Penyebab Keputihan Wanita dan Cara Mencegahnya

Posted by Encik Oktant at Khamis, Januari 20, 2011
Penyebab keputihan wanita adalah kerana jangkitan kulat candida dan bakteria yang berlebihan. Faktor pemakanan antara punca yang menyebabkan kulat berlebihan pada vagina anda.


Pengambilan makanan yang manis (tinggi kandungan gula) boleh menyebabkan keputihan. Contohnya macam kuih donut dan gula-gula getah.

kuih donutKuih donut


Jadi, anda perlulah mengurangkan pengambilan makanan yang manis-manis lepas ini. Itupun jika anda serius untuk mencegah keputihan.


Selain itu, ada beberapa jenis buah-buahan yang menyumbang kepada keputihan. Iaitu nanas, sengkuang dan timun. Ini bukan bermakna anda tak boleh makan langsung. Cuma kurangkan kadar pengambilannya. Boleh, kan?


Buah nanas - faq.org



Ataupun satu lagi cara, anda makanlah nanas dan buah-buahan lain 30 minit sebelum makan nasi. Sama ada waktu tengahari mahupun malam. Itu saja.



Terdapat cara tambahan untuk mencegah keputihan wanita. Antaranya;


~ Pastikan bahagian dalam celah peha anda dibersihkan dengan sempurna. Jika tidak, warna kulit bahagian dalam akan bertambah gelap.

~ Penggunaan tuala wanita dan panty liner boleh mengundang kehadiran kulat. Jadi, pastikan anda sentiasa menjaga kebersihan alat sulit memasing.

~ Elakkan memakai seluar dalam yang terlalu ketat serta diperbuat daripada kain nilon.

~ Kurangkan kekerapan pengambilan ubat antibiotik.

~ Jika boleh, hindari pengambilan pil perancang keluarga.



Namun begitu, andainya anda masih menghadapi masalah keputihan berpanjangan, sila dapatkan panduan lengkap menghilangkan keputihan dalam masa 24 jam sebelum ia bertambah PARAH.





Sekian saja buat kali ini dan terima kasih banyak atas kesudian anda membaca artikel ini hingga ke perenggan terakhir.

79 komen on "Penyebab Keputihan Wanita dan Cara Mencegahnya"

Tanpa Nama berkata...

masalah ni memang merimaskan kaum hawa -saya bersimpati atas rasa kasih kepada mereka. ia boleh menjejas hubungan intim dgn pasangan, terutama bau yang ... Saya ada sedikit panduan jika anda ingin mencuba.
1.Jauhi mengambil sayur kobis bulat terutama secara mentah.
2.amalkan mengambil ulam bunga kunyit/kunyit muda/minum satu sudu air kunyit seminggu 1-2X
3.biasakan guna air rebusan daun sireh yg masih suam utk membersihkan bahagian sulit anda. selamat mencuba. Jika rasi InsyaAllah anda boleh senyum lebar/senyum sokmo - BaniMaaruf

oktant on Januari 25, 2011 4:09 PTG berkata...

@ BaniMaaruf: Alhamdulillah... Saya amat berterima kasih dgn perkongsian di atas. Semoga ia memberi manfaat kpd kaum hawa yg mengalaminya.

armouris on Januari 29, 2011 1:34 PTG berkata...

lagi info tentang keputihan di SIHAT SELALU - Jaga Kebersihan Elak Lelehan Keputihan

Tanpa Nama berkata...

terima kasih..

oktant on Mac 09, 2011 12:06 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Sama-sama. :)

Tanpa Nama berkata...

saya pernah alami keputihan yg teruk ketika pregnant. sakit dan tak selesa..tuhan je yg tahu.
tp alhamdulillah.. bila dh bersalin, baby xalami apa2 mslh dan keputihan xde pula.

Tanpa Nama berkata...

help me plzz...sy dlm ktakutan skrg...
kl bole sy mao bnd nie hilang scpt yg mgkin...
ape yg ptot sy laku kn skrg???

