Hilangkan Lemak Berlebihan Pada Perut

Posted by Encik Oktant at Sabtu, Jun 19, 2010
Kalaulah boleh hilangkan lemak di perut, alangkah indahnya hidup ini. Bila impian tersebut jadi kenyataan, tentu seronok, kan? Tapi, lebih manis sekiranya berjaya dicapai secara semulajadi. Yeahh! Itulah sebenar-benar kepuasan.

Agak-agaknya, kenapalah ramai sangat yang lebih tertumpu untuk buang lemak di perut? Bukan di bahagian lain?


Haha... pertama, tentulah ia membantu anda tampil lebih yakin di khalayak ramai.


Namun, bukan itu sahaja yang patut anda fikirkan.


Ini kerana, lemak yang dibiarkan berkumpul di perut boleh merosakkan jaringan organ tubuh dan seterusnya meningkatkan risiko penyakit jantung. Fakta ini disokong oleh satu kajian yang mendapati individu yang bebas lemak di perut mempunyai risiko rendah untuk mengalami gangguan jantung.


Jadi, apakah yang perlu anda lakukan untuk menghilangkan lemak berlebihan di perut ni?


Ada 4 perkara yang boleh anda mulakan lakukan mulai hari ini iaitu:


1. Senaman perut


Memang tidak syak lagi. Senaman di bahagian perut dan diet seimbang adalah ubat paling mujarab.


Senaman Perut
Senaman Perut



Dalam seminggu, anda bersenamlah lebih kurang dalam sejam. Boleh buat senaman perut dan juga senaman yang menumpukan anggota badan selain perut. Bersenamlah secara konsisten.

Ya! Konsisten dan kualiti senaman adalah kunci kejayaan anda.


2. Campurkan pengambilan protein dan karbohidrat


Menurut pakar pemakanan, anda disarankan mencampurkan pengambilan protein sebanyak beberapa gram setiap kali mengambil hidangan berkarbohidrat.


Makanan Berprotein Tinggi
Makanan Berprotein Tinggi - fitnessandmuscle.net



Ia bertujuan mengurangkan pengeluaran kortisol dalam badan sehinggalah proses penyimpanan lemak sekitar perut berkurangan.


3. Makan bertih jagung (popcorn)


Anda boleh mengamalkan pengambilan secawan bertih jagung untuk setiap kali hidangan. Tapi, pastikan yang tidak dicampur dengan mentega, garam dan minyak tau.


Bertih Jagung (Popcorn)
Bertih Jagung (Popcorn) - thestir.cafemom.com



Ia mengandungi kalori yang agak rendah iaitu sekitar 30 miligram.


Urmmm... tak sedap la kalo cenggini?


Memang. Tapi tulah yang terbaik untuk perut anda. :D


4. Usah terlalu risau dengan berat badan anda


Sekali imbas, macam tak logik aje. Mana boleh tak risau. Mesti la risau Dol!


Sebenarnya, kalau anda terlampau risau ia akan meningkatkan lagi kadar kortisol dalam badan. Bila kadar kortisol tinggi, ia bermakna jumlah pengumpulan lemak dalam perut anda juga meningkat. Aduss...

Akibatnya nanti, nafsu makan anda semakin bertambah dan sukar dikawal serta melambatkan metabolisme tubuh.



Sekian...

14 komen on "Hilangkan Lemak Berlebihan Pada Perut"

Tanpa Nama berkata...

salam...kenapaikaitkan dengan popkorn

oktant on Oktober 07, 2010 6:13 PTG berkata...

Waalaikumussalam. Sebab kandungan kalori rendah & ia baik utk perut. :)

Tanpa Nama berkata...

salam.ada cara lain ke selain makan bende diatas.

Tanpa Nama berkata...

mcm x berkhasiat je mkn popcorn?

Tanpa Nama berkata...

ape yg d kata d atas memg betul

Tanpa Nama berkata...

popcorcn berkhasiat beb...i dah lame cube.

http://intan-fiber.blogspot.com on April 06, 2011 7:22 PTG berkata...

IZ FIBER...........

mr.romeo berkata...

mmg berkesan la... yes!!!

oktant on Julai 26, 2011 10:27 PG berkata...

@ Tanpa Nama: Terima kasih kengkawan yg dah cuba & sudi berikan testimonial.

@ mr.romeo: Tahniah mr.romeo. Mesti bertambah hensem, kan?

Tanpa Nama berkata...

Olah raga yang cukup, makan makanan yang bergizi, protein, vitamin, istirahat yang cukup, dan tidak minum air es. Tambah lagi puasa sunnah, keren sudah...!!

oktant on Oktober 12, 2011 12:34 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Iya. setuju banget. ;)

Tanpa Nama berkata...

popkorn berkhasiat ker??..

Tanpa Nama berkata...

nk bersenam tu y malas

oktant on Mac 16, 2012 8:47 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Nak mulakan tabiat suka bersenam tu memang susah.

Tapi bila dah biasa, mesti rasa janggal pula bila tak bersenam.

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Anda dijemput melanggan RSS Feed blog Petua Sejagat melalui email bagi mengelakkan tertinggal sebarang koleksi petua terbaru

Dibawakan oleh FeedBurner

 

Copyright 2013 Petua Sejagat - Reflection - Ipiet Templates Image - Tadpole's Notez