Atasi Masalah Bau Mulut dan Nafas Berbau

Posted by Encik Oktant at Isnin, Disember 28, 2009
Bau mulut yang menyenangkan memberikan anda lebih keyakinan untuk berinteraksi dengan individu lain. Tapi, anda tahu tak cara untuk mengatasi masalah mulut berbau ataupun nafas berbau ni?

Jika anda perasan, saya pernah menerbitkan artikel berkaitan masalah nafas berbau di sini dan masalah bau mulut kat sini. Anda boleh merujuk pada pautan yang diberikan tu sebagai maklumat tambahan yer.

Pada edisi kali ini, petuanya berfungsi mengatasi kedua-dua masalah sekaligus. Iaitu boleh menghilangkan masalah nafas berbau serta mengawal bau mulut anda. Bahan utama yang diperlukan adalah bunga cengkih.


cengkih (syzygium aromaticum l.)

cengkih (syzygium aromaticum l.) - soorganic.com




Cara mengamalkan petua ini adalah seperti berikut:


1. Ambil sebanyak 10 hingga 15 biji atau bunga cengkih.

2. Rebuslah cengkih tersebut bersama 10 gelas air bersih kira-kira dalam masa 15 minit. Ataupun sehingga air rebusan tu tinggal lebih kurang pada paras 3 gelas.

3. Kemudian, anda minumlah air rebusan itu sebanyak 1/4 atau 1/2 gelas sekurang-kurangnya sekali sehari.

Namun begitu, anda boleh meminumnya sebanyak 3 kali (selepas makan) untuk kesan yang lebih baik.

Di samping itu, air rebusan cengkih ni juga boleh anda gunakan untuk tujuan lain. Antaranya bagi melegakan kembung perut, membuang angin dalam badan dan melegakan rasa sengal-sengal.


Selamat Mencuba!

67 komen on "Atasi Masalah Bau Mulut dan Nafas Berbau"

Tanpa Nama berkata...

a'skum.....
ader cara lain lagi ker untuk hilangkan mslh mulut berbau...????

oktant on Januari 05, 2010 3:59 PG berkata...

Waalaikumusalam.

Selain cengkih, awak boleh gunakan daun sirih.

Caranya:-

1. Ambil beberapa helai daun sirih.

2. Ramas dan rendamkan daun sirih tu ke dalam segelas air.

3. Kemudian, awak gunakan air tersebut untuk berkumur.

Lakukan petua ni dalam beberapa hari dan nantikan hasilnya.

Selain tu, awak boleh gak kunyah gula getah (chewing gum), kan?

wwwdarkchocolatewww berkata...

Lidah juga perlu dibersihkan untuk menghindarkan masalah mulut berbau dengan menggunakan tongue scraper (sikat lidah). Ada dijual di Guardian Pharmacy

Tanpa Nama berkata...

kesan nya dlam brapa ari??dlam masa 3 ari ada x?

Tanpa Nama berkata...

pas dah kumur,nnti tkt bau sirih pulak??cm na hlgkn bau sirih 2?dan kesannya dlm brapa ari?adakah pas kumur terus x bau??

oktant on Mac 26, 2010 12:16 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Awak boleh gosok gigi selepas berkumur dengan air sirih. Teruskanlah sehingga awak merasai hasilnya. :)

Adik Bella berkata...

Selain itu,kita juga blh amalkan berkumur dgn air garam slalu.sbenarnya,byk lagi yg blh membuatkan mlut dan nfas tdk berbau.cuma kte tdk tahu shaja..maaf la kalau menyebuk.a'kum....

ieda berkata...

air sirih 2,kena kumur setiap ari ke?dlm sehari brapa kali?harap dapat balas msg ini dgn cpt..

Stylo_Rempit on Mei 14, 2010 2:41 PTG berkata...

Nafas berbau ada beberapa punca

1. X buat rawatan gigi setiap 6 bulan, sebab (plak gigi- yg kuning, tue menyumbangkan kepada bau busuk)

2. Sebab kurang minum air, jd bau asid dari perut turut menyumbangkan masalah ini.

3. Kurangkan pengambilan makanan yg berbau, seperti campuran petai, kopi dan arak.

Cara cepat nak hilang kan mulut berbau ialah.. ambil coklat ( yg sya ambil cadbury sedikit, ngan ambil byk..nanti gemuk plak..dan minum dgn setengah cawan air sejuk..serius ok..hehe)

oktant on Mei 14, 2010 4:46 PTG berkata...

