berkata...

klu parut bekas 'chicken pop' bleyh khe ilang gna cra2 tuw....

Tanpa Nama berkata...

betol ke gune asam jawa ni mjadi?? lepas saya pakai ,sapu asam jawa dimuka ,parut jerawat saya ade gelembung air..riso laa..cmne ye??

Tanpa Nama berkata...

Aq dh cuba..best pkai A's First Facial cleanser nih . mmg hilang parut aq.. =)

oktant on Oktober 28, 2011 1:29 PG berkata...

@ Ekin: Waalaikumussalam Ekin. Terima kasih krn sudi kongsi pengalaman awak.

@ Tanpa Nama:

- Terima kasih banyak atas petua yg awak berikan.

- Untuk bekas "chicken pop", blh rujuk artikel 4 Khasiat Daun Belimbing Besi.

- Kalau keluar gelembung air, lapkan saja dgn tisu atau kain lembut yg bersih. ;)

Tanpa Nama berkata...

Salam satu Malaysia kepada pembaca luangan ini. Saya da masalah dengan bahagian kaki saya. Saya ada pakai losyen beli dari kawan tetapi 2 minggu saya pakai tiba2 kaki saya ada kesan selurit yang warna merah. Pa kah dengan menggunakan asam jawa boleh hilang kan kesan merah tu..

Tanpa Nama berkata...

cara ni berkesan x untuk parut jerawat batu yang dah lama???tolong bagi jawapan....

oktant on Disember 16, 2011 1:23 PG berkata...

@ Tanpa Nama:

- Saya kurang pasti apa itu selurit. Maaf ya.

- Harap awak dpt mencubanya. Satu lagi alternatif, gunakan lendir lidah buaya.

Sebab biasanya utk hilangkan parut, asam jawa & lendir lidah buaya tu mmg elok.

Tanpa Nama berkata...

wawatiwa:kalo bubuh kat muka boley x asam jawa nie??

oktant on Januari 03, 2012 5:29 PG berkata...

@ wawatiwa: Boleh.

Tanpa Nama berkata...

slm .
ni nak tye . mcm mne erk .,kalu nak hilangkan parut d'sbbkan t'kne sabun Axi0n yg d'cmpurkn dgn
kapur ? kulit sy mcm t'hakis . bole ke dgn menggunakn asm jawa ? plizz . bantuu sy .

oktant on Februari 22, 2012 3:20 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Waalaikumussalam wbt.

Boleh gunakan asam jawa. Ataupun boleh cuba sapukan dengan minyak gamat ataupun lendir lidah buaya.

Pilih yg sesuai dgn kulit awak ya.


Harap ia membantu.

Tanpa Nama berkata...

boleh tak kalau guna asam jawa untuk hilangkan parut jerawat di muka?

oktant on Mac 05, 2012 4:31 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Boleh. Selain asam jawa, boleh gunakan lendir lidah buaya.

Tanpa Nama berkata...

salam, sy pernah kena kayap dahulu. skg dah baik pun. tapi badan saya masih meninggalkan parut. parut dan bekas kayap di bahagian badan saya adalah parut timbul..boleh ke guna lendir lidah buaya atau asam jawa tu. parut tu dah lama sgt dah lebih 5 tahun. minta pertolongan .. plsss

Tanpa Nama berkata...

Boleh ke guna cara ni untuk parut kesan warna hitam tanpa timbul atau lekuk seperti parut lain yang disebabkan oleh skebis? atau kesan garu sehingga hitam.

Tanpa Nama berkata...

Boleh ke guna asam jawa paste atau asam jawa dalam pek yang untuk masakan tu?

Tanpa Nama berkata...

em bintik hitam di kaki kesan gigitan nyamuk berkesan x?

oktant on April 09, 2012 11:42 PTG berkata...

@ Tanpa Nama:

- Waalaikumussalam. Insya-Allah boleh. Sebab fungsi asam jawa dan lendir lidah buaya memang utk menghilangkan parut.

