Elakkan Minum Air Pada 7 Waktu Ini

Posted by Encik Oktant at Isnin, November 23, 2009
Tahukah anda, terdapat 7 waktu yang kita tak digalakkan untuk minum air. Jika boleh, anda cubalah elakkan. Tapi, kenapa plak agaknya anda tak digalakkan minum pada waktu-waktu tersebut? Tak lain dan tak bukan adalah bagi memelihara tubuh badan anda agar sentiasa berada pada tahap terbaik.


minum air
Minum air - allthelook.org


7 waktu yang saya maksudkan tu adalah:


1. Sebaik saja bangun tidur.

Tapi anda memang digalakkan minum dulu air kosong sebelum bersarapan.


2. Selepas keluar dari bilik mandi atau tandas.


3. Selepas memakan buah-buahan.


4. Selepas bersenam, beriadah ataupun melakukan kerja-kerja berat. Kalau nak minum gak, tunggulah selepas beberapa ketika.

Ataupun rehat sekejap, lepas tu barulah minum (saya paham sangat keadaan anda masa nie).


5. Sewaktu tengah makan.

Senang kata, cuba elakkan makan berulam air. Mengikut kata orang, tabiat inilah yang mengakibatkan perut buncit.


6. Sebelum atau sesudah makan.

Tapi anda boleh minum baik dalam jangka waktu 30 minit sebelum makan ataupun 30 minit selepas makan.


7. Selepas melakukan persetubuhan dengan pasangan.


Mudah-mudahan anda boleh mengikuti petua di atas. Mula-mula mungkin susah sikit kot. Tapi, lama-kelamaan ia pasti akan sebati dengan diri anda.

Sebagai permulaan, cuba anda amalkan selama 21 hari berturut-turut dulu. Lepas 21 hari, saya yakin anda pasti rasa lebih mudah untuk mengikutinya.


Selamat Mencuba!

44 komen on "Elakkan Minum Air Pada 7 Waktu Ini"

honeyy on November 23, 2009 3:28 PTG berkata...

sy lepas mkn tggu stgh jam baru minum air.. kdang2 terlajak smpai sejam baru nak mnum..hehe

oktant on November 23, 2009 7:05 PTG berkata...

@ honeyy: Eloklah kalo camtu honeyy. Tahniah sy ucapkan. :)

Tanpa Nama berkata...

kenapa tak digalakkn minum air selepas bgn tido?

oktant on Disember 01, 2009 1:49 PTG berkata...

secara umumnya, ia kurang baik untuk badan. tapi untuk fakta yg lebih spesifik, saya kurang pasti.

Motivasi Kerja on Disember 04, 2009 10:33 PG berkata...

Saya sedikit konfius tentang cara no1. Sebab saya pernah terbaca untuk dapatkan suara yang baik perlu minum air selepas bangun tidur.

oktant on Disember 05, 2009 11:22 PTG berkata...

@ Motivasi Kerja: Okay, saya faham apa yg awak maksudkan tu.

Utk lebih jelas, elakkan terus minum air lepas bangun tido. Maksudnya, cuba buat perkara lain dulu macam regangkan otot-otot ke ataupun kemaskan tempat tido.

Kemudian, barulah awak minum air. Harap awak dapat faham apa yg saya sampaikan nie. :)

Tanpa Nama berkata...

bukan ke sunnah nabi minum air sebaik saja bangun tido. lagi baik telan bersama air liur basi?? just wondering, sama2 kita selak balik hadis ;)

oktant on Disember 08, 2009 11:17 PG berkata...

terima kasih atas makluman anda. kalo awak tak keberatan, boleh tak awak kongsikan hadis tu kat sini?


apa yang cuba saya maksudkan di sini adalah kita tak digalakkan minum air serta-merta selepas bangun tidur.

bagi yang beragama Islam, tentu anda akan mengucapkan Alhamdulillah dan doa bangun tidur dulu sebaik bangun, kan?

bagi yg bukan beragama Islam, anda boleh buat perkara lain spt mengeliat ke, meregangkan otot ke dll.

lepas tu, barulah anda minum air.apa yang saya pasti, memang kita digalakkan minum air sebelum gosok gigi dan bersarapan pagi.

lebih kurang begitulah apa yang saya maksudkan. :)


tapi jika anda ada maklumat tambahan, silalah berkongsi di ruangan komen ya.

mudah-mudahan perbincangan ni dapat menambahkan kefahaman kita semua.

