Petua Menghilangkan Bau Hanyir Ikan

Posted by Encik Oktant at Rabu, April 29, 2009
Ermmm... ikan ni kalo goreng pon sodap! Kalau buat fish n chips lagi lah sedap, kan? Huh, makan ikan ni memang sedap dan berprotein plak tu. Tapi kalau bab nak siang ikan nih yang lemah sikit. Lebih-lebih lagi kalau ikan air tawar. Bau hanyirnya kadang-kadang boleh melekat kat tangan.


fish and chips ni nampak cam sedap

Gambar hiasan - wikimedia.org




Tapi janganlah risau sangat. Jom kita tengok apa dia petua untuk menghilangkan bau hanyir ikan nih. Begini caranya;


1. Ambil sebiji limau nipis dan dipotong kepada beberapa bahagian.

2. Gaulkannya dan ramas dekat ikan yang nak dibersihkan tu.

3. Lepas tu, cuci ikan tersebut dengan sebiji limau nipis lagi dan perap lebih kurang dalam 2-3 minit.

4. Kemudian, bilaslah ikan tadi dengan air bersih.

5. Seterusnya, gaulkannya dengan serbuk kunyit dan sedikit garam.

6. Akhir sekali, anda akan dapati ikan tu dah tak hanyir lagi dan bolehlah menggorengnya dengan senang hati.


Selamat Mencuba!

4 komen on "Petua Menghilangkan Bau Hanyir Ikan"

KNizam on Mei 02, 2009 5:05 PTG berkata...

cuba pakai daun pokok jambu batu. amik pucuk pun ok. sure banu hanyir akan hilang. hehe :)

oktant on Mei 02, 2009 5:42 PTG berkata...

@ KNizam : terima kasih atas petua tu. bolehlah kita sama2 coba nanti. :)

jg on Mei 02, 2009 6:17 PTG berkata...

thanks for the tips. the fish and chips looked delicious! :P'

oktant on Mei 02, 2009 7:53 PTG berkata...

@ jg: you're welcome. yeah... nyam 3x =D

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Anda dijemput melanggan RSS Feed blog Petua Sejagat melalui email bagi mengelakkan tertinggal sebarang koleksi petua terbaru

Dibawakan oleh FeedBurner

 

Copyright 2013 Petua Sejagat - Reflection - Ipiet Templates Image - Tadpole's Notez