4 Hidangan Kempiskan Perut

Posted by Encik Oktant at Sabtu, Ogos 13, 2011
Dalam bulan puasa, kebanyakan kita pastinya berazam untuk mengempiskan perut. Jika tidak bulan ini, bila lagi, kan? Tetapi dek kerana tergoda dengan juadah yang menggiurkan di bazar ramadhan, hasrat itu semakin dilupakan. Godaan banyak sangat, mana tahan beb! Huhu...

Sehubungan ini, saya ingin kongsi sedikit beberapa jenis makanan yang membantu kita mengempiskan perut. Secara umumnya, kita memerlukan makanan yang mengandungi kandungan air yang tinggi. Ini bagi mengelakkan dehidrasi.

Dehidrasi mengakibatkan tubuh kita menyimpan lebih banyak air. Di mana masa inilah berlakunya pembengkakan dan perut kembung. Itu yang kekadang kita pelik, kenapalah perut aku ni buncit semacam jer, kan?


Justeru, sekiranya hal ini terjadi, kita perlulah minum banyak air masak. Itu salah satu caranya.


Di samping banyakkan meminum air masak, kita perlu ambil tembikai. Tembikai mengandungi diuretic semulajadi yang membuatkan kita sering buang air kecil. Secara tak langsung, perut yang buncit pun akan mengempislah.


Selain tembikai, kita boleh pilih blueberry. Buah beri biru ini memang kaya dengan anti-oksidan bagi mengurangkan lemak perut.

Kemudiannya asparagus. Sup asparagus juga merupakan diuretik semulajadi yang membantu mengurangkan berat air dalam badan.


3 jenis asparagus
3 jenis asparagus - wikipedia.org



Begitu juga dengan ikan salmon. Kalau buat sushi sedap ni Ia kaya dengan Omega 3 yang membantu melancarkan sistem pencernaan kita.


ikan salmon panggang
Ikan salmon panggang - myrecipes.com


Akhir sekali ialah buah-buahan sitrus seperti lemon, limau mandarin, limau nipis dan jenis limau yang lain. Dengan meminum minuman jenis sitrus ini pun dapat melancarkan sistem pencernaan kita.


contoh buah citrus
Contoh buah citrus - wikipedia.org


Ah-ha!! Begitulah antara hidangan yang boleh kita utamakan sekiranya mahu mengempiskan perut. Bukan hanya di bulan Ramadhan. Malah, di bulan-bulan lain juga. Moga cara dan tip kempiskan perut di atas memberi nafas baru kepada kita yang berazam mengempiskan perut. 

Semoga berjaya yea. =)

17 komen on "4 Hidangan Kempiskan Perut"

♥Sya♥ on Ogos 18, 2011 8:19 PG berkata...

huhu..bagi saya kalu perut da kembung(berasid) jgn minum air masak lagi..Mcm saya sbb ada gastrik..air x dpt selamatkan keadaan tu..dia jadi bertakung dlm perut saya. Sekarang ni saya amalkan yogurt masa bersahur..dia bagus untuk pencernaan dan penjagaan perut saya. Gastrik pun dah takde, perut da x kembung lagi..kempis sudah..hehe..

oktant on Ogos 18, 2011 8:50 PG berkata...

@ ♥Sya♥: Terima kasih Sya atas perkongsian di atas. ;D

Tanpa Nama berkata...

x sedap pon n x ley kempis pon perot den!!penipuu :P

Tanpa Nama berkata...

taik penipuu taik idong masin!! welk..

Tanpa Nama berkata...

gaga ulala rama ramaaramama watchup bad romance!!hahahaha..yo yo chick ki dup yoo..bu sama dia BU..bu sakali lagi!!BU..gelakkan dia!!whahahahah!!(setan crew)
setandirejam@yahoo.com :DD

Tanpa Nama berkata...

boley aye kew buat semua nyie.....hmmmm mm x peraye kew

Tanpa Nama berkata...

sial...

Tanpa Nama berkata...

jgn byk mkn,kite sume diet..haha..

Darleena Azizan on Mac 09, 2012 12:03 PTG berkata...

SAtu lagi petua is jgn makan berselang-seli minum air... lepas mkn baru minum. kalau bole lepas 10minit lagi elok.

oktant on Mac 09, 2012 6:07 PTG berkata...

@ Darleena Azizan: Betul. Sy setuju dgn awak.

Selalunya, selepas 30 minit barulah minum air.

sis chris berkata...

Klau xnak prut buncit ke ape ke,jgn mkn bnyak sgat...n jgn amlkn mkn mee sgera trlalu bnyak...klau blh jgn mkn slalu...2 slh stu pnca prut bncit..........

oktant on Jun 22, 2012 11:30 PTG berkata...

@ sis chris: Terima kasih di atas perkongsian awak. :)

Tanpa Nama berkata...

nak senang sgt..puasa je lh..habis citer..

oktant on Julai 22, 2012 11:13 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Betul. Tapi pemakanan semasa dan selepas berbuka perlu dikawal sebaik mungkin.

Tanpa Nama berkata...

tambah income sambil membaca memang masyukk..boleh la nak buat shopping http://rm90.ibct.my/1919

Azura abd rahman on November 24, 2012 11:06 PTG berkata...

Tq for d info.bleh cuba ni.

oktant on November 25, 2012 1:33 PG berkata...

@ Azura abd rahman: Sama-sama cik puan Azura. Silakan & saya doakan moga Azura berjaya. :)

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Anda dijemput melanggan RSS Feed blog Petua Sejagat melalui email bagi mengelakkan tertinggal sebarang koleksi petua terbaru

Dibawakan oleh FeedBurner

 

Copyright 2013 Petua Sejagat - Reflection - Ipiet Templates Image - Tadpole's Notez