Petua Kempiskan Perut

Posted by Encik Oktant at Ahad, Jun 14, 2009
Memiliki perut yang kempis atau kurang berlemak memang menjadi idaman kebanyakan anda. Sebab ada di antara anda yang dah pun berjaya kempiskan perut setelah mengamalkan petua-petua tertentu. Mesti seronok bila usaha anda tu berhasil, kan?

Tapi, ada gak yang masih belum berjaya mencapai matlamat tersebut. Mungkin anda patut kaji semula mengapa perut anda masih tak kempis-kempis lagi. Mesti ada yang tak kena ni.

Adakah kerana anda tak serasi atau tak mengamalkan sesuatu petua tu secara konsisten? Kalau tak serasi, cuba anda praktikkan pula satu lagi petua kempiskan perut ni.


perut yang kempis



1. Mula-mula, anda bancuhlah segelas air teh tanpa gula. Ya, teh TANPA gula tau.

Teh O Limau tanpa Gula

2. Kemudian, perahkan sebiji limau nipis ke dalam segelas teh tadi.

3. Amalkan meminum air tersebut setiap hari sehinggalah perut anda yang buncit tu kempis.


Selamat Mencuba!


rahsia melangsingkan badan anda


[*PERINGATAN*] Petua di atas hanya sesuai untuk anda yang tak menghidapi sebarang penyakit. Harap maklum.

288 komen on "Petua Kempiskan Perut"

«Lebih lama   ‹Lebih lama   1 – 200 daripada 288   Terbaru›   Baru»
cokeelat on Jun 15, 2009 11:12 PG berkata...

hm nanti berak2 x

oktant on Jun 15, 2009 11:30 PG berkata...

@ cokeelat: kalo pakai teh biasa, mungkin tak kerap sgt. biasa2 jer. cuma kalo dapat, minum "time" makan tengahari.

tapi kalo pakai teh utk kuruskan badan tu, biasanya kerap la ke "toilet".

Tanpa Nama berkata...

ni bgus....tapi tk bole d amal bila nk tido...sebab teh..buat tk tido...

oktant on Jun 20, 2009 10:14 PG berkata...

@ Tanpa Nama:

saya tak galakkan minum teh tu mase nak tido. sebab sy pernah try, bila bangun tido... tekak rasa perit.

sebelum tido, lebih elok minum susu. tapi elakkan minum lepas pkl 11 malam, ok. :)

Tanpa Nama berkata...

bleh k kempis perut 2

oktant on September 28, 2009 4:01 PTG berkata...

Boleh. Tapi dgn syarat jangan buat separuh jalan. Buatlah setiap hari secara konsisten. :)

Tanpa Nama berkata...

KALAU PERUT DAH MCM BELON MCM NE NK KEMPIS....ADA SATU LGI CRA NK PRUT X BUNCIT,,NK TAU X..KALAU NK SNANG JE.JGN MKN NASI BAYAK2..

oktant on Oktober 09, 2009 10:35 PG berkata...

Boleh kalau saudara/i nak. Itu yg terpenting. Mula2, tetapkan matlamat utk kempiskan perut. Lepas tu, usahakanlah supaya matlamat tu tercapai. Contohnya jaga pemakanan dan bersenam. Semua matlamat perlukan masa utk dicapai. Jadi, jangan mengalah sebelum matlamat tu tercapai.

Saya setuju dgn petua jgn makan nasi banyak2 tu. Terutamanya selepas pukul 8 malam. Kalo bulan tak puasa, boleh la makan dlm pukul 6.30 ptg - 7 mlm.

Panduan Diet Seimbang on Oktober 09, 2009 10:40 PG berkata...

Kalau x tau cara diet/kuruskan badan/kempiskan perut & seangkatannya, dapatkan ilmu mengenainya dulu. Knowledge is power.

Tanpa Nama berkata...

perut buncit sbb lemak kan...mcm mane nak pecah lemak tu

oktant on Oktober 14, 2009 12:01 PTG berkata...

Bagi saya, konsep asas dia mudah aje. Awak mesti jaga makan dan buat senaman secara konsisten.

Awak boleh cuba petua di atas dan beberapa petua lain yang pernah saya kongsikan di blog ini. Boleh cari kat menu "Tag Petua" di sebelah kanan anda tu.

Baiklah salah satu petua yang awak boleh buat ialah jangan makan dengan berulam air. Kalau nak minum gak, minumlah 30 minit sebelum atau selepas makan. Tapi kalo dah "emergency" sangat, boleh minum air 2 minit sebelum/selepas makan.

Lagi satu, elakkan meminum minuman berais semasa makan. Minumlah minuman yang suam atau panas. Itupun salah satu cara mengelakkan lemak daripada berkumpul.

Tanpa Nama berkata...

BAPE KALI SHARI MNUM AIR TUH?

Tanpa Nama berkata...

kalo wat selang sehari ley x??nti mak mrah kalo teh die abeh..haha

oktant on November 04, 2009 5:55 PTG berkata...

Awak boleh minum selepas makan tengahari dan makan malam. Jadi yang sebaiknya, buatlah 2 kali sehari.

Ooh... kalau nak jimat, gunakanlah 1 uncang teh atau serbuk teh tu dan buat beberapa kali minum. Cuma perlu tambah limau je. Macam kat kedai tu, kan?

Tanpa Nama berkata...

6t sy akn cbe tapi klw xjd cane?

oktant on November 19, 2009 11:34 PG berkata...

Awak cuba amalkan secara berterusan. Jangan cepat putus asa dan mengharapkan ia berkesan dalam masa singkat. Berikan diri awak masa dan peluang untuk mencuba petua di atas. Kalo boleh amalkan setiap hari sepanjang hayat.

Saya yakin awak boleh buat dan turut mendoakan agar usaha awak tu membuahkan hasil. :)

Tanpa Nama berkata...

nanti nipis urat perut kang!! nak cantik terus gol!!

oktant on November 28, 2009 3:51 PTG berkata...

Ya. Sebab tu awak disarankan letak hanya 1 biji limau nipis aje. Jangan letak lebih-lebih. Takut bawak mudarat plak nanti. :)

suty on Disember 12, 2009 4:17 PTG berkata...

tp sye minum xde rse nk gi toilet pon

Oktant on Disember 13, 2009 7:50 PTG berkata...

@ suty: bagus la kalo camtu. :)

Tanpa Nama berkata...

berkesan ke nie...nk trylh

oktant on Disember 16, 2009 11:39 PG berkata...

boleh sebenarnya kalo awak sanggup amalkan secara konsisten dan tak berhenti separuh jalan. :)

H&H berkata...

sy dh try byk petua scr konsisten...krg bhasil...sy nk try teh limau nipis ni...tp msalah sy,perut sy selalu kembung bla minum teh...camne ek?ada extra petua x?

oktant on Disember 17, 2009 2:27 PTG berkata...

