3 Cara Atasi Masalah Bau Mulut

Posted by Unknown at Sabtu, April 18, 2009
Bau mulut yang kurang enak akan mengundang rasa tak selesa di kalangan rakan-rakan ataupun pasangan anda. Bila anda mula bercakap jer, mereka akan duduk jauh sikit. Sebagai "keselamatan" lah katakan. Tapi anda mungkin kurang atau langsung tak sedar. Sebab mereka tak pernah tegur pun. Jadi lepas ni, rajin-rajinlah periksa bau mulut anda tu yer. :)


Langkah pertama yang perlu anda buat adalah berjumpalah doktor untuk pemeriksaan gigi anda. Sebab gigi yang berlubang atau rosak boleh menjadi penyebab mulut berbau ni.

Sekiranya gigi anda sihat, namun mulut masih gak berbau; anda boleh cuba 3 petua yang berlainan di bawah ni.


1. Mengunyah setangkai bunga cengkih tiap-tiap hari.

gambar bunga cengkih - atasi bau mulut

Cengkih - Wikipedia.org




2. Jika anda nak berkumur, gunakan air garam.

Biasanya kalau lepas makan tu, bolehlah anda berkumur dengan air garam.


3. Anda boleh kunyah sedikit beras yang telah dibersihkan dahulu.


Begitulah petua-petua ringkas yang boleh anda cuba. Sebaliknya, jika ada di antara ahli keluarga atau rakan anda yang mengalami masalah mulut berbau, syorkan kat mereka mana-mana kaedah di atas. Mereka pasti berterima kasih nanti. =D


Selamat Mencuba!



P/S: Untuk masalah nafas berbau, anda boleh dapatkan penyelesaiannya di sini.

51 komen on "3 Cara Atasi Masalah Bau Mulut"

Awanama berkata...

ni tip ke nak bagi orang muntah.suruh org kunyah bunga cengkih.da la x jadi!!!!!!!!!!!!

secret berkata...

hai dah try dah ker.........klau rase kita jenis yg cpat muntah x yah la try!!!!!!!!!

Awanama berkata...

blum cube blum tau...try je la...hehe

Adik Bella berkata...

Org zaman dlu mkn sirih pinang jerrrrr....x de pun mlut berbau..

Awanama berkata...

klu nk thu mlut kita berbau ke x 2 senang jr..
jilat jr kt prgelangan tangan..
pas 2 tungu 1min biar air liur 2 kering dulu..
kemudian pa g bau la..

Selamat Mencuba..!

Awanama berkata...

hahahahahahahahahahaha.................

Awanama berkata...

hahahaha...

Awanama berkata...

mau cube jap ..

Awanama berkata...

kena cuba dulu baru blh romen2 nt

Awanama berkata...

bleh caya ke? klu x jd jgk??

Awanama berkata...

alhamdulillah mmg mnjadi..kne amalkan slalu...

Awanama berkata...

sye gne bnga cngkih...ok je...nk mntah tu,tahan jela...tp kne amlkan slalu k...

oktant on Oktober 18, 2010 12:51 PTG berkata...

Terima kasih atas testimonial awak nie. :)

Awanama berkata...

mekaceh bg tips yg berkesan.....

Awanama berkata...

memang memalukan kalo jadi kat diri sendiri....walhal dah usaha bmacam2, dah jumpe pakar gigi,kumur ngn air suam campur garam, nguyah bunga cengkih dll....xtau le ape masalah ye...leh tlg saya x?

mulot wangi berkata...

korang tau x knapa mulut korang berbau?? sbb utamanya : korang tyme gosok gigi Xpenah nk gosok lidah!! betul aku ckp niy! kat lidah korang tu sbenarnya la punca mulut busuk..lpas niy rajin2 la gosok lidah ye..
lg 1,lpas gosok gigi,pastikan korang ambik lidi dan cungkil celah2 gigi..taik gigi yg bwarna putih celah gigi tu jgak punca mulut busuk!

Awanama berkata...

haha

Awanama berkata...

taik gigi yg kaler putih tu kira ok la jgk tp nie ada yg taik gigi yg kuning yg amat..oren pon ader..hahaha

hajjah ramlah berkata...

bau mulut busuk ni bukan hanya fasal masaalah gigi, tapi kalau seseorang tu ada gangguan sihir/penyakit kronik.jadi kalu nak kurangkan bau tu sila urut dengan minyak zaiton dari bawah belakang telinga hingga kedagu kiri dan kanan.urut hingga rasa lega dan rasa bau hilang dgn dimulakan selawat dan niat keluarkan 'benda'yang suka dok parking kat situ.ingat benda' ni bau busuk, kalau masuk dalam badan kita, hawa mulut kita pun bawak bau dia..insyaallah..

oktant on Disember 22, 2010 11:05 PTG berkata...

@ mulot wangi: Betul, lidah pun perlu digosok dgn berus gigi gak. Dalam 10x gitu.

@ hajjah ramlah: Terima kasih sekali lagi atas perkongsian puan.

Awanama berkata...

bunga cengkih tu perlu dimakan atau digigit mcm tuh ? ta fham lahh !

oktant on Mac 07, 2011 4:39 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Mengikut apa yang dimaklumkan, awak hanya perlu mengunyah bunga cengkih. Tak perlu menelannya. Lepas tu anda boleh ludahkannya @ buangkannya.

