Amalan Harian Agar Wajah Kelihatan Muda

Posted by Encik Oktant at Jumaat, Jun 19, 2009
Wajah seseorang yang sentiasa awet muda pasti ada rahsia di sebaliknya. Pernah tak anda tanya kat mereka? Selalunya individu tersebut akan mengatakan "Takde apa-apa rahsia. Hanya amalan biasa je."


Amalan biasa yang dimaksudkan tu biasanya ialah menjaga pemakanan seperti memakan ulam-ulaman atau minum jus tomato, bersenam secara teratur dan sentiasa memelihara air sembahyang. Saya juga pernah berkongsi beberapa petua awet muda di SINI.


Namun, ada satu lagi petua yang ingin saya kongsikan. Khasnya buat anda yang beragama Islam.

Sebelum itu, anda perlulah mengamalkan amalan ini dengan ikhlas yer.

Iaitu setiap kali selepas solat Subuh, anda bacalah Surah Yusuff. Sejurus selesai membacanya, anda minum air suam sebanyak 3 teguk.

Kalau boleh, amalkan setiap hari mudah-mudahan wajah anda kelihatan lebih muda dan berseri-seri secara semulajadi.



16 komen on "Amalan Harian Agar Wajah Kelihatan Muda"

Muhd Suhaily on Jun 20, 2009 10:29 PG berkata...

Salam,

Saya nak cubalah petua ini, mudah-mudahan badan bertambah wangi...

oktant on Jun 20, 2009 10:39 PG berkata...

@ Muhd Suhaily:

W'salam. Silakan. Cuba jangan tak cuba. :)

Tapi petua ni utk awet muda. Kalau untuk mewangikan badan, boleh amalkan petua yang ada kat SINI

Jay@Ceria.com on Februari 04, 2010 8:00 PTG berkata...

untuk awet muda kita mesti sentiasa tenang ceria dan cuba senyum kepada sesiapa sahaja.. jan lupa bersenam yee.hehehhe...Evergreen & Forever Young..

Tanpa Nama berkata...

salam...btul tu...bgus sngt2 ptua ni..

oktant on Mac 23, 2010 1:28 PG berkata...

@ Jay@Ceria.com: Betul tu. Hati pun mesti bersih. :)

@ Tanpa Nama: Waalaikumusalam. Terima kasih. :)

Amiina on April 22, 2010 5:24 PTG berkata...

Petua yang mudah diamalkan. Nak buatlah lepas ni

Tanpa Nama berkata...

ada orang pernah bgtau sy..klu nak amalkan surah yusuf ni mmg baik untuk tambah seri..tp sebelum nak khasiat surah yusuf, byk yg terlepas pandang sanggup tak kita berdepan dgn cabaran mcm nabi yusuf hadapi kerana keserian wajah baginda?? pd sy lebih baik amlkan surah2 lain untuk seri..

oktant on Ogos 28, 2010 2:36 PG berkata...

@ Amiina: Selamat mengamalkannya. :)

@ Tanpa Nama: Saya pun kurang pasti mengenainya. Wallahu'alam. Walaubagaimanapun, terima kasih kerana berkongsi pandangan di atas ya.

Tanpa Nama berkata...

ayat yussof tu yg mana satu dari ayat mana sampai mana

zira on Oktober 20, 2010 1:36 PTG berkata...

salam..juz nk kongsi cerita.mak sy juga m'amal'n petua ni.ms kecil2 mak rajin bc surah yusuf,ayt mn xtau lak.skrg umur mak sy dh 60.tp muka still nmpk muda.bkn sy sorg je yg ckp,malah rmai yg ckp cm2.x jemu tgk muka mak..=)

oktant on Oktober 25, 2010 11:04 PTG berkata...

@ zira: Waalaikumussalam zira. Thanks for sharing ya. :)

Tanpa Nama berkata...

bacalah surah yassin selalu krn yassin adalah jantung al-quran...dan tanamkan hati anda dgn iman dan ksh syg krn tiada 2 benda itu maka timbullah dengki dlm diri jadi mcm mn muka nk berseri2...hehehe dgr gurau kn tp ajar2lh ht anda untuk baik pd semua ciptaan yg Esa...amin....

oktant on Jun 16, 2011 5:45 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Terima kasih banyak atas perkongsian awak. Jauhi dengki & segala sifat negatif yg lain.

Tanpa Nama berkata...

salam,saya nak tnyer ,bacaan surah yusuf tu ,nak bace smpai abis atau sikit jer ?? ini kerana surah yusuf panjang.

Tanpa Nama berkata...

contoh minyak sayuran tue cmner

Tanpa Nama berkata...

mak dgn nenek x mkn buah,sayur pun bunga kobis je diorang mkn..tp bila dh mkn kolegen dgn suntik vitamin c pon still nmpak cm muda lg.

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Anda dijemput melanggan RSS Feed blog Petua Sejagat melalui email bagi mengelakkan tertinggal sebarang koleksi petua terbaru

Dibawakan oleh FeedBurner

 

Copyright 2013 Petua Sejagat - Reflection - Ipiet Templates Image - Tadpole's Notez