Sebelum saya terlupa, petua di atas sesuai diamalkan selepas awak makan tengahari dan malam.

Jadi, elakkan daripada minum teh limau nipis ni semasa perut awak kosong atau terlalu lapar.

Mengenai masalah kembung perut awak, saya akan usahakan kemudian, okay. :)

suty on Disember 18, 2009 10:52 PTG berkata...

cmne sbnrnye proses die nk mengemiskn perut ni?

oktant on Disember 18, 2009 11:19 PTG berkata...

@ suty: awak boleh amalkan mana2 petua berkaitan yg pernah saya kongsikan di blog ni. paling penting, awak selesa dgn petua tu dan amalkanlah secara konsisten.

lagi satu, awak juga perlu buat senaman khas yg melibatkan bahagian perut.

aspek pemakanan dan senaman berkualiti perlu seiringan bagi mendapatkan hasil yang diingini.

mardhiah rosli on Disember 19, 2009 4:41 PTG berkata...

klu seminggu buat petua ni scre konsisten,agk2nye brpe cm boleh kurg

oktant on Disember 20, 2009 11:26 PG berkata...

@ mardhiah rosli: kalo ikut pengalaman saya, ukur lilit pinggang boleh kurang dalam 1/4 inci hingga 1/2 inci. :)

tapi saya galakkan awak buat lama sikit. sebab ada sesetengah individu, agak sukar mereka dapat lihat hasilnya dlm masa seminggu.

Tanpa Nama berkata...

sy nk cube,tp,sy student,,,ssh nk mcari limau nipis tuk tiap2 ari,,so ,how? cne plak kalo sy minum teh herba org kmpung je?

Tanpa Nama berkata...

as'kum.mslh sy adlh bdn sy besar sbb keturunan jadi sy nk petua kuruskan badan.boleh x??

oktant on Disember 21, 2009 12:57 PTG berkata...

Terus terang, saya tak pernah cuba lagi teh herba orang kampung tu. Jadi, saya tak berani nak bagi gerenti kat awak.

Jika takde limau nipis, guna limau kasturi pun boleh. Kalo awak makan kat kafeteria, gerai dll, awak order lah air limau suam ke atau teho o limau suam. :)

oktant on Disember 21, 2009 1:00 PTG berkata...

Waalaikumussalam. Saya rasa takde masalah di situ.

Kalo tak dapat kurus pun, yang penting awak dapat mengekalkan berat badan yang ideal dan tak obesiti.

Tanpa Nama berkata...

klo umur bwu 15 tahun..boleh ke amal kan tip nie??sebab klo boley sy nk cube..

oktant on Disember 22, 2009 12:46 PTG berkata...

Boleh dik. :)

Tanpa Nama berkata...

klu teh herba org kg, sya dah pena cba..seksa gilller! asyik msuk toilet je.perut pl jdi sakit mcm terhakis dari dlm.n guna teh + limau pun sya dah pena cba.ok jgk la.tpi ada kesan smpingan ckit. boleh dpt selulit! ha, hlg 1 pnykit dpt lgi pykit bru.. lgipun teh blebihan mmg penyumbang pd selulit.sya sndiri dah tkena selulit. xpcya cba la.tpi skrg sya dah slim. mcegah lbh baik dri mgubati. so sya just krgkn mkn nasi. pagi breakfast just minum milo or nestum. tghari just mkn buah n roti bakar. mlm pl sblm pkul 8 mkn ckit nasi je.after pkul 8 jgan mkn.n jgan mkn bsulam air. slu senaman la. umah sya kt tingk 14. slu naik lif smpai tgkt10. n smbg mdaki tangga ke tgkt 14..skrg dah slim..

Tanpa Nama berkata...

perut sy buncit sbb angin...keras jadinya.cmana nak ilangkan...

Tanpa Nama berkata...

keras ada batu ke?? heheh just nak share pgalaman ye.. baik u try guna nature boitic produk cosway. or juvenix. mmg baik utk perut. segala khazanah lama yg dah bkurun kt dlm perut 2 boleh kluar. n boleh bersihkn perut lgi dri segala mcm toksin, angin n kekeotoran...hasilnya mcm perut i la, slim gitu.. dlu pun perut i kembung byk angin n slu 'terkentut'.oppsss..

oktant on Disember 25, 2009 3:45 PTG berkata...

Terima kasih atas perkongsian saudara/i. :)

Tanpa Nama berkata...

klu sy minum teh..nanti perut angin

Tanpa Nama berkata...

mcm mn org bersalin secara pembedahan...apa petunya pl?blh amalkan jg ka petua ni...

oktant on Januari 23, 2010 3:55 PTG berkata...

Nanti saya cuba carikan petua untuk yg bersalin secara pembedahan. Sebab saya takut jikalau org yg bersalin secara pembedahan ni kurang sesuai gunakan limau nipis.

Bengkung Moden Cesarian on Januari 23, 2010 9:59 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Cuba awak amalkan pakai bengkung moden cesarian. Boleh lihat di SINI

Tanpa Nama berkata...

mmmm.....ape2 pown amalkan car hidup yang sihat...jgn lupa bersenam....ada lagi satu petua ; banyak2kan bersolat diwaktu malam...insyaallah.

oktant on Februari 01, 2010 11:30 PTG berkata...

Saya bersetuju dgn pendapat awak. Terima kasih kerana sudi berkongsi ya. :)

Tanpa Nama berkata...

mintak2 cara tsebut bkesan............ tringin nk cuba

Tanpa Nama berkata...

KALAU TAK KEMPIS-KEMPIS JUGA MACAM MANA

Tanpa Nama berkata...

tepuk dada tanya selera la.dah cukup baik oktant bg petua ni.

oktant on Februari 05, 2010 10:25 PG berkata...

@ Tanpa Nama: Saya pun berharap & mendoakan ianya berkesan utk awak. :)

@ Tanpa Nama: Sebenarnya agak sukar saya nak jawab soalan saudara/i tu. Banyak faktor yg perlu diambilkira.

Tapi saya yakin, kalau awak betul2 nak kempiskan perut, usaha yang setimpal perlu dibuat. Ianya mungkin memakan masa berminggu2, berbulan2 ataupun bertahun2. Ianya sikit sebanyak bergantung kpd "lifestyle" awak gak.

Harap membantu.

@ Tanpa Nama: Saya setuju dgn awak. Terima kasih ya. :)

Tanpa Nama berkata...

SY NK TRY GK R.. BRU BSALIN ANK PE-1 5 BLN LPS. TP PRUT BUNCIT MCM CNK 5 DAH.... BOSAN TOL!

Tanpa Nama berkata...

ader org ckp lumur kapur mkn n limau nipis je tiap2 mlm. ye ke?

oktant on Februari 12, 2010 2:38 PG berkata...

