Amalan Untuk Merawat Rabun Mata

Posted by Encik Oktant at Ahad, Mac 29, 2009
Memiliki mata yang cantik dan sihat seumur hidup merupakan satu nikmat yang tak terhingga nilainya. Bagi memastikannya menjadi kenyataan, kita perlu sentiasa menjaga dan memeliharanya.

Antaranya dengan selalu memakan lobak merah, elakkan membaca dalam keadaan gelap, elakkan menonton tv dalam jarak yang terlalu dekat serta berehat seketika setelah 30 minit menghadap skrin komputer.


gambar mata cantik



Namun, fokus kali ni adalah berkongsikan satu petua merawat rabun mata. Caranya ringkas saja, iaitu anda amalkan meminum air rebusan sawi.

Lakukannya secara konsisten mudah-mudahan masalah rabun mata tersebut dapat dipulihkan dengan izin-Nya.


Selamat Mencuba!


Gambar: flickr

85 komen on "Amalan Untuk Merawat Rabun Mata"

Tanpa Nama berkata...

it is true? minum air rebusan sawi bole rawat mata rabun?

Tanpa Nama berkata...

air sawi?no,,syor pom takleh mkn.huhuuh

Tanpa Nama berkata...

betol ka minum air sawi

oktant on Jun 23, 2010 10:49 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Saya harap awak dapat mencubanya sendiri jika benar-benar bermasalah.

Saya tak dapat nak pastikannya sebab tak pernah cuba lagi. Sebenarnya, saya tiada masalah rabun.

Kalau tak silap, saya terbaca petua ni dari sebuah akhbar tempatan tak lama dulu.

Harap maklum ya.

Tanpa Nama berkata...

ye ke???

Tanpa Nama berkata...

sawi warna apa yg hijau / yg putih ?

Tanpa Nama berkata...

Yeke..cm was2 aje nk cube

Tanpa Nama berkata...

xpahit ke??????

Tanpa Nama berkata...

tentang sawi ni. saya nak bagi tip gak. Dulu saya tanam sawi tak pakai racun serangga. Tapi pakai racun organik (buat sendiri) Rasa tak pahit macam beli dikedai (sebab ada racun seranggalah tu) Saya blend buat jus sawi. minum campur madu asli. Sedappp. Kata orang Jawa nak kuatkan hempedu..segarkan badan, memang baik untuk kesihatan. Cubalah. Pesan arwah mak saya, Kalau beli yang kat kedai tu rendam tangkainya dengan air semalaman dan basuh dengan air garam dulu. Tapi taklah sama macam tanam sendiri punyaaa..Kebun Pak Awang

Tanpa Nama berkata...

BTUL KE?

oktant on Januari 19, 2011 9:36 PTG berkata...

@ Tanpa Nama:

- Sawi hijau atau putih. Dua-dua boleh.

- Susahlah kalau awak takde keyakinan. Huhu..

- Biasanya ubat memang pahit. Mungkin awak boleh tambah sikit madu jika tak tahan pahit.

@ Kebun Pak Awang: Terima kasih atas tips tuan.

Tanpa Nama berkata...

agaknya brape lama bru mata dpat dirawat?-Kyna-

oktant on Februari 02, 2011 6:52 PTG berkata...

@ Kyna: Saya kurang pasti tentang jangkamasanya. Harap maaf ya. :)

Tanpa Nama berkata...

sssssssss

Siti Azlina Abdul Aziz on Mac 15, 2011 8:40 PTG berkata...

nak cuba la nanti...maklum la saya ni dari umur 14 thn dah pakai cermin mata...

oktant on Mac 16, 2011 12:29 PG berkata...

@ Siti Azlina Abdul Aziz: Ya, silakanlah. Moga ia berhasil utk awak. :)

Tanpa Nama berkata...

nk try juga la....

Tanpa Nama berkata...

kena minum ari2 ke air sawi 2??

Tanpa Nama berkata...

power mate sy ni tlampau tnggi..sampai 6.00..nk cari lens pn ssh...wat spec pn cermin dye tbal..kdg2..malu jgk ble kwn2 bahan...

oktant on April 09, 2011 4:11 PG berkata...

@ Tanpa Nama:

- Silakan ye. :)

- Tak semestinya hari-hari. Apa yang penting, awak amalkannya selalu. Contohnya minum dalam 3-4 kali seminggu.

- Cuba petua ni dulu, ok.

Tanpa Nama berkata...

sya nak cuba larr...

Tanpa Nama berkata...

kalo kita gune produk yang dijual kat pasaran sa nya okey tak??

oktant on Jun 29, 2011 3:39 PTG berkata...

@ Tanpa Nama:

- Silakanlah. ;D

- Boleh juga. Pastikan ianya sesuai & selamat digunakan ya.

Tanpa Nama berkata...

btol k ni???ad dh yg mjdi??

Tanpa Nama berkata...

Assalamualaikum semua...

saya nak share satu petua utk rabun dekat (rabun jauh saya tak ade testimoni lagi)...dulu saya ada masalah utk membaca atau kerja depan komputer...selalunya, bila membaca lebih dari 20minit, mata saya akan pedih,berair dan semakin kabur memaksa saya menggunakan cermin mata utk meneruskan bacaan.

