Cara Mudah Mengubati Kudis

Posted by Encik Oktant at Selasa, Februari 17, 2009
Kulit berkudis sikit sebanyak akan mencacatkan penampilan diri anda. Errrrkk, terutamanya pada tempat yang tak dapat nak disorok. Tentu anda nak cepat-cepat hilangkan dengan mengubati kudis tersebut. Seperti biasa, anda boleh gunakan bahan semulajadi jika masih belum menemui sebarang jalan penyelesaiannya.

Ada satu petua kecantikan yang boleh anda cuba. Melalui penggunaan kulit pisang kapas.

gambar pisang kapas

Gambar pisang kapas - Flickr nino_z


Caranya mudah saja;

Anda ambil kulit pisang kapas dan gosokkanlah pada bahagian yang berkudis tu. Amalkan cara mudah ni 2 kali sehari sehingga sembuh.


Selamat Mencuba!

83 komen on "Cara Mudah Mengubati Kudis"

KNizam on Februari 21, 2009 4:03 PTG berkata...

kena carik pisang kapas plak eh. cooL !

oktant on Februari 21, 2009 6:04 PTG berkata...

@ KNizam: Hehe. Carik jgn tak carik. mudah2an kudis tu beransur pulih. :)

aiman berkata...

ada gmbr pisang kapas..
bkn pew..pisang ni mcm2 ada..

oktant on Oktober 01, 2009 10:53 PG berkata...

Buat mase ni takde la aiman. Kalo ada, nanti sy update. :)

oktant on Oktober 01, 2009 11:29 PG berkata...

aiman: saya dah update gambar pisang kapas utk awak. kredit tu nino_z(flickr). :)

S.I (: on Disember 25, 2009 4:00 PTG berkata...

huh.. kudis tu btol ke blh hilang? saya ade byk kat peha saya ni.. macam mana nak hilangkan?

S.I (: on Disember 25, 2009 4:00 PTG berkata...

selain dari pisang kapas ape lagy ye yg boleh pakai?

oktant on Disember 27, 2009 12:38 PG berkata...

Selain pisang kapas, awak boleh cuba guna daun petai belalang.

Boleh rujuk cara-caranya di artikel bertajuk Petua Merawat Kudis dan Bisul

nur farah aqilah bt a rahman berkata...

saya hendak tanya apa itu daun petai belalang dan di manakah hendak mendapatya

oktant on April 01, 2010 12:02 PG berkata...

@ nur farah aqilah bt a rahman : Nama saintifik petai belalang = Leucaena Glauca.

Bijinya lebih kecil berbanding dgn petai biasa. Bila dah tua pula, buahnya akan pecah.

Tapi saya pun kurang pasti di mana pula nak dapatkannya. Harap maaf ya.

petanya berkata...

kalau kudis dalam hidung boleh tak?

oktant on Mei 20, 2010 11:47 PTG berkata...

@ petanya: Alamak saya kurang pasti pula. Tapi tak salah kalau awak mencuba, kan?

Tanpa Nama berkata...

guna kulit bahagian dlm ke luar..?

Tanpa Nama berkata...

cara mengobati kurap...????

oktant on Jun 08, 2010 3:10 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Ambil bahagian dalam kulit pisang tu.

Untuk cara mengubati kurap, saya akan usahakan untuk awak ya. :)

oktant on Jun 11, 2010 10:25 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Bagi mengubati penyakit kurap, awak boleh rujuk kat artikel bertajuk "4 Khasiat Daun Belimbing Besi".

Harap dapat membantu awak ya. :)

Tanpa Nama berkata...

nur farah:petai belalang ni byk kat tepi2 jln...senang sgt nak cr pokok ni coz ianya salah satu pokok yg dijadikan tanaman lindungan,so klu g mana2 tu cuba perhati kat tepi2 jln eak..
dulu saya belajar kat arau,daun petai belalang ni kitaorg buat makanan tuk rusa..nyummm..xtau plak khasiat dia blh wat ubat kudis& bisul..
kredit to oktant..

oktant on Jun 15, 2010 5:21 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Owh... terima kasih kerna membantu nur farah aqilah ya.

