Cara Mudah Buang Tahi Lalat Hidup

Posted by Encik Oktant at Ahad, November 15, 2009
Mungkin ada di antara anda yang nak sangat buang tahi lalat hidup. Kebetulan, saya baru mendapat satu petua untuk buang tahi lalat anda tu. Lebih bagus lagi, ia bukan setakat boleh buang tahi lalat aje. Malah, boleh digunakan untuk buang kutil (atau mata ikan di kaki) serta merawat tumit kaki yang pecah-pecah.

Bahan yang anda perlukan hanyalah getah daun kemboja dan kapas. Di bawah ni ada satu imej pokok bunga kemboja yang saya jumpa di Flickr milik prankbot.


pokok daun kemboja

Pokok daun kemboja - prankbot @ flickr



Langkah-langkah yang perlu anda buat ialah:


1. Dapatkan getah daun kemboja.

2. Kemudian, bubuhlah getah tu pada tahi lalat hidup, ke kawasan kutil ataupun kat tumit yang pecah-pecah.

3. Lepas tu, tampalkan saje ia dengan kapas.

Ulang proses di atas sehinggalah tahi lalat anda tanggal ataupun kutil dan kesan pecah pada kaki anda tu hilang.

Itu saje. Mudah, kan?


Selamat Mencuba!

408 komen on "Cara Mudah Buang Tahi Lalat Hidup"

«Lebih lama   ‹Lebih lama   201 – 400 daripada 408   Terbaru›   Baru»
oktant on Mei 29, 2011 4:58 PTG berkata...

@ Tanpa Nama:

- Awak boleh cuba gunakan getah pokok yg bunganya merah. Rasanya tiada masalah di situ. Mudah-mudahan berjaya.

- Tahniah sebab awak berani mencuba. Saya sentiasa mendoakan yg terbaek utk awak dan semua yg mencuba. InsyaAllah berhasil. :)

Tanpa Nama berkata...

kelakar abis ak baca komen2 kt atas...ahahaha
anyway gud luck sume...

Tanpa Nama berkata...

saya pon ada tahi lalat di sebelah hjung mata rapat ke hdung dan dsebabkan itu rakan kolej sy mengejek saya..huhuh malu sgt...wlupn mereka bgurau kadang2 sy terasa..dipermalukan di khalayak ramai..sy akn cube trime kaseh :)

Tanpa Nama berkata...

hmm insyALLAH ke benda ini akn menjadi ?

Tanpa Nama berkata...

dah try guna sabun n kapur tuh...sakit n pedih giler..tp tahan jela...harini dah hari kedua dah nampak perubahan...mole aku nampak kering..tp jangn terkena kulit nanti luka...kulit di sekeliling mole tu dah luka dah sbb xbhati2

oktant on Jun 08, 2011 1:26 PTG berkata...

@ Tanpa Nama:

- Silakan mencuba. Mudah-mudahan berhasil. Sam-sama.

- Awak mesti yakin dan banyakkan berdoa agar ia berkesan. Cubalah. Saya di sini sentiasa mendoakan yg terbaik utk awak.

Jadi atau tak itu di luar kuasa saya.

- Terima kasih sudi kongsi pengalaman awak gunakan sabun dan kapur tu. Mudah-mudahan ia membantu rakan-rakan kita yg lain.

InsyaAllah.

Tanpa Nama berkata...

saye baru bace komen2 korg kat sini .adeyg membuatkan saye yakin nak buang tahi lalat dan ade yg lemahkan semangat saye .doakan saye gune kapur dan sabun tu ye .

oktant on Jun 08, 2011 6:10 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Awak mesti yakin dgn diri sendiri. Usahlah lemah semangat. Saya doakan awak, ok. :)

ahmad fazreen helmi on Jun 09, 2011 6:23 PTG berkata...

Sabub+kapur tu mcm senang jerr,Nk guna Sabon Jenama ape?

Tanpa Nama berkata...

saya guna petua sabun tambah ngn kapur..memang berkesan...4 hari je tahi lalat gugur sendiri

Tanpa Nama berkata...

3 ari jew den guna petua kapor sirih + serbuk sabun basuh baju + sedikit air..memang supep beb.. mula2 die punyo podih tu agak laaa..tp hasil ae..memang memuaskan..hilang taik lalat tu

isya on Jun 16, 2011 9:39 PG berkata...

guna getah kemboja? nk try lah.selalu sangat kena ejek dengan orang.saya survey banyak dah cara nk buang tahi lalat neyh termasuk lah cari dalam laman web hebaline.com tapi kawasannya jaoh dari tempat tinggal saya.so sush nk g.just getah kemboja jew kan yang kena guna.hurm was2 jugak nk try neyh.takot berbhaya o bg effect plak.

oktant on Jun 16, 2011 5:17 PTG berkata...

@ Tanpa Nama:

- Terima kasih buat awak berdua krn sudi kongsi pengalaman. =)

@ isya: Ya isya. Cubalah dgn penuh yakin. Di samping itu, banyakkan berdoa agar usaha awak membuahkan hasil. Mudah-mudahan berjaya. Amin.

Tanpa Nama berkata...

mntaq2 ar ak pnye palat tux derw agie hurm mlu lo0......:(

nak sgt berkata...

btul ew ley ilang tahi lalat ue...
tlg jwb

Tanpa Nama berkata...

hy aku ade bini..
dia ade tahi lalat atas puting~
bole ke gune care yg korang bg tu?
bini aku sebok duk cari petua...
harap membantu..

Tanpa Nama berkata...

hye sume...sbnrya sye pn salah sorg dr glgn org yg ade taik lalat ne...dlu sye prnah mlwt ruangn ne..tp sye xtw kat mne nk cri gth kemboja,so akhrnya sye pkai ubt dr kedai cina nme ubt tu Tian Chin Ko,ubt tu memng brkesan..ble buang taik lalat yg leper dn ketul2..tp sakit tu memng ade..thn je lar,lgpn tak lar skt sgt..skrg ni..sy bsyukur sgt2 sebab taik lalat sye dah hilg,dpt jgk sye merasa ikt ptndgn Ratu Cantik..

oktant on Jun 22, 2011 11:22 PTG berkata...

@ Tanpa Nama:

- Cuba dulu. Mudah-mudahan boleh tertanggal.