Memang ada petua sapu kapur makan + limau nipis kat perut. Cuma ada sesetengah individu tahan dgn petua ni & ada sesetengah yg lain pula tak tahan gatal.

Tanpa Nama berkata...

klu saya dh minum air teh 2,brape lama prubahan pd diri..skejap @ lambat...

Tanpa Nama berkata...

ada org kata kapur + limau nipis 2 pas 2 sapu pd perut n pki bengkung..mcm 2 leh kempiskan perut jugak ke...

oktant on Februari 17, 2010 8:50 PTG berkata...

@ Tanpa Nama:

- setiap orang akan mengalami kesan yang berbeza-beza. Jadi, saya tak dapat nak berikan tempoh masa yang tepat untuk awak mengalami perubahan.

tapi sebagai panduan, awak boleh cuba mengukur perubahan pada diri setiap 1 minggu atau 2 minggu sekali.


- saya pun pernah dengar petua tu. ia memang menjadi amalan sesetengah individu.

Tanpa Nama berkata...

kalau dah lebihkan senaman dah kuruslah tu

ciku berkata...

sy dh try minum teh org kg 2 memamg betul kita akan rasa asyik nak gi tandas je....bila xminum air 2 berak keras...pas 2 sakit...

oktant on Februari 23, 2010 10:06 PTG berkata...

@ ciku : Terima kasih kerna sudi berkongsi pengalaman. Saya memang tak pernah cuba teh orang kampung ni.

princess berkata...

orang kata kena minum air masak dengan cukup...sukatan yang sesuai untuk saya ialah 2L sehari...tapi bila saya minum sebanyak tu, saya rasa perut saya bertambah boncet...jadi apa yang patut saya lakukan?

oktant on Mac 03, 2010 2:48 PTG berkata...

@ princess: Sebenarnya awak perlu minum air mengikut keperluan tubuh sesuai dengan aktiviti yg dilakukan seharian.

Mungkin awak boleh cuba kurangkan sikit. Cthnya 1.8 liter.

Lagi satu, pastikan awak makan tak berulam air.

Harap membantu. :)

Tanpa Nama berkata...

saye nk tya klu limau nipis d ganti dgn limau kasturi bleh ker???

oktant on Mac 08, 2010 2:56 PG berkata...

@ Tanpa Nama: Boleh. :)

Tanpa Nama berkata...

salam dalam banyak2 care diet yang saye cube cara yang paling berkesan = kawal makan + tambahkan aktiviti fizikaL,petua2tu kalo tak memudaratkan saye cubela.Kawal makan bukannye tak makan tapi saye kurangkan karbohirat( saye tukar nasi ngan oat),tambahkan makan fibre ( sayur celur,buah2),kurangkan manis &lemak .Makan macam biase 3kali sehari ,aktiviti fizikal tu kadang2 tak semestinye pergi jogging ke tapi kite boleh tukar jadi naik
tangga gi tempat kerja ,parking jauh2 sikit jadi boleh jalan banyak ,kemas rumah banyak kali ,cuci baju dengan tangan ,tanam 2 pokok.makan mase tapi kalo keazaman kuat bolehje.Selain tuk nampak cantik tapi paling penting mencegah dari penyakitcontoh kencing manis ,darah tinggi macam2 lagi .Kurangkan syndrome hidup senang ,bergerak banyak sikit..hehe

oktant on Mac 09, 2010 11:42 PG berkata...

@ Tanpa Nama : Waalaikumusalam. Saya amat berterima kasih dengan perkongsian awak. Apa yang penting adalah amalkan gaya hidup sihat. Betul tak? :)

p.s: Boleh juga makan 5 ke 6 kali sehari. Tetapi haruskan diambil dalam kuantiti yang sedikit saja setiap kali makan.

yong berkata...

saya nak cubala.. kadg2 rasa terhina orag duk kata saya mak dugong.. aduh,, sadis.. cuma keyakinan jer kurang sikit tambahan lak anak masih menyusu badan.takut ada pe2 kesan pada anak.

oktant on Mac 20, 2010 10:36 PTG berkata...

@ yong: Cuba saja yong. Saya faham perasaan awak bila dikata sedemikian rupa.

Ataupun jika ianya masih tak berkesan gak, saya cadangkan awak membaca ebook "Rahsia Diet Wanita" di sini.

Mudah-mudahan ianya membantu dan seterusnya meningkatkan keyakinan diri awak. :)

kelor berkata...

saya cuma nak bertanya...klu kita amalkan meminum teh n limau nipis..ia tak memberi kesan kepada rahim tak? i mean bagi ibu2 yang berharap hendak hamil..adakah ia tak memberi risiko? tq

Tanpa Nama berkata...

Saya dan ibu ada penyakit kronik.ibu sakit jantung and saya penghidap autoimmune disease.Masalah kami ni...buncit sebab ubat-bukan tak kawal makan or eat so ever.But since u kata tak boleh amalkan jika ada penyakit-so apa saranan lain.?Emm...penyakit ni dtg bukan sebb tak senam or kuat makan.Saya dari kecik jaga makan...mcd or segala makanan proses tak sentuh-tapi sakit juga.Ibu pulak sakit sebab infection pada falve-rheumatic fever.Ramai jer org esp negara membangun mcm msia ni kena...Tapi dah nasib org lain lebih baik~tq

oktant on Mac 30, 2010 1:57 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Saya pun kurang arif untuk memberikan sebarang saranan mengenainya.

Namun begitu, sekiranya saya dapat sebarang maklumat berkaitan, saya akan kongsikan di blog ini.

Harap maklum.


p.s: Sekiranya ada di antara anda yang mempunyai petua atau tips berkaitan, diharap sudi berkongsi info untuk membantu saudara/i di atas. Terima kasih. :)

Tanpa Nama berkata...

Hai semua.. (mohdnohmohd@yahoo.com)

Saya berjaya turunkan 22kg dalam 5 bulan..
(Bulan Nov 2009 - Mac2010)

Petua :
1) Elak nasi selama 5 bulan (bulan ni bulan ke6)
2) Makan Quaker Oat ganti nasi
3) Minum air Teh Herba Orang Kampung
4) Jogging setiap hari (6-8 lap stadium)
5) Mind set & psiko kena tough

nak reduce lagi 3kg utk dptkn berat badan ideal (65kg)

Tanpa Nama berkata...

hai.saya teringin kongsi rahsia jugak
saya sekarang dh turn berat sebanyk 65kg dri130kg



amalkn teh herba orang kampung
sya amalkn slama 6 bulan
mind set nk kurus
lari anak slama 1jam 3x sehari

Tanpa Nama berkata...

kalau nak yang best lagi,tak yah mkn 1 minggu.minum teh ngan air limau nipis je. .hehehe.confirm...masuk hospiotal hari ke 4...

nash berkata...

yang paling penting,kita harus bersenam setiap hari.just 5 minute only.n then amalkan lah petua2 korang.nescaya BERJAYA....

serabut weh berkata...

dlu tbuh sy maintain jew..
tp lpas xcdent napew jd mkin gemuk??
pas2 ptut kew sy amalkn petua nie???

