Petua Mencantikkan Bibir Anda

Posted by Encik Oktant at Isnin, Disember 21, 2009
Adakah anda sedang mengalami masalah bibir kering ataupun bibir pecah? Jika tidak, adakah anda risaukan bibir anda hitam akibat daripada kesan merokok mahupun penggunaan gincu bibir yang kurang sesuai?

Seandainya anda berdepan dengan salah satu masalah di atas, usah cemas. Saya cuba mengetengahkan satu petua ringkas untuk anda atasinya. Hanya satu bahan utama yang anda perlukan iaitu mentega.


Gambar Mentega (butter)
Gambar Mentega (butter) - EHow.com



Caranya begini;

1. Ambil sedikit saja mentega dan sapukan hingga rata di sekitar kawasan bibir anda.

2. Lakukan proses ini pada setiap malam iaitu ketika sebelum tidur.

Itu saja. :)

Anda amalkanlah petua bibir ni sehingga bibir anda kembali segar dan warnanya pun kembali pada asal.


Selamat Mencuba!

40 komen on "Petua Mencantikkan Bibir Anda"

akubukanartis on Disember 21, 2009 4:55 PTG berkata...

terima kasih utk petua :)

Rahman Ahmad on Disember 22, 2009 10:42 PG berkata...

askum,
timakasih dgn petua2 diatas, sya slalu gak makan ulam, tapi jarang makan pegaga nie. lps nie nak gi cari pegaga kat pasar.

Lagi satu bibir saya ni itam pasai merokok. nanti nak beli mentega nak try tarok malam nnti, hehehe..

tkasih.

oktant on Disember 22, 2009 12:27 PTG berkata...

@ akubukanartis : sama-sama.

@ Rahman Ahmad : waalaikumussalam. silakanlah mencuba. mudah2an ianya berhasil.

oktant on Disember 22, 2009 12:56 PTG berkata...

Kalau anda mengalami masalah bibir pecah, petua tambahan ada di post bertajuk Petua Mengubati Bibir Pecah

Harap maklum.

Sekian, terima kasih.

Nurul Iyzah on Disember 26, 2009 2:01 PG berkata...

petua yg sungguh simple.saya mesti cuba!

oktant on Disember 26, 2009 11:43 PG berkata...

@ Nurul Iyzah: Betul tu. Semoga ianya serasi dgn awak. :)

Tanpa Nama berkata...

Kalau gune yg majerin 2 bleh x??

oktant on Disember 28, 2009 11:16 PTG berkata...

Mengikut apa yg saya baca, marjerin kurang baik untuk kesihatan.

Ia boleh meningkatkan risiko penyakit jantung (terutamanya wanita), mengurangkan susu badan, merendahkan sistem pertahanan tubuh dan meningkatkan risiko penyakit barah hingga 5 kali ganda.

Kesimpulannya, baik awak gunakan mentega aje. Walaupun hanya disapu kat bibir, manalah tau kot awak tertelan marjerin tu semasa tidur. Siapa tahu, kan?

Tanpa Nama berkata...

wah.. huhuhu..
yeker marjerin xbaik tuk kesihatan??
syukran bru nak mule..
huh.. ape beza marjerin ngn mentega.. sme je kan...
terime kasih bg tau ye.. selamat sye bru nak cube..

Tanpa Nama berkata...

t/kasih pada yg memberi petua ini

oktant on Januari 27, 2010 1:00 PTG berkata...

Sama-sama. :)

Tanpa Nama berkata...

nk tnye.. klu bibir da mmg hitam, blh ke guna petua tu? sy tk merokok tp bibir itam je...

oktant on Januari 28, 2010 12:56 PTG berkata...

Saya harap awak dapat mencubanya. Pasti awak akan menemui jawapannya. :)

oktant on Februari 03, 2010 5:53 PTG berkata...

Melalui apa yg saya pernah baca dlm beberapa artikel sebelum ni, marjerin memang kurang baik untuk kesihatan. Ia akan memberikan kesan dlm jangkamasa panjang.

Saya dah merujuk kamus dewan edisi ke-4, dan perbezaan antara keduanya spt berikut;

Marjerin - bahan berwarna kekuningan yg rupanya seperti mentega dan biasanya diperbuat drpd lemak sayur dan binatang yang diemulsi dgn susu, garam, vitamin dsb.

Mentega - pepejal lemak berwarna kuning pucat yg diperbuat drpd krim.


Sekian.

Tanpa Nama berkata...

ltk kt permukaan bibir je...bkn kne mkn kn...
so pe yg xbaik nye..?

oktant on Februari 17, 2010 9:48 PTG berkata...