- Sila baca komen rakan-rakan terdahulu yea.

- Hai. Bro boleh cuba petua di atas atau petua yg telah dicuba oleh rakan-rakan lain di bahagian komen.

Cuma perlu lebih berhati-hati.

- Terima kasih sudi kongsi petua. :D

Tanpa Nama berkata...

makan bape lame ?

Tanpa Nama berkata...

kalau kite gune sabun+kapur tu n thi llat tu dh hilang,ia akn tumbuh balik tak?

Tanpa Nama berkata...

saya ade taik lalat kt dagu blh knan..org ckp manis..tpi saye kdg2 sgan nk bgaul ngn org sbb sye memiliki taik lalat..kdg2 soaln yg buat sye malu sgt2 n x berkeyakinan ialah "hidup ke taik lalat ni"..sye hnye mampu mndiam..kwn2 pon sesetgah ngutk sye...ptot ke sye cbe kaedah nie??

van persie berkata...

da masuk 5 ari try guna getah pkok kemboja tuh!
tp x ilang2 gak..ade la nmpak pudar n lmbik2 skit mole tuh!
akan terus mncuba,harap2 jadik la..

alif berkata...

sikit mau tnya,da brape rmai yg guna petua getah kemboja ni yg da trtanggal tahi lalat nye?

oktant on Julai 15, 2011 10:44 PG berkata...

@ Tanpa Nama: Jikalau awak rasa ia memudaratkan diri awak, barulah cuba petua ini.

@ van persie: Teruskan. Mudah-mudahan hasilnya menjadi spt yg bro harapkan.

@ alif: Bro boleh tgk komen2 lepas. ;)

PathFinder_7035 on Julai 23, 2011 12:08 PG berkata...

salam semua..
aku ada tahi lalat jgk kat dagu.
skrg tgh try kapur sireh (bukan kapur kasut weii..) + sabun serbuk.bgtau awal2 la..sila sediakan kain ka apa ka utk digigit,sebab pedihnya..pheww....nyut nyut nyut berdenyut maa.tp kalo nk menjerit mcm Predator 2 time dia sapu ubat pon boleh...hahaha~

time aku menaip ni,kulit tahi lalat aku dh terkopek.tp nmpk mcm isi (merah) dan keluar air.member2 lain yg guna kaedah kapur+sabun ni alami benda yg sama jgk tak?

Tanpa Nama berkata...

aku akan cuba pertua sbun=kapur ni..hope mjadi la..x snggup bdepan dgn org..yg x thu kene ejek 2..rasa sdih pon ada.

Tanpa Nama berkata...

ade taik lalat kn comel
huhuhu
ak pon de jgk
comel je face ak

van persie berkata...

dah 20 hari aku gune getah kmboja 2,tp x jadi apape pon...skrg gune sabun ngn kapur lak,harap2 jdi la...kpd sape2 yg thu tlong bg info skit...dlm sari bape kali kna ltak sabun ngn kapur 2?

Tanpa Nama berkata...

kat area alor setar , korang tau tak kat mana yang ada rawatan buanx taik lalat nih ??

Tanpa Nama berkata...

sape nak buang ...saya ada penyelesaiannya tp hubungi saya di email saya di sahim89@yahoo.com.my

Tanpa Nama berkata...

ak try kapur dgn sabun
pedih ckit laaa
tp lme2 ok
dont wory
wt cmpai kring laaa

van persie berkata...

kapur+sabun mmg terbaik..

natasya berkata...

nk tny tips tuk kecilkan n pudarkan tahi lalat ade x???sy xnk buang jz nk kcilkan n pudarkan

oktant on Ogos 04, 2011 11:08 PTG berkata...

@ van persie: Terima kasih atas maklumbalas bro. ;)

@ natasya: Buat masa ni belum ada lg. Kalo ada, saya buat entri baru yea.

Tanpa Nama berkata...

Saya pernah cuba membuang tahi lalat menggunakan kapur barus dan sabun OMO. pedih sehingga menyebabkan luka di wajah saya. tetapi berkesan juga tahi lalat saya sudah hilang hanya ada bekasan timbul seperti injection di waktu kecil di tangan. sudah 5 tahun tidak hilang. ada sesiapa yg tahu bagaimana cara menghilangkannya? pleasee.

oktant on Ogos 05, 2011 2:38 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Cuba awak sapukan putih telur kat situ setiap hari.

Tanpa Nama berkata...

@oktant: ok terima kasih. tapi setelah saya sapukan putih telur, tunggu berapa minit?

oktant on Ogos 06, 2011 4:15 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Sama-sama. Biar sampai kering. Lebih kurang dlm 20 minit camtu.

Tanpa Nama berkata...

sy da buat guna sebun+kapur tu,mmg mnjadi tp mcm brparut je...agak2 hilang x parut 2?

Tanpa Nama berkata...

@oktant : selebih putih telur itu, di masukkan ke peti sejuk atau di buang terus? : )

oktant on Ogos 07, 2011 6:02 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Simpan dlm peti sejuk. Boleh dipakai utk sapuan berikutnya.

siti saleha berkata...

kenapa ye sy cuba kapur & sabun tp x rasa sakit pun. sume org ckp sakit,tp sy xrasa pape. ade sabun ttentu ke?

la usurpadora berkata...

boleh saya tau brp lama tempoh masa sakit 2 kalau pakai sabun serbuk n kapur makan? saya baru cuba sekali.tp xd rasa apa2 pn.sakit apa pn x.cmne 2?

Tanpa Nama berkata...

petua ni nak kena buat waktu bile??
pagi,tngh hari,ptg,malam or sblum tido..
nak kna buat bpe kli dlm sehari..pls jwb..

oktant on Ogos 27, 2011 3:41 PG berkata...

@ Tanpa Nama: Awak boleh buat bila-bila masa mengikut keselesaan sendiri. Tapi biasanya kalau buat malam atau sebelum tidur tu lebih senang, kan?

Sekali sehari pun boleh.

Tanpa Nama berkata...

nk pakai brapa lama eh dlm sehari?klau nk mandi kna basuh dulu ke??

amie berkata...

tanpa nama:mana awak dapat pokok kemboja?
bantu saye , please .