Tanpa Nama berkata...

bestnya dapat kongsi ini petua. Nak buatlah betoi-betoi......

Tanpa Nama berkata...

hamid

seeloknya amalkanbersenam dan makan makanan sihat amalkan jus brocoli,caleri dan carrot

Tanpa Nama berkata...

klu bru lps bslin blh gk ke?

Tanpa Nama berkata...

tahu tak ubi bolai... biasa d pasar pagi chow kit road ader jual kisar sampai halus letak limau nipis pas tu sapu setiap malam saya dah cuba perut lebih cantik dari anak dara ia panas bakar lemak dan buang angin sekali pas tu tak reti2 nak kurangkan makan ....

oktant on Mei 08, 2010 9:53 PG berkata...

@ Tanpa Nama: Saya kurang tahu pula mengenai ubi bolai ni.

Tapi terima kasih atas perkongsian info awak ni yer. :)

Tanpa Nama berkata...

terima kasih kepada tuan umah..(^_^) skarang agak bermotivasi untuk kurangkan perut buncit sy nih..

oktant on Mei 18, 2010 11:12 PG berkata...

@ Tanpa Nama: Sama-sama. :)

Paling penting, awak perlu berikan diri sendiri masa untuk mendapat kesannya. Buat secara berterusan dan usah lekas berputus asa ya.

Tanpa Nama berkata...

kalau diminum pada hari malam sahaja boleh tak? tetapi buat lebih untuk diminum malam?

oktant on Mei 20, 2010 11:23 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Sebaik-baiknya biar minum sedikit (1/2 atau 1 cawan) tetapi dibuat berulang kali. :)

Kesannya lebih baik berbanding minum sekali tapi lebih.

Tanpa Nama berkata...

Saya nak kurus macam2 dah saya cuba, berat dah lebih 130kg rasa takut sangat dah masuk 2 bulan kurang makan tapi tak turun2 gak berat badan nie ada tak yang boleh bantu... nak beli produk kurus tak cukup budget..tolonggggg

Tanpa Nama berkata...

aku dulu berat 127 kilo...diet x mkn nasi setahun...sekarang berat 80 kilo...cume perut jer nmpk skit...sbb x sempat nk exercise....mkn oat...

oktant on Jun 02, 2010 4:04 PTG berkata...

@ Tanpa Nama:

- Awak perlu diet yang seimbang dan dalam masa sama perlu buat senaman. Itu cara yang terbaik.

Biasanya ia akan memakan masa berbulan-bulan, tapi awak perlu fokus demi mencapai matlamat tersebut.

- Fuhh.. setahun tak makan nasi. Saya rasa saya pun tak mampu nak buat macam tu.

Saya makan nasi setiap hari. Tapi ambil dalam kuantiti yang sedikit atau sederhana.

Sambil itu, imbangkan dengan melakukan senaman. Berjalan kaki selama 10 minit setiap hari pun boleh gak.

Tanpa Nama berkata...

teh o ngan limau nipis tanpa gula....klau letak gula bleh tak.....?

oktant on Jun 10, 2010 11:30 PTG berkata...

Tanpa Nama: Lebih baik awak tak letak gula. Kalau letak, nanti kurang berkesanlah. :(

Senaman Kempiskan Perut on Jun 19, 2010 10:43 PTG berkata...

Bagi kawan-kawan yang nak tahu senaman kempiskan perut, saya ada kongsikan 4 jenis senaman kat;

1. Senaman Kempiskan Perut (Bahagian 1)

dan

2. Senaman Kempiskan Perut (Bahagian 2)


Harap membantu. :)


- oktant

Tanpa Nama berkata...

SAYA NURUL AINA ERINA,
NAK TANYE..SAYA BRU BERUMUR 12 THN.SAYA MEMPUNYAI BADAN YG KECIK (TERKECIL DLM CLASS) TETAPI PRUT SYE BUNCIT SGT2.BOLEH KE SAYA TRY PETUA TEH+LIMAU NIPIS NIE????TAKUT TERLALU MUDE PLAK...HEHE...KLU ADA PETUA YG LAGI SELESA KONGSILAH...TLG YA...

oktant on Jun 23, 2010 2:54 PTG berkata...

@ Nurul Aina Erina: Adik ni muda lagi rupanya. :)

Pertama, adik boleh cuba buat senaman perut seperti di 4 Senaman Kempiskan Perut (Bahagian 1)

dan

4 Senaman Kempiskan Perut (Bahagian 2)

Lagi satu, elakkan minum air masa tengah makan. Minum sebaiknya 30 minit sebelum atau selepas makan.

Tapi kalau tercekik, minum je lah air. Nanti lain plak jadinya.


Kemudian, kalau nak mandi, mandi sebelum makan yer dik.


Harap petua ni membantu adik. :)

Tanpa Nama berkata...

saya berumur 23 tahun..ada masalah perut buncit dan terbelah di bahagian pinggang..mungkin kerana memakai seluar@kain ketat di pinggang..jika amalkan petua ni, adakah masalah saya akan dapat diselesaikan?

hidayat amin berkata...

dulu berat saya 121kg skrg dah turun 85kg...sbbnye sy mula hidup berdikari...jauh dari family...bile dpt keje gov..sy org kl dpt keje kat mlk....time mkn mmg x menentu la...sy pun x tau mcm mane leh kurus...nasib badan...mungkin beban keje kot...entah la

junn on Julai 11, 2010 3:01 PG berkata...

cubala bengkung moden hanya rm26 sahaj
mengunakan 4 zip
ada infrared didalam kain
terletak ,tidak gatal,lebih kedap.
moden dan pratikal
...dapatkan dengan sy,berminat add facebook sy:fuhhsihatoutlet.

Tanpa Nama berkata...

pengambilan dalam sehari agak2 bpe gelas yew??lau minum mase mkn tghri agk2 ley xmnum lam 2gelas keW???

oktant on Julai 14, 2010 3:57 PTG berkata...

@ Tanpa Nama:

- Awak boleh cuba amalkan petua ni. :)

- Awak boleh buat lepas makan tengahari dan malam. Boleh minum sehingga 2 gelas. Tiada masalah di situ.

Kalau boleh, minumlah dalam 30 minit sama ada sebelum atau selepas makan ya.

Elakkan makan berulam air untuk kesan yang optimum. =)

Tanpa Nama berkata...

Hi.. Saya dah try limau nipis selama sebulan setengah. Rendam dengan Air panas, biar sejuk dan minum 2 kali sehari.. ternyata turun lemak di perut..

