Kemunting Cina Boleh Mengubati Penyakit Leukemia

Posted by Encik Oktant at Selasa, November 17, 2009
Penyakit Leukemia atau barah barah merupakan sejenis penyakit kronik yang disebabkan oleh leukosit yang berkembang biak dan meresap ke dalam sumsum tulang, limpa dan lain-lain. Leukosit ni juga akan membinasakan alat-alat tubuh yang membentuk darah.

Manakala leukosit pula adalah sel darah putih yang berfungsi melawan kuman yang masuk ke dalam tubuh. Begitulah serba sedikit maklumat yang saya dapat menerusi Kamus Dewan edisi keempat.

Pokok kemunting cina pula dikatakan mampu mengubati leukemia kerana ianya menghasilkan alkaloid vinblastina dan vinkristina. Dalam kes ini, anda perlukan bunganya saja. Anda boleh pilih sama ada nak pakai bunganya yang berwarna putih ataupun merah.

Sebagai rujukan, saya lampirkan sekali imej bunga kemunting cina di bawah ini:

bunga kemunting cina berwarna putih

Bunga kemunting cina berwarna putih - Wikipedia



bunga kemunting cina berwarna merah

Bunga kemunting cina berwarna merah - H G M @ flickr




Apa yang perlu anda lakukan adalah;


1. Sediakan kira-kira 20 gram bunga kemunting cina.

2. Jemur bunga tersebut hingga kering.

3. Anda rebuslah bunga yang telah kering tadi hingga mendidih.

4. Kemudian, tapis air rebusan tu dan tuangkan ke dalam gelas.

5. Biarkanlah ia sejuk sikit atau suam-suam dan minum.

Amalkan meminumnya 2 kali sehari dan teruskan petua ini sehinggalah penyakit leukemia anda beransur pulih.


Selamat Mencuba!

29 komen on "Kemunting Cina Boleh Mengubati Penyakit Leukemia"

jfook on November 17, 2009 3:42 PTG berkata...

alkaloid vinblastina dan vinkristina??
can i know what are the function of these two chemicals released by these flowers?
By the way, I am a Biomedical student, and I wish to know more about it. Mind to visit my blog and drop a message in my chatterbox. Thanks. jfook.blogspot.com

oktant on November 19, 2009 11:52 PG berkata...

@ jfook: You're welcome. Actually, I didn't have detail information about these chemicals besides above. Anyways, if I've any new info about it, I'll share with you. :)

Tanpa Nama berkata...

saya sungguh teruja...di mana hendak mendapatkan bunga ini??dalam bentuk tablet takda ke?saya ada member menghidap sakit ini..saya betul2 nak bantu dia..

oktant on Disember 05, 2009 11:41 PTG berkata...

pertama sekali, saya amat kagum dgn keprihatinan awak tu. tahniah saya ucapkan. :)

tentang kemunting cina tu, mungkin awak cuba cari kat kedai bunga atau kat pasar malam (kalo ade penjual bunga kat situ).

tentang yg dalam bentuk tablet tu saya tak pasti. tapi saya cadangkan lebih baik awak gunakan bunga yang segar. kesannya mungkin lebih baik.

Syarih on Januari 31, 2010 11:42 PTG berkata...

Tahniah. Banyak informasi yang berguna di blog anda.
Bunga ini memang berguna dan sudah pastinya menjadi penawar kepada beberapa jenis penyakit. Sama-samalah kita berubat dan beramal.

Penawar Penyakit

oktant on Februari 01, 2010 11:39 PTG berkata...

@ Syarih: Terima kasih atas komen awak. Saya pun berharap awak terus memberikan info berguna berkenaan penyakit leukemia di blog. :)

vivianna vivian anna on Februari 07, 2010 1:05 PTG berkata...

dari mana anda dapat petua ni??ia betul2 berkesan ke n ada kesan sampingan x?boleh ke kalu di amalkan oleh pesakit leukimia kronik??sy ada seorg teman yg dah lama mghidap penyakit ni n sy jgk betul2 nk bantu dia..tolonglah...:(

oktant on Februari 08, 2010 6:38 PTG berkata...

@ vivianna vivian anna: Petua ni saya dapat melalui sebuah buku pengamal perubatan tradisional.

Saya cadangkan awak suruh teman awak cuba dulu petua ni. Kemudian, pantau perkembangannya dari semasa ke semasa.

Sebab petua tradisional ni biasanya tak mendatangkan kesan sampingan.

Cuma ia mungkin akan memakan masa dan perlu diamalkan sehingga sesuatu penyakit tu sembuh.

Manakala ada sesetengahnya petua tradisional pula ada yang perlu diamalkan sepanjang hayat. Atau dengan kata lain ia perlu diamalkan sama ada setiap hari, minggu, bulan dll.

vivianna vivian anna on Februari 09, 2010 12:50 PG berkata...

hai oktant,terima kasih banyak atas informasi & maklumat anda.ianya amat2 berguna sekali dan moga2 cara ni dapat membantu teman sy dan pesakit2 lain di luar sana...:)

oktant on Februari 09, 2010 4:49 PTG berkata...