Setelah mengamalkan petua ini selama 1.5 bulan, Alhamdulillah, mata saya kini tidak pedih & berair lagi. Mata saya kini mampu fokus dengan konsisten walaupun membaca lebih dari 1 jam.

sungguhpunn 'rabun dekat' saya masih belum pulih sepenuhnya (font saiz 5 xnampak), Tapi saya yakin ia mampu pulih dgn izin Allah jika amalan petua ini diteruskan.

petuanya adalah dengan memakan Buah Terung Belimbang (terung yang kecik bulat warna hijua).

setiap hari saya telan sekurang2nya 3 biji (kalau kunyah rasa kelat/pahit/geli)...slalunya saya belah dua dahulu dan ditelan macam panadol...tapi kalau sesiapa yg suka makan sayur, rasanya takde masalah kalau ianya dikunyah...bole juga diambil lebih atau kurang dari 3 biji dan terpulang kepada kemahuan kita..

selamat mencuba & semoga diizinkan Allah..

oktant on September 09, 2011 8:39 PG berkata...

@ Tanpa Nama: Terima kasih di atas petua yg dikongsikan. Mudah-mudahan ia membantu rakan-rakan lain.

Tanpa Nama berkata...

makan sawi je terus tak boleh ke? kenapa nak rebus sawi & minum air rebusannya je???

mimi razak on November 05, 2011 9:09 PTG berkata...

bleh bg penjelasan secara saintifik tak nape swi boleh digunakan untuk rawat rabun tu????

wnaiey berkata...

I will try it

oktant on November 21, 2011 3:19 PTG berkata...

@ wnaiey: Silakan. ;)

Tanpa Nama berkata...

me to

Tanpa Nama berkata...

semasa rawatan kita mesti pkai cermin mata atau tanggalkannya...sehingga pulih???

oktant on Januari 09, 2012 2:55 PG berkata...

@ Tanpa Nama:

- Ok, silakan. Moga berjaya.

- Saya rasa lebih baik awak pakai cermin mata spt biasa semasa sdg mengamalkan petua ini.

Tanpa Nama berkata...

semoga berjaya,apabila dah berjaya bg th yeeee..

W.HabibuRahman on Januari 24, 2012 8:25 PTG berkata...

thanks ya...terbaik nih...

Tanpa Nama berkata...

ade x petua lain selain dari petua ini???

Tanpa Nama berkata...

dulu saya dgr utk memulih rabun ni makanlah buah bilberry..tapi harga kat pasaran/farmasi mahal, dlm bentuk kapsul pun sebotol lebih rm55.00 . perlu makan lebih dpd 3 bulan baru ada hasilnya....

oktant on Februari 09, 2012 7:32 PTG berkata...

@ W.HabibuRahman: Sama-sama. :)

@ Tanpa Nama: Terima kasih atas perkongsian. :)

Tanpa Nama berkata...

even, yg rabun jauh, power 600 something? mmg berkesan ke?

oktant on Februari 11, 2012 3:28 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Saya kurang pasti sama ada ia mampu mengubati rabun tahap sedemikian.

Tetapi, saya cadangkan awak cuba dulu. Mudah-mudahan ada perubahan yg positif.

Tanpa Nama berkata...

bagus jugak tu

Tanpa Nama berkata...

makan je lah moga moga sembuh.insyaallah

Tanpa Nama berkata...

kalau petua yang diberikan menjadi,boleh dapat pahala selagi ada yang mengamalkannya.

oktant on Februari 21, 2012 11:01 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Mudah-mudahan begitulah. Amin.

Tanpa Nama berkata...

kalau amalkan petua ney,,,then tros x pkai cermin mta,,boley berkesan?? rabun boley cpt kurg kew??
sy pe ning la ble pkai crmin mta,,power mkin tmbh,,

oktant on Februari 22, 2012 3:21 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Insya-Allah boleh.

Tanpa Nama berkata...

belum cuba belum tahu......cubelah mana tu kalau-kalau boleh....bukannya rugi pon...betul x???

Tanpa Nama berkata...

ape-ape pon semoga berjaya....all the best for you all.

oktant on Mac 01, 2012 5:11 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Betul 3x. :)

Mesti yakin & berfikiran positif. Jika was-was, kita sebenarnya sedang mengalirkan gelombang negatif tanpa disedari.

oktant on Mac 01, 2012 5:16 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Ya. Moga berjaya dgn apa yg kita usaha & ikhtiar. Amin.

Tanpa Nama berkata...

kalo air rebus sawi memang x leh telan punya.....tapi kalo sayur sawi goreng boleh lagi ditelan.

Tanpa Nama berkata...

air rebus sawi 2 rasanya hanya Tuhan saja yg tau......betapa sedapnya.....kan2x

Tanpa Nama berkata...

kalau kite xpayah langsung pakai cermin mata,walaupun kite rabun,apekah kesannya

oktant on Mac 16, 2012 6:52 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Rabun awak akan semakin sukar utk dipulihkan.

