Petua Kecantikan: Bulu Roma Cantik

Posted by Encik Oktant at Sabtu, Februari 21, 2009
Petua kecantikan kali ini ditujukan lebih kepada kaum lelaki. Boleh dikategorikan sebagai petua lelaki juga kot. Sebab biasanya bulu roma ni sinonim dengan lelaki. Wanita kalau ada bulu roma pun, mungkin hanya tertumpu kat tangan jer. Saya yakin bahawa tak seorang pun wanita yang nakkan bulu roma yang lebat, kan? Lebih-lebih lagi kat betis. Tak sesuai gitu.

Ya, saya sebut betis. Anda tak salah baca. Sebabnya, ada segolongan lelaki yang bulu romanya di situ tak berapa nak cantik ataupun halus sangat. Malah ada yang malu hanya kerana itu.


Mencantikkan bulu roma pada betis

Sekadar gambar hiasan - Gillette



Justeru, bagi lelaki di luar sana yang nak mencantikkan bulu roma bolehlah mengamalkan petua ini;


1. Ambil 2 ulas bawang merah dan tumbuk sampai lumat.

2. Lumurkannya pada kaki. Atau lebih tepat lagi kat bahagian betis anda.

3. Biarkan lumuran itu sampai kering.

4. Bila dah kering, cucilah kaki dan betis anda.

5. Buat 3 kali dalam sehari. Jika tiada aral, usaha anda pasti berhasil!


Selamat Mencuba!

81 komen on "Petua Kecantikan: Bulu Roma Cantik"

aman on Februari 22, 2009 6:56 PTG berkata...

huhu...
kena cuba nie..

Oktant on Februari 22, 2009 7:09 PTG berkata...

@ aman: cube jgn tak cube. hehe.

Tanpa Nama berkata...

busuk ar kaki betis den bau bawang

oktant on Mac 24, 2009 8:09 PG berkata...

@Tanpa Nama: hehe... bau bawang jer tu bro. nanti mesti hilang punye. :)

Tanpa Nama berkata...

busuk jap jer..tapi hasilnye mesti wife suke gesel2 kat bahaguan tu kan?=)

Oktant on April 02, 2009 10:10 PG berkata...

Tanpa Nama: biasalah bau bawang, jap jer ilanglah bau tu. hehe...

Tanpa Nama berkata...

klu tuk pompuan lak cmne..kikikii

Tanpa Nama berkata...

bulu betis jadi aper brooo..makin lebat ker??

Tanpa Nama berkata...

macam mana nak kurangkan bulu roma kat betis saye,lebat sgt lorrr

Tanpa Nama berkata...

mcm mane nak kurangkan bulu betis??lebat sgt ni

oktant on Mei 30, 2010 4:23 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Ok, cuba awak amalkan petua kat bawah ini yer;

1. Ambil 2 sudu besar air perahan limau nipis.

2. Kemudian, campurkan dengan sedikit gula pasir dan kacau hingga sebati.

3. Seterusnya, awak sapukan campuran tadi kat betis (kat tangan pun boleh jika mahu).

4. Biarkan dalam 30 minit. Iaitu sehingga ia keringlah. :)

5. Akhir sekali, awak cuci @ bilas betis dengan air bersih.

Buatlah sekali sehari hingga awak dapat hasil yang diingini.

Selamat Mencuba ya. :D

Tanpa Nama berkata...

askum
petua nie mujarab ke?
klu bwt,bulu tmbuh balik x or smakin lebat mcm mncukur?

Tanpa Nama berkata...

cara paling mujarab ialah bakar(hanya bulu secara perlahan)kawasan bulu kemudian sapu cuka atau air perahan limau.. biar sehingga 1/2 hari selepas itu bulu tidak akan tumbuh lagi untuk 1 jangka masa panjang

Tanpa Nama berkata...

btl ke cara di ats mujarab..dan bulu xkn tumbuh dgn lebtnye..?klu gna bwng hasilnye bulu kaki xkerintng ke?

Tanpa Nama berkata...

mcm mana ye nak dptkan air perahan limau nipis satu lagi tlg beritahu mcm nak perah air limau nipis tu

Tanpa Nama berkata...

mcm mane nk perah air limau nipis ye

Tanpa Nama berkata...

klu x salah kna tumbuk dlu buah limau nipis tu.. pstu bru lar dipotong n diperah.. bru lar kuar air yer...