@ vivianna vivian anna : Hai. Sama-sama.

Sekiranya ada petua lain yang boleh membantu pesakit leukimia, saya akan kongsi di blog ini kelak. :)

Tanpa Nama berkata...

Kepada sdr/i... sekarang telah ada produk yg bernama Air Herba Fadilat herbs ..yg mana kandungannya dr kamunting cina dan pokok melada pahit. Sila buka laman blog Fadilat herbs.

http://DiariHanie.blogspot.com on September 02, 2010 1:26 PTG berkata...

Ayah saya mempunyai simpthom penyakit yg sama..baru admitted hospital semlm.Anyway tq atas info yg diberi. harap kengkawan doakan kesihatan ayah saya yer

oktant on September 03, 2010 3:19 PG berkata...

@ http://DiariHanie.blogspot.com: You're welcome. InsyaAllah saya turut mendoakan agar ayah awak beransur pulih sepenuhnya.

LYKHA berkata...

Terima kasih atas maklumat yang diberikan . moga dapat saya membantu rakan saya yang mengalami penyakit ini.dia baru 16 tahun . tapi kena penyakit ini. semua ini telah ditakdirkan . tetapi kita perlulah berusaha dgn melakukan sesuatu.

oktant on Oktober 16, 2010 6:39 PTG berkata...

@ LYKHA: Sama-sama LYKHA. Penyakit ini memang tak kenal usia. Ya, saya harap kawan awak dpt kuatkan semangat dan terus berikhtiar utk menyembuhkan penyakitnya.

audralailiey on November 13, 2010 8:25 PG berkata...

Hi...everybody....terima kasih atas share ttg ubat pyakit ni....sbnarnya insan yg saya sayangi mghidap pyakit ni tp dia baru permulaan...thanks ya...if ada tips atau cara mgubati pyakit ni please info audra di bllog audra audralailiey.blogspot.com k...

Tanpa Nama berkata...

mksedara kwn sy kne pnyakit luekemia..dia student SPM ttp xbleh g exam krana penyakit ini..dia bru saja tahu ttg pnyakit yg dia hdapi..skrg dia kt hospital,bru slesai operte untuk ambil air tulang..hope petua nie dpt bntu dia...sy nk sgt bntu dia n nk dia spt biase..if ade info ttg pnykit nie..gtaw eh..sy akn slalu lawt blog nie..

oktant on Disember 22, 2010 9:42 PTG berkata...

@ audralailiey & Tanpa Nama: InsyaAllah.

Tanpa Nama berkata...

:)
berkesan kea ?
ade kesan sampingan tak ?

Tanpa Nama berkata...

salam...saya ingin tahu kene ambil bunga atau daun untuk di buat ubat??? sbb sblum ni saya ada terbca stu bku perubatan tradisional mengata kan ambil daun kemudian di keringkan lalu direbus dan di minum...

oktant on September 09, 2011 8:35 PG berkata...

@ Tanpa Nama: Waalaikumussalam. Utk petua di atas, awak perlu gunakan bunganya.

Irwan on Oktober 23, 2011 9:10 PTG berkata...

thanks for the info..moga pnyakit sy dpat di ubati..

oktant on Oktober 28, 2011 2:21 PG berkata...

@ Irwan: You're welcome Irwan. InshaAllah, mudah-mudahan dpt sembuh.

LynnDa ( EnDLess FlOweriNg FOrwarDs ) on September 13, 2012 4:25 PTG berkata...

Assalamualikum.. Sya maw tnya, ney bunga n daun dea ka yg d rebus??

oktant on September 13, 2012 5:20 PTG berkata...

@ LynnDa ( EnDLess FlOweriNg FOrwarDs ):

Waalaikumussalam wbt. Bunganya sahaja.

Tanpa Nama berkata...

macam mane dia bleh tau..ape tanda2 nye

dnnya on Februari 22, 2014 10:05 PTG berkata...

Bunga kemunting cina ni banyak tumbuh kat kawasan berpasir spt kawasan yg berhampiran dgn laut.

oktant on Februari 23, 2014 8:39 PTG berkata...

@ dnnya: Terima kasih atas info yang tuan kongsikan.:)

nisaanis on November 08, 2014 12:17 PTG berkata...

Sy mencari pokok nie until fyp research...Ade sape2 tau kt mne nk dpt pokok nie

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Anda dijemput melanggan RSS Feed blog Petua Sejagat melalui email bagi mengelakkan tertinggal sebarang koleksi petua terbaru

Dibawakan oleh FeedBurner

 

Copyright 2008-15 Petua Sejagat - Reflection - Ipiet Templates Image - Tadpole's Notez