Tanpa Nama berkata...

MEME AKU CAYO...YA KAWE NI GOMO SOKMO BINI AKU SELEPAS MINUM AIR AKU SERO DIO BERANAK NAK WAT GANO AIR MANI AKU CAP ORANG JANTAN.TAAADAAAAAAAAAAAA

Tanpa Nama berkata...

sy penah trbaca dan amalkan skang iaitu minum sgelas air suam bangun je dr tidur sblum gsok gigi untuk awet muda...cmana plak tu

oktant on Disember 14, 2009 1:12 PTG berkata...

mmg betul apa yg awak baca & amalkan tu.

cuma cuba awak fahamkan apa yg saya maksudkan pada ulasan no.8 di atas. :)

Tanpa Nama berkata...

bkn kah minum air suam sebelum sarapan adalah utk pnjagaan kulit muka?

oktant on Disember 18, 2009 12:19 PG berkata...

Betullah tu. Awak boleh rujuk ulasan no. 8 di atas. Harap maklum. :)

Tanpa Nama berkata...

npe ye pas kuar toilet xley minum air?

oktant on Disember 21, 2009 12:48 PTG berkata...

Seperti yg saya nyatakan di atas, ia untuk memelihara kesihatan tubuh anda.

Namun, untuk sebab musabab yang lebih mendalam saya kurang pasti.

icha jaybe berkata...

ern tapikn..sye xstuju la dgn petua ptame tuh..
elakkn minum air sbaik bgun tdo?
air time tu sgt penting utk proses pcernaan.
sbb ade dietitian ckp air liur time tdo tu ade enzyme yg mbntu proses pcernaan utk lebeyh baek.
lg byk air kte minom sblom gosok gg lagi bgus..

tuh yg sye dgr la..tp xtau la.

icha jaybe berkata...

owh sori2 sye da bce ulasan yg num 8 tu.sori ye.

oktant on Januari 28, 2010 1:09 PTG berkata...

@ icha jaybe: No problem icha. Saya memang dah agak mesti ramai yg keliru sikit dgn petua ni. :)

Tanpa Nama berkata...

huhuhuhu.....
beruk awk la sye ske awk sgt2 sbb awk B_D_H!!!
whos that pukimak
sye tujukan kepada VIRUS yg tak dikenali ramai
iaitu _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ .
huhuhuhuhuh..............

Tanpa Nama berkata...

agak2 la law nak komen yg bukan2 or xsetuju dgn petua2 yg diberikan..law xnak ikot da lah xpayah la ikot..juz pkir la cre profesional ckit..cam hampeh je nk komen yg bkn2..nothing to display lol..

Tanpa Nama berkata...

tu ler komen tak tentu pasal...sakit jiwa agaknyer...yg bodoh tu diri sendiri dn yg beruk tu dia jugak lah.....

Tanpa Nama berkata...

org sekadar nak share ape yang die tau je..tu pun jd masalah kan pd korg yg x senang tu.apa yang btol tu amek la jdkan panduan tp kalau rasa x btol x yah amek port tu pun payah sgt ke?x baik bengangkan org mcm ni..tp pd aq ape yg die share tu btol..x kan baru celik mata tros teguk air cam x logik je msti r baca doa dulu bgun tdo dlu..die ulang2 ckp baca ulasan no 8 apa yg susah sgt korg nak paham???x pun korg memang tdo kat dapur sbb tu r celik je mata tros teguk air x smpat dah nk toleh kiri kanan,bersyukur sbb diberi kesempatan untuk bernafas pun idak..ucap la syukur pd allah.emosi plak aq tgk korg2 yg x paham bhase ni

Tanpa Nama berkata...

apa rasioanal untuk perkara2 ni? apa bukti y menyokong petua2 ni? sekadar ingin mendapat kepastian..