Ia cuma sebagai langkah berjaga-jaga. Harap maklum. :)

..gurlz.. berkata...

wow..menarik 2..

eylis berkata...

Ollaah... oktant, awk byk sgt lah petua, dapat informasi dari mana ek, dari petua parut berlubang pun awk pun dapat sampai lah ke bibir...huhuhu, yang ni saya mesti cuba coz bibir hampir hilang warna , semua punca dari dpakai lipstick

oktant on April 03, 2010 10:09 PTG berkata...

@ eylis: Saya dapat daripada pelbagai sumber. Ada dari pengalaman sendiri, emak, orang lain yang dah berpengalaman dan juga dari bacaan semasa.

Jadi, saya pun kongsi di sini sebagai rujukan sendiri dan sesiapa saja yang mengunjungi blog ini. :)

Tanpa Nama berkata...

sy dah try.. jd tau

Tanpa Nama berkata...

terima kasih kongsi info....
bibir saya dahlah tebal hitam pulak tu...huhuhu.. nasib den...dulu suka sangat pakai lipstik...tengah gedddikkkk...

Oktant on Jun 07, 2010 3:02 PTG berkata...

@ Tanpa Nama:

- Terima kasih atas testimoni awak tu ya. :)

- Sama-sama. Mudah-mudahan awak pun berjaya setelah amalkan petua ni. :D

Hazirah al-Barakbah on Jun 14, 2010 12:34 PTG berkata...

petua yg penah dicuba. tapi tak tahu yg diguna tu magerin atau mentega. main sauk je sbb sama kan. so skrg dh tahu akan carik mentega lah pasni :)

oktant on Jun 14, 2010 1:10 PTG berkata...

@ Hazirah al-Barakbah: Betul tu. Lepas ni awak pakai mentega je tau. :)

Tanpa Nama berkata...

terima kasih ek tuk petua tu. sy pasti akan cuba!

Castello berkata...

Aku dah try pon, memang menjadi... pehtua paling senang la tu... Tq

oktant on Julai 21, 2010 3:28 PTG berkata...

Sama-sama. Tahniah Castello sbb dah menjadi. Petua ni memang senang sebenarnya. :)

Tanpa Nama berkata...

mcm mane nk bg bibir rase manis?

Tanpa Nama berkata...

nnti bibir boleh jd kaler pink x?

oktant on September 26, 2010 10:07 PG berkata...

@ Tanpa Nama:

- Nak bg bibir rasa manis? Maaflah saya kurang tahu. :)

- Bibir lebih merah.

4zan berkata...

salam..
kalau bibir memang natural hitam bley jadi cantik kew?

Nadia Yeahupp on Oktober 13, 2011 9:07 PTG berkata...

can i copy? i'll put your link there :) topik neh interesting. heheheh

oktant on Oktober 27, 2011 8:38 PTG berkata...

@ 4zan: Waalaikumussalam. Cuba 4zan buat dulu. Sbb sy pun kurang pasti.

@ Nadia Yeahupp: Semestinya boleh. Silakan yea cik Nadia. ;)

Tanpa Nama berkata...

senangnye..^^, tk pyh sush2 nk hbskn duit beli lip balm yg mhl2 lg..time ksh

oktant on Februari 24, 2012 6:07 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Sama-sama. Ya, betul gak tu. ;)

p.s: Kalau bibir kering pula, banyakkan minum air masak.

Tanpa Nama berkata...

ayie -
petua nie nk bsh kr
atau bley pkai trs smasa tido?

Tanpa Nama berkata...

cap planta bleh??

oktant on Mac 23, 2012 11:36 PG berkata...

@ ayie: Boleh dipakai semas tidur & keesokan paginya baru dibasuh.

@ Tanpa Nama: Sebarang jenama pun boleh. Janji mentega & halal.

Tanpa Nama berkata...

trima ksih untuk sgla2nya..stelah sy mngamalkan petua ini bibir sy trsa sgar n lmbut..

oktant on Mei 27, 2013 2:51 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Syukur Alhamdulillah dan tahniah atas kejayaan awak.

Terima kasih kembali di atas kesudian awak memberikan maklumbalas di ruangan ini. Saya amat menghargainya. :)

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Anda dijemput melanggan RSS Feed blog Petua Sejagat melalui email bagi mengelakkan tertinggal sebarang koleksi petua terbaru

Dibawakan oleh FeedBurner

 

Copyright 2013 Petua Sejagat - Reflection - Ipiet Templates Image - Tadpole's Notez