Petua Ringkas Menurunkan Berat Badan

Posted by Encik Oktant at Selasa, Mac 31, 2009
Perbincangan mengenai cara menurunkan berat badan seringkali kita dengar baik di kalangan kaum Adam mahupun Hawa. Isu ni sungguh universal. Kalau anda lihat di pasaran pun, pelbagai produk telah diperkenalkan untuk disasarkan kepada golongan yang mengalami masalah berat badan berlebihan ni. Cuma persoalan utama sekarang ni, sama ada ianya berkesan atau tidak. Mungkin ramai yang mengeluh kerana dah cuba pelbagai produk, namun hasilnya masih mengecewakan.


Sebagai alternatif, saya sarankan anda gunakan saja bahan semulajadi. Lebih mudah, murah dan selamat. Cuma anda perlulah rajin untuk menyediakan bahannya sendiri (d.i.y) nanti, okay. :)

Jen...jeng...jeng.. bahan yang anda perlukan adalah sama ada limau nipis ataupun limau kasturi.


gambar limau nipis
Gambar - Wikipedia



Apa yang perlu anda buat sekarang ialah sediakan air limau nipis ataupun air limau kasturi.


Caranya:


Anda ambil 2 biji limau nipis/kasturi dan perahkan airnya ke dalam gelas. Kemudian campurkan perahan limau tadi dengan segelas air suam atau sejuk dan kacau.

Akhir sekali, minumlah air limau ni setiap hari selepas makan. Sekurang-kurangnya, tunggu dulu 30 minit selepas makan, barulah diminum air limau tu.

Amalkan sehinggalah berat badan anda menurun sedikit demi sedikit. Ermmm...banyak juga khasiat air limau nipis ni yer. :p


Selamat Mencuba!

66 komen on "Petua Ringkas Menurunkan Berat Badan"

Batdeaz ~ i'm keeping the other half on April 11, 2009 1:51 PG berkata...

salam.. bagus-bagus petua dlm nih yer.. i link kan to my blog boleh?

oktant on April 11, 2009 1:58 PG berkata...

@ Batdeaz: W'salam. terima kasih. Boleh saja. Takder masalah. :)

mR. maXX on Jun 01, 2009 4:42 PTG berkata...

PETUA yg bagus...
blog pun menarik...

Tanpa Nama berkata...

tp..bukan ke kalo mkn makanan yang masam, kite boleh jd cepat lupa?

Tanpa Nama berkata...

JURUTAIP DIRUMAH DIPERLUKAN: RM3,800 SEBULAN (PENDAFTARAN PERCUMA)

Sahabat Sekalian,
Sedang mencari kerja atau perlukan duit yang lebih????
Kami bayar sehingga USD 1000 = RM 3,800 atau lebih secara bulanan.
Kami menawarkan kepada anda peluang pekerjaan di rumah seperti Menaip/kerani/setiausaha/penyelia/pelatih/Peg. Pemasaran/pengurus.
Pengalaman tidak perlu. Boleh menaip. Tiada had umur.boleh dilakukan dimana-mana sahaja. Sepenuh masa atau part time.
Berminat atau ingin mengetahui dgn lebih lanjut!!!

Sila ikuti 3 langkah mudah seperti dibawah:

1- Klik button reply pada email anda
Pasti kan email dialamatkan ke : fast_advertise@yahoo.com
Cc:(jurutaip2010@yahoo.com)

2- Dengan perkataan anda sendiri, sila tulis samada anda berminat atau tidak dengan tawaran kerja ini
(ingat!!! Jgn tulis jawapan anda pada ruangan subject)

3- Sebelum Klik butang send, sila pastikan email iklan ini juga disertakan sekali.

Setelah anda memenuhi 3 langkah diatas dan menghantar email berkenaan, seperti yang diminta, kami akan menghubungi anda dengan maklumat terperinci seperti yang diperlukan.

Terima kasih.

oktant on Mac 03, 2010 3:43 PTG berkata...

@ Tanpa Nama : Huhu... sempat gak awak mengiklan kat sini. Tapi rasanya tak sesuai dgn niche blog petua sejagat ni.

Lagi pun, kalau tak silap saya program ni bukan spt apa yg dijanjikan @ diiklankan.

Harap maklum.