Tanpa Nama berkata...

saya runsing.. ketika bersama suami lebih2 lagi. saya tengah pregnant. boleh ke minum air rebusan atas ni?

Tanpa Nama berkata...

sy cuba hilangkan keputihan dgn cra mengamalkan pembersihan dgn pencuci Lactacyd dan tidak memakai pakaian ketat ketika kerja, tp masih tidak hilangkan keputihan dah celah peha juga alami perubahan (menjadi lebih kelam dr wrna asal kulit sy)....sy dh buntu dan runsing skrg nie, adakah sy alami keputihan yg serius??sbb sy takut tuk berjumpa dgn doktor...disebabkan faktor bujang skrg nie, sy semakin risau apabila menjelang hari bahagia kelak...bantula sy...

Nur Misnan on Ogos 11, 2011 8:28 PTG berkata...

penggunaan sireh juga boleh menghilangkan
keputihan... nice sharing here sis..

Tanpa Nama berkata...

sy mengalami masalah keputihan yg terukkk..keputihan sy terlampau byk smpaikn tiap2 2 jam sy kene tuka underware sbb underware sy bsah dgn keputihan dan berbau...sy gunakn pencuci wanita yg ade sireh n manjakani tp still same...ape yg perlu sy lakukn sbb ini adalah kali pertama terjd pd sy...sblum ni keputihan sy normal...

oktant on Ogos 29, 2011 10:44 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Selain drpd sirih, saudari boleh cuba amalkan meminum air rebusan pucuk pegaga;

~ 2 Ramuan Mengatasi Masalah Keputihan,

ataupun

amalkan memakan daun tenggek burung,

~ Petua Mengatasi Masalah Keputihan.

Harap ia membantu saudari.

Tanpa Nama berkata...

untuk mgatasi kputihan..just amalkan jamu ratu dara(JRD)-law nak tau maklumat lanjut about tis product jst type on box and click search..eheh..mmg baik utk ksihatan dalaman wanita dan d samping itu byk lg khasiat2nya...sya jg selalu mgalami kputihan tp x la teruk sgt..cuma x myenangkan..so..selamat mcuba yer suma..

Tanpa Nama berkata...

nak tanya...kalo makan tauhu boleh jd penyebab keputihan x??? coz baru2 ni saya masak tahu kerap sgt n lepas tuh baru sy ase banyak sgt keputihan wane kuning....tp betul ke kalo ada keputihan tanda2 pregnant ataupown permulaan untuk datang period?????????? ada sapa2 blh tolong jawabkan????????

Tanpa Nama berkata...

Ye la, sy pun nak tahu juga btul ke klu ada keputihan itu tanda2 pregnant?????? coz sy pun alami masalah keputihan tapi sy nak pregnant adalah itu tandanya?????????

oktant on Oktober 28, 2011 12:42 PG berkata...

@ Tanpa Nama:

- Terima kasih atas perkongsian puan.

- Kalau puan mengalami keputihan warna kuning, ia mungkin kerana jangkitan Nisseria Gonorrhea. Adalah lebih baik puan berjumpa doktor utk kepastian.

- Keputihan yg dialami wanita mengandung biasanya lelehan yg jernih dan banyak lendir.

Ross Safina Hor on November 02, 2011 12:33 PTG berkata...

Salam Sahabat Semua....
Masalah Keputihan, Herpes Simplex, Gonorrhea atau apa saja penyakit kelamin? Penawarnya juga ada disini.

Saya mempunyai produk yang sangat hebat dan berkesan untuk melawan kulat dan bakteria yang menyebabkan masalah ini berlaku. Masalah Keputihan kronik atau penyakit kelamin pun boleh diatasai tanpa menjejaskan flora baik kemaluan dan sistem antibodi kita. 100% dari sumber semulajadi iaitu esktrak dari buah Pomelo dan citrus. Mempunyai banyak clinical study dari pakar2 saintis diseluruh dunia dan ia juga baik diamalkan untuk berbagai-bagai keperluan dan tidak lupa juga untuk kecantikan.