Tanpa Nama berkata...

saya tidak makan sayur. apa rasanya ya air rebusan sawi tu?

Tanpa Nama berkata...

weh asal korang ni bongok sangat .. minum air rebusan sawi je bukan makan sawi tu ... kalau tak rasa pahit bukan ubat namanya ...

Tanpa Nama berkata...

anda boleh menggunakan ubt mata QURROTAAINI ..sbb rmai org kata ubt tu menjadi. ..ni laman web nya http://ubatmata.com/

Tanpa Nama berkata...

boleh x kalau letak garam atau benda lain utk mengurangkan rasa air rebusan sawi tu.adakah khasiatnya hilang.sbb air sawi tu rasenya sgt susah diterima oleh tekak ni,kalau x boleh overdose[muntah]

Tanpa Nama berkata...

Makan carrot untuk mata adalah teori mengarut menurut pakar mata.
During WWII, the British spread propaganda that carrots were good for your eyes. Whilst this has been shown to be true (more later), the real reason behind the story was to try and hide, from the Nazis, the fact that the British had discovered radar. The sudden accuracy of the RAF, during night raids, in being able to locate and shoot down Nazi bombers needed to be played down by the British government. It also had a twofold effect in encouraging the public to grow their own vegetables to help with the war effort. The popularity of these allotments (small patches of land for people without gardens to grow their own produce) continues to this day in the UK.

Tanpa Nama berkata...

what is the points?

Tanpa Nama berkata...

apa lagi petua yang boleh diguna pakai?

Tanpa Nama berkata...

adakah madu merupakan pengubat rabun jauh

Tanpa Nama berkata...

saya lagi sedih sedar2 dh rabun..huhuhu

oktant on Mei 10, 2012 10:51 PG berkata...

@ Tanpa Nama: Saya turut bersimpati dgn awak. Namun setiap yg berlaku pasti ada hikmahnya.

Tanpa Nama berkata...

adakah betul,klau btul sye nk cba jga

Tanpa Nama berkata...

adakah ada yg tlah mencubanye
dan berhasil dgn cra ini

Tanpa Nama berkata...

SNang jew kalau tknk rasa pahit air rbusan sawi, tutup je hidung then telan air rebusan tu.ha3.bkn susa..ya tk?!

oktant on Julai 20, 2012 10:55 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: :)

Tanpa Nama berkata...

Doktor pernah syorkan saya makan dan minum air rebusan bayam ... bagus juga untuk mata .

oktant on September 12, 2012 12:29 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Terima kasih banyak di atas perkongsian awak ya. :)

Tanpa Nama berkata...

saya dah guna ubat Qurrotaaini dan alhamdulillah hasilnya dapat menurunkan power sebanyak 50 walaupun saya tidak menggunakannya mengikut peraturannya saya pasti jika saya gunakannya secara yang disyorkan rabun sya akan berkurangan lebih banyak insyaAllah jgn lupa pada Nya

oktant on September 17, 2012 12:29 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Alhamdulillah. Terima kasih di atas perkongsian awak.

Tanpa Nama berkata...

Blu ba blum tahu..a tak sap2 yg h try??amacam??berkesan??????

Tanpa Nama berkata...

SAWI HIJAU KE PUTIH NIE??????????????????????

Obat Mata Minus Silinder Plus Katarak Herbal on Oktober 21, 2012 5:51 PTG berkata...

trims infonya ya, sangat bermanfaat

oktant on Oktober 21, 2012 6:30 PTG berkata...

Sama-sama. :)

Obat Mata Herbal Alami on Oktober 24, 2012 8:18 PG berkata...

terima kasih informasinya. sangat bermanfaat

oktant on Oktober 24, 2012 8:33 PG berkata...

Sama-sama. :D

Tanpa Nama berkata...

Salam,saya pn nak cubalah...sbb rasa tak selesa nak main bolasepak guna cermin mata walaupun palstik....nak pakai contact lens mcm malas je

oktant on November 24, 2012 12:25 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Waalaikumussalam wbt.

Silakan. Moga awak berjaya merawat masalah yang dihadapi.

Tanpa Nama berkata...

Maaf,nk tya..brapa harga ubt qurrotaaini 2?ada jual kat farmasi ke?

Tanpa Nama berkata...

Hmm lobak merah dan air rebusan sawi...?

Buat due2 mesti berkesan. Ambil lobak merah dan potong kecil2. Letakkan lobak merah yang telah dipotong kedalam mangkuk dan campurkan dengan air rebusan sawi. buat macam makan bijirin xD

oktant on Disember 18, 2012 6:14 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Terima kasih banyak di atas perkongsian awak. :)

Tanpa Nama berkata...

Assalamualaikum, ad x tip utk hilangkan rabun jauh ngan mudah?

Tanpa Nama berkata...

beli kat mana.farmasi ada ke?

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Anda dijemput melanggan RSS Feed blog Petua Sejagat melalui email bagi mengelakkan tertinggal sebarang koleksi petua terbaru

Dibawakan oleh FeedBurner

 

Copyright 2013 Petua Sejagat - Reflection - Ipiet Templates Image - Tadpole's Notez