Tanpa Nama berkata...

bodoh nak dapat air limau un x tahu
guna air mani saya lagi mujarab

Tanpa Nama berkata...

sy mempunyai bulu tangan yg agk lebat dan malu berdepan dgn rakan2 yg len... jika boleh, sy mahu hilangkan bulu roma di tangan.. bagaimana cara yg mujarab agar ianya tidak tumbuh lagi..
tolong bagi tips...

oktant on Januari 21, 2011 11:07 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Awak boleh rujuk komen saya bertarikh Mei 30, 2010 4:23 PM di atas.

Harap membantu. :)

Tanpa Nama berkata...

oktant on Mei 30, 2010 4:23 PM

komen bertarikh di atas petua utk kurangkan atau mencantikkan bulu roma bg perempuan?

oktant on Januari 31, 2011 5:50 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Lelaki atau perempuan, dua-dua boleh guna.

Tapi biasanya perempuan lah yg nak buang bulu roma di betis atau tangan. :)

Tanpa Nama berkata...

neee sebenr nye ape..??nak cantikkan bulu roma atau petua m'hilangkan bulu kaki..??konfius daa..

oktant on Februari 07, 2011 12:00 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Sebenarnya topik utama ialah utk mencantikkan bulu roma. :)

Tapi sbb ada yg tanya camne nak kurangkan bulu betis, tu yg sy sertakan petua m'hilangkn bulu kaki pd ruangan komen.

Harap awak tak keliru lg. =)

Tanpa Nama berkata...

petua nak hilangkan bulu kaki sprti yg di srtakan kat ruangn komen diats konpom ke mujarb..?? gne lmau nipis tnpe gne pencukur..

Tanpa Nama berkata...

kene cukur bulu dulu ke baru boleh sapu air perahan limau tu?

oktant on Mac 07, 2011 4:39 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Tak perlu cukur...

Tanpa Nama berkata...

hahaha...
cmform leyh jadi kew nie???sy nak sgt elangkan bulu kaki sy...da menyerupai lelaki da...kadang2 malu plak bila pkai sluar pndek...:-(

Tanpa Nama berkata...

sya dh cubaaa,mnjdi laaaaaaa........huhuh, mseh kwan....

oktant on Mei 03, 2011 9:18 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Tahniah sebab berani mencuba dan berjaya! Sama-sama kawanku. :)

Tanpa Nama berkata...

maksud nye..bulu kaki akan gugur sendiri kee lpas kita lumurkan tuu..??

Tanpa Nama berkata...

saya dh mncubenye.tp tiada hasil.saya tkut nk mncukur atau mlakukan treatment di klinik tkut lbt mmudaratkan.jadi ada cara lain yang lbh bernas?

Tanpa Nama berkata...

bulu kaki akn jdi ape lpas 2???

Tanpa Nama berkata...

askum..sy nak menhilang kan bulu kaki dn tgan dgn kekel mcm ne eh..

Tanpa Nama berkata...

sy malu apebila pakai seluar pendek dan bju berlengan pendek pergi berjalan2..bagai mane nak menhilagkan bulu yg ad ni???????????????????????????

Tanpa Nama berkata...

klu ganti limau nipis dengan limau kasturi boleh ke?

oktant on Julai 09, 2011 4:41 PTG berkata...

@ Tanpa Nama:

- Harap anda yg bertanya dpt baca komen sy pd Mei 30, 2010 4:23 PM utk petua hilangkan bulu.

- Rasanya boleh kalau nak gantikan dgn limau kasturi.

Harap maklum semua. ;)

Tanpa Nama berkata...

boleh menjadi tak ?

Tanpa Nama berkata...

kat mane nak dapatkan pisang kapas ni???

Tanpa Nama berkata...

nak mencantikkan bulu monyet ker???hahaaa sory2 gurau jer..orang cakap sal limau laaa..bknye sal pisang..kpd yg memberi tips..tq's ek..

oktant on Ogos 01, 2011 11:43 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Sama-sama. =D

Tanpa Nama berkata...

petua hilangkan bulu tu blh gn untuk tmpat lain tak?? cntohnya kt muka ke?

Tanpa Nama berkata...

Jom cuba treatment kat Salon Rambut & Slimming ARECA, berbaloi dan puas hati sangat...(www.arecaspa.com)

oktant on Oktober 27, 2011 8:44 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Kalau yg gunakan perahan limau nipis + gula tu rasanya boleh diletakkan dkt muka.

Tanpa Nama berkata...

bulu roma 2 tmbuh x lagi atw cmne erkk??? kekal kew???

Tanpa Nama berkata...

hmm . first tme bt tu . dya ada rasa m'lekat kh ?? wlaupn dya suda kering .

akmal berkata...

petua kat ats ni untk lebat kn ke, untuk menghalus..?

