6 Cara Penjagaan Kulit Muka

Posted by Encik Oktant at Khamis, Februari 05, 2009
Kulit muka yang tak dijaga dengan baik menyebabkan proses penuaan berlaku lebih awal daripada sepatutnya. Begitu juga dengan kulit yang aktif. Sebab anda kerap menegangkannya tetapi tak membersihkannya dengan sempurna, tak gunakan pelembab serta sering terdedah kepada matahari.



Gambar - Nivea


Sebaliknya, kalau anda nak mengekalkan keremajaan kulit muka lebih lama, ikutilah 6 cara penjagaan muka berikut;

1. Minum air kosong sebanyak 8 - 10 gelas sehari untuk mengekalkan kelembapan kulit. Kalau nak minum lebih daripada 10 gelas sehari pun boleh. :)

2. Sebelum tidur, basuh muka anda dengan air bersih. Kotoran dan bakteria yang tak dibersihkan tu boleh menyebabkan kulit berjerawat dan timbulnya garis penuaan pramatang.

3. Jangan lupa juga cuci muka anda sebelum beriadah ataupun bersenam. Kalau berpeluh nanti, ia akan mengurangkan jumlah kotoran serta bakteria yang terkumpul.

4. Amalkan 3 langkah penjagaan kulit muka. Pertamanya, cuci muka dengan air suam dan gunakan pencuci yang berasaskan glycerin. Lepas cuci muka, gunakan penyegar (toner) dan disusuli dengan pelembap.

5. Pastikan anda melindungi kulit daripada sinaran matahari sebaik mungkin. Gunakan krim pelindung matahari SPF 15 bagi melindungi kulit terbakar dan masalah kedutan.

6. Akhir sekali, jika anda mengalami masalah kulit yang serius, berjumpalah dengan pakar kulit atau dermatologis. Dapatkan khidmat nasihat tentang apa yang patut anda buat.




Sayangilah Kulit Anda!

71 komen on "6 Cara Penjagaan Kulit Muka"

Tanpa Nama berkata...

cara penjaGAAN MUKE BEK TOW!!!KLAU X IKOT CARE NYE,MUKE AKN ROSAK!!!!INGAT

Tanpa Nama berkata...

CAM NE NK JAGE MUKE???

nia berkata...

muka sy banyak jerawt dan brminyak. macm mana nak jaga?

oktant on Jun 08, 2010 3:45 PTG berkata...

@ nia: Awak perlu cuci muka dengan pembersih muka yang bersesuaian 2 kali sehari. Selain itu, pastikan muka awak kerap dicuci dengan air bersih jika terasa berminyak atau tak selesa.

Tangan awak juga mesti sentiasa dalam keadaan bersih. Maklumlah, kekadang tanpa kita sedari, tangan akan menyentuh muka. Terutamanya bila muka tak selesa akibat jerawat.

Untuk petua lain, awak rujuk pada bahagian "Artikel berkaitan Penjagaan Muka" di bahagian bawah blog ini ya. :)

Tanpa Nama berkata...

leceh betol lah jaga muka kan ..

Tanpa Nama berkata...

lecehnye nk jge muke

Tanpa Nama berkata...

sye berusia 32 thun tapi muke sye memg x de jerawat tapi berjeragat. pening gak nk pulihkn.

Tanpa Nama berkata...

klo salu je kua biji2 kecik kaler putih tu nape ek..??

Tanpa Nama berkata...

canne nak hilangkan bijik2x dekat hidung?

Tanpa Nama berkata...

cam newwrr nk hilang kn jerawat btu???????

Tanpa Nama berkata...

saya ada masalah keluar biji2 putih di hidung..
kalau time tgh hari...lg nampak biji2 seolah2 ruam kat sekitar hidung. mcmana nak bg kulit licin ??

Tanpa Nama berkata...

manam mana nak jaga muka bagi lelaki......

Tanpa Nama berkata...

kulit muka kering . then , kulit mke slalu mengupas ! mcm mne na bg kulit mke yg sehat ?

Stor Lelaki on Disember 19, 2010 12:13 PG berkata...

saya ada sabun khas nak attack jerawat, jeragat n kulit berminyak..khasiat biji anggur + stem sel epal + nano emas = jadi laa sabun ni

visit storlelaki.blogspot.com..many thanks!

Tanpa Nama berkata...

saya msh remaja tetapi tompok hitam &jerawat di dahi saya menjadi smakin teruk.tolong beri sedikit tips utk merawtnya..

Tanpa Nama berkata...

iyala..leceh btl jga muka tp tpksala jga klu nk cntik.......

oktant on Januari 24, 2011 5:01 PTG berkata...