Tanpa Nama berkata...

ustazah saya pernah mengatakan adalah baik jika kita minum air selepas bangun daripada tidur..nie merupakan sunnah nabi..wallahwalam..tima asi atas info diatas..

Tanpa Nama berkata...

minum air slepas bgun dri tido bgus utk sistem pencernaan selain daripd sunnah nabi..ini fakta yg betol..rsanya yg awk tulis ni mnurut fikiran awk je kut..ermmmm...

din on Julai 28, 2012 9:45 PG berkata...

maaflah..saya rasa petua ni mcm mengarut.. kerana tak disandarkan dengan apa-apa..sekadar ul;asan kosong mcm tu aje.. terutama minum semasa bangun tidur..setahu saya sunah apabila minum ketika baru bagun tidur.. dan lagi satu minum selepas makan, takkan nak tggu 30minit baru minum..mana punya fakta sains yg dia gunakan ni..nak bagi org tu tecekik ke..

isee nowsee on Ogos 23, 2012 10:14 PG berkata...

sumber dari mane??? semue yg disebut kan kat setau sye waktu yg spatut nyer kite minum air....
sye penh tebace stu aritkel ni.....dibuktikan oleh saintis lagi

Tanpa Nama berkata...

Semuatu mengarut...!

Tanpa Nama berkata...

la... rubbish nye article.. tidak disokong oleh fakta sains....

Persona Elegance on September 07, 2012 11:46 PG berkata...

Minum air selepas bangun dari tidur tanpa menggosok gigi dan mandi terlebih dahulu adalah sunnah Nabi dan mendapat kecantikan awet muda dan membuang sisa kekotoran di dalam badan..kalau kita membuang air besar kenapa tidak boleh minum air selepasnya???mana dapat fakta ni???

oktant on September 07, 2012 12:59 PTG berkata...

Terima kasih kepada semua yang sudi memberikan komen. Komen dan ulasan anda amat saya hargai.

Pun begitu, saya harap kita semua dapat berbincang dengan baik di sini. Segala kekurangan saya, saya mohon maaf.

Selain itu, jika anda memberikan komen, harap dapat fahamkan dahulu apa yang dikongsikan di atas. Terutamanya mengenai perkara yang pertama.

Saya ada jelaskan di bahagian komen terdahulu.

Sila semak juga komen saya yang terdahulu. Jasa baik anda amatlah saya hargai.

Mengenai sumber rujukan, saya dapati melalui buku-buku, pakar motivasi dan perbincangan melalui mereka yang lebih berpengalaman.

Akhir kata, andainya ia tidak disokong dengan bukti atau kajian saintis, saya mohon maaf di atas kekurangan ini.


Sebaliknya, jika anda menjumpai kajian saintis dan bukti daripada sumber lain, saya harap anda semua sudi kongsikannya di sini.

Bukankah ia lebih baik? Ia bukan saja untuk diri anda, malah anda dapat menambah nilai rakan-rakan kita yang singgah ke sini.


Sekian, terima kasih.

Alan Rozlan on September 30, 2012 2:55 PTG berkata...

salah fakta.

Alan Rozlan on September 30, 2012 2:56 PTG berkata...

salah fakta.

oktant on September 30, 2012 4:44 PTG berkata...

@ Alan Rozlan: Sekiranya tuan tidak keberatan, boleh perbetulkan bahagian mana yang salah?

Saya amat berterima kasih sekiranya tuan sudi berkongsi ilmu.

Mudah-mudahan kita semua dapat manfaatnya. :)

Tanpa Nama berkata...

sy syorkan pada masa akan datang untuk mantapkan lagi penulisan berkaitan kesihatan ni mesti ada petikan ke something mcm rujukan and so on.Jgn main copy dr mn2 sumber yg tak pasti pembaca skrg ni pon dah cerdik n pndai kuiri. anyway nice try..? terima semua komen sebagai pemangkin utk berjaya... i love u...!!!

oktant on Oktober 23, 2012 5:48 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Terima kasih di atas teguran dan pandangan awak. InsyaAllah saya perbaiki kelemahan sedia ada.

