Cara Minum Air untuk Kesihatan Tubuh Badan

Posted by Encik Oktant at Jumaat, November 13, 2009
Sepanjang hari, anda memang perlu minum air untuk keperluan tubuh. Biasanya, minum dalam lingkungan 6 hingga 8 gelas air masak dah memadai. Tapi, anda haruslah sesuaikan juga dengan cara hidup anda gak. Kan lain orang, lain cara hidup dan rutin hariannya. Tak gitu?


minum air mineral

Air Mineral - ehow.com


Sebenarnya, terdapat 3 cara minum air yang mampu meningkatkan tahap kesihatan tubuh badan? Kalau selama nie anda main minum je, cubalah praktikkan amalan berikut:


1. Semasa meminum segelas air, cuba anda amalkan minum dengan 3 kali teguk. Elakkan daripada minum sekali teguk atau senafas.

2. Elakkan daripada meniup air yang nak diminum. Ya, walaupun ianya adalah air panas. Biarkan ia sejuk seketika, kemudian barulah minum.

3. Jangan bernafas di dalam gelas atau cawan atau mug atau kole berapa banyak atau daa yang anda tengah minum.


Hurmm... mudah saje, kan? Tapi saya yakin pasti ada di antara anda yang pernah atau selalu buat perkara di atas tu, kan? Jadi, mulai saat ini, diharap anda boleh ubah tabiat minum. Tujuannya supaya ia bukan saja untuk menghilangkan dahaga tapi mampu memberi manfaat kepada tubuh badan anda.


Selamat Mengamalkannya!

12 komen on "Cara Minum Air untuk Kesihatan Tubuh Badan"

Mr. J @ pengerindu.com on November 14, 2009 9:48 PG berkata...

ha. bab minum ni i jarang minum minuman suam atau panas, suke sejuk je.


www.pengeRindu.com

oktant on November 14, 2009 3:15 PTG berkata...

oh, cam gitu yer. setahu saya, minuman sejuk ni agak kurang elok untuk kesihatan terutamanya buat lelaki. tapi kalau awak mmg suke minum air sejuk, pilihlah jus buah-buahan sebagai ganti.

elakkan minum teh ais, kopi @ nescafe ais, milo ais dll. pendek kata, segala minuman yang berais lah.

tapi kalau sekali-sekala awak teragak nak minum, itu tak jadi masalah. cuma jangan diamalkan selalu minum air sejuk @ minuman berais. :)

Mr. J @ pengerindu.com on November 14, 2009 8:55 PTG berkata...

milo2 ais jarang. cuma favorite Limau or lemon ais.

oktant on November 15, 2009 1:06 PG berkata...

oh, awak gemar minum limau @ lemon ais yer. saya pun suke gak. cuma saya tak bubuh ais, tapi sejukkan dulu kat dlm peti sejuk.

MOHAMAD AZLAN on November 22, 2009 3:27 PTG berkata...

tabiat tiup air sebelum minum x elok kerana nafas kita dah mengandungi carbon dioksida,( CO2). kalau CO2 campur dengan H2O (air) byk ler carbon yg kita minum tu. betul ke?

oktant on November 22, 2009 4:36 PTG berkata...

@ MOHAMAD AZLAN : mengenai kenyataan tu, saya kurang pasti lah, En. Azlan. dulu saya pernah gak terbaca kenapa tak elok tiup minuman atau makanan ni, tapi dah terlupa. kalau dah ingat semula, nanti saya beritahu yer.

xde name lOr berkata...

eeemmm..
kalO minuman tu d sejOkkan dulu lam peti..
xpe ek..??

oktant on Jun 08, 2010 4:02 PTG berkata...

@ xde name lOr: Kalau jus buah-buahan dan asam jawa bolehlah awak sejukkan dalam peti ais.

Tapi kalau milo, teh, kopi, nescafe dll sejuk memang kurang elok rasanya.

p.s: Jika ada di antara anda yang lebih arif, harap dapat berkongsi ilmu ya. :)

Tanpa Nama berkata...

ada org gtaw sy dulu, Rasulullah yg menyarankn x mniup air panas~

oktant on Jun 13, 2010 5:51 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Kalau tak silap saya, betullah apa yg org tu gtaw kat awak. :)

Tanpa Nama berkata...

sy suka minum air suam, jrg skali mnum air sjuk klu tringin jer....tkut perut bncit.

Tanpa Nama berkata...

exuse..np yer xleh ti
uup

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Anda dijemput melanggan RSS Feed blog Petua Sejagat melalui email bagi mengelakkan tertinggal sebarang koleksi petua terbaru

Dibawakan oleh FeedBurner

 

Copyright 2013 Petua Sejagat - Reflection - Ipiet Templates Image - Tadpole's Notez