Tanpa Nama berkata...

sy nk try cuba lahhh.....hrap2 mnjadi la!!!! amin

la usurpadora berkata...

saya dah cuba petua yg menggunakan kapur makan n sabun serbuk biozip.saya letakkan pada 2 tahi lalat hidup dkt muka saya ni. 1 dekat mata 1 lg betul2 atas hidung.alhamdulillah x sampai seminggu ni tahi lalat saya dah mengering n boleh dikopek mcm parut biasa.terima kasih kpd yg memberi petua! ;)

oktant on September 13, 2011 6:28 PTG berkata...

@ la usurpadora: Terima kasih atas maklumbalas awak.

Terima kasih juga kpd sudi berkongsi petua tersebut. Jasa kalian amat saya hargai. ;)

cawang berkata...

van persie: bpe hr tahi lalat ko tgl?? ade luke x ?? klw hr ni da tarok, esok kne tarok lg ae??

Tanpa Nama berkata...

tahi llt sy byk sgt kt mk..kdng2 ml nk brdpn org..tp bkn thi llt hdp...

finaa berkata...

hey.. fina dh 2 ari wat kapur n biozip 2.. mmg pdihh glaa.. skrg mole finaa bgkak n berair laa.. cm ne kwn2 yg pnh wt jd cm fina jd ke??? risauu nie

myraa lolaa berkata...

salam sy mira napa taik lalat sy x jd2 pown jd mkin bsar da laaa.. napa erk nape.. tkt niee. sy jd cm fina laaa.. kt png kt na erk nk buang gna laser..sape tauu tlg gtaw

Tanpa Nama berkata...

Salam..kapur+sabun mmg mujarab. bila tanggl thi lalat x berdarah. jgn kena kat kulit. pedih. dia ade kesan skit after buang. sape2 yg rajin kuar..xyah amalkan. nnti korang mesti malu.hehe

Tanpa Nama berkata...

sya ida.sya nak tahu daun kemboja niey just ade kt tanah perkuburan ..lagipun kita kena gunakan nya 3 kali sehari untuk buang tahi lalat niey..jadi yang susahnya daun kemboja nak kena pergi sana tiap2 hari? herm.. tak kisahlah klau begitu,tp...ada ke petua lagi selain daun kemboja niey?

saia ade tahi lalat juga berkata...

sape2 yg da berjaye buang tahi lalat gune kapur dan sabun,, leh bg adreess fb x supaye senang sy nk temu ramah,, hehe.. harap2 ade yg sudi nk bg..

Tanpa Nama berkata...

Air panas dan cuka cider (cider vinegar)

Metode lain yang boleh Anda gunakan adalah menggosok tahi lalat dengan air panas. Setelah kering, gunakan cider vinegar (atau cuka apel juga bisa). Caranya, cotton bud dicelup ke cuka apel lalu dioles ke tahi lalat. Setelah itu, biarkan 10 menit lalu bilas. Tapi kekurangannya, agak ribet karena harus dilakukan 5 – 7 kali sehari selama seminggu.

Cara alami yang disebutkan tadi baik untuk digunakan karena tidak meninggalkan bekas luka seperti halnya operasi dan tidak terlalu mahal. ***ni aku copy paste je..x tau jd ke x..selamat memcuba lah kepada semua yer..gud lux!!

Tanpa Nama berkata...

saya nak cuba lah!! happy nyerr dah ada jalan penyelesaian buang bende alah ni sy selalu kene ejek dgn kawan2 satu sekolah dah la sedara2 aku yg x berape nak ensem tu ejek2 aku gak!! stress aku klu nak blk kampung! tp kan.. mana nak cari ni daun tu ye?? sy duduk kat bandar klu kat kwsn kpg x pe lah jugak coz maybe org2 tue ni tanam daun pokok kemboja tu! ada kesan parut tak?????

Tanpa Nama berkata...

macam mana nak hilangkan tahi lalat mati lak..?

Tanpa Nama berkata...

saya bru je 2 ari try getah kemboja ni harap2 menjadi lepas 1 minggu lau tak menjadi saya nk try yg sabun fab dgn kapur lak harap2 menjadi x suke taik lalt di tepi mulut i ni huwaaaaa....

zara berkata...

@tanpa nama
sy rase awak x sesuai guna sabun fab n kapur sebab awk nak buang kat muke kan??? klu kat muke dia sensitive sikit.. BTW, GETAH KEMBOJA BOLEH KA LETAK KAT MUKA? SAYA TAKUT MUKA SAYA BERL0bang NANTI..

Tanpa Nama berkata...

oktant kalau getah tu terkena mata
apa yang akan berlaku kt mata tu

Tanpa Nama berkata...

oktant kalau getah tu terkena mata
apa yang akan berlaku

Tanpa Nama berkata...

oktant kalau getah tu terkena mata apa yang akan berlaku

Tanpa Nama berkata...

oktant kalau getah tu terkena mata apa yang akan berlaku pada mata tu

Tanpa Nama berkata...

zara kalau tahi lalat tu ada kat hidung nak pakai petua yang mana satu

carpet on Oktober 24, 2011 11:18 PG berkata...

apa ini akan terasa sakit ?

oktant on Oktober 25, 2011 7:32 PTG berkata...

@ ida: Sbg alternatif, cuba awak guna kapur + sabun yg kawan2 kita syorkan tu.

@ Tanpa Nama: Terima kasih sudi kongsi kaedah tu.

@ zara: Getah tu perlu diletakkan kat tahi lalat. Kemudian, awak tampalkan dgn kapas.

@ Tanpa Nama: Kalau tak silap saya, ia boleh mengakibatkan buta kalau terkena mata.

Kalau saya silap, siapa yg arif tolong betulkan yea.

@ carpet: Biasanya mmg sakit.

Tanpa Nama berkata...

x skit kew??

Tanpa Nama berkata...

Kalau tahi lalat mati bole jugak ker ?

Tanpa Nama berkata...

kalo tahi lalat dkt dgn mta, law gnakn cra sabun+kapur tue, mujarab kar??

Tanpa Nama berkata...

salam..
tahi lalat sya hmpir d bwh mta..
law gna cra kapur+sabun, b'ksn x, ada prut x??
rmai tgur ia mkin m'bsr..
malah, ibu sya tkut law x buang bule jadi kanser..
tpi law buang tkut plak jadi buta..
so, da advice x??