@ Tanpa Nama:

- Saya harap awak dapat mencarinya di dalam blog ini. Rasanya telah banyak tips yang dikongsikan.

Harap maklum ya. :)


- Pada peringkat awal, mungkin awak rasa begitu. Lama kelamaan ia akan jadi kebiasaan.

Bila dah dpt hasilnya, mesti awak rasa puas dan bersyukur. :)

fanny berkata...

hmp , hello i hve some question here. sya ada jerawat dekat dagu kirenya bawah mulut lahh . then i picit pimpe tuhh sehingga keluar nanah . then lama lama , dya jadi kesan parut dan berwarna hitam . macammna nak hilangkan kesan parut yg warna hitam tu ya?coz semua org kt sch i tegur dulu muka bersih then now dah ada jerawat . malu sangat . hmp .

oktant on Februari 18, 2011 7:35 PTG berkata...

@ fanny: Hai fanny. Biasanya untuk parut jerawat, cuba awak sapukan dgn lendir lidah buaya (aloe vera). Jika boleh, amalkan setiap hari.

Ataupun boleh ambil asam jawa dan campurkan dgn sedikit air. Kemudian, sapukan pada parut tersebut sebelum tidur. Cuci pada keesokan pagi.

Sebaiknya, awak elakkan memicit jerawat dgn kuku.

Tanpa Nama berkata...

hai,kulit saya ni berminyak + berjerawat..mase baru2 kena saya ade pegi jumpe pakar kulit tapi saya ni kalo nak jaga kulit ade "mood"nyer kadang2 rajin kadang2 tak..dah mcm2 pencuci muke dh saya pakai tapi jerawat hanya sikit je berkurangan..saya pon dah tak taw nk wt ape lagi..ape yg ptut saya pakai untuk masalah saya ni?

Damia Firzanah H. on April 04, 2011 8:10 PTG berkata...

salam..akak...kalau kita dh pki toner + pelembap...boleh ke pakai aloevera tu dkt parut jerawat???hehehe....

oktant on April 05, 2011 11:14 PG berkata...

@ Damia Firzanah H.: Waalaikumussalam. Lebih baik bersihkan muka dulu. Kemudian, barulah sapu "aloevera" tu pada parut, okey. :)


p.s: Saya ni laki2. :)

Tanpa Nama berkata...

salam..kulit muka sya snsitif..guna krim kjap je muka sya ok..lpas tu bjrwat smula..cmne nak atasinya erk??

harith on Julai 13, 2011 6:13 PTG berkata...

Salam, alhamdulillah setakt ni saya tengok ada satu produk yang member kesan effective..memang best:)

Tanpa Nama berkata...

eerrmm ssh gak nk jge muke..lw saya pki air wudhuk je da ckup ...INSYAALLAH la kulit muka menjadi cantik .... dengan bermula BISMILLAHIRRAHMANIRRAHIM....di akhiri dengan ALHAMDULILLAH...

Tanpa Nama berkata...

ssh jgk nkjage muka ni kan... tapi saya rase gunakan wudhuk da ckup baik da...... di mulakan dengan BISMILLAH di akhiri dengan ALHAMDULILLAH.... INSYAALLAH sumenya selamat...

oktant on Julai 14, 2011 5:24 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Saya amat bersetuju dgn awak. Mudah & mujarab. ;D

Stem cell Apple on Julai 19, 2011 10:08 PTG berkata...

minta izin untuk copy artikel:)

oktant on Julai 19, 2011 10:13 PTG berkata...

@ Stem cell Apple: Boleh. Silakan. =)

Tanpa Nama berkata...

ader bintik2 putih or hitam???huuu..sampai mati pown x abis masalah nie....picit jew la...

oktant on Julai 28, 2011 6:41 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Kalau nak picit gak, pastikan tak kena kuku.

Tanpa Nama berkata...

Memang berkesan....TERBAIK! Terima kasih..

oktant on Julai 31, 2011 1:05 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Syukurlah ia berkesan utk awak. Sama-sama. =D

Nabisar on Ogos 05, 2011 2:46 PTG berkata...

Inginkan Kulit wajah berseri..!! cubalah rangkaian produk kecantikan Dr Nabisar 100% halal, mampu mennghilangkan jerawat, kesan jeragat dan mencerahkan lagi kulit wajah anda cerah berseri.. layari www.drnabisar.com

Tanpa Nama berkata...

mcam ane nak dpatkn pencuci muke berasaskn gleserin????boley bagy cth produck y d bnde niey x????please

Tanpa Nama berkata...

cmner na pudarkn bekas jerawat akibat kesan kuku,?..please please mnyesal plk dlu..

oktant on September 08, 2011 3:04 PTG berkata...

@ Tanpa Nama:

- Awak boleh lihat kandungan pencuci muka yg berada di pasaran.