Terima kasih sekali lagi. :)

Tanpa Nama berkata...

Just want to share....

Taken from: http://1khalifah.wordpress.com/2011/10/21/memelihara-sunnah-nabi-saw/

"...Contoh sunnah yang mengandungi kebaikan kesihatan seperti: Minum segelas air -Bangun tidur nabi saw akan minum segelas air kosong kerana akan membersihkan saluran seperti usus dan perut dalam badan..."

betul ke x...wallahualam...

Tanpa Nama berkata...

Nama pun petua..kalau sudah cerdik sgt jangan diikut. Petua nie mengikut kesesuaian diri, keserasian utk diamalkan sebagai alternatif kepada perubatan moden. Jika rasa xsesuai dan tiada spesifik kaedah sains, abaikan shj. Petua dtg dari amalan org tua2 dulu..dan bukan dibuat sekali dua. Jgn kerana sangka diri kita terlebih pandai semua org lain BO.DOH xreti apa..semua org lain sampah!

oktant on Oktober 30, 2012 3:24 PTG berkata...

@ Tanpa Nama:

- Cuba semak balik pautan yang awak berikan. Komputer saya kesan ada "malware".

- Terima kasih di atas sokongan saudara. :)

Malek on Disember 18, 2012 8:04 PTG berkata...

Minum air kosong sebaik bgn tidur memangvterbaik sebab air liur basi mengandungi enzim yg dpt mencuci usus. Minum air sblm gosok gigi ye!!! Kalo dh gosok gigi air liur basi dh takde la...

oktant on Disember 18, 2012 8:07 PTG berkata...

@ Malek: Iya. Terima kasih atas perkongsian tuan.

Tidak jemu menimba ilmu berkata...

Saya biasa amalkan minum dua gelas air kira-kira 10 minit sebelum makan nasi. Ini supaya perut saya berasa kenyang dan akan makan nasi dengan kuantiti yang sedikit. Lagi pun kalau ikut sunnah nabi kita tidak digalakan untuk makan berlebihan, betul tak? Saya juga percaya yang kita juga tidak digalakkan minum air sejurus selepas makan. Kalau takut tercekik, kunyahlah makanan anda sebanyak 44 kali (juga berdasarkan sunnah nabi).
Sekali lagi diingatkan, saya hanya ingin menyuarakan pendapat. Bukan untuk berlagak pandai. Saya mengharapkan supaya anda beri ulasan dengan lebih lanjut untuk mengelakkan salah faham. Terima kasih.

oktant on Mac 22, 2013 7:28 PTG berkata...

@ Tidak jemu menimba ilmu: Saya pula amalkan minum air sama ada 30 minit sebelum ataupun 30 minit sesudah makan.

Cuma kalau makan di luar, saya akan minum sekurang-kurangnya 2 minit baik sebelum mahupun 2 minit selepas makan.

Selain itu, kalau tercekik ataupun tersedu barulah saya akan terus minum air. Adakalanya perkara ini memang saya tak dapat nak elak.

Begitulah serba sedikit yang boleh saya kongsikan dengan awak.


Terima kasih banyak saya ucapkan di atas pendapat yang awak berikan. Saya begitu menghargainya.

Tanpa Nama berkata...

Nk tau lebih lanjut lah mcm mana kita x blh minum air pada 7 waktu itu??

Penerangan sangat kurang..

Tiada fakta kukuh..

Tiada hadis @ sumber yang dapat dirujuk..

So, apa motif nya untuk mengelakkan minum air pada 7 waktu tersebut??

Tolong jelaskan dan terangkan..

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Anda dijemput melanggan RSS Feed blog Petua Sejagat melalui email bagi mengelakkan tertinggal sebarang koleksi petua terbaru

Dibawakan oleh FeedBurner

 

Copyright 2013 Petua Sejagat - Reflection - Ipiet Templates Image - Tadpole's Notez