Tanpa Nama berkata...

saye dah try yang sabun+kapur.ni first day buat,tapi,tekkene kat kulit.so,die jadi melecur.arghhh..agak2 nye parutnye bole ilang tak?saya malu sangat sebab tahi lalt saye betul2 kat tengah2 dahi,semua orang suke ejek n pandang rendah kat saye.arap dapat tanggalkan.

Tanpa Nama berkata...

hehe..segan la plak nk tnye....y kpor+sbon 2 an... kpor 2 kpor ap eq????? kpor ppan itam eh???maaf la...sya ni bukn org y brpngethuan am pon...

oktant on November 24, 2011 11:46 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Kapur makan @ kapur sirih.

Tanpa Nama berkata...

tidak berdosa ker????

syukri berkata...

sape ley tlg bg cara2 pakai kapur ngn sabun ni??
aq da seminggu,, x tanggal pon,, korg yg pakai,, pakai bpe jam baru basuh??
1 hr bape kali??
waktu bile y ko rg pakai?? mksud aq,, bile time nk tido k??

Tanpa Nama berkata...

.. nk sangat buat. tpy rase takut gak..selain dari getah kemboja.. ade x care laen untok buat.. yg xrase sakit.. mcm kapur + Sabun tu,.. ?? time kecik2 memang nmpk comel. skrg dah nampk laen.. Sedih..

Tanpa Nama berkata...

nk buang la.. tpy takut la ..takau kulit muka jadi cacat pulak :(

ZulFazwan

Tanpa Nama berkata...

saya ada

ratu berkata...

saya ada tahi lalat hidup dan saya nak buang kan ia tapi saya takut berdosa.. saya nak buang sebab kawan kawan saya delalu ejek saya,,,,,, saya sedih.diorg kutuk saya macam macam.... saya tak tahan.. berdosa kah kalau saya membuang nya?

oktant on Disember 16, 2011 2:37 PG berkata...

@ ratu: Ratu, sekiranya tahi lalat itu mengaibkan & membuatkan awak berasa rendah diri, harus utk membuangnya.

Lakukanlah dgn niat utk merawatnya, bukan semata-mata utk kecantikan, menggoda mahupun menipu.

Sekian, wallahu'alam.

Tanpa Nama berkata...

sakit tak kalau membuang tahi lalat ini?

Tanpa Nama berkata...

saya ada tahi lalat kat kening.. takut pula kalau guna nnti kening saya pun hilang.. betul ke?

LOVE berkata...

aduy..betul kah nie petua nie...love dha guna 2minggu niey..tak dpt gak...teda kesan pape...bleh cye kah nie....

Tanpa Nama berkata...

perempuan sedih berkata: saye doakn untk semua yg mncube trmasok sye..harap2 mnjadi,amin..1 je saye takot,,takot nnti bile kite dh buang tahi lalat tue nnti org perli cara laen pulak,,contohnya,,"eh kau mngubah kjadian tuhan ea..?" lgiesatu..,,kengkawan yg dengki kt kite akn buat ssuatu,,contohnya,,die n the gang, chewah..hebohkn kt 1 skolah satu kl senang2 1 dunia,,hrmm,,xde keyakinn la nk guna petua nie..waaa nk nanges :( korang best la ade kengkawan yg baek,,x mcm aq...#_#

Tanpa Nama berkata...

oktant,,klau gune sabun je boleh x?

oktant on Disember 23, 2011 4:40 PTG berkata...

@ perempuan sedih: Mudah-mudahan ia tanggal. Amin.

Usahlah awak fikirkan @ takutkan apa yg org lain kata di kemudian hari. Pastikan niat anda buang tahi lalat ni utk tujuan yg baik & dibenarkan oleh agama.

@ Tanpa Nama: Cuba awak baca balik ulasan rakan-rakan lain. Ikutlah cara mereka yg dah berjaya jika awak benar-benar nak hilangkan tahi lalat tu.

Tanpa Nama berkata...

Nak try :3

oktant on Disember 29, 2011 2:39 PG berkata...

@ Tanpa Nama: Ok. silakan. Moga berjaya. =)

Tanpa Nama berkata...

kena basuh ke lepas tu?

Tanpa Nama berkata...

saya ada tahi lalat di hidung tak la besar . .tpi malu nak berdepan dgn org . . .huhu yg daun ni di mana boleh cari ye ?

Pelajar on Disember 30, 2011 12:43 PTG berkata...

tolong balas yerr... saya ni org sabah maaf lha kalau bahasa sya ni lain skit... saya ada tahi lalat besar tengah2 kening sebelah kiri saya.. jadi kalau sya tanggalkn tahi lalat sya ni apa yg akan terjadi kt kening sy? buluh kening sya yg kt tahi lalat tu pun turut hilang ke? taw ada kesan2? tolong bgi tahu apa yg akan terjadi pada kening saya .. tolong balas please ..

Tanpa Nama berkata...

kalaw ada tahii lalat hdup kt atas bibir ,
bagai mana mahu tangal kan nye ?
sesuai guna sabun - kapur .
ataw daun kemboja ?
arap bantu :"(

Tanpa Nama berkata...

hina kah golongan yg ada tahi lalat nie kan ?
pelik2 --'
cm ne nk hilangkan tahii lalatt .
ada org kata nmpak maniss ,'
tp . bg saya x pown . :(

Tanpa Nama berkata...

btol ke ade kedai kat megamall penang, blh hilangkan tahi lalat?

Tanpa Nama berkata...

seronok gak baca koment kamu semua...lawak betul and wish s`moga berjaya!

Tanpa Nama berkata...

(siti)
juz nk share.. aku dah try amalkan kapur sirih+sabun serbuk.. memang menjadi.. tahi lalat aku bkn tahi lalat hidup pn.. juz tahi lalat biasa ja dkt muka.. xla bsar sgt.. aku bt 2,3 hr dah nmpk hasil.. hr ke 5 or 6 cm 2 bla dah kering aku kupas pelan2 n tahi lalat 2 dah hilang.. tp nak bt 2 jgn bg kena kulit.. juz ltak sikit kat btl2 atas tahi lalat.. try la sapa yg nak buang tahi lalat 2.. x pyah ragu2.. mmg mnjadi pn..