@ Stylo_Rempit: Terima kasih Bro atas tips di atas. :)

Tanpa Nama berkata...

kluw kum0r air garam??

sad girl berkata...

kluw x hilang2 bau nyer???

Tanpa Nama berkata...

saya dah cuba semua cara di atas tetapi tidak berkesan,nafas tetap berbau.apa patut saya lakukan?

baby gurl berkata...

tanpa nama : kalau xhilang2 juga bau mulut tu..buang mulut tu..muahaha

Tanpa Nama berkata...

Itulah budak2 sekarang. Orang bagi ilmu bukan nak ambil dan munafaatkan tapi dipersendakan.Dah kena kat diri baru terhina rasanya.Masa tu lupa ilmu yang telah diberi. Ilmu itu umpama mutiara yang bernilai dilautan dalam. siapa yang mampu mencarinya? Tak semua yang `Teroilih`. Hanya orang yang gelap hatinya tidak dapat menerima ilmu yang diberi.

Tanpa Nama berkata...

salam.Daun mambu (selalu orang guna buat ubat demam campak. orang India suka tanam) kalau direbus dan airnya dibuat kumur2 untuk nafas dan antibiotik. Gusi bengkak dan radang mulut. cubalah. Diminum pun boleh gak. Amalkan selawat nabi masa membasuh. sebaiknya rebus dalam periuk tanah. Selamat beramal..

Tanpa Nama berkata...

sygla buang mulut..
nnati makin hodoh

Tanpa Nama berkata...

adakah amalan minum air bunga cengkih ini selamat untuk ibu yang mengandung?

oktant on Ogos 12, 2011 9:31 PG berkata...

@ Tanpa Nama: Insya-Allah selamat utk puan.

Tanpa Nama berkata...

ada x cara yg lbeh mujarab?
msalahnya saya xblh nk hilangkannya...malu dgn kwn2...sehingga xmahu berckap..

oktant on Ogos 21, 2011 12:07 PG berkata...

@ Tanpa Nama: Cara lain sebenarnya saya dah berikan pautannya pada entri di atas. Namun utk kemudahan awak, saya berikannya sekali lagi spt di bawah;

1. 3 Cara Atasi Masalah Bau Mulut

2. Ehh, Nafas Awak Berbau Lah!

Ataupun awak perlu lebihkan meminum air masak setiap hari.


Sekian, terima kasih.

Harap ia membantu. ;)

Tanpa Nama berkata...

tq. semoga perkongsian ilmu dapat mengatasi masalah insan yang memerlukan.

oktant on November 28, 2011 3:11 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Sama-sama. Mudah-mudahan begitulah hendaknya.

Tanpa Nama berkata...

Cre laen lgi ade x ? Rsenye x blh ikotlah smua ptue tuh ,, hehehe ^_^

Tanpa Nama berkata...

suka baca komen di atas..suma masalah berpunca dari diri sendiri kan..dulu sy menjaga pemakanan minum air putih slalu gosok gg sebelum tido.walaupun gg xtertur n xcantik cm owg len tp mak slalu puji gg sy bersih n xrosak tp skg mcm2 masalh smp anak buah y kecik pn kta busuknya mulut m.cik..!!!malu sgt smp mak sy kata jgn jg penampilan luar sj..malu sgt..lpas ni sy akn peka terhadap kebersihn gg..petua d atas sungguh manfaat..kalo ada lg petua tolong abadikn kt cni ye

Tanpa Nama berkata...

saya ada kedua dua masalah ni mulut berbau n nafas berbau... kadang2 malu rasa nye nak cakap n kwn2.. kalau sapa2 yg mulut berbau yg dah cuba pertua2 diatas yang dah berjaya tu tolang la kasi tahu saya sama k. saya dah x tahan le n mulut bebau ni.

oktant on Disember 16, 2011 2:40 PG berkata...

@ Tanpa Nama: InsyaAllah saya akan abadikan di sini petua lain yg berkaitan (jika ada) utk awak & yg lain.

Tanpa Nama berkata...

sy sering mengamalkan gosok gigi secara teratur 3x sehari, berus lidah slps memberus gigi, guna flos gigi & ubat kumur...alhamdulilah masalah bau mulut dpt dikurangkan.

oktant on Disember 16, 2011 5:14 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Terima kasih banyak sudi kongsi pengalaman awak.