Produk HALAL dan telah berdaftar dengan KKM. Kami memerlukan pengedar diseluruh Malaysia, Singapura, Brunei dan Indonesia.

Jom baca apa kata pengguna mengenainya... http://rosssafinahor.com

Tanpa Nama berkata...

apakah cecair bewarna kelabu ??

Penyebab Keputihan on November 16, 2011 8:30 PG berkata...

Wah Makasih Nih atas Rekomendasi artikelnya . sangat , MEmbantu saya untuk mencariinformasi tentang Keputihan nih

oktant on November 17, 2011 8:01 PG berkata...

@ Penyebab Keputihan: Sama-sama. ;)

oktant on November 19, 2011 6:07 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Sekiranya berwarna kelabu dan ianya agak banyak serta berbau busuk, ia mungkin tanda awal kanser.

Justeru, ada baiknya saudari buat pemeriksaan doktor yea.

Tanpa Nama berkata...

sy berumr 21thn blm bkwin ttpi saya mmpnyai mslah keputihan dan keputihan tu berbau..blh tlg saya bg petua yg btl2 mujarab utk mslah ne

Tanpa Nama berkata...

masalah saya hampir sama dengan penghidap masalah yang lain...sy mengalami masalah keputihan yg agak terukkk..keputihan sy terlampau byk..sy gunakn pencuci wanita yg ade sireh n manjakani tp still same...saya takut nak jumpa doktor memandangkan saya masih belum berkahwin. tolong bantu saya :(

jajadiba berkata...

sy mahu tanya, ad masa bila sy jd terlalu aktif , atau bergerak ke sana ke sini, pas2, ble sy tgk ad kuar darah yg berwarna merah cair, apakah itu keputihan?

Tanpa Nama berkata...

Sejak seminggu lpas sy alami discaj yg agk berlebihan dr biase.... Warna yg agak kuning kehijauan dan agk berbau... Tp discaj ni x selalu klua kdg2 ja... Sy br habis period n jd discaj begini... Adakah sy telah dijangkiti apa2 kuman? Sy keliru sbb blum pnah jd discaj begini... Sy sudah berkhwin pd bln 4 yg lps dan belum ada ank...

oktant on Disember 26, 2011 6:09 PG berkata...

@ Tanpa Nama:

- Sekiranya keputihan cik agak teruk, saya sarankan berjumpalah dgn doktor utk pemeriksaan lanjut. Ini penting bg mengetahui masalah sebenar & bagaimana cik dpt mengatasinya sebaik mungkin.

- Jika warnanya kuning kehijauan, berbau, berbuih, gatal serta rasa sakit@kemerahan pd kemaluan; mungkin puan dijangkiti sejenis kuman.

Iaitu "protozoa trichomonas vaginalis".

Harap puan pun dapat berjumpa doktor yea.

@ jajadiba: Kalau lelehan tu warnanya merah muda & cair, ia adalah keputihan.

Ia mungkin tanda awal nak period ataupun berlakunya pendarahan pangkal rahim.


P.S: Sebaik2nya kalau keputihan selain drpd jernih, cik/puan dinasihatkan berjumpa doktor untuk mengenalpasti punca sebenar.

Jika tak, saya bimbang jangkitan tu akan menular ke bhgn serviks.

P.P.S: Lagi satu, tak perlu cuci bhgn kemaluan seblm jumpa doktor. Ini penting agar doktor dpt mengenalpasti sejauh mana tahap keputihan cik/puan pd masa tu.

AYU on Januari 11, 2012 3:52 PTG berkata...

Boleh juga dapatkan produk penjagaan wanita di kedai saya... fadaraj utk masalah keputihan , dan masalah dalaman wanita lain...

Tanpa Nama berkata...

saya takut keputihan ni bagi effect kpde rahim sye. . . .

oktant on Januari 17, 2012 10:01 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Saya cadangkan cik puan berjumpa dgn doktor utk pemeriksaan lanjut jika khuatir dgn keputihan yg dialami ya.

