2 Kaedah Hilangkan Mabuk Darah

Posted by Encik Oktant at Ahad, Jun 07, 2009
Sesetengah daripada anda berkemungkinan besar pernah mengalami mabuk darah. Malah, anda jangan terkejut plak jika ada doktor yang mengalami masalah ini. Mabuk darah ni agaknya langsung tak mengenal mangsa, kot? Tanda-tanda biasa yang menandakan anda mengalaminya adalah rasa pening atau nak pitam bila tengok darah. Keadaan ni mungkin juga akan membuatkan orang di sekeliling anda tetiba je panik atau tak tahu nak buat ape a.k.a "blur".


gambar sampel darah manusia

Gambar hiasan - PixMac.com



Oleh yang demikian, sekiranya anda atau sesiapa saja yang anda kenal mengalami mabuk darah, suruhlah mereka lakukan kaedah di bawah;


KAEDAH 1:

1. Segeralah duduk bila anda tiba-tiba rasa pening lepas tengok darah.

2. Kemudian, "bongkok"kan badan anda ke depan sehinggalah kepala terletak di antara kedua lutut.

3. Kekalkan dalam posisi begitu dalam masa 10 hingga 15 saat. Ataupun sehingga rasa pening anda tu hilang.


ataupun anda boleh mencuba dengan...


KAEDAH 2:

Jika anda mengalami luka dan berasa nak pitam bila tengok darah sendiri, sapukan luka atau darah tersebut dengan kain berwarna merah. Rasa pitam tu akan hilang secara beransur-ansur.


Begitulah 2 kaedah yang boleh anda praktikkan untuk hilangkan mabuk darah pada bila-bila masa saje. :)


Selamat Mencuba!

10 komen on "2 Kaedah Hilangkan Mabuk Darah"

Tanpa Nama berkata...

tq,,

oktant on Disember 07, 2009 11:56 PTG berkata...

sama-sama. :)

Ross on April 18, 2010 5:03 PTG berkata...

huhu...tQ!!....sy cuba!!

dee on Mac 06, 2011 10:17 PTG berkata...

tq

oktant on Mac 07, 2011 4:46 PTG berkata...

@ dee: Okey, sama-sama. :)

anna on Oktober 25, 2011 12:19 PTG berkata...

minta izin nak copy paste ye owner .. terima kasih utk informasi berguna ni

oktant on Oktober 28, 2011 2:52 PG berkata...

@ anna: Silakan anna. Sama-sama yea.

Tanpa Nama berkata...

Terima kasih , saya bru sdr yg sya ni mabuk darah . Mcm mna la nak jdi doktor T_T

oktant on Julai 29, 2013 10:58 PTG berkata...

Sama-sama. :)

wawa hasim on Januari 08, 2014 12:18 PTG berkata...

Tapi saya seorang jururawat. Saya selalu pitam bila tolong doktor jahit luka. Sebab darah ta berhenti mengalir. Macam mana ye na hilangkan masalah ni. Ta kan saya na buat macam kaedah diatas apabila saya tengah tolong doktor buat prosedur. Huhu. Tolong...

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Anda dijemput melanggan RSS Feed blog Petua Sejagat melalui email bagi mengelakkan tertinggal sebarang koleksi petua terbaru

Dibawakan oleh FeedBurner

 

Copyright 2008-15 Petua Sejagat - Reflection - Ipiet Templates Image - Tadpole's Notez