Awanama berkata...

doktor gigi dah sahkan, takde masaalah gigi/gusi..... dah cuci lidah 5/6 kalai sehari...dah berkumur dgn mouth wash, dah kunyah cengkih,dah kumur air garam dan dah mcm2 lg.........mulut tetap gak berbau...apa harus dilakukan lg?

oktant on Mac 21, 2011 4:49 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Mungkin sy boleh cadangkan sesuatu. Iaitu selalu kunyah gula getah.

Awanama berkata...

sdih jer..gsok gigi smpai 4-5 kali shari...mnum air bnyk2 la..still de mslh ni

Awanama berkata...

mkn ler gula2...xpon kunyah gula getah..susah ape...t dah xde gigi hilang la bau mulut tu...hehe

oktant on April 05, 2011 9:17 PG berkata...

@ Tanpa Nama: Betul tu. :)

Awanama berkata...

nak cium pun xmahu sebab mulut nya bau busuk
memamg berkali-kali dah tegur.tapi still bau juga,.........tak dpt cium sedih nya i

Awanama berkata...

senang jewp... ko kumor asid... hilang tros bau molot

Awanama berkata...

semua tip2 dan petua dah dilakukan tp tetap mulut berbau jgk..ada x tip2 yg lain???????

iha berkata...

semua tip2 dan petua dah dilakukan tp tetap mulut berbau jgk..ada x tip2 yg lain???????

oktant on Mei 26, 2011 6:04 PTG berkata...

@ iha: Awak boleh cuba petua ni pula ~ Ehh, Nafas Awak Berbau Lah!

Awanama berkata...

bOLeH PEcAyA Ke nIe . . ?

Awanama berkata...

saya pun sama tapi nak buat cmne sedih bla fikirkan...

Awanama berkata...

sape tau mcm mana kita nak tau nafas kita berbau ke tak tanpa kita tanya org lain?sape tau boleh la bg jwapan..

Awanama berkata...

cuba minum air rebusan daun pandan.

entah berkata...

kalau awak dah buat semua petua tapi tak jadi,munkin kamu ada jeragat atau redung.jeragat kalau dah kritikal dipicit akan ada bau bangkai pada hidung.inilah punca bau mulut.kelenjar air liur bercampur dengan nanah jeragat maka jadilah punca bau mulut.so ubatnya buatlah GURAH..satu rawatan tradisional.toton u tube untuk lihat kaedah rawatan...

Awanama berkata...

jika sudah memebuat rawatan GURAH sebanyak 3 kali,barulah diamalkan petua diatas tadi.cmfirm okay..selamat beramal

Unknown on November 02, 2011 3:09 PTG berkata...

@ entah & Tanpa Nama: Terima kasih banyak atas info yg awak berikan.

Awanama berkata...

brp lma ?

Awanama berkata...

thanks dh cuba tadi mkn satu bunga cengkih ,, eee pahitnye .dh hancur buang la hampehnye ..lepas tu minum air masak .orait la dh tak berbau dah cuba la berkesan . selalu amalkan . hi hi

oktant on April 05, 2012 11:51 PG berkata...

@ Tanpa Nama: Alhamdulillah... terima kasih tak terhingga atas maklumbalas awak. :)

Awanama berkata...

yer ke boleh menghilangkan berbau mulut maca x percahaya je??????????

Awanama berkata...

semua petua ne macam bohong sanggat je macam tak percahaya je????????????????????????????

needa_ on Julai 18, 2012 5:07 PTG berkata...

klu da pkai listerine, kunyah chewing gum tp still berbau gak cmne tu? ish, malu lah cmni. huhu :(

oktant on Julai 18, 2012 11:44 PTG berkata...

@ needa_: Setiap kali selesai makan, cuba amalkan berkumur-kumur dengan air garam. :)

Awanama berkata...

da try td..kunyah bunga cengkih (xsedap langsong!) n lepas tu kumuh ngan air garam..alhmdulillah berkesan!..mule ade bau bunga cengkih, tp lame2 hilang..xde bau..amalkn selalu..n thanks bg petua ni..:)

oktant on Januari 07, 2013 12:11 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Alhamdulillah. Tumpang gembira dengan kejayaan awak. :)

Terima kasih juga atas maklumbalas yang diberikan.

Unknown on Mac 01, 2013 4:12 PTG berkata...

salam, dah ramai ker try bunga cengkih hasil nya membanggakan ke?..aku pun ada penyakit cam korang jugak ni,,maluw lha time bromen gan bf,dy ada sebot jgk kadang2..aduis.. lau jd,,alhamdulillah,,nt aku cuba,

Awanama berkata...

saya akan guna petua ni tapi Allah yang akan hilangkan bau mulut ni

oktant on Ogos 01, 2016 8:06 PG berkata...

@ Tanpa Nama: Ya. Semuanya hanya dengan izin Allah.

Catat Komen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Anda dijemput melanggan RSS Feed blog Petua Sejagat melalui email bagi mengelakkan tertinggal sebarang koleksi petua terbaru

Dibawakan oleh FeedBurner

 

Copyright 2008-15 Petua Sejagat - Reflection - Ipiet Templates Image - Tadpole's Notez