Salah satu produk yg mengandungi glyserin ialah "vaselin".

- Kesan kuku agar sukar dipulihkan. Biasanya ia akan kekal.

Tapi sebagai ikhtiar, cuba gunakan lendir lidah buaya. Tapi perlulah diamalkan selalu & berterusan.

waniey berkata...

abg...kalau tak jadi juga cmne?...

oktant on September 27, 2011 10:23 PTG berkata...

@ waniey: Petua no.1 - 5 tu sebenarnya perlu diamalkan setiap hari secara berterusan.

Banyakkan minum air kosong, jaga pemakanan + senaman, kebersihan diri dan persekitaran mmg perlu diutamakan.

Selain tu, boleh pakai masker diperbuat drpd putih telur sebulan sekali.

Cuba disiplinkan diri utk mengamalkannya. Insya-Allah suatu hari nanti waniey pun boleh memiliki kulit muka yg sihat & cantik. ;)

Tanpa Nama berkata...

bang...sya da masalah kulit berminyk...mcm mna nak atasi masalah itu..?

oktant on Oktober 12, 2011 6:28 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Secara asasnya, awak boleh ikuti tip di atas.

Setiap kali terasa kulit agak berminyak, cuci muka dengan air bersih. Lepas itu lap dengan tuala bersih.

Sebagai tambahan,sebulan sekali pakailah masker. Ramuannya ada saya nyatakan di Masker untuk Kulit Berminyak.

Harap membantu.

Tanpa Nama berkata...

adakah ia berkesan????

Tanpa Nama berkata...

salam...
sesape yg muka berminyak dan berjerawat try product ni..."proactive solution" harga rm199.90. berkesan..ikut aturan cara pemakaian...selamat mencuba...

Tanpa Nama berkata...

lawak jgak korang ni...hehe....ska bce korang punya komen...kerap2 la cuci muka dgn air suam k..n lapkn dgn tuala yg khusus(bersih)..lap dgn cra tekapkn pd muka...jgn ditenyeh2..t kuman 2 merebak..

oktant on Disember 31, 2011 10:38 PTG berkata...

@ Tanpa Nama:

- Waalaikumussalam. Terima kasih atas cadangan anda.

- Terima kasih atas tip yg diberikan.

Tanpa Nama berkata...

:)

Tanpa Nama berkata...

Tq dgn tips-tips yg dberi kan ia agak mbantu sya dlm mjaga kulit muke nie;).....

oktant on Februari 03, 2012 12:16 PTG berkata...

@ Tanpa Nama:

- :D

- Oke. Sama-sama. Mudah-mudahan kulit muka awak makin cantik & segar. Amin.

Tanpa Nama berkata...

muka saya berminyak cam ne nk buat......????

oktant on Februari 28, 2012 9:38 PG berkata...

@ Tanpa Nama: Ok, usah risau. Saya pernah kongsikan beberapa artikel mengenai kulit berminyak sebelum ini.

Sila rujuk pada label Kulit Muka Berminyak.

Lagi satu, awak perlu kerap basuh muka sekiranya kulit muka rasa agak berminyak. Lepas tu, lap perlahan dengan kain lembut yg bersih.

Tanpa Nama berkata...

saya ada masalah kulit bintik2 putih d bawah mata.

Tanpa Nama berkata...

saya ada masalah kulit bintik2 putih d bawah mata.

Tanpa Nama berkata...

muka sya m'alami ruam..
da bnyk krim yg saya cuba..
tpi tdak berkurgan..

ratna berkata...

slm..saya nk tanya kalau guna uncang teh sbgai ~mask~ adakh itu merupkn cara untuk mengelupskn kulit?saya hrp sangt ada org blas..sebab muka saya berwarna merah jika sya berpns..x seperti orhg lain

oktant on April 25, 2012 7:30 PTG berkata...

@ ratna: Waalaikumussalam wbt.

Sebelum itu, boleh saya tahu jenis kulit muka awak?

Bila awak dah kenalpasti jenis kulit, di bawah ini antara jenis masker yg boleh awak amalkan;

1. Ramuan Topeng Muka Untuk Kulit Kering.

2. Ramuan Topeng Muka Kombinasi Kulit Kering dan Normal.

3. Ramuan Topeng Muka Untuk Kulit Normal.

4. Ramuan Topeng Muka Untuk Kulit Muka Berminyak.


Harap ia membantu ratna ya.

NURUL on April 27, 2012 4:28 PTG berkata...

saya nasihatkan pakai Sebamed clear face 1 set..insyaallah masalah anda akan berkurangan coz sebamed ni mmg xde chemicals bahaya.....tak da bau & harga mampu milik....boleh didapati kat watson or guardian....selamat mencuba =)....p/s kalau nak jugak picit jerawat..picit la kai putik kapas.....insyaallah tak de masalah macam picit kai kuku...=)

oktant on April 27, 2012 4:38 PTG berkata...