Tanpa Nama berkata...

btl 2 cuba la kapur sirih + sabun mmg mnjadi.. kapur sirih kat kdai sbtol rm1 ja pn..

oktant on Januari 09, 2012 2:19 PG berkata...

@ Siti: Terima kasih atas perkongsian & maklumbalas yg diberikan.

Hanya Dia saja yg dpt membalas kebaikan Siti.

Tanpa Nama berkata...

law pke nnti bru bukanx hilang & malah jadi besar gimana?

Tanpa Nama berkata...

dlu stg xkisah p0n ngn tahi lalt nie,, tp sjk bbrpa tahun nie tahun nie,, makin besar tahi lalat kt dagu,, memg prnh la diejek ngn kwn2.. tp wt xthu je.. nervous pl0p n0p try wt nie..

oktant on Januari 17, 2012 10:06 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Tak perlu nervous. Lakukan dgn penuh yakin. Insya-Allah awak mampu melakukannya.

Tanpa Nama berkata...

saya ade tahi lalat warna coklat boleh ke jadi????

Tanpa Nama berkata...

law yg gne sabun+kapur 2 brape ari ekk thi lalat 2 leh tggal..??

Tanpa Nama berkata...

law yg sabun+ kapur 2 brape ari ekk thi lalat 2 leh tggal??

oktant on Januari 19, 2012 5:56 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Tak kisahlah kalau tahi lalat tu warna coklat ke, dll.

Apa yg penting, awak mesti cuba dulu, ok.

Semoga berjaya. :)

Tanpa Nama berkata...

trime khasih abg atas ptua trsebut........ ahamdulilah tahi lalat sye sudh tiade.......

oktant on Januari 24, 2012 5:39 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Syukurlah kalau tahi lalat tu dah tertanggal. Sama-sama. ;)

Tanpa Nama berkata...

maaf,saye nak tanye..bila dah buat petua neyyy ade kesan parut hitam ke?time buad berdarah tak?sakit tak? harap dpt bantu :/

Tanpa Nama berkata...

sabun fab dgn kapur sireh ke?

Tanpa Nama berkata...

Bez 0f luck!

c angah m berkata...

dalam johor dekat mane ade klinik o hospital yg bley buang tahi lalat eak...? ( dekat ngan pasir gudang )...mksod saye mgguna kn care laser.... pleezzzz...tlong beri kn jwapan....

Tanpa Nama berkata...

masalah

Tanpa Nama berkata...

salam...nk tnyr sikit....
lau getah 2 kene kt kulit mkew ley x....?
n nk letak kn nyr mngguna kn tngan ke....?
harap da blaz....

oktant on Februari 09, 2012 7:45 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Waalaikumussalam.

Sebaik-baiknya elakkanlah drpd terkena kulit muka. Sapukan getah pd tahi lalat.
Pakailah sarung tangan jika bimbang getah tu terkena kulit tangan.

Tanpa Nama berkata...

saya ada tahi lalat yang banyak di muka..kalau guna pokok kemboja merah boleh ke??dan berapa lama boleh tanggal??harap balas..

Tanpa Nama berkata...

saya mempunyai tahi lalat di muka yg bnyak..jika guna pokok kemboja merah boleh ke??dan berapa lame boleh tanggal??

Tanpa Nama berkata...

sy dh try guna sabun + kapur 2..hari 1st pedih gila...2nd day lg la pedih..tp mcm dh tertanggal skt..ermm..nak tnye sape2 pnh wat..tahi lalat akan berair sikit ke bile sapu sabun + kapur?

Tanpa Nama berkata...

sabun+kapur tu mmg berkesan, tahi lalat akan tertanggal. sy letak pd sebelah mlm sblum tidur selama 4hri berturut2.(ikut pd individu tu sendiri, ad yg letak 2kli sehari) letak betul2 pd thi lalat shj. slps tu tahi lalat tu akn jadi seperti membengkak dan berair sedkit. tpi jgn risau. lama kelamaan tahi lalat itu akn jdi kering dn akn tertanggal.sy menganbil masa dlm msa 5-6hri utk kering dn tetanggal.(jgn cuba kopek sblum betul2 kering,pastikn betul2 kering.tkut luka plk nti.selalunya tahi lalat akn terkopek sendiri) lakukan dgn yakin. insyaallah berkesan.

oktant on Februari 18, 2012 12:40 PG berkata...

@ Tanpa Nama: Terima kasih atas maklumbalas & perkongsian awak. Saya amat menghargainya. ;D

Moga ia dpt membantu rakan-rakan kita yg lain.

adilla Dilla on Februari 21, 2012 10:54 PTG berkata...

mcam mnarik jerrrr

Tanpa Nama berkata...

salam.,saya ada masalah tahi lalat yang x brape teruk lah.,saya ada tahi lalat di telinga dan pipi.,kedua2nya bersaiz normal.,but saya still berasa kurang keyakinan.,tahi lalat saya bersaiz leper tetapi di kategorikan sebagai tahi lalat hidup.,berhasil tak jika saya guna petua getah pokok kemboja ni?? boleh tak saya pakai 3 kali sehari??

oktant on Februari 22, 2012 10:28 PG berkata...

@ Tanpa Nama: Waalaikumussalam wbt. Insya-Allah boleh gunakan getahnya.

Tapi, utk yg kat pipi tu hati-hati ya. Sebaik-baiknya elakkan drpd kena kulit muka.

Tanpa Nama berkata...

kalau sabun cecair + kapur bleh ka

Tanpa Nama berkata...

kalau dalam mase 3 hari je blh hilang tak petua sabun+kapur???

Tanpa Nama berkata...

Allah mencipta manusia dengan sebaik-baik kejadian berbanding dengan makhluk-makhluk yang lain. Firman Allah s.w.t yang bermaksud: Sesungguhnya Kami telah menciptakan manusia Dalam bentuk Yang sebaik-baiknya (dan berkelengkapan sesuai Dengan keadaannya).
(Surah at-Tiin :4)

Adakah tahi lalat itu boleh menyebabkan kesukaran bagi tuan empunya diri ? . Contohnya , tahi lalat itu terletak di bawah alis mata sehingga mengganggu penglihatan .