Tanpa Nama berkata...

bagus lah petua ni

oktant on Jun 07, 2010 2:44 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Terima kasih. :)

h@L!MuN@n on November 21, 2010 9:59 PTG berkata...

sy pnh buat..
tp kesan dia adlh sakit perut & cirit birit..buang lemak kate org..tp adekah ini berlaku utk semua org?..tq:D

oktant on November 21, 2010 10:52 PTG berkata...

@ h@L!MuN@n: Masa baru-baru buat aje atau selalu memang macam tu?

Kalau selalu, cuba awak banyakkan minum air putih di samping amalkan minum air limau nipis ni selepas waktu makan.

Tanpa Nama berkata...

bagus2..saya dah cuba,...mujahabbb,...tapi kene jg pemakanan jgk..jgn bantai nasi banyk2 tau...selamat beramal...

Tanpa Nama berkata...

kalau pakai limau kasturi boleh x?

oktant on Disember 21, 2010 10:26 PTG berkata...

@ Tanpa Nama:

- Terima kasih sbb sudi mencuba. Tahniah gak sbb berhasil pd diri awak.

Betul tu, aspek pemakanan mmg perlu dijaga.

- Boleh juga kalau awak nak pakai limau kasturi.

Tanpa Nama berkata...

nak tanya, berapa pengambilannya dalam sehari?
maksud saya adakah ia perlu diambil setiap kali selepas makan?

oktant on Disember 22, 2010 10:35 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Biasanya lepas makan tengahari dan malam.

Tanpa Nama berkata...

oh,gitu..thanks oktant

kyna sweety!! on Februari 04, 2011 1:43 PTG berkata...

hm,,air limao an masam..
and akn mmbuat perot rse sket..
apatah ag slpas mkn an byk bhn d dlm bdn..
tht y la boleh m'mbuat ktew m'buang air bsar..
tp xelok pas mkn twos wat..
coz nty,,mknn y ktew amek ue xdpt di serap zat nyewp at bdn ktew ney...
nty ktew y akn k'kurangan zat dlm bdn ney....

oktant on Februari 04, 2011 3:52 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Okay, sama-sama. :)

@ kyna sweety!!: Sebab tu disarankan minum hanya 1/2 jam lepas selesai makan. Bukan hanya air limau aje. Malah apa2 jenis cecair i.e air buah, air asam jawa, kopi dll. :D

Harap maklum.

Tanpa Nama berkata...

try le blend daun betik tua(rendam ngn air panas jap bg ilang pahitnye sket..).airnya campur ngn asam jawa..amalkan 2x sehari..try la..

oktant on Februari 21, 2011 1:55 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Okey, terima kasih dia atas petua di atas. ;)

Tanpa Nama berkata...

ad la wt jgk bnde ni..tp lpas2 tkak rase parit n bedarah esok pg tu..mybe,ikot kesesuaian someone tu kn..but,it just a nice tips..

oktant on Mac 17, 2011 2:06 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Kalau begitu, elok awak berhenti seketika drpd melakukan petua ini. Banyakkan meminum air masak @ air putih.

Biarlah tekak anda pulih sepenuhnya dulu yea.

hANiF on Mac 17, 2011 7:23 PTG berkata...

Asalamualaikum..
saya ingin mohon share di blog saya, hanifbahar.blogspot.com
terima kasih ya..

oktant on Mac 18, 2011 12:54 PG berkata...

@ hANiF: Waalaikumussalam hANiF. Silakanlah "share" di blog awak. Sama-sama.

Tanpa Nama berkata...

sy bru nk mencbe petua ni...hrap2 m'jd...bla x bg petua yg lbh mudah dri nie...

oktant on Mac 24, 2011 11:50 PG berkata...

@ Tanpa Nama: Silakan. Saya akan turut mendoakan agar ia membuahkan hasil. Pastikan awak lakukannya secara konsisten yea. :)


Jikalau awak mahukan petua lain, senarai petua berkaitan boleh awak dapati melalui pautan-pautan di bawah;


1. Petua Kempiskan Perut

2. Menurunkan Berat Badan

3. Petua Menghancurkan Lemak

4. Petua Kuruskan Badan

5. Menurunkan Kolesterol

Saya benar-benar berharap ianya dapat membantu awak.

Tanpa Nama berkata...

pakai lemon boleh x

oktant on April 27, 2011 1:47 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Boleh juga. :)

Tanpa Nama berkata...

nak cuba juga.harap2 berjaya kempiskan perut....

oktant on Mei 24, 2011 10:09 PG berkata...