Kesehatan organ intim on Januari 28, 2012 10:12 PG berkata...

Solusi Wanita FRIGID, Kurang Bergairah, Sulit Orgasme*, Masalah Menstruasi, Membuat "Denyut"an Saat Hubungan Pasutri, Atasi Keputihan, Menyeimbangkan Hormon Kewanitaan. http://klinikpasutri.net

Tanpa Nama berkata...

sebelum ni kptihan saya normal..sejak akhr2 ni,ia semakin teruk,warna kuning dan seakan kehijauan, adakah ini faktor dari hubungan intim atau sebaliknya..tolong saya

oktant on Januari 30, 2012 5:32 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Puan, saya sarankan segera berjumpa doktor utk pemeriksaan yg lebih terperinci.

Tanpa Nama berkata...

saya baru alami keputihan dan rasa gatal sgt knp ya
p

Tanpa Nama berkata...

saya dah amalkan petua yg diberi tapi keputihan saya masih tak hilang;tolong laa saya

Tanpa Nama berkata...

saya sama juga seperti mereka yang mgalami keputihan yang teruk sangat sampai kekuningan selepas prido...kenapa?????tak pernah selama ini...sampaikan setiap 2jam kena tukar....dan berbau tak selesa saya dgn keadaan ini...tolong saya....terangkan bagaimana nak mengatasi nya????

oktant on Februari 21, 2012 7:34 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Bagi cik puan yg mengalami keputihan yg agak teruk, sila berjumpa dgn doktor utk mengetahui masalah sebenar.

Lagi satu, tak perlu cuci bhgn kemaluan seblm jumpa doktor. Ini penting agar doktor dpt mengenalpasti sejauh mana tahap keputihan cik puan pd masa tu.

Harap maklum.

Tanpa Nama berkata...

hai..saya nk bertnya..saya kini pregnant 7 minggu..sejak kebelakangan nih..keputihan saya makin mnjadi2..sblm di sahkan mngandung, keputihan saya tidak la begitu teruk berbanding kini..apakah puncanya?

Tanpa Nama berkata...

busuk bau nya....

Tanpa Nama berkata...

jumpa doktor lah...

oktant on Mac 13, 2012 3:35 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Ya. Sebaik-baiknya berjumpalah dgn doktor sebelum terlambat.

Tanpa Nama berkata...

Nak tanya, kalu keputihan tu warna coklat gelap..mcm mana ye...

abislife berkata...

salam..saya pregnant..7bulan..memang ada mgalami lendir yg putih mcm susu...tapi tak pula coklat atau hijau..adakah ini normal?sebelum ni saya juga pregnant..dan ada nurse sarankan jgn memakai pencuci wanita terlalu kerap kerana in akan membunuh bakteria baik kita..saya ingat masalah begini saya seorang..kerana malu untuk bertanya..rupanya hampir ramai wanita mengalami masalah yg sama ya?...sirih tu org cakap memang amalan yg baik...cuma sy rasa air rebusan tu mesti kena dimasak hingga mendidih betul2 kan?sebab kalau tak mendidih betul takut kuman lain pula yg ada...boleh tak sesiapa bagi petua merapatkan semula bahagian sulit kita selepas bersalin?
harap ada yang dpt membantu?please!

oktant on Mac 31, 2012 12:56 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Kalau coklat gelap, saya kurang pasti.

Tapi jika ia coklat cair dan agak lembap, mungkin puan mengalami masalah pembuluh darah pada servik.

Sebaik-baiknya, puan berjumpalah dengan doktor sebelum ia melarat.


@ abislife: Waalaikumussalam wbt.

Adakah keputihan yg puan alami berbau agak busuk?

Sekiranya putih pekat & berbau, kemungkinan servik dan vagina puan mengalami keradangan yg berpunca drpd kulat jahat (Candida Albicans).