Tanpa Nama berkata...

1. Ambil 2 sudu besar air perahan limau nipis.

2. Kemudian, campurkan dengan sedikit gula pasir dan kacau hingga sebati.

petua di atas ni boleh kah buat bulu betisnya tak akan tumbuh selamanya....bagus kah pertua ni...

syaza berkata...

petua ini untuk org yg ada bulu ke blom ke dua2?

Tanpa Nama berkata...

yg gune kaedah bawang tu blh ke untuk perempuan ???ke untuk lelaki sahaja . ???

oktant on Februari 14, 2012 11:00 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Biasanya lebih kepada lelaki. Sbb kalau perempuan, kebanyakannya lebih suka utk menanggalkan bulu kat betis,kan?

Tanpa Nama berkata...

saya akan cube tapi cube lar cari petue2 len k... anyway sharing bende2 cm nie mmg bgos... cume kadang2 saya kurang yakin r... nie penyelidikan sendiri atau mmg fakta tradisional yg sahih? saye takot de kesan sampingan...

oktant on Februari 17, 2012 2:36 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Ok. Saya akan cari & kongsi jika ada.

Petua ni sy dpt melalui rujukan beberapa buku petua tradisional.

Awak mesti yakinkan diri sendiri agar berjaya memperolehi hasilnya, ok. Sentiasa hantarkan gelombang positif kepada diri sendiri.

Insya-Allah tiada kesan sampingan.

Saya doakan kejayaan awak tau. Amin.

Tanpa Nama berkata...

1. Ambil 2 sudu besar air perahan limau nipis.

2. Kemudian, campurkan dengan sedikit gula pasir dan kacau hingga sebati.

petua di atas ni boleh kah buat bulu betisnya tak akan tumbuh selamanya....bagus kah pertua ni...

oktant on Februari 20, 2012 6:47 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Bulu tu akan tumbuh semula. Awak ulangi petua tersebut jika ingin hilangkannya semula.

Tanpa Nama berkata...

dalam sekali bancuhan dapat disapu pada berape bahagian ea...? byk x agk2??? ker kalau nak sapu pada bahagian yang luas perlukan perahan limau yang banyak??? macamane plak nak dapat kan hasil perahan air limau yang banyak ea??? setahu saya limau nipis sukar untuk dapat kan air nye???

Tanpa Nama berkata...

Saya mempunyai dilema yang sama, bulu terlalu lebat kaki, lengan & dada, segan nak buka baju pun, guna petua yang sama boleh hilangkan bulu dada ke?

oktant on Mac 09, 2012 6:54 PTG berkata...

@ Tanpa Nama:

- Ia bergantung pada saiz fizikal awak.

Kalau perahan tu sedikit atau tak mencukupi, awak tambahkan saja limau nipis.

- Rasanya kalau petua yg gunakan limau nipis dgn gula tu boleh digunakan.

Tapi, ianya hanya utk sementara saja. Biasanya bulu roma akan tumbuh semula.

Apa yg perlu awak lakukan ialah ulangi petua tersebut bila perlu.

Lagi satu, lihat juga sama ada kulit awak alah atau tidak dgn bahan-bahan yg digunakan tu. Jika tak sesuai, sila berhentikan penggunaannya yea.

Harap maklum.

Tanpa Nama berkata...

kpada pnulis blog dan rakan2 lain: ada tak cara bagi hilangkan bulu roma untuk slamanya atau jangka masa yg panjang?saya tak slesa..kadang2 na gak pkai t-shirt + suar pendek...

Tanpa Nama berkata...

bulu roma saya lbat satu badan,,plizzzzz tolong :(

oktant on Mac 17, 2012 7:07 PTG berkata...

@ Tanpa Nama:

- Kaedah elektrolisis boleh menghilangkan bulu roma secara kekal. Tapi, prosedurnya mengambil masa yg agak lama.

Satu lagi cara ialah dengan menggunakan alat gelombang sejuk utk mematikan akar rambut. Cuma kaedah ini memerlukan kos yg tinggi.

- Cubalah petua perahan limau nipis dgn gula.

Tanpa Nama berkata...

pnulis blog : saya pnulis kdua2 komen di atas ni..um,smalam sy bru na mula bjinak2 pkai ptua limau tuh..sblum tidor,saya sapu at btis..kalu mujarab,cuba tmpat len plak..tapi bile agak2 mase supaya sume bulu hilang??

oktant on Mac 19, 2012 12:28 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Saya kurang pasti bila semuanya akan hilang.