Tanpa Nama berkata...

sy mmpunyai masalah mulut berbau sehingga mnyebabkn sy hilang keyakinan..dpulaukan, kurang rakan n sukar unt bkerja..sy tlh brjumpa doc gg setahun paling kurang 2 kali nmun doc pown x mmpu nk cr pnyelesaian..sy rase tertekan sbb ade org kate sy x gosok gg(sy faham mereka beranggapan sy pengotor) sdgkan sy gosok 3 kali sehari.gosok sebanyak 3 pusingan setiap kali gosok, bersihkan lidah dan berkumur dgn penyegar mulut..doc kate keadaan gg sy bersih..tp mulut sy tetap berbau..tertekan sgt sbb org x memahami yg sy bukan x jg kebersihan mulut..n bukan sy pinta keadaan sebegini!sy dapati gg kerap berdarah n ade bau pd darah 2..ble jmp doc, sy mintak unt di cabut sj gg tersebut tp doc kate gg maseh baik n sehat xbole d cabot...knape doc pown x faham?! sesungguhnyer sy mmg rs punca bau itu dr darah tersebut tp doc kate normal berdarah n x boleh cabot gg yg maseh elok..ya Allah..sy sgt tertekan!setiap kali jika gne flos pd gg tersebut akan berdarah n berbau darah tersebut.pd gg yg lain walaupown brdarah tp xde bau sprt itu..tp doc tetap x mahu cabot.. berilah petunjuk yg sebainyer kpd hambaMu ini..ya Allah..tabahkan hatiku unt menempuh ujianMu ini

Tanpa Nama berkata...

saya ada masalah nafas n mulut berbau.. apapun saya amalkan.. hasilnya tetap sama.. knp ya???

Tanpa Nama berkata...

saya sekarang sedang mencuba amalan yang diajar diatas,saya pon ada masalah yg sama juga.tp jg tlalu stress,usaha dan usaha.

Tanpa Nama berkata...

tak de care lain pha?

Tanpa Nama berkata...

malunye nk ckp ngn kwn2 kalo nafas bebau...
nafas bebau ade kaitan ke dngn cara kite menggosok gigi...mksdnye, kalo kite x rjn o x tau cre yg btul nk gosok gigi...nafas nnt bebau..
sye ade try kumur2 gune pencuci mulut..tp sme je..nafas tetap bebau...
ade x cre yg lg senng??

oktant on Februari 24, 2012 6:21 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Cuba berkumur dgn air ramasan daun sirih.

- Ambil beberapa helai daun sirih & bersihkannya. Pastikan tangan anda pun bersih ya.

- Letakkan daun sirih ke dalam bekas berisi air dan ramas-ramasknnya.

- Kemudian, gunakan air tu utk berkumur.

Amalkan selalu sampai masalah anda selesai.

Selamat mencuba & harap ia membantu anda yg bertanya.

Tanpa Nama berkata...

ada juga bau nafas brpunca dari resdung sbb 2 walau dh jga kbersihan mulut atau gigi nafas tetap juga berbau,kna la rawat resdung dalam masa yg sama,sbb pnyakit resdung xboleh dipandang remeh,,,,tq

oktant on Mac 03, 2012 11:35 PG berkata...

@ Tanpa Nama: Terima kasih atas perkongsian anda. ;)

Tanpa Nama berkata...

ingtkan sya sorg je yg ada msalh mulut berbau ny . mlu sgt nk ckp dgn org smpai kna kunyah coklat stip kali kluar dgn org . hmm rsanya ada kaitan dgn resdung ..

Tanpa Nama berkata...

kdg2 masalah bau mulut juga bpunca drpd sembelit dan juga masalah resdung....cuba selesaikan masalah ini dlu jika anda menghadapinya...kmudian barulah gun ptua2 di atas...
harap ia dpat membantu...kerana saya sendiri telah mendapatkan nasihat pkar dan alhamdulillah skrg..harap dpat membantu trutamnya kaum hawa..msti malu klu ada masalah nafas berbau..

oktant on April 09, 2012 7:13 PTG berkata...

@ Tanpa Nama:

- Iya. Sebenarnya ramai lg mengalami masalah ini. Harap perkongsian ini membantu mereka yg memerlukannya.


- Terima kasih atas perkongsian awak. :)

Tanpa Nama berkata...

askum

oktant on April 12, 2012 8:09 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Waalaikumussalam wbt.

Tanpa Nama berkata...

saya pun mengalami masalah mulut berbau yg kritikal. pernah juga seharian saya tak berckp dgn org sbb malu. dlm beg sentiasa ada gula2 hacks tp kadang2 abis stok terus saya diam. mungkin tabiat minum kopi. dan mungkin juga kerana saya memakai braces jadi sentiasa ada sisa makanan yg terselit walaupun memberus gigi selalu. saya terbaca ttg kulit kayu manis dlm blog lain dan akan cuba kumur dgn air rebusan kayu manis kerana itu paling senang. daun sirih sounds ok tp nak cari susah dan tak tahan simpan lama lak. insyaallah...

oktant on April 19, 2012 1:50 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Mudah-mudahan masalah bau mulut awak dpt diatasi secepat mungkin yea.