Tanpa Nama berkata...

kalau kudis buta leh ka guna semua petua ni?ada kat kaki, tangan budak 12tahun pompuan(kudis ada air bisa pastu pecah tinggal parut...........toolong la saya

Tanpa Nama berkata...

kalau kudis buta ada air bisa nak buat cam na?budak umur 12 tahun kat kaki dgn tangan

hamidah( ieda_mindef@yahoo.com) berkata...

salam.. kudis buta disebabkan oleh kutu scabies yg mengorek dan bertelur didalam kulit. Kalau ke hospital kerajaan biasanya doktor akan bagi ubat permetrin. Ubat tersebut adalah racun serangga. Kenapa nak bubuh racun atas badan anak kita? Satu lagi ubat ni pedih.Alternatif yg lebih baik kerana ianya bukan racun dan tidak memudaratkan badan kita. Gunakan daun neem/minyak neem. Kalau ambik daun neem dari pokok,daunnya diblender lepas tu ambil airnya disapu seluruh badan, dibuat mandi. Boleh beli sabun neem/turmeric keluaran himalaya
Seluruh keluarga kena menjalani rwatan daun neeem tersebut walaupun tak gatal. Enzim didalam daun neem itu akan merencatkan perkembangan kutu scabies tersebut. Kutu tu tak mati pd kadar segera tapi tak boleh makan, bertelur dsbnya.Teruskan rawatan selama 4 bulan. Tapi lepas ni kalau decide nak pakai sabun neem ni samapi bila2 tak jadi masalah. Simptom gatal2 tu akan berlanjutan agak lama sbb najis, telur kutu tu masih ada dalam kulit jadi kena bersbar menunggu kulit baru tumbuh dan kulit lama tu tanggal. Sementara tu gunakan calamine lotion atau krim lain yg disyorkan doktor. Disamping itu rumah mesti dibersihkan dengan mengvakum semua sofa dlln. Kalau boleh beli alat dry cleaning dalam RM300 harganya lebih lps tu wapkan semua baju, sofa, karpet untuk membunuh kutu tersebut. InsyaAllah.. ianya proses yg agak rumit tapi jgn putus asa..

afieza berkata...

nasb baik ade kulit psang tu. klau tk nk cri kt mne

eika on September 20, 2010 9:56 PTG berkata...

kalau kulit pisang lain tak bole kew .
susah la nak cari pisang nie . .

budakgilacrazy :D on Januari 20, 2011 11:21 PG berkata...

berkesan ka ? Kudis buta yg bewarna hitam itu boleh hilang ? Agak agak bape lame ia berkesan ?

Tanpa Nama berkata...

daun petai belalang dpt mengubati semua jnis kudis kee?susah nk cri tuu tpi klau kt kampung xthu laa.

oktant on Februari 01, 2011 12:41 PTG berkata...

@ hamidah: Waalaikumussalam. Terima kasih banyak saya ucapkan di atas perkongsian di atas. :)

@ afieza: Alhamdulillah...

@ eika: Setahu saya, kulit pisang kapas aje lah.

@ budakgilacrazy: Cuba ar dulu ea. ;D

@ Tanpa Nama: InsyaAllah... awak cuba dulu ya. Kengkawan kat atas dah bg tau katne nak cari daun tu. :)

See Comot on April 22, 2011 1:55 PTG berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
oktant on April 24, 2011 1:02 PTG berkata...

@ See Comot: Azie, cer tgk petua lain kat;

1. Jika Anda Ingin Menyembuhkan Kudis

atau

2. Petua Merawat Kudis dan Bisul


Harap membantu. :)

Alia berkata...

