Masalah Perut Buncit? Cubalah Cara Ni...

Posted by Encik Oktant at Isnin, April 20, 2009
Bila berat badan seseorang itu bertambah, satu masalah baru pula yang akan timbul. Kira macam pakej beli 1 percuma 1 la ni (Hehehe...gurau aje). Apa lagi kalau bukan perut buncit atau kendur. Hal ini memang merisaukan. Lebih-lebih lagi bila seluar dah makin ketat. Kalau yang pakai kain atau skirt tu pun sama gak la. Dulu, dalam keadaan selamba jer dah boleh zip dan cangkuk. Sekarang, dah susah la sikit. Kena tarik nafas sikit, barulah lega"clear".


Seperti biasa, saya nak kongsilah satu petua mengatasi masalah perut kendur ni. Mungkin ada yang dah tahu. Tapi biasalah kan... masyarakat kita ni memang mengamalkan petua yang sama. Kalau berbeza pun mungkin dari segi kaedah perlaksanaannya, kan?


Baiklah, caranya begini;


1. Ambil 1 biji limau nipis dan perah airnya di atas piring.


buah limau nipis ni memang banyak kegunaannya
Gambar limau nipis - Wikipedia



2. Ambil sedikit kapur sirih dan campurkan dengan perahan air limau nipis tadi.

3. Bila ianya dah sebati, anda sapukan campuran tadi ke perut anda. Sebaiknya sapu dalam urutan membulat.

4. Oh yer, sapukan sewaktu anda nak tidur tau.


Amalkan setiap malam sehinggalah perut anda semakin "slim" ataupun taklah kendur lagi. :)



Korset Pembentukan Badan
Korset Pembentukan Badan - Ayu Fashion



Selamat Mencuba!

45 komen on "Masalah Perut Buncit? Cubalah Cara Ni..."

Mezain on Mei 05, 2009 10:37 PTG berkata...

Bagus jugak petua ni untuk sesiapa yang perutnya gendut..hehe.

oktant on Mei 06, 2009 1:19 PTG berkata...

@ Mezain: terima kasih. betul tu. sesiapa yang ada masalah tu, boleh cuba yer. :)

suty on Disember 21, 2009 9:26 PTG berkata...

klu dtk limau nipis perut x hitm ke?
sbb kwn sye ade kte yg die try lps tu perut hitm

oktant on Disember 23, 2009 1:38 PTG berkata...

@ suty: saya kurang pasti tentang kesan hitam tu. cuba try kurangkan amaun kapur sirih. sebab kalau letak lebih kapur, ia boleh menjejaskan kulit.

Tanpa Nama berkata...

boleh ke dtk limau nipis dan kapur ni dkt tmpt slain prt mcm peha,lengan?

Tanpa Nama berkata...

Ye..sy pom nk tnye yg 2 gak..bleh x ltk kt prt peha o lengan??

oktant on Disember 30, 2009 3:57 PTG berkata...

Saya tak pasti sama ada boleh atau tak letak kat bahagian lain spt peha atau lengan. Tapi kalau awak nak cuba, elakkan letak kapur sirih/kapur makan tu terlalu banyak.

Takut nanti kulit awak rosak. Harap maklum. :)

Tanpa Nama berkata...

x terkoyak ke kulit ltk kapur? kapur kan panas

oktant on Mac 20, 2010 10:25 PTG berkata...

@ Tanpa Nama:

- Saya kurang pasti jika awak nak letak kat peha atau lengan.

- Sebab itulah awak perlu gunakan sedikit saja kapur sirih @ kapur makan.

Tanpa Nama berkata...

bagus petua ni...save sikit

oktant on Oktober 19, 2010 10:09 PG berkata...

@ Tanpa Nama: InsyaAllah boleh membantu awak. Cuma gunakan kapur pada kadar yang sedikit.

Tanpa Nama berkata...

kalu limau je n tak yah letak kapur sirih leh ker?

~CinDerella~ on Januari 03, 2011 3:13 PTG berkata...

klo xletak pada waktu mlm,xpe x?

oktant on Januari 03, 2011 11:35 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Saya kurang pasti. Tapi awak oleh mencubanya. Sebab saya tau ada sesetengahnya yg gatal2 bila letak kapur.

Sebagai alternatif, awak boleh kurangkan jumlah kapur yg diambil.

@ ~CinDerella~: Boleh juga. Tapi waktu malam (tidur) kesannya mungkin lebih baik berbanding waktu lain.

Tanpa Nama berkata...

perlu pakai bengkong ke ?

oktant on Januari 30, 2011 11:10 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Nak pakai bengkung pun boleh. Jika awak selesa dgn memakai bengkung, boleh amalkan. :)

Tanpa Nama berkata...

betul-betul jd ke?? jgn x ada kesan dah sia-sia je org ikut petua hehehehe

oktant on Mei 25, 2011 6:17 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Bukan semua org serasi. Ada sesetengahnya mgkn tak tahan pedih.

