7 Langkah Mengelakkan Tumbuh Uban

Posted by Encik Oktant at Selasa, April 07, 2009
Selari dengan peningkatan usia kita, uban di kepala pun mula tumbuh sedikit demi sedikit tanpa diduga. Hal ini biasanya merunsingkan sesetengah individu. Terutamanya mereka yang masih muda dan belum berkahwin. Sedangkan kalau golongan yang dah berumur pun risau kalau kepala ditumbuhi uban, kan? Rasa nak jer cabut uban tu. Kekadang kepala ni memang gatal kalau penuh uban nih.

Sekiranya kepala anda dah ditumbuhi uban atau dah tak larat nak cabut uban tu, boleh cuba satu petua yang pernah saya kongsikan di sini [Klik].


Bagi yang belum ditumbuhi uban lagi tapi nak mengelakkan tumbuh uban, sila fokuskan pembacaan anda di halaman ini. Saya akan kongsikan petuanya sekali dengan langkah-langkah yang perlu anda buat.

Bahan yang perlu anda sediakan ialah kulit durian. Kalau belum musim durian ditempat anda sekarang ni, kenalah tunggu yer. :)


kulit durian untuk mengelakkan tumbuh uban

Gambar dipetik dari thestar.com.my




Langkah selanjutnya yang perlu anda lakukan;


1. Bersihkan dulu kulit durian yang dah anda ambil tadi.

2. Keringkan kulit durian tersebut.

3. Bila dah kering, bakar kulit durian tu sampai menjadi abu.

4. Sediakan satu bekas yang berisi air.

5. Masukkan abu tadi ke dalam air dan biarkannya mendap.

6. Seterusnya, cuci rambut anda dengan air mendapat kulit durian.

7. Lakukannya sekali sehari. Ulanginya lagi ketika anda ada memiliki stok kulit durian kelak, ok.


Jika diizinkanNya, rambut anda tidak akan ditumbuhi uban. :)


Selamat Mencuba!

10 komen on "7 Langkah Mengelakkan Tumbuh Uban"

EFRGFRGT berkata...

meme...so uban aku ya kawe nih usaha beli ubat meme jadi fuhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh......uban aku ni sikit.sikit.aku sero putus angin dah.dok eh lain kali suh aku como duri durian koho jadi.PROGRAM.PROGMAM

adeh berkata...

fuh kanan fuh kiri
uban uban jangan kau datang lagi
kulit durian dah ku beri
kau nak ape lagi

Tanpa Nama berkata...

aku start ada uban masa ting 4 xtau sampai skrang umo dah nk 18 thn dah..skrg nie bru terlintas nk try nie

oktant on Ogos 10, 2011 11:35 PTG berkata...

@ adeh: =)

@ Tanpa Nama: Masih muda remaja lagi. Silakan mencuba yea. ;)

Tanpa Nama berkata...

kalau dah gtua jjgn nak belagak uban tetap tumpuh sbb malimine dah tak produce warna pakai apa pun tak boleh misti kena buat dari dalam

Tanpa Nama berkata...

makanubat ni,www.iherb.com/p/15658?rcode=gup870

Alya on Mei 10, 2012 10:20 PG berkata...

kulit durian ternyata bisa mencegah uban. thanks.

oktant on Mei 10, 2012 10:45 PG berkata...

@ Alya: Sama-sama. :)

Tanpa Nama berkata...

Hello hello....selamat pagi.....

John Naco on Mac 21, 2013 5:41 PTG berkata...

Nak komen pon guna la bahasa yg org faham

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Anda dijemput melanggan RSS Feed blog Petua Sejagat melalui email bagi mengelakkan tertinggal sebarang koleksi petua terbaru

Dibawakan oleh FeedBurner

 

Copyright 2013 Petua Sejagat - Reflection - Ipiet Templates Image - Tadpole's Notez