@ Tanpa Nama: Silakan. Saya doakan awak sukses. Teruskan usaha awak sampai berjaya tau.

geewa on Julai 03, 2011 5:58 PTG berkata...

minum 2x sehari ke?

oktant on Julai 06, 2011 4:35 PTG berkata...

@ geewa: Iya. Selepas makan tengah hari & malam. ;)

Muhammad Safian@Ibnuyusop on Julai 18, 2011 9:13 PG berkata...

dah cuba dah, makin meningkat je berat badan..wakakaka

oktant on Julai 18, 2011 2:27 PTG berkata...

@ Muhammad Safian@Ibnuyusop: Teruskan usaha saudara. Insya-Allah pasti turun. :)

tina berkata...

limau itu sama gx dgn jeruk nipis?????????

oktant on Julai 20, 2011 8:49 PTG berkata...

@ tina: Iya tina. Jeruk nipis = limau nipis gitu. :-)

farahaenn on November 10, 2011 2:09 PTG berkata...

klu mnum more than 2x boley ke????

oktant on November 10, 2011 6:13 PTG berkata...

@ farahaenn: Dalam 2-3 kali sehari dah cukup. Tak perlulah minum terlalu banyak. Biarlah dlm kuantiti yg sederhana tetapi dibuat setiap hari.

Selebihnya, baik fara banyakkan minum air masak @ air putih.

Tanpa Nama berkata...

Salam.. sy nk tnya skrg ni sy tngok petua kempiskan perut n turunkan berat badan brg yg digunakan hmpir sama. jd adakh kena 2x buat. sbb utk kempiskan perut minum air teh tnpa gula dgn 1 biji limau nipis. manakala untuk turun berat bdn minum air suam dgn 2 biji limau nipis. sila jelaskan

angLe cRy on Disember 07, 2011 11:58 PG berkata...

kalau guna lemon bole tak??

Shafa143 berkata...

SALAM. saya penah cuba.cuma saya campurkan dengan air tea tanpa gula. tapi kalau minum hari2 takut usus perut kita makin terhakis.buah limau @ lemon tu kan sejenis acid. tak elok untuk perut untuk jangka masa panjang

oktant on Disember 14, 2011 4:19 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Waalaikumussalam. Boleh pilih salah satu. Minum selepas makan tengah hari dan malam.

@ angLe cRy: Boleh. Tiada masalah.

@ Shafa143: Waalaikumussalam. Sebaik-baiknya minumlah ikut keperluan masing-masing.

Terima kasih Shafa atas perkongsian.

syaza berkata...

senangnyer...
ada sesiapa yg dah berkesan ke?

Tanpa Nama berkata...

sia telah amalkan dari tahun lalu lagi minum air limau kasturi/ limau nipis ni.Alhamdulilla...berat badan saya pun da banyak turun..yg pling happy lgi,,kawan2 n cousin2 memuji bentuk badan sya yg bnyak berubah ini.apapun..teri kasih..coz membri sya petua yg betul2 memujarat.Sesiapa yg mengalami bert badan seprti sya,jangan ko rang risau dn putus asa utk mencobanya.Mulanya..memng nmpak perubhan sikit sahaja,tpi kalau da amalkn setiap hari..insyaallah..korang akan berjaya juga seperti saya sekarang ini.DON'T GIVE UP!^^

oktant on Januari 18, 2012 3:07 PTG berkata...

@ sia: Syukur... Alhamdulillah. Terima kasih atas perkongsian sia.

Harap ia dpt menyuntik semangat rakan2 lain.

Tanpa Nama berkata...

klu saya cuba ada kesan sampingan x??? sbb perut saya banyak asid la. sbb dulu masa anak dara saya suka makan asam.bukan apa saya takut perut sakit je...

oktant on Februari 22, 2012 11:17 PG berkata...

@ Tanpa Nama: Saya cadangkan puan ambil vitamin c yg bebas asid bg melegakan perut yg boleh di farmasi bg melegakan perut.

Ataupun minta nasihat doktor utk lebih kepastian.

Saya juga tak galakkan puan cuba petua di atas kerana bimbang akan ada kesan sampingan lain pula.

Harap maklum ya.

Tanpa Nama berkata...

