Petua Hilangkan Jerawat dan Parut

Posted by Encik Oktant at Isnin, Jun 14, 2010
Masalah jerawat umpama satu tembok halangan yang cukup sukar ditembusi. Ia tentunya merimaskan anda. Lebih-lebih lagi bila pelbagai usaha telah dibuat bagi mengatasi jerawat. Namun, semuanya tak membuahkan hasil. Kecewa pun ada. Sedih pun ada. Tapi, selalunya setiap penyakit ada ubatnya, kan?

Jadi, andainya anda masih tercari-cari jalan penyelesaian untuk hilangkan jerawat, apakata gunakan daun mertajam. Ia merupakan salah satu ubat jerawat tradisional. Di bawah ini ada contohnya. Saya ambil dari web toptropicals.com.


Buah dan Daun Mertajam
Buah dan Daun Mertajam


Kemudian, di bawah ini pula Pokok Mertajam. Atau nama saintifiknya "Erioglossum Rubiginosum".

Pokok Mertajam
Pokok Mertajam

Daun mertajam ni dikatakan boleh hilangkan jerawat dan tidak meninggalkan sebarang kesan parut. Petua yang perlu anda ikuti adalah seperti berikut;


1. Ambil beberapa helai daun mertajam dan bersihkannya.

2. Kemudian, anda tumbukkan atau gilingkan daun mertajam tadi serta campurkannya dengan kemenyan (kira-kira sebesar ibu jari).

Tujuan disarankan mencampurkan kemenyan adalah untuk mempercepatkan proses pengecutan jerawat serta menjaga kulit muka.

3. Tumbuk kedua-dua bahan tersebut sampai halus.

4. Setelah halus, campurkan pula dengan bedak sejuk.

Tujuan mencampurkan bedak sejuk ni pula supaya kulit muka anda tak terasa panas nanti. :)

5. Seterusnya, sapukan saja campuran itu ke muka anda seperti memakai masker (topeng muka).

6. Anda boleh sapu masker jerawat ni pada waktu malam dan cuci pada keesokan paginya ya.


Amalkanlah petua di atas setiap hari untuk hilangkan jerawat dan parut di muka anda. Mudah-mudahan selepas ini, ada bebas daripada jerawat dan tiada lagi kesan parut di muka.



Selamat Mencuba!

61 komen on "Petua Hilangkan Jerawat dan Parut"

Nina Nurziana on Jun 14, 2010 3:22 PTG berkata...

thanks for the tips ;)

oktant on Jun 15, 2010 3:36 PG berkata...

@ Nina Nurziana: You're welcome Nia. :)

Tanpa Nama berkata...

thanks....the great tips

oktant on Jun 26, 2010 12:04 PG berkata...

@ Tanpa Nama: Hey, you're welcome my friend. :D

Tanpa Nama berkata...

mne nak dpt kemenyan ? HAHA

Tanpa Nama berkata...

ini petua hnya tuk kat muka je ke? i mean itu parut sbab sa ada parut kat kaki bekas2 luka. bleh ka tu?

oktant on Januari 06, 2011 9:03 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Asam jawa ni baik untuk kulit. Boleh sapu di seluruh tubuh awak. Cubalah. :)

mimie berkata...

macam mana nk dpt kn nye???

Tanpa Nama berkata...

sapa ada pokok mertajam ni
i nak daunnya

Tanpa Nama berkata...

petua yg sy slalu amalkan, pakai serbuk kulit kayu manis utk hilangkan parut jerawat..alhamdulillah berkesan..

Tanpa Nama berkata...

nie dya...mai cek nk bg ptua sket...jngn terkezzzut nohhhh...
1st step...amik wuduk...
2nd step...tadah tangan(tinggi-tinggi sepenuh hati)
3rd step...berdoa kpd Allah...mudah-mudahan dimakbulkan doa e2...InsyaAllah...

duet pown x abis...seposen pown x kluax...

Renungka2kan dan selamat beramal...(:

Tanpa Nama berkata...

gdfgd

Tanpa Nama berkata...

em... ok ka petua neyh!!! tkOt r sbb kulit sy snstiv la..

Tanpa Nama berkata...

ya saya akn cba..

Tanpa Nama berkata...

emmm..sy nk try ar..nti sy gtau mcm mne..

oktant on Jun 05, 2011 6:52 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Terima kasih pd anda berdua yg sudi mencuba. Mudah-mudahan ia baik utk awak berdua.

Tanpa Nama berkata...

sume tu kne campur dgn bdak sejuk ke?
sy xtau ne nk cari p0k0k tu sume....