Cuma masanya agak berbeza untuk setiap orang. Ada yg cepat hilang dan begitulah sebaliknya. Harap awak dapat lakukannya tanpa putus asa ya.


- Awak boleh mencubanya. Selain asam jawa, boleh gunakan lendir lidah buaya.


- Boleh guna asam jawa yg dijual dlm dalam pek atau plastik tu.


- Awak boleh cuba. :)

cadburry owner on April 24, 2012 10:32 PTG berkata...

kalau parut itu terlalu lame mcm mne ?
boleh juge ke gune care no.1 ?

oktant on April 25, 2012 7:03 PTG berkata...

@ cadburry owner: Insya-Allah boleh.

Sebagai alternatif, awak boleh jua sapukan parut tu dengan lendir lidah buaya.

Tanpa Nama berkata...

a's first facial cleaser blh hilangkan parut jerawat yg berlubang x?

Tanpa Nama berkata...

salam...saya nak tanya...asam jawa yang dah dipacking @ yang masih belum diproses...???
asam jawa asli....??tolong terangkan...

oktant on Jun 15, 2012 10:41 PG berkata...

@ Tanpa Nama: Waalaikumussalam wbt.

Awak boleh gunakan asam jawa yg dijual dalam paket tu.

Tanpa Nama berkata...

sye slalu mncukur bulu kaki , tp mslh nye ia mnyebabkn gatal2 dan mninggalkn kesan atau bintik2 hitam pda kaki sye.. mcm mne nk hilang kn kesan atau bintik2 hitam tu?

oktant on Julai 15, 2012 1:17 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Bila kerap cukur bulu kaki ataupun di mana-mana bahagian, ia memang akan jadi semakin kasar.

Sebagai alternatif, cuba awak sediakan;

- 2 sudu besar perahan limau nipis

- Sedikit gula pasir

Campurkan kedua bahan dan gaulkan hingga sebati. Kemudian, sapukan pada betis ataupun bahagian kaki yg diingini.

Biarkan ia kering. Setelah kering, cuci dengan air bersih.

Ulang cara di atas samapai awak berpuas hati dengan hasil yang diperolehi.


Selamat mencuba & moga berjaya. :)

yuli berkata...

salam. . .
parut dah hitam dan bertahun2 bleh ke hilang. . . .

oktant on Julai 19, 2012 1:17 PG berkata...

@ yuli: Waalaikumussalam wbt.

Jikalau dah lama, yuli boleh cuba petua di atas.

Sekiranya kurang berpuashati, boleh cuba gunakan lendir lidah buaya.

Amalkan sekurang-kurangnya 3 kali seminggu ya.

Lyndaz on Julai 31, 2012 1:31 PG berkata...

Klo guna asam jawa yg dh di pek (pati), boleh sapu terus ke kena cmpur air jugak?

oktant on Julai 31, 2012 3:15 PG berkata...

@ Lyndaz: Saya sebenarnya tak pasti bentuknya bagaimana.

Tapi awak boleh tambahkan hanya sedikit air supaya mudah serap ke kulit.

Tanpa Nama berkata...

Hai All...
Saya baru order a's first facial cleanser..belum sampai pun lg..harap2 dapat hilangkan jerawat n parut ni muka ni...huhu...

oktant on Disember 12, 2012 10:10 PTG berkata...

Ada seorang rakan bertanya, "urm sory.. cara nie blh guna utk parut kt jerawat kt muka x??"

Saya nampak komen anda di emel, tetapi tiada di sini.

Jadi saya jawab soalan awak di sini ya.


Jawapannya = InsyaAllah boleh. :)

yee berkata...

boleh ikut sembang ka...sy ada mslh parut di betis...kecil tp nampak..sebesar duit 5 sen tp bukan smua bulatan...di tepi2 bulatan ja...parut kudis pada tahun 2002..11 tahun yang lepas..mcam-macam sy dah try tp smua gagal...buntu dan malu nak pkai sluar pendek...bg pendapat anda...tq

yee berkata...

parut di betis sy macam 1 tompok kecil yg sgt degil..mungkin kulit sy agak putih jadi ia sangat ketara wlaupun kecil...smpai 1 saat sy putus asa dah...seolah2 hanya keajaiban ja dpt buang parut sy ni...tolong bg respon

oktant on Januari 31, 2013 10:37 PG berkata...