Salam . Berapa lame masa yang diambil untuk menampakkan kesan nya ? :)

oktant on Februari 25, 2012 11:28 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Waalaikumussalam wbt.

Ia bergantung. Tapi, cuba berikan diri sendiri tempoh dlm sebulan. Lihat bagaimana perubahannya.

Kalau masih tiada perubahan, cuba lihat semula apa yg patut diperbaiki?

Contohnya lebihkan senaman & kurangkan makanan bergoreng/berminyak.

Sebabnya utk kuruskan badan, pemakanan & aktiviti fizikal mesti seiringan. Kedua-duanya mesti dititikberatkan.

Jika hanya buat satu manakala satu lagi diabaikan, hasilnya tetap lambat atau tiada perubahan yg akan berlaku.

Tanpa Nama berkata...

nak cuba lah...hehe...:)

oktant on April 12, 2012 6:49 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Silakanlah yea. :)

Tanpa Nama berkata...

saya nak kuruskan paha. :( ada idea or tips? perut tkda mslh sgt. paha n pinggul je.. bantu sy. tq.

oktant on Mei 02, 2012 3:15 PG berkata...

@ Tanpa Nama: Cuba awak lakukan aktiviti berbasikal. Kalau dapat kayuh basikal dgn menaiki bukit, lagi bagus.

Tanpa Nama berkata...

lau kt uma xde basikal,ape yg bolh digunakan lg utk kecilkan peha n punggung? lau lompat bintang berkesan x? ;p

oktant on Mei 24, 2012 9:16 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Cuba awak buat senaman berbasikal secara berbaring.

Maksudnya, awak baring dan rehatkan badan. Kemudian, angkat kedua-dua belah kaki dan gerakkan seolah-olah awak sedang berbasikal.

Selamat mencuba ya. :)

Tanpa Nama berkata...

saya nak kecilkan bahagian pinggul dan peha..rasa mcm bentuk buah pear dh bdn sy..ada tips x utk kecilkan bahagian tsebut??

oktant on Jun 08, 2012 9:22 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Salah satu caranya ialah dgn berbasikal. :)

Tanpa Nama berkata...

limau nipis dan kasturi kan tajam,berasid takut pula timbul gastrik.x masalah ke.

ninananana berkata...

hello hello . hai hai . ni nina nak tanya . nina kalau naik berat badan , lemaknya naik kat bahu . mcm mane eh ?

oktant on Jun 29, 2012 10:51 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Amalkan secara sederhana dan ikut keperluan. InsyaAllah tidak memudaratkan.

Pun begitu, sekiranya awak berpenyakit, elakkanlah penggunaan petua di atas.

Harap maklum.


@ ninananana: Hai & hello nina.

Cuba nina lebihkan senaman pada bahagian bahu. Itu saja.

Selamat mencuba.


p.s: Mulakan dengan senaman yg ringan dahulu ya.

Tanpa Nama berkata...

kalau kite xmakan malam bleh ke amalkan petua ni?

oktant on Oktober 10, 2012 2:14 PG berkata...

@ Tanpa Nama: Jika perut awak kosong, saya kurang galakkan. Minum air masak lebih baik.

Tanpa Nama berkata...

sye takot limau nipis ramai org dlm ni ckp leh sakit perut asid btol ke ?? sy boy umo sye 17thn . boleh ke cpt proses kurus ? sy xmakan nasik tgh hari sy mkn lauk sje spti lauk ikan udang soton . mlm pown xmkn ape2 . minum air sunquick je . bpe lame tempoh sye leh kurus ? sy xgemok sgt ,












Tanpa Nama berkata...

mcm mane nak delete komen sy diatas

oktant on Oktober 19, 2012 10:49 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Adik nak "delete" komen di atas ke?

Walau apapun, adik rujuk jawapan kepada persoalan adik pada komen saya di sini.

Tanpa Nama berkata...

Maafkan saya , adakah berkesan ? sudah mencuba ? berapa tempoh masa untuk kurus ? Saya mendapat tahu kalau selalu minum limau nipis usus pun akan nipis . I

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Anda dijemput melanggan RSS Feed blog Petua Sejagat melalui email bagi mengelakkan tertinggal sebarang koleksi petua terbaru

Dibawakan oleh FeedBurner

 

Copyright 2013 Petua Sejagat - Reflection - Ipiet Templates Image - Tadpole's Notez