Tanpa Nama berkata...

minum 2x sehari. limau nipis tu sekali minum 1 biji ke?

Tanpa Nama berkata...

teh ape je yg kite leh dune ekk?

oktant on Julai 23, 2010 1:02 PG berkata...

@ Tanpa Nama:

- Hi. Tahniah sy ucapkan. =)
Teruskanlah amalan tersebut ya.

- Gunakan 1 biji limau utk 1 gelas teh.

- Guna teh yg biasa je. Kalau boleh biarlah yg tanpa perisa nyer.

Tanpa Nama berkata...

klo sy lps bersalin sy hancurkan ragi yg buat tapai tu dgn limau nipi..xpon dgn cuka mkn..kacau2 agak2 mcm cream..sapu kat perut..pstu pakai bengkung..sy pakai time nak tdo mlm je..esok paginye leh bersihkn.. lg satu..jgn sesekali minum ais..skurang2nya 6bulan slps bersalin.. sy dh nk msuk empat anak..tp masuh boleh pakai jean saiz 26.. :) mcm bangga la plak..xla..sekadar berkongsi pengalaman..

oktant on Julai 27, 2010 2:26 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Terima kasih puan sebab sudi berkongsi petua kat sini. Nampaknya petua ni betul-betul memberikan hasil yg terbaik buat puan.

P.S: Kalau saya terserempak dgn puan mungkin tak sangka yg puan ni dah beranak 4. Sebab maintain slim gitu. :)

Tanpa Nama berkata...

Kempeskan perut???
Cara ini saya dah gunakan dan memang berkesan...

Tanya diri sendiri,,....

Bila masa perut tambah buncit?
Bila masa perut kempes?

Jawapnya

Selepas makan
Selepas buang air besar

Betul tak....

Jadi petua dan caranya...

Semasa buang air besar jangan terlalu sekejap,...
Sebabkan sibuk, buang air kita nak cepat sebab nak bersolek lama,... kalau yang bekerjalah...

Beri masa yang agak lama semasa buang air besar,... dan cara alat sokongan PANJANG 6 INCI DIAMETER LILITAN BULAT 2 1/2 CM (seperti konek) untuk dimasukkan dalam dubur,.... semasa memasukkan alat tersebut pasti ia hendak terkeluar, lakukan seperti melancap mengunakan alat kelamin palsu,... pasti anda akan dapati sejenis cecair akan keluar iaitu (LEMAK) lakukan semingu berturut-turut untuk percubaan,.....

PERINGATAN:
LAKUKAN CARA INI UNTUK TUJUAN PENJAGAAN DIRI
JANGAN LAKUKAN PAKSAAN SEMASA MEMASUKAN ALAT BANTUAN TERSEBUT, LAKUKAN PERLAHAN-LAHAN, MULAKAN DENGAN MENGOSOK LOBANG DUBUR DENGAN HUJUNG ALAT, MASUKKAN HUJUNG, MASUKKAN 1 INCI, MASUKKAN SETERUSNYA DAN BESENAMAN LAH MENGUNAKANNYA.....

HASILNYA MESTI MENARIK.......

oktant on Julai 28, 2010 4:30 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Terima kasih ya di atas penerangan dan perkongsian tips tersebut. :)

mona berkata...

soalah saya cuma 1: boleh ke petua ni saya cuba coz saya ni menyusukan anak

Tanpa Nama berkata...

cmna kalo kembung perut psl byk sgt mnum air suam...pdhal mmg sllu sya amal mnum air 30mnit slpas mkn...

oktant on Ogos 03, 2010 2:42 PTG berkata...

@ mona: Setahu saya, boleh puan. :)


@ Tanpa Nama: Mungkin ini masalah angin dalam badan kot.

jeng2 berkata...

hehehe~ baik mkn nenas je..br mkn skit nk p toilet dah..(itu sayala)....vitamin pun ada...

Tanpa Nama berkata...

kalau guna teh hijau lg berkesan ke atau guna teh biasa jer lg elok...

oktant on Ogos 10, 2010 2:58 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Sebenarnya, kedua-dua jenis teh boleh digunakan. Namun khasiat teh hijau yang boleh meningkatkan jumlah pembakaran kalori dalam tubuh, mungkin memberikan kesan yg lebih baik. :)

Tanpa Nama berkata...

skang kan tgh bulan puase....
sye nak tanye klu minum teh 2
wktu sahur ley x?

Tanpa Nama berkata...

"n" sye p0n pnah tedengar klu ade
0wg kte klu care nak kempis kan prot
mkn buah mangga muda.....btol ke?????????

Tanpa Nama berkata...

sdap ga teh o cmpur limau ni....rase nak kuar tengkorok pun ader..hehe

Tanpa Nama berkata...

teh ke?teh o ni...????

oktant on Ogos 28, 2010 1:28 PG berkata...

@ Tanpa Nama:

- Boleh kalau awak nak minum. Tapi pastikan juga awak minum air putih yang secukupnya pd waktu sahur nanti.

- Tentang mkn mangga muda, saya kurang pasti pula. Maaf ya.

- Hehe... mmg macam tu kot rasanya kalau awak belum biasa. Lama-lama nanti ia akan jd biasa. :)

- teh o. :)

Tanpa Nama berkata...

hehehe...sya pun nak cuba teh cmpr limau ni...kalau betul2 air ni bole kempiskn pert....aku kna bgtau kat kwn2 hehehe.....bole minum dua kali sehari ke,atau setiap hari?

oktant on Ogos 30, 2010 3:57 PG berkata...

@ Tanpa Nama: Cubalah. Awak boleh minum 2 kali sehari dan jadikan amalan setiap hari. Ia baik diminum selepas awak makan. :)

Tanpa Nama berkata...

saya baru lepas bersalin secara ceaserean...boleh ke nak minum teh tanpa gula + perah air limau nipis tu??

Mewah Auctioneers on September 03, 2010 3:44 PTG berkata...

yg penting jgn mkn 4 perkara dan tido sebelum jam 11mlm.
4perkara mesti elak :-
1)Durian, pisang = sebb memang dah difaktakan bahawa mereka adalah golongan lemak2..
2)Santan = nasi lemak, kuih muih, ais krem, kari
3)bergoreng = iskkk minyak sgt tuh tuh.
4)pedas = x elok utk perut.

perlunye tido sebelum jam 11mlm kerana HATI kita memerlukan rehat(11mlm sampai 1pagi time organ hati rehat). sekiranya organ tu x cukup rehat, maka sistem dalam badan kita x berapa betol. jadi enjim perut susah nak proses makanan.

lastly..bykkan minum air...xkira la air apa pun..tp yg pasti kena kurang manis seeloknya air masak..satu hari dpat minum 6-8liter sudah cukup baik...

inilah yg saya amalkan..alhamdulillah..berat dah trun lebih 10kg dlm masa dua bulan...hehehehhe

oktant on September 07, 2010 3:53 PG berkata...