Tanpa Nama berkata...

tak berisiko untuk masa dpn ke?

oktant on Jun 08, 2011 9:47 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: InsyaAllah ia tiada risiko.

Tapi kalau kulit awak alah atau tak serasi, tak perlulah diteruskan petua di atas.

Harap maklum.

Tanpa Nama berkata...

erm..saya nak tanya..sebelum ni saya memang jarang minum air masak..saya lagi suka minum air manis..tapi sekarang saya dlm proses untuk diet,so saya kurang kan air manis dan saya selalu minum air masak..tp apa yg saya perasaan..lepas saya minum air masak ni perut saya b'tambah buncit..kenapa ya?

jie zan on September 11, 2011 2:39 PTG berkata...

memang mujarab ke? da try 5 hari ni ., x nmpk diff pun.. ke salah cara nie?:(

Tanpa Nama berkata...

blh cayake petua ni sy dah try bt seminggu x da kesan kemps pn. malah kesan part lak tgga sbb kapur kn pns.. jd gatal lak di camprkn dgn limau.. emmm sisia jee...

Keputihan on Disember 24, 2011 7:40 PTG berkata...

makasih tipsnya agar perut tdk lg buncit

oktant on Disember 24, 2011 8:25 PTG berkata...

@ Keputihan: Sama-sama yea Abd Baqi.

Tanpa Nama berkata...

so kapur siri letak sedikit je la...

oktant on Disember 29, 2011 4:39 PG berkata...

@ Tanpa Nama: Iya. Betul. :)

Tanpa Nama berkata...

nak try la jugak....

oktant on Mac 01, 2012 1:44 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Silakan. Saya doakan moga awak berjaya. :)

Tanpa Nama berkata...

perut x jadi merekah kew....

Tanpa Nama berkata...

saya cubalah mne thukan prut yang bncit trus menjadi krus hehehe

Tanpa Nama berkata...

saya cubalah mne thukan prut yang bncit trus menjadi krus hehehe

oktant on Mac 16, 2012 7:13 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Silakan mencuba.

Cuma saya harap awak dpt teruskannya secara konsisten hingga menemui hasilnya. Sebab biasanya, ia memakan sedikit masa.

Moga berjaya mengempiskan perut awak yea. Saya doakan sama. Amin.

Tanpa Nama berkata...

Ada pantang parang ke, bila gun a petua nie......

oktant on Mac 19, 2012 11:24 PG berkata...

@ Tanpa Nama: Tiada sebarang pantang larang.

Cuma elakkan guna kapur yg berlebihan. Nanti panas dan boleh merosakkan kulit.

zack eddie on Jun 06, 2012 4:03 PG berkata...

jgn pkai kapur barus sudah hahahahahahahaha

oktant on Jun 08, 2012 6:31 PTG berkata...

@ zack eddie: Nanti lain pula jadinya.. huhu

Tanpa Nama berkata...

kapur kan panas nanti perut kita tak melecur ke?

oktant on Jun 14, 2012 11:07 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Sebab itulah awak perlu gunakan kapur makan dlm kuantiti yg sedikit saja.

Tanpa Nama berkata...

klau guna limau lain bleyh x?

oktant on Jun 18, 2012 10:57 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Limau kasturi. :)

Tanpa Nama berkata...

salam,sy pnh cbe petua ni,tpi ble sy spu kpur yg b'cmpur lmau ni dkt prut sy,prut sy jdi gtl2.

oktant on September 13, 2012 3:01 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Waalaikumussalam wbt puan.

Memang begitu. Jika puan kurang selesa atau tidak tahan dengannya, saya nasihatkan puan hentikan penggunaannya.

Ataupun, puan boleh cuba penggunaan bahan lain. Masih menggunakan kapur. Tetapi kali ini gunakan kapur barus.

Caranya;

1. Ambil sedikit kapur barus dan hancurkannya.

2. Campurkan perahan air limau nipis ke kapur barus tadi.

3. Lumurkan campuran tersebut pada bahagian perut dan bahagian belakangnya.

4. Kemudian, balutkan bahagian perut dengan kain bengkung.

Itu saja. Sekian dan harap ia membantu.

Tanpa Nama berkata...

ermmm klw takde kapur sirih mcm mne yek? ade bnde yg boleh digantikan tak ?

oktant on November 24, 2012 3:53 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Maaf ya, saya kurang pasti.

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Anda dijemput melanggan RSS Feed blog Petua Sejagat melalui email bagi mengelakkan tertinggal sebarang koleksi petua terbaru

Dibawakan oleh FeedBurner

 

Copyright 2013 Petua Sejagat - Reflection - Ipiet Templates Image - Tadpole's Notez