@ yee: Tentu sekali boleh. :)

Bagi saya, yee boleh cuba petua yang disyorkan di atas.

Ataupun cara lain, yee boleh gunakan lendir lidah buaya. Sapukan lendir tersebut setiap hari (waktu pagi ataupun malam) pada parut di betis.

Amalkan setiap hari atau 3 kali seminggu. Lakukan secara berterusan ya. Moga parut tersebut beransur pudar dan seterusnya dapat dihilangkan.

Tanpa Nama berkata...

Saye ade masalah parut luke , ngam-II kat tengah dahi saye tu . Semua orang tegur . Parut tu dah berubah jadi warna HITAM . dah dekat 1 bulan dah parut tu kat situ . Kire-II boleh hilang ke kalau guna asam jawa ni kak ? please jawab yek :)

oktant on Mac 26, 2013 12:37 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: In Sha Allah boleh hilang.


Selain asam jawa, parut juga boleh dihilangkan dengan menyapukan lendir lidah buaya (aloe vera) ataupun madu lebah asli.

Sapukan saja pada parut tersebut setiap hari sehinggalah ia pudar dan seterusnya hilang. In Sha Allah.


Selamat mencuba & moga berjaya menghilangkan parut di dahi.

Tanpa Nama berkata...

Terima kasih atas ulasan tadi kak :)
Lidah buaya tu saye susah nak dapatkan , bb x de d tanam d rumah nii . Hhaha , kak rasanye klw guna asam jawa yg cara no 1 tu , Berapa lama agaknya tempoh yg di ambil untuk hilangkan parut tu ye ? Lama ke ? Parut saya nii kecil je , Tapi 2 laa ngam -II kat tengah dahi . tu yang jadi bahan lawak kengkawan 2 :(

Tanpa Nama berkata...

Hai akak , petua akak ni berguna sangat . Tapi nak tanya sket boleh . Klw nak guna cara no 1 boleh ke guna asam jawa packing sedia 2 ? And berapa lama boleh hilang yek ?

heheh :)))

Tanpa Nama berkata...

Camelia - Hai kak oktant , Saya dah cuba petua nii tapi x da effect pown . saya skang nii tengah test gune Bedak sejuk ngan kulit kayu manis , Agaknya petua tu berkesan x hilangkan parut ? Berapa hari nak tunggu effect kulit kayu manis ngan bedak sejuk 2 ? Tolonglaa jawab yee oktant . Saya nak sangat hilangkan parut luka kat muka saya nii :')

Tanpa Nama berkata...

saya baru try 2 kali ternyata jerawat baru nak start terus x jadi nak tumbuh....kulit licin n bersih.....parut jerawat yg kecil mula pudar.....parut yg besar2 belom ada effect lagi maybe sb baru lagi guna....

saya sempat mmbaca 117 cmmnts di atas

terima kaseh cik othan kerna berkongsi petua dan sabar/ tenang sekali menjawab soklan.- al-

oktant on Julai 24, 2013 7:18 PTG berkata...

Syukur Alhamdulillah jika ia serasi dengan al. Moga al terus amalkannya dan memperolehi hasil yang terbaik. Amiin.

Terima kasih kembali atas keprihatinan al. :)

zie on Jun 22, 2014 9:01 PG berkata...

Petua yg mudah utk dicuba utk org yg nak hilangkan parut tp mls seperti saya. Inshaallah sy akan mencuba petua ini. Tq

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Anda dijemput melanggan RSS Feed blog Petua Sejagat melalui email bagi mengelakkan tertinggal sebarang koleksi petua terbaru

Dibawakan oleh FeedBurner

 

Copyright 2013 Petua Sejagat - Reflection - Ipiet Templates Image - Tadpole's Notez