@ Mewah Auctioneers: Terima kasih sebab sudi kongsikan petua yg dah awak amalkan. Mudah-mudahan ia berguna buat anda yang lelain ya.

Tanpa Nama berkata...

saya juga minum teh pahit tapi tanpa lemon,karna lemon bagi saya tidak baik untuk wanita

Tanpa Nama berkata...

saya bagi petua yg telah saya cuba mujarab.....n Kalau boleh akan nasi sukatan secawan satu hari sekali. Lebihkan ikan dari daging. Banyakkan makan sayur dan buah2an. Sebelah malam jangan makan nasi dan berat2.Makan roti dan quaker oats

oktant on September 23, 2010 5:39 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Terima kasih atas petua yg diberikan. Memang cara di atas berkesan jika berjaya diamalkan dgn penuh sabar. InsyaAllah. :)

caca mocha berkata...

aq nk try larh petua nie...hope m'beri kesan larh...

caca mocha berkata...

bende nie btoi2 m'beri kesan ka?????aq da lame crik petua nie....

oktant on Oktober 01, 2010 2:52 PTG berkata...

@ caca mocha: Boleh, jika awak buat secara teratur. Kemudian, jgn lupa bersenam. :)

caca mocha berkata...

bende nie kene mnom bpe kali sehari????time bile kene mnom????bgon pagy tu kew kene mnom????

oktant on Oktober 03, 2010 10:58 PTG berkata...

@ caca mocha: 2 kali sehari pun dah memadai. Minum selepas makan tengahari dan malam.

sya 2010 berkata...

saya baru nak mencuba, tapi saya gunakan limau kasturi.. harap boleh berkesan..

oktant on Oktober 07, 2010 6:42 PTG berkata...

@ sya: Silakan mencuba sya. Saya pun guna limau kasturi kalo xde limau nipis. Tiada masalah. InsyaAllah perut awak boleh kempis. Amin.

Tanpa Nama berkata...

klu teh 2 dh b'gla n sye juz tmbh limau kt dlm tu agk2 bleyh x??

oktant on Oktober 18, 2010 12:55 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Boleh tu memang boleh. Tapi kesannya tak sama dgn penggunaan teh tanpa gula.

Harap maklum. :)

Tanpa Nama berkata...

perut saye buncit .. sikit je la.. lau mkn mst nampak,lau xmakan xnmpak sgt .. em,lau sye mkn then minum air teh tu .. lagi buncit laa ..???!!

oktant on November 02, 2010 3:20 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Awak minum teh tu lebih kurang 30 minit lepas makan. Elakkan makan sambil minum (makan berulam air). Itu yg menyebabkan perut buncit.

Harap membantu. :)

Tanpa Nama berkata...

Kalau amalkan minum teh-o dgn nipis ni setiap hari , ada kesan sampingan tak ?

Tanpa Nama berkata...

boleh jugak menggunakan penyahtoksin....tuk buang toksin dlm badan,.......lama kelamaan badan menjadi ringan apa bila toksin degil dlm badan anda telah keluar....dengan harga serendah rm1.50 sekeping..mampu di beli / digunakan oleh setiap golongan....

jika berminat sila email saya di echah_82@yahoo.com
segala pertanyaan jugak akan di jawab melalui email...

Tanpa Nama berkata...

Saya nak cuba idea minum teh o dgn limau nilis tu, tapi saya ada gastrik dan darah tinggi Okey ke kalu saya cuba. Masalah saya ialah, perut gendut sikit, dada saiz 36, rendah (145 cm). Camna nak selesaikan masalah saya tu?

Tanpa Nama berkata...

sy memiliki perut buncit sejak sekolah.sy nak amalkan petua di atas tp ada pendapat ckp limau x elok utk pempuan sbb byk acid.acid byk ssh nk mengandung. sy dah setahun kwen & ingin hamil then dlm ms yg sm nak kuruskan bdn. cane erk? blh ke amal petua di atas?hrp membantu....

marina berkata...

sejak semalam saya dh cuba petua ne...bangun pagi terus masuk toilet,biasanya saya memang susah nk pergi toilet,ada dlm 3 hari sekali nak "buang toksid'' kira2 sembelit lah...nk tahu lah teh ne kalau minum sejuk,mujarab tak?

Tanpa Nama berkata...

wahhhh jadi modellah pas nie yuuhuuu...

oktant on Disember 06, 2010 8:44 PTG berkata...

@ marina: Kalau boleh minum yg panas atau suam. :)

Tanpa Nama berkata...

saya baru minum 2 hari. Tak berak kerap pun cam biasa saja

Tanpa Nama berkata...

kalo minum air teh cmpur lemon jd x??

Tanpa Nama berkata...

sye ada mslah breast n pinggul yg agk bsar. mgkin bg org lain ianya aset mnrik dan size yg biasa. ttp bg sye tidak.ssh untuk sye gayakan baju n mlu bila dlihat lelaki.bkn sye tidak bersyukur ttp sye prnah mmbaca bhwa jika saiz bdan kita brtmbah(gemuk)aset kita jga trut mmbsar...
adakh btul?n tlg la sye utuk kcilkn dgn tips2 y bguna..ttp utk pgthuan oktant brat sye 47kg, tinggi 158cm..hrap oktant dpt mmbntu..trima ksih.

oktant on Disember 20, 2010 10:39 PG berkata...

@ Tanpa Nama:

- Boleh juga kalau awak nak cuba.

- Saya akan cuba carikan cara kecilkan pinggul tu.

Tanpa Nama berkata...

Salam, nak tanya lelaki untuk umur lebih 50 tahun keatas boleh ke amalkan petua ini dan penyakit apa yang alah kepada petua ini.

Tanpa Nama berkata...

ad petua nk hlgkan lemak bwh dgu x?..

Tanpa Nama berkata...

sy bdk bru...

sy nk tnye if kite slalu amlkn minum air limau nipis ni x de kesan ke kt bdn kte? mcm kesan pd sistem peranakkn. yela sy lom kawen lgi so risau gak la

Tanpa Nama berkata...

guna limau kasturi boleh berkesan tak..??kat umah byk tanam limau kasturi je..huhu..limau nipis mahal ma nak bli..hehehe

oktant on Januari 18, 2011 12:06 PTG berkata...

@ Tanpa Nama:

- Waalaikumussalam. Boleh. Apa yang penting ialah tuan bebas drpd sebarang penyakit.

- Lepas makan, guna bahagian atas tangan dan gosok bahagian bawah dagu sekurang-kurangnya 40 kali.

Gosok dari bawah leher dan hingga ke dagu. Gosok dgn tangan kanan dan kiri secara berselang-seli.

Amalkan selalu.

- Jika diminum pada kadar yang disarankan, InsyaAllah tiada kesan sampingan.