Tanpa Nama berkata...

air garam tu mengambil berapa lama untuk menghilangkan???ataupon selepas saya kumur tak berbau tapi bile lama2 berbau..apabila waktu tengahari memang sangat kritikal..

oktant on Mei 03, 2012 11:55 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Kalau boleh, awak amalkan setiap hari. Baik selepas makan tengah hari ataupun malam.

Tanpa Nama berkata...

owh x de petua yang lebih ringkas ke??
air garam pun boleh pakai ke??

Tanpa Nama berkata...

antara cara lain??

Tanpa Nama berkata...

Chocolate?

Tretan on Julai 25, 2012 8:09 PTG berkata...

wah, membantu banget neh, mumennya pas bulan puasa, di mana mulut terasa kering n bau tidak sedap..
makasih infonya...

oktant on Julai 26, 2012 8:00 PTG berkata...

@ Tretan: Syukur Alhamdulillah jika ia membantu saudara. :)

Tanpa Nama berkata...

klu masih berbau..kunyah lah chewing gum atau mkn gula2 berangin..

oktant on Oktober 17, 2012 3:07 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Betul tu. Terima kasih atas perkongsian awak.

Tanpa Nama berkata...

Ehm try la search oraltech labs..mgkn bleh mbantu..byk yg bg komen yg positif..

oktant on November 02, 2012 7:21 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Terima kasih atas info anda. :)

Tanpa Nama berkata...

tolong lah sya...dh brape minggu sy amalkan daun sirih..tp tetap je mulut berbau..malu sgt2..dh rse tertekan dgn mslh ini..

oktant on November 23, 2012 11:17 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Awak dah amalkan petua di atas?

Mungkin ia baik untuk awak. Usah was-was. Cuba saja.

Sama ada ia serasi dengan awak ataupun sebaliknya, hanya Dia saja Maha Mengetahui.


Saya doakan moga awak berjaya mengatasi bau mulut secepat mungkin. Aamiin.

Tanpa Nama berkata...

Punca resdung yg kuat 2 x hilg2 bau mulut,lau hilg pn jab ja kan,so rawat resdung 2 luu...

Tanpa Nama berkata...

klo ngak hilang2.kumur wipol aja..

Tanpa Nama berkata...

Bagaimana kite mahu mengenalpasti samada mulut berbau atau x..

oktant on Mac 09, 2013 6:50 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Tanya saja pada ahli keluarga ataupun individu yang rapat dengan awak. Minta pendapat ikhlas mereka.

Kalau malu, cuba hembus gunakan mulut ke tapak tangan awak. Kemudian, cuba hidu bau tapak tangan tersebut dengan hidung awak.

Selamat Mencuba. :)

Tanpa Nama berkata...

Kalau rebus cengkih tu smpi hancur ke.... rase tak pahit ke... nak cb gak petua tu erk....

Tanpa Nama berkata...

Kepada anda yang mempunyai masalah Bad Breath, sila emailkan kepada manjamanis643@yahoo.com..saya sedia membantu..TK..

Khaimy berkata...

Buang air besar setiap pagi juga mmbantu menghilangkn bau mulut selain tu mata kita juga segar..

oktant on Mei 30, 2013 10:19 PTG berkata...

@ Khaimy: Terima kasih atas info tuan.

Tanpa Nama berkata...

Asalam.. Ni de ckit cra2 nye.
First, hilangkn punca resdung.
2nd, settlekan masalah kotoran usus. Bli ubat nye . Cbe cri..
3rd,gsok gg 5 kli sblum solat.
4,kmuh air gram suam sblum tdo. Jgn bilas..
5,floss gg skurg2 skli shri.
6 jga mknn. Jgn byak mkn mknn brmnyak..
7, byak mnum air.

oktant on Oktober 09, 2013 9:39 PG berkata...

@ Tanpa Nama: Waalaikumussalam wbt.

Terima kasih banyak atas perkongsian awak ya. :)

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Anda dijemput melanggan RSS Feed blog Petua Sejagat melalui email bagi mengelakkan tertinggal sebarang koleksi petua terbaru

Dibawakan oleh FeedBurner

 

Copyright 2013 Petua Sejagat - Reflection - Ipiet Templates Image - Tadpole's Notez