Tanpa Nama berkata...

bodoh ..

Tanpa Nama berkata...

berdoa tu memang boleh..tapi tanpa usaha Allah pun tanak tolong che wahh oiiii....apa dahh..duk main tadah tangan saja bleh ke berjaya??

Tanpa Nama berkata...

bagus petua ni..muke sye mang licin rata, hidung mata n mulut pun hilang jugak...rata..hahaha..joking jer...

Tanpa Nama berkata...

x pe ker guna kemeyan 2 x merosakkan kulit muka ker.......

Tanpa Nama berkata...

huhu

Tanpa Nama berkata...

yg guna serbuk kayu mnis 2 ok kh sa mau cuba lh .hee

Tanpa Nama berkata...

jolo ko blako nie??

Tanpa Nama berkata...

jolo la bodo,muko ak licin gilo doh...hok hudoh jd come

Tanpa Nama berkata...

nipu mg nih..acu try mg sent gmbr mg kt ku eh..baru aq cayo ko mg....guanow???lawe dop??

Tanpa Nama berkata...

susah la nak cari daaun teh

Tanpa Nama berkata...

ada cara nak hilangkan parut kena jahit tak:(

Tanpa Nama berkata...

ambik najis lembu n tampal kat muka........
lakukan sebelum tidur..keesokan harinya baru bersih..jgn mandi selama seminggu..anda akan menjadi orang yang jelita

Tanpa Nama berkata...

ADa khasiat,Awak pakai parut kelapa supaya muka tidak parut

miss-candy on Disember 04, 2011 4:59 PTG berkata...

waaa,sedihnye sye ada 3 jerawat di muka. n memang pedih sgt sbb ia berair dan mmg mncacatkn wajah sye =( tlg la sye,apetah lg mnggu dpn ada reunion party kwn2..xkan sye berwajah hodoh smpaikn sye tak brani kuar ..

Tanpa Nama berkata...

petua orang tua2...
cari tahi ayam panah litor(Halilintar)..
sapu pd muka,amalkan selalu...semoga berjaya

oktant on Disember 15, 2011 12:20 PG berkata...

@ miss-candy: Cuba sapu muka dgn minyak gamat sebelum tidur. Esok pg baru cuci muka.

Tanpa Nama berkata...

Sapu minyak gamat memang berkesan ke?brape lme ia brkesan?

oktant on Disember 17, 2011 7:51 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: InsyaAllah. Tapi bergantung kpd individu juga.

Kalau ikut pengalaman saya, Alhamdulillah. Kalau jerawat biasa, dalam 3 hari dah surut.

Tapi kalau nak amalkan sapu minyak gamat setiap malam pun boleh. Kalau tak silap saya, pernah terbaca ada seorang model terkenal yg amalkan petua ni.

Tanpa Nama berkata...

muka sya kdng2 smua tak sesuai temasok la ptua yg sya da ekot.. sya kndng2 rsa stres bile dpat muka mcm nie..lagi2 sya sntiase jelous gan muka mem sya tw..malu la gak//
==stres every day==(umo sya pon mse muda ag..dgan kdaan umo sya ,,sya sntiase iegat kan muka sya ni)

oktant on Januari 20, 2012 11:48 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Saya faham dgn situasi yg tuan alami sekarang. Pun begitu, usahlah berputus asa. Teruskan usaha mencari jln penyelesaian yg mujarab utk kulit muka tuan.

Biasanya, lidah buaya, minyak gamat, asam jawa & masker berasaskan putih telur mmg baik utk kulit.

Tanpa Nama berkata...

bagilh petua yg myknkn ckt

Tanpa Nama berkata...

pda mula2 mmang ad niat nk try tip nie,tpi.. bla dy kta cmpur kan dgn kemenyan,,almk x jdi la!!Tpi klu yg gnakn mnyk gamat ke,asam jawa ke..insyaallah sya akan try;)huhu

oktant on Februari 04, 2012 1:59 PG berkata...

@ Tanpa Nama:

- Sekiranya awak tidak yakin dgn petua yg diberikan, cubalah petua-petua lain.

Sebenarnya mmg dah banyak petua yg dikongsikan. Harap awak sudi menggeledah blog ni.


- Semuanya terpulang pd diri awak. Sy sekadar kongsikan petua yg ada.

Biasanya utk parut jerawat, gunakan saja lendir lidah buaya. Insya-Allah parut akan hilang.

Tanpa Nama berkata...

mmg bgus perubatan melayu kte...