Jika minum secara berlebihan, itu yg kekadang boleh memudaratkan.

- Boleh juga. Lagi senang kalau dah ada kat rumah. ;>

mimi berkata...

boleh x pas breakfast minom air tuh..sbb saye x makan malam..lagi satu...perluke air itu diminum waktu panas2 sahaja,saya bekerja dan agak busy..jd kalo saya buat byk2 dan simpan dalam botol...adakah ia masih mujarab

oktant on Januari 18, 2011 4:20 PTG berkata...

@ mimi: Boleh juga.

Sebaiknya diminum panas atau suam. Namun jika tak sempat, cara yang cik mimi buat tu pun boleh. :)

pathy berkata...

thanks...ini maksud dia apa2 jenis teh pn blh ke..?

oktant on Januari 20, 2011 2:17 PTG berkata...

@ pathy: You're welcome. Sebarang jenis teh pun boleh. Tapi kalau ada teh hijau lg baik.

Apa yang penting, pathy gunakan teh tanpa gula. :)

lina berkata...

rasanya bahaya.....sebab arwah kakak ipar saya amalkan....petua tu...kempis memang kempis tapi sampai umur 50an dia menghidap sakit perut yg serius....terus cancer usus mungkin kebetulan....seeloknya buat exercise aje....

oktant on Februari 01, 2011 1:43 PG berkata...

@ lina: Terima kasih lina atas perkongsian di atas.

Saya juga ingin menambah sedikit....

Dalam setiap petua yg diamalkan, biarlah dibuat secara besederhana ya.

Tanpa Nama berkata...

selamat mencuba suma..........haha

Tanpa Nama berkata...

mana elok num air yg dew limau nipis byk-byk..
nk kempis2 kan perut ni better you all wat sit-up dan joging shj taw!

Tanpa Nama berkata...

urm.,saya bingung mcm mna nk kempis kn perut saya... cbb org kata lau gemuk aie agk susah nk kurus.,betul ke??? and is there any tips for me???

oktant on Februari 23, 2011 12:10 PG berkata...

@ Tanpa Nama: Saya kurang bersetuju dgn penyataan di atas.

Kalau awak benar-benar nak kurus, usahakannya. Perlu fokus dalam mencapai matlamat tersebut. Tiada yang mustahil!

Pada saya, awak perlu jaga pemakanan dan disertai dengan senaman yang konsisten.

Bila sebut pasal senaman, ramai orang mengeluh tak sempat atau tiada masa. Jika berfikiran sebegitu, sebenarnya mereka yang telah menghalang diri sendiri daripada mencapai matlamat untuk kurus secara sihat.

Lagi satu, sifat sabar juga perlu ada dalam diri. Sebab memang banyak dugaan di sekeliling. Kuatkan semangat dan teruskan usaha.

Saya dah kongsi pelbagai tips dalam blog ini. Awak boleh lihat kesemuanya dan pilihlah mana kaedah yang awak rasakan sesuai dan boleh diamalkan dalam jangkamasa panjang.

Tanpa Nama berkata...

cuba petua ini pasti mujarab,bertungku tiap-tiap hari dan sapukan lotion halia dan paai waist band

Tanpa Nama berkata...

kay berkata : bertungku tiap 2 hari,sapukan lotion halia dan pakai waist band tiap-tiap malam selama 1 minggu dan lihat la perubahan pada pinggang dan perut yang buncit dah kempis.amalkan selalu agar perut anda sentiasa kempis.

Tanpa Nama berkata...

ni ada lagi 1 senaman yg paling mudah utk kita lakukan klau nk kempiskan perut.anda semua msti tahukan senaman lompat bintang..amal kn selama 10 minit tiap ari pun dah ok..amalkn selalu br blh lihat hasilnya..

oktant on Februari 25, 2011 8:23 PG berkata...

@ Tanpa Nama: Senaman lompat bintang ni selalu buat masa sekolah dulu. Tapi sekarang dah lama tak buat.

InsyaAllah saya akan cuba. Terima kasih atas petua ni yea. ;D

Tanpa Nama berkata...

cam mana nak hilangkan lemak kat peha...

ayujasmay on Mac 03, 2011 2:56 PTG berkata...

elok la lau mgun tido tkk phit..hilg la slere mkn..lau mkn je msti la prut 2 bncit..

oktant on Mac 03, 2011 3:08 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Lakukan senaman yang menumpukan bahagian peha.

@ ayujasmay: Hehe....jgnlah sampai hilang selera. Nanti kesihatan awak pula yg terganggu. Cukup sekadar kurangkan aje. :)

Tanpa Nama berkata...

salam...bagi sy plak jgn mkn bersulam ngn air..2 slh satu faktor perut buncit n mkn seelok2nya sebelum wktu mghrib kerana mknan yg dimakan memerlukan masa untuk dihadamkan...

oktant on Mac 16, 2011 1:47 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Waalaikumussalam. Saya setuju dgn pandangan awak. Memang amalan yang patut dicontohi semua. =]

Tanpa Nama berkata...

tp kn.xslh kan kalu teh+limau+gula sbb sye de tbce artikel ckp dgn cre cmtu leh kempiskan perut gax..p gula tu taruk cikit udah ler...huhuhu

oktant on Mac 20, 2011 1:03 PG berkata...

@ Tanpa Nama: Boleh juga. Pastikan sikit aje tau.

Tanpa Nama berkata...

nak tau...teh + limau nipis atau teh o + limau nipis

oktant on Mac 22, 2011 10:57 PG berkata...

@ Tanpa Nama: Teh O + limau nipis. :)

Tanpa Nama berkata...

kalau stiap hari minum teh o + limau nipis setiap kali makan...xjadi gastrik ka

oktant on Mac 22, 2011 6:57 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Amalkan minum selepas waktu makan. Lebih kurang dalam 1/2 jam selepas awak makan tengahari dan malam.

Elakkan meminum semasa perut kosong.

Tapi kalau awak ada gastrik, sebaiknya abaikan petua ni.

p.s: Sila rujuk pada ayat terakhir di bahagian peringatan. Harap maklum.

Tanpa Nama berkata...

emmm... ramai juga yang nak cuba turunkan berat bdn n kempiskan perut ye... saya dah anak 3 perut tu x adelah buncit sgt. lepas saya bsalin anak ke 3 saya pakai baju pembentuk bdn. memang sedap pakai. byr bulan pun x mhl sgt. hubungilah saya kat facebook cikgu yatie.

Tanpa Nama berkata...

nak share pengalaman jer...
klu xnk perut buncit, kurangkan pengambilan makanan yang berat cthnya nasi. satu ari, sekali dah cukup utk tgh ari.tapi jgn byk pinggan lak...satu senduk ja..then wat sit up..kdg2 perut kembung disbbkan toksin yg bayk dlm bdn

oktant on Mac 31, 2011 5:06 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Okey, thanks for sharing yea. :)

suraya berkata...

suraya: bia btol...
tp ty ta skit prot ke?>

oktant on April 04, 2011 6:14 PTG berkata...

