8 Punca Penyakit Melanda Tubuh Badan Anda

Posted by Encik Oktant at Khamis, November 12, 2009
Tahukah anda sebenarnya terdapat beberapa perkara yang boleh mendatangkan penyakit kepada tubuh? Sama ada suka atau tak, sebaiknya anda elakkanlah 8 perkara di bawah bagi memastikan kesihatan tubuh badan anda kekal terpelihara.


1. Tak cukup tidur di waktu malam. Lebih-lebih lagi jika anda sering tidur lewat.

bayi tengah tidur

Gambar hiasan bayi tengah tidur - phitar @ Flickr



2. Banyak tidur ketika siang hari.

3. Makan sehingga kenyang yang melampau. Sebaiknya anda makanlah sebelum berasa lapar dan berhenti sebelum kenyang, kan?

4. Suka tidur bila perut tengah kenyang.

5. Minum air pada waktu tengah malam.

minum tengah malam

Gambar hiasan - healt.howstuffworks.com



6. Suka sangat menahan perasaan. Tetapi kalau anda yang suka bersabar tu dikecualikan lah. :)

7. Selalu sangat atau banyak melakukan jimak atau bersetubuh.

8. Melakukan hubungan jimak dengan isteri yang tua.


Begitulah antara perkara-perkara yang dikatakan boleh mendatangkan penyakit kepada tubuh badan anda. Jika anda mempunyai sebarang petua tambahan, jangan malu dan jangan segan. Anda dialu-alukan berkongsi di ruangan yang disediakan di bawah, okay.

11 komen on "8 Punca Penyakit Melanda Tubuh Badan Anda"

honeyy on November 12, 2009 9:07 PTG berkata...

wah, bnyk tips rupenye blog nih.. =)

Mr. J @ pengerindu.com on November 12, 2009 9:17 PTG berkata...

i selalu kurang tidur.. susah nak tidur kot.. bila nak tidur macam2 masalah bermain di minda..

www.pengeRindu.com

Of Tr@vels, 3nvironment and bl@bl@bl@ on November 12, 2009 10:10 PTG berkata...

eh eh..minum air pada tengah malam pun tak baik ke??

oktant on November 13, 2009 2:46 PTG berkata...

@ honeyy: ada la sikit-sikit. belum begitu banyak laig. tapi, saya akan cuba perbanyakkan petua di masa2 akan datang.

@ Mr. J: ohh, awak slalu kurang tidur ye. cadangan saya awak bace saje sebarang jenis buku/magazine/komik kalo rasa susah nak tidur. tak lama lepas tu mesti rasa mengantuk nyer.

@ Of Tr@vels, 3nvironment and bl@bl@bl@: kalau boleh cuba elakkan lah. jangan amalkan tabiat ni. tapi kalau awak haus sangat, minumlah sikit sekadar membasah tekak. :)

Mr. J @ pengerindu.com on November 14, 2009 9:47 PG berkata...

Thank 4 that info. hhuuh dah banyak komik i kumpul ..

www.pengeRindu.com

oktant on November 14, 2009 3:17 PTG berkata...

Sama-sama Mr. J. Harap2 cara tu berkesan utk awak. :)

cutemadam berkata...

octant! saya mmg ada mslh dgn tido ni.lps kawin dulu saya selalu bgn lewat pg.dlm pukul 10pg sebab saya bosan duduk sorang2 kat rumah bila suami pergi kerja.
lama-lama dah jd tabiat yang tak boleh dibuang.ptg pun saya tido..bila mlm dah takleh tido sampai pukul 3pg.cmane ye nak betulkan rutin hdp saya ni.

Tanpa Nama berkata...

saya pon susah nk tidur malam sbb bekerja ikut shif kekdg siang kekdg malam... so timeing tido da lari...tapi kebanyakannya dapat shif malam...
so agak susah nk tido apabila waktu kerja bertukar2 masa...ada x petua2 untuk cergaskn badan bila bangun dari tido???sometime kita xcukup tido :( -Muiz-

Tanpa Nama berkata...

saya slalu susah tidur...bile mlm je suami ajk bersetubuh bangun pagi bdn rase letih...skrg susah nk hilangkan tabiat tu...mcm mane nk elakkan selalu bersetubuh pd waktu malam...

Tanpa Nama berkata...

plik ar, bkn ke ada kajian menyatakan melakukan jimak atau bersetubuh scr kerap adalah elok utk kesihatan??

oktant on Julai 28, 2011 11:49 PG berkata...

@ cutemadam: Mungkin puan perlu ubah rutin harian. Cthnya tetapkan setiap pg puan perlu buat sesuatu yg disukai @ membuatkn diri bersemangat utk melakukannya. Ataupun cuba hobi baru ke.

p.s: Sekadar cadangan aje. ;)


@ Muiz: Ce Muiz amalkan minum 2 sudu madu setiap kali bangun tidur. Ataupun campurkan madu tu dgn segelas air suam.


@ Tanpa Nama:

- Mengenai hal tu, sy cadangkan puan perlu berbincang dgn suami secara baik.

Atau pakatlah dgn suami waktu yg terbaik & tak membebankan kedua-dua belah pihak.


- Saya pernah juga ada kajian yg mengatakan sebegitu.

Namun maksudnya di sini ialah setiap kali melakukannya, ia diulangi melebihi 3 kali. Atau 3 round sekaligus.

Lepas tu, ada juga yg menasihatkan sebaik-baiknya ia dilakukan selang 3 hari.


Sekian.

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Anda dijemput melanggan RSS Feed blog Petua Sejagat melalui email bagi mengelakkan tertinggal sebarang koleksi petua terbaru

Dibawakan oleh FeedBurner

 

Copyright 2008-15 Petua Sejagat - Reflection - Ipiet Templates Image - Tadpole's Notez