Petua Hilangkan Panau

Posted by Encik Oktant at Selasa, Jun 09, 2009
Panau adalah sejenis penyakit kulit yang disebabkan oleh jangkitan kulat. Iaitu kulat dari jenis genus Malassezia. Sekiranya kulit anda berpanau, tentu akan berasa gatal-gatal semasa berpeluh. Lepas tu ianya agak berdebu bila digaru. Mesti tak selesa, kan?

Hah, kat bawah ni ada satu contoh kulit yang berpanau. Saya amik dari web Wikipedia.

gambar sejenis penyakit kulit iaitu panau




Justeru itu, bagi anda yang ingin sangat menghilangkan panau di badan ni, cubalah satu petua berikut;


1. Dapatkan 2 helai daun gelenggang dan basuhlah supaya ia bersih.

Ini rupa bentuk daun gelenggang yang saya jumpa di Flickr.com milik syzygy_in.

inilah rupanya daun gelenggang



2. Kemudian, anda letakkan daun gelenggang tu kat tapak tangan. Putar-putarkan daun tersebut sampai lumat.

3. Bila dah lumat, sapukanlah pada kawasan kulit anda yang ada panau tu.

4. Buatlah petua ni 2 kali sehari sehingga panau tersebut hilang.


Selamat Mencuba!


p/s: Nie ada satu lagi petua hilangkan panau yang boleh anda cuba. Sila rujuk post bertajuk "Petua Kecantikan: Anda Ada Panau?" sebagai alternatif untuk merawat panau anda. :)

56 komen on "Petua Hilangkan Panau"

Tanpa Nama berkata...

nk cri kt mna dun tu?pki bwg pteh,drong kta blh jgk.tp nk kna sntl.msti pdh.smpi skrg sy tak brni nk sntl klit.skt tau..

oktant on Disember 05, 2010 3:37 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Cuba awak guna daun bunga Melur pulak ~ Daun Bunga Melur Ubat Panau.

Harap ia sesuai utk awak.

Tanpa Nama berkata...

tapi memang selalunye daun gelenggang yg mujarab

oktant on Disember 26, 2010 2:23 PG berkata...

@ Tanpa Nama: Terima kasih ya sbb kongsi petua.

Tanpa Nama berkata...

sy nak bagi satu cadangan ...jgn marah ye ..tak payah la gune daun yg pelik2 tu...pegi jer kat farmasi cakap nak ubat hilangkan panau atau ckp nak ubat anti-fungal(dlm bhse inggeris yer la)dy terus kasi dlm Rm8...ltk kat tmpt panau 2 setiap hari kat muke ker bdn ker...dlm mase sebulan terus hilang...insyaallah...n mukae korang akan nampak berseri...dijamin sebab sy penah pakai ubat tu...mujkarab sebab diluluskan oleh kkm(kementerian kesihatan malaysia)

oktant on Januari 18, 2011 10:08 PG berkata...

@ Tanpa Nama: Ok... x marah. Cadangan yg baik. Sebab ada sesetengah drpd kita sukar dapatkn daun gelenggang ni.

Tanpa Nama berkata...

baik yer oktant xmarah orang ...tapi bagi yg tak mampu gune jer la daun yg tunjuk kat atas 2...pandai2 la cari kat hutan ker kg mane ker,,,,redah jer asal muke xde panau btol x?selamat mencube

oktant on Januari 21, 2011 10:50 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Kalo marah nanti cepat tua. Betul 3x. :D

Tanpa Nama berkata...

betol 2 betol..hehe

fika berkata...

hebat sekali...sya mahu cuba...

oktant on Februari 01, 2011 5:35 PTG berkata...

@ fika: Terima kasih fika. Silakan mencuba ya. :)

Tanpa Nama berkata...

gune halia atau lengkuas pon bole..lepas tu gosok kn kt muke,,

Tanpa Nama berkata...

mak cakap guna daun lengkuas genting pon boley..amek 6 7 helai,sental jer kat tmpat ade panau tu..sental cam sental buntut kuali taw..mmg r pedih ckit..daunnye macam daun lengkuas tapi daunnye agak berbulu..jgn marah ye oktant...

oktant on Mac 30, 2011 4:30 PTG berkata...

@ Tanpa Nama:

- Terima kasih di atas kesudian awak berkongsi petua. Saya amat menghargainya.

- Terima kasih buat awak juga. Saya tak marah la. Kan lebih elok kalau kita berkongsi petua di sini. Boleh memberi manfaat kpd rakan-rakan lain. Malah, saya amat mengalu-alukan usaha baik awak tu. :)

Tanpa Nama berkata...

