Ikuti 3 Langkah Ni Kalau Anda Terkena Air Panas

Posted by Encik Oktant at Ahad, April 26, 2009
Kalau anda seorang yang "selalu" ke dapur, perkara seperti terkena air panas mesti dah biasa berlaku. Selalu tu bukan bermakna anda ke dapur semata-mata nak makan atau minum. Tetapi maksudnya anda buat kerja-kerja dapur, lah. Kecederaan atau kemalangan kecil seperti itu memang dah jadi lumrah dunia, kan?


air panas hampir menggelegak@mendidih

Gambar air panas - Flickr




Sebaliknya, selain daripada berhati-hati, anda perlulah mengetahui serba sikit cara mengubati kecederaan tu. Sebagai contoh, kalau anda terkena air panas, lakukanlah langkah berikut supaya ianya tak mendatangkan mudarat kelak.


1. Pertama sekali, anda tekapkan kat kawasan tubuh badan yang terkena air panas tadi dengan kapas.

Lakukannya secara perlahan-lahan dan cermat.


2. Kemudian, sapukan sedikit mentega kat bahagian yang terkena air panas tu. Kalau takder mentega, gunalah krim yang sejuk, minyak kelapa ataupun minyak sayuran.


3. Pastikan anda tak kenakan air kat bahagian yang melecur tu untuk beberapa jam.



Baiklah, itu saja yang perlu anda lakukan untuk sementara waktu. Kulit anda akan pulih seperti biasa. Lepas ni, kalau anda atau sesiapa saja yang melecur terkena air panas tu, bolehlah anda syorkan mereka 3 langkah di atas.

Jika tiada aral, lepas ni saya akan berikan sedikit panduan mudah untuk mengelakkan berlakunya kejadian melecur.


Selamat Mencuba!

0 komen on "Ikuti 3 Langkah Ni Kalau Anda Terkena Air Panas"

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Anda dijemput melanggan RSS Feed blog Petua Sejagat melalui email bagi mengelakkan tertinggal sebarang koleksi petua terbaru

Dibawakan oleh FeedBurner

 

Copyright 2013 Petua Sejagat - Reflection - Ipiet Templates Image - Tadpole's Notez