Sye dh gne mcm2 da tpy tk bole jgk..kudis sye kudis biase je..bknnye kudis bute..mcm2 cara dh gune cume tnggal cara tradisional je blom..btol ke care ni bley hilng..?

Tanpa Nama berkata...

ad lg stu cre gne ubat cap kaki tiga..t'dpt di mna2 frmasi....warne oren,kotak die warne merah...mse gne tu ad rse pedih skit la tp berkesan dan menghilangkan parut jgk....

oktant on Julai 21, 2011 12:26 PTG berkata...

@ Alia: Cuba dulu cara di atas yea.

@ Tanpa Nama: Terima kasih banyak atas cara yg awak kongsikan. ;)

Tanpa Nama berkata...

kalo kudis biase...pa mcm

oktant on Julai 21, 2011 4:33 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Cuba petua di atas dahulu.

Ataupun rujuk pada pautan yg saya berikan pada ruangan komen ~ 24/04/2011 di atas. ;)

Tanpa Nama berkata...

guna kulit pisang kapas ni btul2 dapat ker?

Tanpa Nama berkata...

kat mane nkdapatkan pisang apsas ni???

yaya berkata...

kat mane nk dpat pisang kapas ni???

Tanpa Nama berkata...

nk kulit buah pisang kapas ker kulit pokok pisang kapas???
yg mne nie??

oktant on Ogos 08, 2011 3:43 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Kulit buah pisang kapas. ;)

Tanpa Nama berkata...

kalo nk hilangkan kudis dekat batang hidung cmne?

oktant on Januari 03, 2012 6:02 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Awak boleh cuba petua di atas.

Tanpa Nama berkata...

camne nak cari pisang kapas??

Tanpa Nama berkata...

harap sangat kudis ini sembuh...mga sume smbh dri kds&kmn yg jht ni yew

oktant on Mac 16, 2012 9:18 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Moga awak lekas sembuh yea. Amin.

Tanpa Nama berkata...

kalau pake kuli pisang yang lain kira2 bisa ga

Tanpa Nama berkata...

salam.... saya dah pernah jadi dah kudis buta nie dah sebulan dah ,saya p hospital pon tk lega2 lagi mcam mna ahhh...@hmmmm,,,tau tk ,saya jadi kudis buta nie kat pala kote,,,tolong la mcam mna nk lega nie hmmmm....

oktant on Mei 01, 2012 12:06 PG berkata...

@ Tanpa Nama:

- Saya kurang pasti pula kalau awak nak pakai kulit pisang yg lain. Maaf ya.

- Waalaikumussalam wbt.

Saya turut bersimpati dgn keadaan awak. Kalau ada petua kudis buta, saya akan kongsikan.

oktant on Mei 02, 2012 6:38 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Buat saudara yg ingin merawat kudis buta, cuba gunakan Daun Gelenggang - rujuk artikel ini dulu ya.

Jika ada, saya akan kemaskini petua lain yang berkaitan.

oktant on Mei 03, 2012 2:30 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Utk saudara yg mengalami kudis buta di atas, saya ada sesuatu utk awak di ~ Petua Merawat Kudis dan Kudis Buta.

Harap ia memberikan awak rawatan alternatif ya. Moga lekas sembuh. Amin.

Tanpa Nama berkata...

cara merawat / bunuh kudis buta atau scabies

Kudis buta / scabies / hama datang dari baju,tilam,sofa,towel benda-benda yang berbulu la. Kadang2 datang binatang peliharaan. Dia bertelur dalam kulit dan takkan berhenti selagi tak rawat kulit dan cuci rumah. Saya sekarang tengah pakai Lindane Lotion Gamascab. Basuh kain baju, towel, tilam dan lain-lain dengan air panas, kalau boleh campur dengan Dettol. Satu family kena rawat even tak kena. Dia bertelur bawah kulit dan merebak melalui saluran darah kita. Elakkan dari mengaru, sebab dia berjangkit jugak melalui kuku dari air bisa yang melekat. Kerap2 cuci kuku. Yang penting cuci persekitaran rumah, lepas tu rawat. Elakkan pakai pakaian lembab, scabies suka tempat2 lembab. Nak sembuh dari scabies itch ni memang ambil masa yang lama. Kena bersabar banyak. Saya dah setahun lebih. Sangat sedih, tapi jangan putus asa rawat.