Adakah tahi lalat itu besar dan berapa pula di kawasan bibir sehingga menyebabkan sukar untuk si empunya diri makan ? .

Jika YA , maka tidaklah mengapa tahi lalat itu dibuang kerana ianya :

1 – Sama ada mendatangkan aib ( malu ) pada si empunya diri ataupun menyebabkan ia merasa rendah diri . Ataupun :

2 – Ia menyebabkan penyakit ataupun kesukaran .

Namun semuanya itu mestilah dilakukan :

1 – Dengan niat untuk merawat bukannya bertujuan untuk menipu ataupun menggoda . Ertinya niat haruslah baik .

2 – Ia disahkan oleh pakar-pakar perubatan sebagai perlu dibuang kerana ia mendatangkan kesukaran ataupun penyakit .

oktant on Februari 27, 2012 6:25 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Terima kasih di atas perkongsian yg mudah-mudahan dpt menjawab kemusykilan kebanyakan rakan kita mengenai buang tahi lalat.

Tanpa Nama berkata...

akhirnye slps 4 hr gune sabun + kapur tahi lalat dh xde tp tinggal parut yg agak ketara gak :(

Tanpa Nama berkata...

Time kasih pade yg bg petue tue ..hope leh ilang lah tahi lalat aku nim ..

Now aku cube gune sabun+kapur tu ..Sakit sikit jep ..Tengok kesan nye 2 3 ari lagi ..

Thanks guys 4 the info ....

Tanpa Nama berkata...

aduish takod la plak na try setelah bce komen2 kat sini.....cmno ney????yg bwang toe oke ta???

Tanpa Nama berkata...

Wauuu !! Gune sabun + kapur tu mmg jadik ahh ..dah tanggal pon satu aku pnyer tahi lalat ..

oktant on Mac 01, 2012 2:10 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Alhamdulillah... Terima kasih banyak atas maklumbalas yang awak berikan. ;)

Tanpa Nama berkata...

tlg sya punya tahi lalat smakin besar.. sy dh guna 2 hari.. sy takot nie... mcm na nie..sy guna kapur dgn sabun.. erm:(

Tanpa Nama berkata...

tahi lalat bukan semakin besar, sebenarnya sdikit menggelembung dan akan kering semula, kemudian, tahi lalat itu akan terangkat dan tercabut keluar dri kulit.

bila kering, sapu lagi.. buat 4-5 kali dalam satu malam/hari sj (kalau besar sangat buat untuk 2-3 hari), akar tahi lalat tu akan kecut dan mati dalam bberapa hari dan akan menggelupas , jatuh sendiri..


bila tahi lalat dh tercabut keluar, mmg ia ada kesan mcm lubang tu, tp ia akan pulih sperti sediakala nanti bila kulit baru tumbuh..
tahi lalat yg hilang x akan muncul smula... insyaallah.

oktant on Mac 05, 2012 5:31 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Terima kasih banyak di atas penerangan yg dikongsikan bersama.

Tanpa Nama berkata...

klu x silap ada jg tu balik...tahi lalat(blum prnah cuba)tp dgr org ckp la....ia akan muncul smula...satu ari nnti...

qissss berkata...

kalau sape2 yg nak ada tahi lalat pla... amek air dari pokok kemuncup dan letak pada mana2 tmpat yang anda suka......

Tanpa Nama berkata...

Asalamualaikum . tapi sekiranya tahi lalat tu dah hilang ada kesan kesan ke kat muka kita ?

oktant on Mac 09, 2012 6:48 PTG berkata...

@ qissss: Wah... petua nak tumbuh tahi lalat pun ada?

Terima kasih atas perkongsian qisss.


@ Tanpa Nama: Waalaikumussalam wbt.

Pada mulanya, memang ada. Tapi, lama kelamaan biasanya kesan itu akan hilang.

Tanpa Nama berkata...

lepastu kulit kita akan jadi mcm mn ye

Tanpa Nama berkata...

sy dh cuba..mmg comform hilang.. tp merana gk r sementara tggu nk lega.. sbb tahi lalat akan membesar lepas guna sabun+fab.. tp lepas tu dy terkopek sndri la.. lama gk r aku kuar rumah pkai plaster.. 3 mggu lebih baru lega.. tp lepas tu aku jumpa dktor.. tkut melarat.. petua mcm nie xsesuai guna pd kwsan muka.. sbb kulit snsitif..
sapa nk laser tahi lalat area alor star.. boleh p dkt klnik dktor venkat.. dkt sentosa.. dpn perabot GUCCHA.:)

Syaiella berkata...

kalau nk hilang kn kutil pun boleh gunakan getah daun kemboja ke ?

yuyu nini on Mac 24, 2012 11:04 PTG berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
Tanpa Nama berkata...

(mea)

sy dh cuba..mmg comform hilang.. tp merana gk r sementara tggu nk lega.. sbb tahi lalat akan membesar lepas guna kpur+fab.. tp lepas tu dy terkopek sndri la.. lama gk r aku kuar rumah pkai plaster.. 3 mggu lebih baru lega.. tp lepas tu aku jumpa dktor.. tkut melarat.. petua mcm nie xsesuai guna pd kwsan muka.. sbb kulit snsitif..
sapa nk laser tahi lalat area alor star.. boleh p dkt klnik dktor venkat.. dkt sentosa.. dpn perabot GUCCHA.:)

oktant on Mac 25, 2012 3:13 PTG berkata...

@ mea: Terima kasih atas maklumbalas & perkongsian awak yea. :)

@ Syaiella: Insya-Allah boleh.

Tanpa Nama berkata...

awak ingin coba., bahaya tidak? khawatir sedikit

Tanpa Nama berkata...

kalau pake bunga kamboja yang bunganya merah bisa apa tidak????????
kan yang di atas putih besar!!!!
kalau yang bunganya merah itu bisa apa tdak?????

Tanpa Nama berkata...

.ada efeksampingnya enggak

Tanpa Nama berkata...

sye akn cube~~~

Satimah Enterprise on Mei 12, 2012 3:02 PTG berkata...

salam . .kalau gune daun kemboja yg bungenye warna kuning boleh x ?

Satimah Enterprise on Mei 12, 2012 3:04 PTG berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
oktant on Mei 12, 2012 3:40 PTG berkata...