Saya ade pertanyaan adakah sesiapa pernah pakai PANOSALAP?? untuk menghilangkan panau? thank you

Tanpa Nama berkata...

guna dezor cream ja ba...

Nafisa81 on Mei 06, 2011 2:40 PTG berkata...

pakai belerang pun boleh juga...

Tanpa Nama berkata...

saya ada panau kat bahu saya..apa cara untuk menghilang kan

Tanpa Nama berkata...

cye adew panau at dagu cye,,cye nk ilang an panau 2,tpi nan cra ney,cye taa tawu nk dpat an daun gelenggang uw at mne..adew cra2 laen tuk ilang an panau???....

Tanpa Nama berkata...

beli je ubat panau kat farmasi..10biji rm18..dlm 3minggu berkesan...telan je sebelum tidur selama 10 hari berturut2...tak payah nak keluar masuk hutan cr daun2 tu..skrg dah moden...sental halia ke apa ke kan tak pasal2 meraung pedih pulak!!
satu lagi..jg kebersihan laaa...biasanya berpeluh2,terus mandi tak elok...mudah naik panau!!bila dah naik panau sikit jgn dibiarkan,dia cepat sgt beranak pinak..jd cepat2lah cr ubat..kalau kulit hitam lg lah macam peta jd nya..kalau kulit putih pun nmpk jg,tp ok lg lah...apa pun panau agak memalukanlah..orang kata kita tak jg badan sampai naik panau kurap bagai...:-(

Tanpa Nama berkata...

panau ni amat memalukan jika org perempuan ada naik...macam pengotor sangatlah...kalau ada adik beradik naik panau jangan sesekali bergilir2 pakaian..penyakit ni sejenis kulat yang boleh berjangkit..tuala ke jgn lah bergilir2.kain basahan bilik mandi pun jgn bergilir2..kalau org kulit hitam wowww...nampak sgt!!!malu weiiii...
lagi2 kalau naik tu kat tempat yang org boleh nampak!!!muka,leher.lengan...kalau pompuan kena pakai purdah!!!hahahaha...cepat2laH CARI ubat.nak tak nak jer berubat...jgn byk tanya,g je beli,makan...dibiarkan..beranak pinak panau kat badan...amat memalukan pasangan dan mak bapak sekali...oleh itu cpt2 berubat...

oktant on Jun 30, 2011 6:58 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Terima kasih atas saranan anda.

@ Nafisa81: Terima kasih juga atas petua anda.

@ Tanpa Nama:

- Cuba awak buat mana-mana petua yg telah dikongsikan.

- Boleh ikut saranan rakan kita iaitu gunakan ubat yang ada di farmasi. Boleh juga bertanya pada ahli farmasi di situ yg mana satu sesuai untuk anda.

- Terima kasih banyak atas saranan awak. Pastinya berguna buat rakan-rakan lain. ;D

8mi4zi on September 07, 2011 4:01 PTG berkata...

assalam semua . satu g cara utk hilangkn panau cari krim ECONAZINE . jenis berkrim . cubalah . :)

oktant on September 08, 2011 3:52 PTG berkata...

@ 8mi4zi: Terima kasih sudi kongsikan krim tersebut.

Tanpa Nama berkata...

sya nk mnta tlong,,,dha mcm2 dha sya gna krim,ubat n mandi ngan daun ketapang skalipun,,panau sya xnk hilg.... daun gelenggang pun sush sy nk dptknya... apa lg cra y pling2 mjrab n cpat utk mghilgkannya,.?? makin ari,makin btmbh panau sya ney... tolong la sya...

Tanpa Nama berkata...

muka saye ade panau.....da 2 thn ...cam ne nak ilang kan????

Tanpa Nama berkata...

KAWAN SY PON ADE BNYK PANAU....DH MCM2 CUBE TP 1 PON X BEKESAN..KESIAN DIER.....

Tanpa Nama berkata...

nenek aku cakap guna lengkuas hutan..mmg terbaik..hilang teruss panau yg ade..

Tanpa Nama berkata...

KT MANE NK CARI LENGKUAS HUTAN...ADE JUAL KT PASAR KE...THEN KLU ADE LENGKUAS 2...CM NE PLK NK GUNE KN YE....

Tanpa Nama berkata...

Selain daripada daun ni apa ubat yang lain boleh di gunakan ye?

Tanpa Nama berkata...

senang je kalu nk ilangkan panau nih,,pergi beli crim econozine kompem ilang,,aq dh cube arituh,,naek kat muke bro malu awek tgok,,disebabkan awek aq sygkan aq dye pergi beli econozine tersebut dan hasilnye aq bebas dari panau2 jahanam nih hahahaha,,cubelah bpe ringgit jea,

oktant on April 21, 2012 11:32 PG berkata...