Tanpa Nama berkata...

mmg bgus perubatan melayu kte...

Tanpa Nama berkata...

mmg bgus perubatan melayu kte...

Tanpa Nama berkata...

mmg bgus perubatan melayu kte...

Tanpa Nama berkata...

saya ni masih remaja tapi muka....masyallah...kdg2 klu blh x g sekolah x nk saye g....dh macam produk petua saye gune tp las nye hampeh...muka saya ni berminyak danberjerawat .....blh tolang x?

oktant on Februari 06, 2012 4:38 PTG berkata...

@ Tanpa Nama:

- Alhamdulillah. :)

- Sy harap adik boleh cari petua berkaitan dlm blog ini yea.

Tanpa Nama berkata...

semua petua ni ok,bkn x ok
tapi semuanya bgantung kpd jns kulit seseorg
so jln tbaik jmpa la pkar kulit
InsyaAllah sembuh

oktant on Februari 18, 2012 12:40 PG berkata...

@ Tanpa Nama: Terima kasih atas saranan yg diberikan. Setuju dgn awak.

Jalan terbaik, berjumpalah pakar kulit @ jerawat sama ada utk mendapatkan khidmat nasihat ataupun rawatan.

Tanpa Nama berkata...

saya tidak guna bedak sejuk tapi saya gunakan clay dicampur dgn air gamat,saya telah menggunakannya 3 bulan tapi masih tiada apa2 kesan di wajah, kulit saya byk berjerawat di bahagian rahang pipi dan dahi. ada cara lain tak.
terima kasih.

Tanpa Nama berkata...

hmm nk try la,,,

oktant on Mei 10, 2012 12:52 PG berkata...

@ Tanpa Nama:

- Cuba awak sapu dgn minyak gamat sebelum tidur. Keesokan paginya barulah cuci muka.

- Ok, silakan. Moga berjaya. :)

Tanpa Nama berkata...

thank...insyallah petua itu akan menjadi..sye cuba dlu,klu menjadi saye memang respek laaa...

Tanpa Nama berkata...

thank...insyallah petua itu akan menjadi..sye cuba dlu,klu menjadi saye memang respek laaa...

oktant on Mei 12, 2012 11:09 PG berkata...

@ Tanpa Nama: You're welcome. Insya-Allah.

Saya doakan awak berjaya tau. :)

Tanpa Nama berkata...

Guna cuka dan sapukan pada parut jerawat,dlm masa 3 hari dah boleh hilang parut tu

oktant on Jun 02, 2012 9:45 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Terima kasih di atas perkongsian awak. :)

azie_popai berkata...

sy nk tau yg guna kn serbuk kayu manis n asam jawa..nk wt cm ne yup..

Tanpa Nama berkata...

mcm2 sy cbe..tp x de jgk asil yg memuaskn..buntu sngt ni!!cara apa lg yg brksan tok ilangkn masalh jerawat ni??em sy trtarik pd kayu manis n asam jawa..cm ne nk amalkn yup??cmpurkn dgn bedak sjuk jgk ke??

Farah Ella on September 26, 2012 10:44 PG berkata...

dah try macam2 produk yg mahal pernah,yg murah pernah tp kulit tetap sama..ade tips lain x selain tips ni..sbb mcm ssh jee nk crk daunnye ni

oktant on September 26, 2012 1:13 PTG berkata...

@ Farah Ella: Untuk jerawat biasa, cuba sapukan minyak gamat asli (bukan minyak gamat campuran atau yg panas yer) ke seluruh muka setiap malam sebelum tidur. Keesokan paginya barulah dicuci.

Sekiranya nak hilangkan parut, sapukan dengan lendir lidah buaya. Boleh sapu pada waktu pagi ataupun malam. Biarkan ia kering. Kemudian barulah dicuci.

Pada saya petua ni paling mudah jika Farah ada minyak gamat ataupun daun lidah buaya.

Lagi satu, petua ni bergantung pada keserasian juga. Kalau serasi, InsyaAllah ia boleh berkurangan dan hilang.

Cuma berikan diri Farah masa beberapa bulan untuk melihat hasilnya.

Moga ia membantu Farah ya.

fatin liyana on Disember 17, 2013 3:26 PTG berkata...

hmm mana nak dpt daun tu.?

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Anda dijemput melanggan RSS Feed blog Petua Sejagat melalui email bagi mengelakkan tertinggal sebarang koleksi petua terbaru

Dibawakan oleh FeedBurner

 

Copyright 2013 Petua Sejagat - Reflection - Ipiet Templates Image - Tadpole's Notez