@ Satimah Enterprise: Waalaikumussalam wbt.

Rasanya boleh. Apa yg penting ialah bahan asasnya getah daun kemboja.

Satimah Enterprise on Mei 12, 2012 4:24 PTG berkata...

terima kasih =)

oktant on Mei 12, 2012 6:12 PTG berkata...

@ Satimah Enterprise: Sama-sama. :D

Tanpa Nama berkata...

saya ade tahi lalat kat betul2 batang hidung, dah la besar, sampai family sendiri ejek saye, saya kurang berkeyakinan untuk face to face ngan orang, bila saya ckap kat mak saya yg saya nak buang, mak saya ckap takpayah, tapi dia selalu usik n ejek saya, pernah satu hari tu rase mcm nak bunuh diri je :'(

oktant on Jun 01, 2012 6:41 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Saya harap awak tabah & lupakanlah niat utk bunuh diri. Sentiasa ingat dan banyakkan berdoa pada-Nya.

Usah peduli apa yg orang lain kata pada awak. Sekiranya mereka ejek awak, sebenarnya mereka tidak bersyukur kerana mengejek kejadian Tuhan.

Adiey Chican0s on Jun 02, 2012 2:22 PG berkata...

salam oktant ..
saya juga ad masalah yg sama seperti mereka2 di atas .. tahi lalat saya hidup dan timbul di pipi sbela kanan .. yup .. sering kali diejek .. saya tak tahu sama na buang atau tidak .. saya rase malu time na g jalan2 .. smpi terpakse tutup pipi kalau jalan depan org .. apa yg harus saya lakukan .. =t

oktant on Jun 02, 2012 11:29 PG berkata...

@ Adiey Chican0s: Waalaikumussalam wbt.

Sekiranya Adiey nak buang tahi lalat dgn niat utk menghilangkan kecacatan dan keaiban serta memudahkan kehidupan harian, ianya dibolehkan.

Cubalah petua di atas. Ataupun petua yg rakan-rakan lain kongsikan di ruangan komen.

Moga berjaya menghilangkan tahi lalat tu ya.

Adiey Chican0s on Jun 02, 2012 1:51 PTG berkata...

tapi, orang tua saya tak setuju jika saya membuang tahi lalat tersebut. Mereka anggap bahawa itu adalah ciptaan Tuhan, tak elok untuk membuangnya dan maybe meembawa tuah ..
*confused

oktant on Jun 02, 2012 2:14 PTG berkata...

@ Adiey Chican0s: Jika begitu, saya tidak boleh kata apa-apa.

Sebab semua kejadian-Nya pasti ada hikmah di sebaliknya.

Wallahu'alam.

Tanpa Nama berkata...

kalo tahi lalat mati mcm mne ?

Tanpa Nama berkata...

blh k ambk gth daun kmbje at kbur?tlg la,,mlu sgt lau na g skola,time2 lge klau brkmpul,,

Tanpa Nama berkata...

buang laa tahi lalat klu ia mengaibkan muke kite.huhuhu.

oktant on Jun 08, 2012 6:36 PTG berkata...

@ Tanpa Nama:

- Buat masa ini, saya kurang pasti.

- Mintalah izin dgn penjaganya jika ada.

- Ya, ia dibolehkan.

Tanpa Nama berkata...

bneran tu ya???? pa bo.ong

Tanpa Nama berkata...

saya ad tahi lalat di muka tapi bukan tahi lalat hidup .. tahu tak macam mana nak buangkan nya?TQ :)

oktant on Julai 07, 2012 7:12 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Buat masa ini, saya tidak tahu caranya. Maaf ya.

Muhd Muhaimin on Julai 14, 2012 8:41 PTG berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
Tanpa Nama berkata...

Hareap balas. Kalau ahi lalat kecil boleh ke guna petua ni???

oktant on Julai 14, 2012 11:27 PTG berkata...

@ Muhd Muhaimin: Sekiranya ia tahi lalat hidup, sama ada ia besar ataupun kecil boleh gunakan petua ini. InsyaAllah. :)

Tanpa Nama berkata...

akhirnya jumpa jgak cara nak buang tahi lalat hidup ni.. hlang keyakinan bila orang duk perli2 psal tahi lalat dkat bwah dagu saya.. hrap2 lpsa ni dpt kmbalikan kyakinan saya :)

oktant on Julai 15, 2012 5:16 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Alhamdulillah. Moga hajat awak tercapai.

Tanpa Nama berkata...

Kapur sirih atau kapur makan campur dgn sabun serbuk. Buat kat tahi lalat je,Jgn kena kat kulit sbb nti kulit jd mcm kesan terbakar.

Azlin berkata...

klaw guna petua kapur+sabun 2 , n tahi lat tu pon dah tertanggal , brapa lama parut yg ad dkat muka bekas tahi lalat tu bleh ilang ek ?? ad yg tau x ???

Tanpa Nama berkata...

Sy dh cuba guna kapor n sabon..

Tanpa Nama berkata...

pak terima kasih atas saran nya ya
"terima kasih"

Tanpa Nama berkata...

pak terima kasih atas saran nya ya
"terima kasih"

oktant on Ogos 17, 2012 9:01 PG berkata...

@ Tanpa Nama: Iya. Sama-sama. :)

Tanpa Nama berkata...

sy penah buang taik lalat . tapi sy tak guna pape pon. hari2 sy picit taik lalat tu. sampai kuar air dy. bila da kering, dy terkopek sendiri. pedih sgt rasanya . pastu bekas taik lalat tu jadi warna merah. nampak hodoh je. last2 taik lalat tu tumbuh balek.

Tanpa Nama berkata...

oktant bg semula cara sebenar nk gunakan petua kapur+sabun..

kuantiti yg nk dicampurkan dan bape lame nak sapu tu?

oktant on Ogos 30, 2012 10:30 PG berkata...

@ Tanpa Nama: Saya sertakan semula petua kapur + sabun yg Dilah berikan:

Sabun debu tu bleh je jenama apapun, yg sy guna sabun biozip.

Kapur tu mestilah kapur makan yg org guna utk mkn sirih tu.

