Ehh, Nafas Awak Berbau Lah!

Posted by Encik Oktant at Isnin, September 08, 2008
Salam Ramadhan & Selamat Sejahtera,

Adakah nafas anda berbau? Tentunya anda berasa malu kalau ditegur oleh rakan-rakan, lebih-lebih lagi yang berlainan jantina.

Lebih parah lagi kalau orang yang anda minat tu plak yang sound!

Alamakk...jatuh la saham aku!! huhu...

Ataupun anda memang jenis selamber jer? hehe...

Walau apapun reaksi anda, kini anda tak perlu bimbang lagi jika mengalami masalah nafas berbau.

Secara spesifiknya adalah menghilangkan nafas berbau bawang putih.

Biasanya nafas anda pasti berbau selepas memakan makanan yang mengandungi bawang putih. Bau itu mungkin kurang enak dan membuatkan anda serta orang di sekeliling berasa tidak selesa dengannya.

Petua yang saya nak kongsikan macam ni;

Katakanlah anda tak sempat atau memang tak berpeluang nak gosok gigi lepas makan tadi. Apa yang perlu anda buat ialah makan sebiji buah epal.

Ini kerana, semasa anda mengunyah buah epal tu, serat epal tu akan menggosok gigi anda secara tidak langsung. Hasilnya, ia akan meneutralkan bau makanan tadi. :D

Kemudiannya, saya yakin mulut anda akan kembali segar dan bersih seperti sediakala. Dah pastinya anda boleh tersenyum dan berbual dengan penuh yakin lepas ni!

p.s: Tapi jangan plak anda bantai makan epal di siang hari time puasa ni. hehe...

Selamat Mencuba!

9 komen on "Ehh, Nafas Awak Berbau Lah!"

Tanpa Nama berkata...

bawang putih juga sangat baik utk membantu kita mencegah demam selesema.. dengan cara memakannya (cincang bawang putih halus, perah limau, letak secubit garam) kalau suka boleh campurkan dgn cili padi sekali.. makan bersama nasi dan lauk lain..selamat mencuba..:)

Tanpa Nama berkata...

ye kew

Tanpa Nama berkata...

air bunga cengkih dan air garam...

Tanpa Nama berkata...

kalo guna daun pudina bole ke??

Tanpa Nama berkata...

kalo guna daun pudina bole x??

oktant on Februari 09, 2012 9:02 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Boleh juga guna daun pudina.

Macam gula getah pun ada perasa daun pudina, kan?

Tanpa Nama berkata...

Terbaeklah petua nie!!!

oktant on November 02, 2012 1:41 PG berkata...

@ Tanpa Nama: Terima kasih. :)

Hafizuddin Ariffin on Mei 25, 2013 9:36 PTG berkata...

keluarga saya selalu tegur nafas saya yang tak seberapa ni. Petua ni gempak, tapi epal susah nak dapat =.=

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Anda dijemput melanggan RSS Feed blog Petua Sejagat melalui email bagi mengelakkan tertinggal sebarang koleksi petua terbaru

Dibawakan oleh FeedBurner

 

Copyright 2008-15 Petua Sejagat - Reflection - Ipiet Templates Image - Tadpole's Notez