Daun Selasih Ubat Gastrik?

Posted by Encik Oktant at Ahad, November 22, 2009
Gastrik merupakan rasa sakit atau kurang selesa yang dialami oleh perut. Malah, rasa sakit ini boleh jadi semakin teruk sekiranya perut anda kosong ataupun selepas anda makan. Namun, ada kalanya rasa sakit ni tiada sebarang kaitan dengan makanan yang anda ambil.

Begitulah serba sedikit info mengenai gastrik. Cuma di sini saya lebih berminat untuk mendedahkan satu ubat gastrik. Iaitu dengan memanfaatkan keistimewaan semulajadi daun selasih.

gambar daun selasih

Gambar daun selasih - home.hiroshima-u.ac.jp



Bagi yang mengalami gastrik, anda disarankan agar memakan daun selasih secara mentah. Seperti biasa, basuhlah dulu daun selasih tu sebelum memakannya. Amalkan petua ni setiap hari.

Itu saja. Mudah, kan?

Ini kerana, kegunaan daun selasih dalam mengubat penyakit gastrik telah diakui oleh Institut Penyelidikan Perhutanan Malaysia (FRIM). Jadi, anda boleh mengamalkannya tanpa was-was.


Selamat Mencuba!


p.s: Bagi anda yang ingin mengetahui khasiat daun selasih yang lain, sila rujuk ke artikel Khasiat Daun Selasih Dalam Merawat Penyakit.

26 komen on "Daun Selasih Ubat Gastrik?"

honeyy on November 23, 2009 3:29 PTG berkata...

biji selasih sy tau.. hehe

oktant on November 25, 2009 1:06 PTG berkata...

@ honeyy: biji selasih ni letak dlm air sirap pun sedap, kan? :)

Tanpa Nama berkata...

bole saya tanya nak dapat kesan daun tu lama mana
saya mempunyai sakit gastrik yang teruk

oktant on Disember 22, 2009 5:25 PTG berkata...

Saya kurang pasti pula berapa lama masa yg diperlukan utk mendapatkan hasilnya.

Apa yg saya pasti ialah saudara/i perlu mengamalkan memakan daun selasih ni setiap hari sehinggalah gastrik awak tu sembuh.

Harap awak dapat mencubanya yer. :)

Tanpa Nama berkata...

selalu saya g klinik doktor bg ubat gastrik. tp x juga sembuh. Angin naik hingga ke mulut. agak-agaknya penyakit saya ni blh makan daun selasih x? tlg lah saya angin penuh dalam perut. langsung x selesa.Nak bercakap dengan orang pun x selesa.

oktant on Disember 25, 2009 10:58 PG berkata...

Rasanya boleh. Tiada masalah. Sebaiknya cuba saudara/i amalkan memakan daun selasih ni setiap hari sehingga nampak kesannya.

Mudah-mudahan ia akan berhasil. :)

Tanpa Nama berkata...

kawal mkn.. jgn mkn benda masam n pedas.. benda berasaskan roti jgn mkn.. minum susuh segar dan full cream sekerap mungkin

oktant on Mac 16, 2010 5:42 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Terima kasih di atas perkongsian awak. Saya memang sentiasa menghargainya. :)

lesley berkata...

kat bandar pesat kl ni,mana nak dapat daun selasih tuh??? kat pasar ade ke???

Tanpa Nama berkata...

Daun selasih tengok pun tak pernah........
Biji selasih tau la.......

Tanpa Nama berkata...

makan la bubur.... makan sikit tapi kerap... .jgn minum susu... minum 100 plus... tambah tenaga... .

Tanpa Nama berkata...

pokok itu macam pokok misai kucing je....

Tanpa Nama berkata...

Ulam-ulam yang susah didapati selalunya ada dijual dipasar malam atau di chow kit, cuba cari disana.

oktant on Januari 10, 2011 12:24 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Terima kasih atas info awak. Harap ia memudahkan rakan2 lain mencari bahan2 yg diperlukan. ;p

Tanpa Nama berkata...

nak tanya .... untuk sakit gastrik, berapa helai daun setiap hari ?

oktant on April 26, 2011 9:29 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Sebenarnya tiada jumlah tertentu yg ditetapkan. Awak boleh memakannya bersama nasi sbg ulam.

Tanpa Nama berkata...

cari kat pasar pagie taman melawati...rm 4 satu pokok...balik semai...mudah hidup...nak kena cahaya matahari terus.....

oktant on Mei 03, 2011 6:09 PTG berkata...

@ Tanpa Nama; Terima kasih atas maklumat awak berikan. ;)

Tanpa Nama berkata...

amalkan minum susu tepung sekurang2 sekali sehari.

oktant on Ogos 16, 2011 8:27 PG berkata...

@ Tanpa Nama: Terima kasih atas perkongsian tuan/puan. ;)

Tanpa Nama berkata...

Nak tanya kenape daun selasih boleh hilangkan "GASTRIK"

Tanpa Nama berkata...

daun selasih ....setahu saya daun selasih tu ader angin r,,,,,

Tanpa Nama berkata...

betul ke daun selasih ad angin?tolong la jelaskan..sahabat sy dah 3 taun sakit gastrik.apa petua yg slain minum susu leh sembuhkan penyakitye..

Tanpa Nama berkata...

saya juga mengalami gastrik ..saya amalkan monavie merah, gamogen, vitamin e, cod liver oil, spirulina...alhamdulilah selepas 2 bulan gasttik beransur pulih..kalau ada pun sekali sekali je..itu pun kalau silap makan pedas atau lambat makan..cubalah..skerang ni saya nak cuba amalkan biji selasih. madu dan kurma pula..untuk kesihatan..

Tanpa Nama berkata...

dan b complex..tambahan kepada komen juga mengalami gastrik

oktant on September 25, 2012 1:44 PG berkata...

@ Tanpa Nama: Syukur Alhamdulillah. Moga usaha awak berjaya memelihara kesihatan ke tahap yang optimum.

Terima kasih juga atas perkongsian pengalaman. :)

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Anda dijemput melanggan RSS Feed blog Petua Sejagat melalui email bagi mengelakkan tertinggal sebarang koleksi petua terbaru

Dibawakan oleh FeedBurner

 

Copyright 2013 Petua Sejagat - Reflection - Ipiet Templates Image - Tadpole's Notez