1. Ambil kapur sebesar sebiji kcg hijau & sabun debu hujung sudu kecil je.

2. Tambahkan sedikit air dan adunkan spya sebati.

3. Letakkan pd tahi lalat yg nak dibuang.

4. Biarkan kering dan lakukan berulang kali supaya cepat tahi lalat tu mati.

Rasanya pedih sikit. Ingat, jgn terkena pd kulit.

Tahi lalat leper pun bleh gak. Kwn sy letak pd tahi lalat leper pun dah tanggal.

Bancuhan kapur td boleh disimpan dalam bekas kedap udara spya ia tdak kering dan boleh digunakan berulang kali selagi tidak habis.


Harap ia membantu awak ya.

Tanpa Nama berkata...

kalau tahi lalat mati dmuke, Boleh tak guna getah daun kemboja ne? Saye malu laaa, kat muke saye bnyk tahi lalat. Kadang diejek. Timbul rasa x pecaya diri laa nak bgaul dgn org dan kwn2

oktant on Ogos 30, 2012 4:05 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Maaf, saya kurang pasti mengenainya.

Tapi awak boleh cuba petua kapur + sabun spt yg Dilah kongsikan.

p.s: Rujuk komen/ulasan sebelum awak di atas.

Tanpa Nama berkata...

bole pecaye ke ni ? saye skrang baru rase nak ilangkn coz tadi tumbuh lagi 1 kat idung. .tapi pe2 hal saye try yg kat kaki dlu. .haha. .untung la ade yg 2-3 yg bole buat experiment. .haha. .yg sabun tu mujarab x?

NUR HIDAYAH on September 05, 2012 10:17 PG berkata...

Saya dah cuba. Baru first day rasa sakit sangat. Pastu saya jadi takut sebab mole saya mcm bernanah. Bila sy baca yg ada org tulis second day lagi sakit, saya rasa cam nak putus asa. Saya takut perkara yg tak diinginkan berlaku kat muka saya sebab sy ada mole di tepi hidung. Dahla hidup pulak tu. Saya risau nak pegi skolah sebab takut kwn tanya kenapa mole saya bengkak. OKTANT, bila mole n boleh cabut? Saya mohon OKTANT tlg doakan sy tak apa2.

oktant on September 05, 2012 3:55 PTG berkata...

@ NUR HIDAYAH: Saya berharap awak berfikiran positif dan usah berputus asa. Yakinlah dengan usaha awak dan banyakkan berdoa.

InsyaAllah akan berjaya. Biasanya, ia akan tertanggal sendiri.

Saya doakan Nur Hidayah berjaya menanggalkan tahi lalat hidup tanpa mengalami sebarang kesan sampingan. Amin.

Tanpa Nama berkata...

aq ade nmpk pusat kecntkn y bole buang tahi lalat tp aq x yakin r....

Tanpa Nama berkata...

salam oktant, saya pnah try gune bwg putih, tiap2 mkm sblom tdo saya sapu kat mole 2, x lame lpas 2, ia jdi bengkak n merah2, kulit pn cam melecu. Trus tkot nak teruskan niat buang ia. hurmm, kalo saya bsabar ckit ari lg, mayb ia dah ilang. Mak saya plak bg petua sapukan getah betik, tp blom try lg. pade sesape yg nak try, mcm petua laen, jgn sampai tkeluar dr kawsn mole 2, nnt kulit plak yg melecur. getah betik juga bkesan utk rawat tumit kaki yg mrekah. Saya da cube n amat bkesan! =)

oktant on September 09, 2012 5:49 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Waalaikumussalam wbt.

Terima kasih banyak di atas perkongsian awak ya. :)

Tanpa Nama berkata...

as salam. sy da cube petua kapur ngn sbun tu. alhamdulillah menjadi. cume ade kesan parut la. besenye kt muka cepat hilang sbb kulit muka lebih nipis tp klo kt badan lambat skit.

utk 1st time buat memang x sakit/x rase pape. tp utk seterusnya akn rase pedih. pedih tu kejap je smpai kering. bile kering nt kpur tu mcm tngal2 kan pastu sapu la lg. depends jugak ade thi lalt yg cepat tanggal ade yg lmbat skit.

betulkan nawaitu anda kawan2.. insyaAllah menjadi klo btul niatnya..

oktant on Oktober 08, 2012 3:34 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Waalaikumussalam wbt.

Terima kasih di atas maklumbalas awak. Moga ia memberi keyakinan kepada sahabat kita yang lain mencuba petua tersebut.

Tanpa Nama berkata...

tahi lalat yg da hilang bole muncul blik tak...

BitterSweet on Disember 06, 2012 7:49 PG berkata...

Hai abi.Kapur tue kapur sireh ker?.. Yang orng makn sekali ngan sireh.. Sabun debu biozip tue pencuci baju yg cm twpun tue ka?.. Cmna nk gna bahn dua tue ek.. Harap abi jelaskn..xpaham la.. Huhu..tq sbb sdi kongsi..

Tanpa Nama berkata...

Saye tgh mcube cara kapir+sireh nmpk mcm da kering siket tpi isaw la law ade kesan..


oktant on Disember 26, 2012 10:34 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Saya doakan usaha awak berjaya. Aamiin.

Tanpa Nama berkata...

salam , saya pon mw buka tik lalat ne , mmg malu brdpn ngn org ramai , sbb diejek je , harap petua sabun + kapur boleh menjadi , inshaALLAH . amin :)

Tanpa Nama berkata...

saya nk buang tahi lalat saya tapi saya sayang nk buang.tapi kawan saya suka ejek saya..tahi lalat saya ada 2 dekat atas bibir kanan dan kiri.nk buang SAYA TAKUT BERDOSA

Tanpa Nama berkata...

salam . kalau guna sabun + kapur . masa cuci muka pagi2 lah knon , masa bangun tidur , teada apa2 kesan ker ? .. tanya sikit :) . nak try .

«Lebih lama ‹Lebih lama   201 – 400 daripada 408   Terbaru› Baru»

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Anda dijemput melanggan RSS Feed blog Petua Sejagat melalui email bagi mengelakkan tertinggal sebarang koleksi petua terbaru

Dibawakan oleh FeedBurner

 

Copyright 2013 Petua Sejagat - Reflection - Ipiet Templates Image - Tadpole's Notez