@ NURUL: Terima kasih di atas perkongsian Nurul.

Tanpa Nama berkata...

Klu pkai scrub,xpya pkai pncuci mke ae?

oktant on Mei 15, 2012 2:41 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Sebenarnya begini. Skrub hanya dipakai 1 atau 2 kali saja dlm seminggu.

Manakala pencuci muka, awak gunakannya setiap hari. Sekali pada waktu pagi, dan sekali pada waktu malam sebelum tidur. Kalau nak pakai waktu petang masa mandi pun boleh.

Tapi, pastikan sebelum tidur nanti awak cuci muka dengan air biasa dan lap dgn kain lembut.

ani berkata...

bukan susah sangat nak jaga kulit muka.kita cuma perlu rajin. tiap hari sekurang2nya 2 kali kita mesti cuci, pakai toner dan pelembab. paling penting belum tidur mesti cuci muka. insyallah muka kita kurang bermasalah....

oktant on Julai 11, 2012 8:59 PTG berkata...

@ ani: Saya setuju dengan cikpuan ani. Itulah asasnya. InsyaAllah. :)

Terima kasih di atas perkongsian cikpuan ani.

Tanpa Nama berkata...

alahh... guna oxy je kat farmasi tuu... boleh tak?

oktant on September 17, 2012 12:27 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Jika ia sesuai dengan kulit awak, boleh gunakannya. Begitulah sebaliknya.

Tanpa Nama berkata...

Utk penjagaan kulit wajah mesti teratur n guna taknik yg betul..plg penting guna produk yg sesuai dgn jenis kulit..tak kira lah mahal atau murah janji produk tu selamat..Dulu saya ni tak reti psl jaga kulit muka tp alhamdulillah pas guna produk baru anggerik pesona kulit saya makin cantik n owner produk ni byk beri tips pd pengguna.. tak tahu lah produk ni ada jual di kedai2 sbb sy beli direct dr owner guna fb je..

Tanpa Nama berkata...

payahlah nak jaga muka.bcoz, i nie pemalaz. i x gemar nak cuci muka.i always busy with study.

Tanpa Nama berkata...

if u want to get beauty skin, u nmesti letak cili merah kat muke.hahahahahahahahahahahahahaha.try lah
gerenti meletoppppp.....kepaaabom

oktant on Januari 04, 2013 9:29 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Jaga kebersihan dan pemakanan pun dah agak memadai untuk menjaga muka.

Cuci muka dengan air biasa pun boleh. Kemudian, awak lap dengan kain lembut yang bersih.

Bagi muslimin dan muslimat, perasan tak yang kita sebenarnya cuci muka sekurang-kurangnya 5 kali sehari, kannn? :)


P.s: Jadi, sebenarnya tiada alasan langsung untuk tidak mencuci muka.

Nieyzwatul Fanieyz on Mac 23, 2013 12:20 PTG berkata...

Muke sy xse jrwt tp berminyak.
Cmne nk hilgln minyak tu? Dh pkai pncuci muke tp skjp je pastu berminyak blek..

oktant on Mac 24, 2013 9:19 PG berkata...

@ Nieyzwatul Fanieyz: Salah satu caranya ialah memakai masker campuran putih telur & perahan jus lemon sebulan sekali.

Caranya boleh awak rujuk pada artikel Petua Penjagaan Kulit Berminyak.


Selain itu, awak boleh juga pakai masker campuran beras, daun cermai dan kunyit.

Saya harap awak sudi mengetahui cara selanjutnya pada artikel Risau Pasal Kulit Muka Berminyak?.

Harap ia membantu Nieyzwatul Fanieyz.

Tanpa Nama berkata...

assalam.......... mcam mna nak ksih cpat hlang klau mka dah blang lpas maen bola d tgah pnas
mka nie dah blng sbb pkai tdung
so muka luar glap
dan yg trttp dgn tdung cerah
mcm mna nak slesaikn mslah ini

oktant on Mac 24, 2013 8:11 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Waalaikumussalam wbt.

Pertama sekali, saya cadangkan saudari memakai krim pelindung matahari setiap hari sebelum keluar rumah.

Kemudian pada waktu malamnya boleh amalkan pakai bedak sejuk.

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Anda dijemput melanggan RSS Feed blog Petua Sejagat melalui email bagi mengelakkan tertinggal sebarang koleksi petua terbaru

Dibawakan oleh FeedBurner

 

Copyright 2013 Petua Sejagat - Reflection - Ipiet Templates Image - Tadpole's Notez