Tapi, cuba awak buat spt yg dicadangkan selama 3 hari berturut-turut. Kalau masih belum tanggal, teruskan saja selagi kulit awak tidak mengalami sebarang alahan.

Tanpa Nama berkata...

penulis blog : apa pendapat awak tentang produk veet?..sblum ini,saya gunakan ia d lengan tangan dgan kaedah cukuran..tapi btahan hanya bberapa hari,kawan2 ramai tgur,saya cukur ke?saya tpakse tipu dgan mjawab bulu roma saya tumbuh tajam scara smulajadi...hurmmm

oktant on April 05, 2012 4:38 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Saya tiada pengalaman menggunakan produk tersebut.

Tapi, kalau awak cukur, bulu yg tumbuh akan menjadi lebih kasar.

Cadangan saya, berhentilah mencukur bulu di bhgn tersebut. Sebab nanti bulu yg tumbuh akan menjadi kasar dan tajam.

Tanpa Nama berkata...

pnulis blog : alhamdulillah..stelah hampir sbulan guna ptua limau tuh,nampak la bkurang sikit bulu roma. .org da x tgur pasal lengan tangan sbab nmpak normal..bulu btis pon ada yg hilang2..trime kasih kpada pnulis sudi kongsi ptua nih..saya akan trus pakai tapi bila da bkerja,saya na lakukan elektrolisis o laser sbb na bg ilang trus..awak tahu tmpat rawatan n harge nye?saya bminat lah...

oktant on April 09, 2012 11:28 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Syukur Alhamdulillah. Saya tumpang gembira dengan kejayaan awak. Sama-sama kembali.

Mengenai rawatan elektrolisis atau laser, saya kurang arif di mana tempat yg patut disyorkan.

Tapi, kalau awak tak keberatan, boleh tak kongsikan kawasan mana yg awak mahu lakukan rawatan tersebut?

Kalau saya ada info mengenainya, saya akan cuba kongsikan di sini.


Mengenai kos rawatan pula, mungkin agak tinggi.

Sekian, terima kasih.

Tanpa Nama berkata...

penulis blog dan rakan2 lain: klinik marissa aesthetic & wellness centre ada sdiakan rawatan laser.lokasi dan harge tak dinyatakan.tapi untuk maklumat lanjut,boleh hubungi di 0132448484/0387234808.;)

Tanpa Nama berkata...

saya dah buat 3 kali berturut turut,tapi tiada kesan apa2 pun..

Insan Budiman on Jun 04, 2012 9:59 PG berkata...

assalam...mnjadi ke guna bwg merah tu??

Tanpa Nama berkata...

bawang? ntah le.. saya urut pakai berus gigi khusus utk tujuan tu je.. menjadi..

oktant on Julai 04, 2012 11:46 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Terima kasih di atas perkongsian awak. :)

Hasnul Hakim on September 06, 2012 7:20 PTG berkata...

brape lame ni?

Tanpa Nama berkata...

limau nipis ganti cuka boleh ke...

oktant on Oktober 30, 2012 2:57 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Maaf ya. Saya kurang pasti mengenainya.

Tanpa Nama berkata...

sy dh cba cara perahan limau + gula

adakah kaedah ini harus dilakukan berterusan?

oktant on Januari 04, 2013 9:41 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Ya. Ini kerana bulu roma kita akan tumbuh semula selepas beberapa hari/minggu.

Amalan perahan limau & gula itu hanya sekadar melemahkan akar bulu roma. Maksudnya, bulu roma hanya gugur bersifat sementara saja.

Tanpa Nama berkata...

Ble test gna daun lada dtumbuk dgn kapur sirih shingga lumat pastu sapu kat tngan tau kaki shingga kering pastu cuci..mybe hlang scara kekal ...
sye ambil petua nie dri majalah WANITA ..
hehe..slamat brjaya ...^^

oktant on Januari 07, 2013 11:59 PG berkata...

@ Tanpa Nama: Terima kasih banyak atas perkongsian awak. :)

Tanpa Nama berkata...

Untungnya saya tiada bulu...saja nak lawat.

oktant on Mac 05, 2013 5:45 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Terima kasih sudi melawat blog ini. Sila datang lagi ya. :)

p.s: Ajak kawan-kawan sekali ya.

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Anda dijemput melanggan RSS Feed blog Petua Sejagat melalui email bagi mengelakkan tertinggal sebarang koleksi petua terbaru

Dibawakan oleh FeedBurner

 

Copyright 2013 Petua Sejagat - Reflection - Ipiet Templates Image - Tadpole's Notez