Ubat yang boleh didapati di farmasi nak rawat kudis/scabies ni

-5% Permethrin (ubat sapu) (hospital)
-Ivermectin 200mcg/kg (ubat makan)
-Oral antihistamines for itch (kegatalan)
-Antibiotics kena makan jugak
-Betamethasone valerate for dermatitis areas (kalau kawasan kudis tu jadi kering dan kehitaman, tapi kurang pasti. tanya doktor atau farmasis)
-Sabun Himalaya Neem/Turmeric

Cuci pakaian , tilam, bantal, towel semua dengan air panas nak bunuh scabies ni.

Okay. Harap ini dapat membantu

oktant on Mei 16, 2012 7:29 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Jutaan terima kasih di atas perkongsian awak. Itu saja yg mampu saya katakan.

Saya doakan awak lekas sembuh ya. Amin.

Tanpa Nama berkata...

Anak saya dua org kena kudis buta ni nk dkat setahun dh. penat tul.....baju sy rndam dgn ayer panas. tp bukan air panas mndidih la sy guna air dr water heater. sy set panas air tu yg palg maximum. cara sy tu dpt bunuh hama kudis buta x?

Tanpa Nama berkata...

sofa kt rmh pn sy dh buang sbb sush nk cuci sy beli kerusi kayu plak. mkn mmg pantang sgt2. sy ingt nk cuba sabun neem plak. harap cara ni dpt membantu ank sy. terima kasih kpd insan yg memberitahu petua diatas.

mama risau berkata...

klu guna cara petua diatas bape lame br kudis buta ni baik. kudis anak sy makin truk dr bintik2 merah skrg dh jd kudis berair kt kaki dia. sian tul nk jln pn sush, sakit katanya.

mama risau berkata...

dulu pnah cuba guna sulfur yg d masak dgn mnyak,gatal2 tu ilang. tp risau plak ank meggaru n takut lepas garu tngan msuk dlm mulut plak maklum la budak2....

Tanpa Nama berkata...

bahaya x utk ibu mengandung jika terkena kudis buta ni. sapa2 yg tau bleh la kongsi citer yea....

Tanpa Nama berkata...

klu mandi kt kolam air panas ok x?

nur'aien on Jun 15, 2012 7:33 PTG berkata...

kat man boleyh sy dpatakan sabun neem

Tanpa Nama berkata...

sabun neem tu bleh dibeli di farmasi

d'zul yus on Julai 08, 2012 3:08 PG berkata...

pernah kena kudis buta time duk asrama dulu, kena kudis buta sampai bernanah, bau jgn nk kata lh, mula2 gatal pastu timbul lepuh air, klu perhati dlm lepuh tu ada mcm bintik hitam, mungkin tu kot kuman betina yg disebut sbg kutu scabies tu. pastu bernanah. deritanya ALLAH jer yg tau, sampai nk luruskn jaripun x boleh (kena kawasan tgn dan jari). Alhamdulillah skrg dah pulih dgn izin ALLAH, apa yg saya amalkan, guna sabun dettol, dr form 2 sampai skrg mmg kena guna dettol, klu x benda tu akan keluar/mbiak, betullah mcm ada komen kat atas tu, mungkin dah ada dlm darah. lagi satu, masa kena kudis buta tu, doktor bkn bg ubat sapu yg jenis krim tu, tp iodin, antiseptik utk luka kaler ungu tu. mmg berkesan. trylah, rajin2 basuh tgn guna sabun dettol, insya'allah mesti berhasil.

d'zul yus on Julai 08, 2012 3:14 PG berkata...

tips lagi satu, semulajadi punya treatment bg yang berpanau/berkudis/berkurap tu rajin2lah mandi laut, bg saya ianya mmg berkesan dan mbawa perubahan, apatah lg mandi tgh panas, kulit trus jadi gelap,hehehe...yg penting nk sihatkan.

oktant on Julai 09, 2012 9:12 PTG berkata...