@ Tanpa Nama: Terima kasih sbb sudi kongsi pengalaman awak.

Tanpa Nama berkata...

saya dijangkiti panau.tapi,saya tertanya-tanya apakah kesan buruk yang akan berlaku panda saya?

Daripada: Puteri

Tanpa Nama berkata...

daun gelengang campur minyak gas

Tanpa Nama berkata...

apa nama ubat mkn tu?

Tanpa Nama berkata...

cye adew panau..walaup0n art tmpat2 yg tsembunyie tpy,malu sangat larh..n xslesa sangat..apew cara yg ley cye gnew t0k hlangkan panau nwyew??t0lng larh..

oktant on Ogos 07, 2012 8:08 PG berkata...

@ Tanpa Nama: Memang panau menimbulkan rasa kurang selesa. Lebih-lebih lagi di tempat tersembunyi.

Buat permulaan, cuba awak gunakan bawang putih.

Harap ia membantu & saya doakan awak cepat sembuh. Amin.

Tanpa Nama berkata...

nme sy emy ..sy dah 2 thun dijangkiti panau ..apakah ubat yg pling cepat untuk hilangkn panau ..dan dlm jangka berapa bulan ..panau bley hilang ..sepenuh nya...klo sy gne ubat farmasi ..untk mnghilngkn panau..dlm jangka bapa blan bley hilng spnhnya..???? harap tolong

mr.simple on September 22, 2012 6:28 PTG berkata...

Btol er ubat dkat farmasi uw mujarab?

Tanpa Nama berkata...

sya pun da panau kat muka.btul ke krim econazine tu brksan dan bbrapa hrganya......

ladieslike berkata...

ubt farmasi tu nama apa ek?sy ad panau di blkg badan badan..nanti nk kawen malu lak bakal suami tgk

Tanpa Nama berkata...

Mula2 suami saya panau,skrang ni saya plak yg kena. Adakah panau ni brjangkit? Nsib panau kat bontot jer. Tpi x selesa le mata memandang,nmpk kulit dah x cntik lagi,huhuhu..

Tanpa Nama berkata...

Mcmana bleh jadi panau yer? Mula tu ingt sbb alahan mngandung jer,tpi dah lepas brsalin 3bln pun msih ada lagi,kulit saya dah x halus mcm dulu lagi. Saya malulah pada suami. saya pun nak cari Econozine jugaklah. Tpi brapa lama bleh hlang panau tu yer.

pemeliharaan mesin on Mei 15, 2013 10:32 PG berkata...

dulu masa sekolah pernah ada panau,itu pun sebab hari-hari bersukan kali kira pagi,tengah hari atau petang.balik je terus mandi.thanks sharingnya.

security services on Mei 15, 2013 10:33 PG berkata...

obat moden pristinex boleh di beli di farmasi?

armstrong indonesia on Mei 15, 2013 10:35 PG berkata...

halia memang mujarab utk hilangkan panau

motivator indonesia on Mei 15, 2013 10:36 PG berkata...

apa lengkuas juga bisa pak?

jantung koroner on Mei 15, 2013 10:38 PG berkata...

cara tradisional kalau rajin selalu buat mmg betul-betul berkesan.

belajar forex on Mei 15, 2013 10:39 PG berkata...

apakah bawang putih juga bisa buat hilangkan panau?

percetakan jakarta on Mei 15, 2013 10:40 PG berkata...

kak ada laman blog mengatakan bio oil ni berbahaya?

saraf kejepit on Mei 15, 2013 10:41 PG berkata...

apa ada obat penghilang panau dalam bentuk tablet

Jasa SEO on Mei 15, 2013 10:42 PG berkata...

kalau panau di seluruh badan apa boleh hilangkan pakai bio-oil?

alat berat on Mei 15, 2013 10:44 PG berkata...

pak beli bio oil dekat mana?

Battery Diagnosis on Mei 15, 2013 10:45 PG berkata...

Kalau pakai bio oil berapa lama baru bisa hilang?

Chicago Pneumatic on Mei 15, 2013 10:47 PG berkata...

Klau saya bangun tidur cuci muka.lepas mandi baru pkai pencuci muka,apa itu boleh pak?

Tanpa Nama berkata...

Mim pun ad panau kat muka. Tpi takde berdebu. Cuma ad tompok2 putih jew. Malu nak keluar. Da mcm2 petua dan ubt cuba tpi sama jew.. Huh.. Sdih2..

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Anda dijemput melanggan RSS Feed blog Petua Sejagat melalui email bagi mengelakkan tertinggal sebarang koleksi petua terbaru

Dibawakan oleh FeedBurner

 

Copyright 2013 Petua Sejagat - Reflection - Ipiet Templates Image - Tadpole's Notez