@ suraya: InsyaAllah tak sakit perut jika dilakukan dgn cara yg betul. :)

Tanpa Nama berkata...

solat 5 waktu jgn tinggal(bg org islam).solat ni senaman yg plng bagus.kt ruku' dan sujud mcm kt bt sit up.dlm solat semua anggota kt gerakkan.smpi jari telunjuk pun bergerak.bgn subuh mengikut kajian dpt mengurangkan berat.x la terlebih tido.cuba tgk org x ckp tido.mesti berat bdn turunkan (x la bgn pkl 10 am). doa la gak.insyallah dimakbulkan Allah.pastu br senaman n diet yg betul.nasi kene kurangkan.mkn secara sederhana.mak mertua sy dah 4 tahun x sentuh nasi.dr 75 kg dah sampai 48 kg.usaha tangga kejayaan.x de jln mudah utk sesuatu.biasanya jln mudah mengundang padah.makanan/minuman utk mengurangkan berat bdn biasanya mengandungi bahan yg mempunyai side effect.kalau bleh elakkan.insyallah..

oktant on April 05, 2011 12:42 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Saya amat bersetuju dgn apa yg awak kongsikan.

Cuma bagi sesiapa yg tak boleh tinggalkan nasi, cuba ambil dalam kuantiti yg sedikit saja.

Contohnya, pada setiap kali waktu makan, ambil nasi sedikit tetapi lebihkan sayur-sayuran.

Kemudian, elakkan makan nasi selepas pukul 7-8 malam. Jikalau tak tahan juga, keesokan paginya pastikan awak lakukan sedikit senaman.

Sekian, terima kasih. :D

Tanpa Nama berkata...

bukan ke limau tuh xbaek tok ksihatan ??

oktant on April 05, 2011 5:39 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Setahu saya, limau nipis ni banyak khasiatnya. :)


p.s: Sekiranya awak ada fakta yg mengatakan sebegitu, apa kata kongsikannya di sini. Sekian, terima kasih.

Ronif on April 07, 2011 11:19 PTG berkata...

ada lagi...kalau nak kempiskan perut boleh amal minum vemma (jus buah manggis). biasanya kalau minum 2oz sehari dan minum 2 liter air boleh kenyang sampai tengahari...jadi dalam sebulan kawan2 akan kata "hai...nampak slim sekarang" tanpa kita sedar pun perubahan tu...

http://www.surelumayan.com/abdul.ronif

Tanpa Nama berkata...

sye umo bru 19 tp perot sye buncit cam org ngandong la..sye dok hostel.so mkn sume dlm blik. slalu nyer tapau la.kat ofis lak sye sbg krani mang syik duduk je..time skola dlu sye slim jgak. ye la..p skola lek skola jln kaki..la ni sye ase tertekan sngt..bdn pon da x cergas cm dlu.. ade xspe2 yg ley tlong sye bkalkan snman yg sye ley wat kat ofis yg ley hlangkn perut buncit ni.. tlong ye..

Tanpa Nama berkata...

saudara sofi,,,yang itu saya setuju...yalah,,walaupun kita takder SPM..tapi,,yang itu saya setujulah

Tanpa Nama berkata...

nak kempiskan perut...senang...golek-golekkan diri anda di atas tar jalan,,pastikan smasa perut mengena tar jalan,,pastikan tekanan lebih dititik berat kan di bahgian itu....SELAMAT MENCUBA DAN SELAMAT BERAMAL....

Ronif on April 18, 2011 12:15 PG berkata...

saya ulang ye...masih ada cara yang mudah...minum Vemma Jus Mangosteen Plus dan minum 2 liter air dari pagi sampai tengahari...ai...boleh ke...ya mmg boleh sebab 2oz jus vemma + 2 liter air akan buat kita kenyang sampai tengahari...tapi bila tengahari janganlah pulak melantak banyak2...makan macam biasa je...insyallah dalam seminggu akan ada perubahan pada tubuh anda...nak tahu lebih lanjut ttg vemma layari laman web saya ni.

Ronif berkata...

http://www.surelumayan.com/abdul.ronif

Tanpa Nama berkata...

kalau minum teh dan limau,tu bukan tipiskan perut ke??.x baik juga utk kesihatankan..

Tanpa Nama berkata...

ye ke.....?? saya dah cuba buat tak jadi pun.satu penyeksaan adalah bagi saya

zura on Mei 06, 2011 1:56 PG berkata...

sblum mengandung dn bersalin ank yg ke 4,perut sy xla buncit sgt..ala2 nmpk xnmpk je la,..tp lepas melahirkan ank yg ke-4,perut jd buncit sgt,mcm mengandung 4/5 bulan..skrg yg kecil tu da 10 blan..perut ttp maintain buncit..hehe..nk cuba la petua ni,..t.kasih ye utk petua..

Nana on Mei 07, 2011 11:24 PG berkata...

TEH 2 TAK KISAH TEH APA KE ..?? KAN MCM2 JENIS TEH ...

Malik on Mei 09, 2011 1:23 PG berkata...

Saya juga ada beberapa tips yang berkesan dan akan didedahkan dalam masa ke semasa. Diharap anda dapat mencapai matlamat yang diidamkan

Tanpa Nama berkata...

klu gna limau selain limau nipis blh x?????

oktant on Mei 23, 2011 10:29 PTG berkata...

Tanpa Nama: Teruskan usaha awak. Aspek lain spt gaya hidup perlu diambilkira gak. Usah berputus asa dan berfikiran positif. Awak pasti boleh. InsyaAllah.

Zura: Silakan mencuba. Saya doakan awak berjaya. Sama-sama. :)

Nana: Boleh guna sebarang teh. Tapi, kalau ada teh hijau lagi baik.

Malik: Terima kasih tuan. Saya akan nantikan pendedahannya di blog tuan.

Tanpa Nama: Boleh gunakan limau kasturi.

Tanpa Nama berkata...

minum garam buluh pn bole. saya bole bg sample

intan on Jun 02, 2011 5:00 PTG berkata...

try iz fiber, utk kurangkan perut buncit....

http://intan-fiber.blogspot.com

Tanpa Nama berkata...

kalau gula teh misai kucing dan letak limau, boleh tak?

oktant on Jun 20, 2011 1:24 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Boleh juga.

«Lebih lama ‹Lebih lama   1 – 200 daripada 288   Terbaru› Baru»

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Anda dijemput melanggan RSS Feed blog Petua Sejagat melalui email bagi mengelakkan tertinggal sebarang koleksi petua terbaru

Dibawakan oleh FeedBurner

 

Copyright 2013 Petua Sejagat - Reflection - Ipiet Templates Image - Tadpole's Notez