Teknik Merebus Telur Mentah yang Retak

Posted by Encik Oktant at Sabtu, Jun 27, 2009
Kadang-kadang, kalau anda membeli sepapan telur, mungkin ada sebiji dua telur mentah yang retak. Telur retak ni pulak, bukannya boleh tahan lama. Jadi, takkan lah anda nak buang macam tu aje, kan? Sebaliknya, anda masih boleh menggunakannya lagi.


Gambar hiasan telur retak - i.ehow.com




Anda hanya perlu mengasingkannya dulu. Kemudian, rebuskan telur mentah yang retak tu. Teknik yang harus anda lakukan adalah seperti di bawah;

1. Bungkus kesemua telur yang retak tadi dengan kertas timah ataupun aluminium foil. Kalau takde, anda boleh gunakan plastik sebagai ganti.


Gambar hiasan aluminium foil - RealSimple.com



2. Ikat bungkusan tadi dengan kemas.

3. Kemudian, anda boleh rebus atau kukus telur tersebut sampai mendidih.


Nah! Sekarang anda dah dapat telur rebus. Bolehlah buat sambal telur lepas tu, tak gitu?


Selamat Mencuba!

1 komen on "Teknik Merebus Telur Mentah yang Retak"

Kasih Ibu on September 27, 2014 11:14 PG berkata...

Mudah juga cara macam ni yer..boleh la cuba.

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Anda dijemput melanggan RSS Feed blog Petua Sejagat melalui email bagi mengelakkan tertinggal sebarang koleksi petua terbaru

Dibawakan oleh FeedBurner

 

Copyright 2008-15 Petua Sejagat - Reflection - Ipiet Templates Image - Tadpole's Notez