Merawat Kulit Muka Tak Sekata

Posted by Encik Oktant at Isnin, Oktober 04, 2010
Adakah anda mengalami pigmentasi kulit? Sama ada berlakunya perubahan pada warna kulit muka, muka berjeragat mahupun timbulnya bintik-bintik hitam. Sekiranya ada, bolehlah anda mencuba satu petua menggunakan khasiat lobak merah.


Jus Lobak Merah - shine.yahoo.com



Cara-caranya;


1. Anda ambil sebatang lobak merah.

2. Kisarkan lobak merah tersebut dengan menambah sedikit air.

3. Kemudian, tapis dan tuangkan jus lobak merah tadi ke dalam cawan.

4. Apa yang anda perlukan ialah ekstrak lobak merah.

5. Seterusnya, ambil ekstrak lobak tadi dan sapukan pada kulit muka.

6. Biarkannya dalam 20 - 30 minit dan bilas dengan air bersih.


Amalkan langkah ini setiap hari bagi menghilangkan jeragat dan bintik hitam di wajah anda.



Selamat Mencuba!

19 komen on "Merawat Kulit Muka Tak Sekata"

.:: Miu Miu ::. on Oktober 04, 2010 11:57 PTG berkata...

thank you for sharing!

PRETTY2 WOW! on Oktober 06, 2010 2:05 PG berkata...

nak tanya estrak tuh die nyer hampas laa kan? buat cam mask erk?

oktant on Oktober 09, 2010 2:21 PTG berkata...

@ .:: Miu Miu ::.: You're welcome. ;)

@ PRETTY2 WOW! : Ya, tepat sekali.

Tanpa Nama berkata...

nak cuba la....umur bau dlam 29,tapi org kata sya mcm 47thn dh...smua pasal JERAGAT nih la....

Tanpa Nama berkata...

saya pun nak cube..tak sanggup knehina lagi..padahal muka saya...tp semua org sibuk

Tanpa Nama berkata...

kulit lobak merah tu nak kena kupas dulu kew???
:))

oktant on Februari 14, 2011 5:20 PTG berkata...

@ Tanpa Nama:

- Silakan mencuba. Saya doakan agar usaha awak berdua membuahkan hasil spt yg diingini. Amin.

- Ya. Bersihkan dan kupas dulu. :)

Tanpa Nama berkata...

ekstrak/hampas tu cuma tenyeh ja ke cmner

help me berkata...

cre nie utk ap sbnrnyer? nmpk mcm lbh kpd jeragat.
sy ad masalah kulit x sekata.. dagu sy gelap bndg ngn pipi n dahi putih.. sy x pkai bdax pon org igt pkai bdax..mcm ne nk bg dagu 2 sme putih mcm pipi..dlu mmg gni da tp x la nmpk sgt..sjk kblkngn nie nmpk sgt,,kwn plk x abs2 tgr nde yg sma..

nurul nadiatul jamna on September 14, 2011 1:12 PTG berkata...

kulit sy kering, warna xsekata dan ada jeragat walaupon xbnyak tp sy kene jage dr skarg kalo x... ish xtau la.. umo bru 23thn ni... sy akn try cre ni.. hopefully berkesan la ye.. hihi... ;-)

oktant on September 14, 2011 6:24 PTG berkata...

@ nurul nadiatul jamna: Mudah-mudahan ia serasi dgn nurul. Amin.

Selain tu, nurul boleh cuba amalkan pemakaian masker utk kulit kering. Cara menyediakan masker tu ada di Ramuan Topeng Muka Untuk Kulit Kering.

Cuba yea. ;)

Tanpa Nama berkata...

kulit muka x sekata..selan dr tu,,muka saya nmpk tua dr umur.sedangkn umur saya baru 23 thn..malu jugak bla ada yg tua dr saya pggl saya kakak..apa petua yg sesuai utk saya?

oktant on Disember 17, 2011 7:47 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Ada beberapa petua yg mgkn dpt membantu awak. Boleh rujuk di tag Petua Awet Muda.

Ada beberapa senarai petua berkaitan awet muda di situ. Awak boleh amalkan memana yg sesuai.

Lakukan secara konsisten seperti yg disarankan yea. Mudah-mudahan awak akan dapat melihat kesannya dlm beberapa bulan mendatang.


Harap membantu.

Tanpa Nama berkata...

kulit muka saya berbelak..bagaimana nk mengatasi nye?dan sekata kan semula kulit muka saya kepada yang asl?muka saya berbelang..macam2 cara saya dah cuba tp xmnjadi..harap dapat tolong..

Tanpa Nama berkata...

ni sekali untuk hilangkan muka berbelang ke ?? dh 3 tahun dh belang ni ,dari skolah rendah lagi , xtahu nk buad ape .

farah eida on Oktober 09, 2012 5:52 PTG berkata...

wahh , bgoz petua nie.

oktant on Mac 24, 2013 8:07 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Saya cadangkan awak pakai bedak sejuk setiap malam.

Selain itu, saya sarankan juga awak pakai krim pelindung matahari setiap hari sebelum keluar rumah.


@ farah eida: Terima kasih ya. :)

Tanpa Nama berkata...

Sya nak tanya lah , muka sya ni kan , pipi saya ade putih macamb panau , tapi bkn panau, boleh buat jugak ke

oktant on Mei 26, 2013 3:17 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Awak boleh cuba.

In Sha Allah, mudah-mudahan dapat kurangkan seterusnya hilangkan warna putih tersebut.

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Anda dijemput melanggan RSS Feed blog Petua Sejagat melalui email bagi mengelakkan tertinggal sebarang koleksi petua terbaru

Dibawakan oleh FeedBurner

 

Copyright 2013 Petua Sejagat - Reflection - Ipiet Templates Image - Tadpole's Notez