@ d'zul yus: Terima kasih banyak sebab sudi kongsi pengalaman. :D

Tanpa Nama berkata...

punggah pusang kapas 1st dengar pisang mas /pisang wak tidak boleh ker??

Tanpa Nama berkata...

pisang lain boleh tak?

oktant on Oktober 21, 2012 5:44 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Saya kurang pasti boleh ke tidak jika guna pisang lain. Maaf ya.

Tapi sebaik-baiknya cuba cari pisang kapas seperti yang disarankan.

Jika masih tak jumpa, cuba petua kudis yang lain. Rujuk pada pautan Merawat Kudis Anda.

Tanpa Nama berkata...

kulit pisang kapas boleh guna yang sama ke dalam 2 hari

Tanpa Nama berkata...

nak tanya sikit ni, nak gunakan pisang kapas ni berapa jam ye. ?

oktant on November 10, 2012 4:47 PTG berkata...

@ Tanpa Nama:

- Gunakan kulit pisang kapas yang baru ataupun bahagian yang belum digunakan lagi.

- Awak gosokkannya dan biar ia serap ke bahagian yang berkudis.

Tanpa Nama berkata...

Ok, nak kena buat tiap hari ke ?

oktant on November 11, 2012 6:16 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Ya, sehingga kudis tersebut sembuh.

Tanpa Nama berkata...

ok, terima kasih :-)

oktant on November 16, 2012 9:34 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Sama-sama. ;D

mama amer berkata...

Dah setahun anak2 kena kudis buta ni, dh mcm2 petua diatas sy guna, hasilnya......... TIADA. Dh mcm putus asa dh sy nk ilangkn kudis buta.

Tanpa Nama berkata...

ia amat memedihkan juga bila disapu

oktant on Disember 25, 2012 12:36 PTG berkata...

@ mama amer: Saya amat bersimpati dengan puan dan anak.

Oleh itu, saya kongsikan satu ikhtiar yang boleh puan buat:

1. Sediakan 1 botol air mineral untuk minum dan 1 baldi air untuk dibuat mandi.

2. Bacakan Surah Al-Fatihah sebanyak 40 kali pada air tersebut.

3. Gunakan air tersebut untuk minum dan mandi. Sebelum minum, selawat Nabi 3 kali dulu ya.

Saya doakan moga anak-anak puan sembuh. Aamiin.


@ Tanpa Nama: Walauapapun yang dirasakan, saya doakan awak lekas sembuh. Aamiin.

mama amer berkata...

terima kasih 'oktant'....

oktant on Disember 26, 2012 4:32 PTG berkata...

@ mama amer: Sama-sama puan. :)

Tanpa Nama berkata...

kulit pisang tu bhagian luar yg licin tu ke atau yg ade lendir pisang tu ?

oktant on Disember 28, 2012 3:15 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Bahagian dalam.

Tanpa Nama berkata...

ok...trime kasih....:)

oktant on Januari 02, 2013 11:30 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Sama-sama. :)

elyana berkata...

oh,thanz for information...sy akan mncubanye...umm...

oktant on Mac 17, 2013 1:14 PTG berkata...

@ elyana: Sama-sama. Silakan dan saya doakan elyana berjaya.

bakal ibu berkata...

kalau ibu mengandung kena kudis buta, bahaya tak bayi dlm kandungan

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Anda dijemput melanggan RSS Feed blog Petua Sejagat melalui email bagi mengelakkan tertinggal sebarang koleksi petua terbaru

Dibawakan oleh FeedBurner

 

Copyright 2013 Petua Sejagat - Reflection - Ipiet Templates Image - Tadpole's Notez