Saya cadangkan puan berjumpa dgn doktor berkaitan utk mendapatkan maklumat dan rawatan lanjut ya.

Mengenai air rebusan daun sirih tu, sebaik-baiknya begitulah.


Bagi merapatkan bahagian sulit puan selepas bersalin, mungkin boleh amalkan meminum air rebusan manjakani.

Puan boleh rujuk pada artikel Petua Suami Isteri: Setiap Malam Umpama Malam Pertama?


Harap ia membantu puan.

sky awana on April 04, 2012 7:58 PG berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
sky awana on April 09, 2012 7:13 PG berkata...

cuba crystal x (produk dr indonesia) sebelumnya sy ada jg keputihan lebih dr 10 thn, setelah pemakaian dlm 2 hari shj dah sembuh.

Tanpa Nama berkata...

Mana nak dpt produk crystal tu?

Tanpa Nama berkata...

saya sering keputhan gmana ya cara pencegahan yang simpel dan tidak repot untuk memakai nya......... makasih

oktant on Mei 12, 2012 11:33 PG berkata...

@ Tanpa Nama: Puan boleh amalkan pengambilan serbuk buah manjakani ataupun meminum air rebusannya.

Cuma pengambilannya haruslah dikawal mengikut keperluan puan. Contohnya, cuma diamalkan seminggu sekali.

Pautan ini pastinya dapat membantu puan ~ Petua Suami Isteri: Setiap Malam Umpama Malam Pertama?.

Tanpa Nama berkata...

m,f sebelum nya. saya sering x mengalami keputihan sebelum datang bulan. tapi kadang2 habis datang bulan pun sya masih keputihan. padahal saya sudah memakai sabun sirih. dan baunya tak sedap. saya jadi ga PD. tlong minta slusinya.
thnks

oktant on Mei 14, 2012 6:31 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Cuba puan amalkan memakan sedikit serbuk manjakani ataupun minum sedikit air rebusannya.

Amalkan hanya sekali seminggu.

Halimatun Saadiah on Mei 14, 2012 11:00 PTG berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
Tanpa Nama berkata...

salam...saya jugak mengalami masalah y sama...tp keputihan saya tidak b,bau... cuma ia b,lendir pekat dan byak...ini amat merisaukan saya kerana sy belum b,kahwn n b,umr 26 thn... harap sesiapa dapat m,beri penjelasan... terima kasih..

oktant on Mei 15, 2012 3:51 PG berkata...

@ Tanpa Nama: Waalaikumussalam wbt.

Boleh saya tahu keputihan yg cik alami tu warna apa?

Tanpa Nama berkata...

keputihan sy b,wrna putih pekat... untuk pengetahuan...ble sy dtg bulan pula...pd hari pertama ia dtg dngn byk...hari ke 2..dh kurang sedikit..hari ke 3...ia sudah kering... adakah ia efec dri keputihan tersebut? sgt2 merisaukn saya... :(

oktant on Mei 16, 2012 1:58 PG berkata...

@ Tanpa Nama: Melalui apa yg saya faham, keputihan cik bewarna putih dan tidak berbau, kan?

Jika begitu, ia dianggap normal.

Cuma seperkara lagi, ada tak cik mengalami ketidakselesaan? Contohnya macam gatal-gatal ataupun pijar semasa mengalami keputihan tersebut?

Sekiranya ada, saya syorkan cik berjumpa doktor ya.


Harap ia membantu.

Tanpa Nama berkata...

setakat ini alhamdulillah...rs gatal @ pijar belum lg t,jadi... terima kasih d,atas bantuan n nasihat dr oktant... :)

oktant on Mei 16, 2012 8:51 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Alhamdulillah kalau begitu. Ok, sama-sama.

Tanpa Nama berkata...

salam..sjenis keputihan yg berketul2 berwarna putih tp x berbau. slama 1 bln lebih sy mgalaminya..slepas 2 hilng dgn sndiri. kmdian skrg ni sy mgalami lendir berwarna putih bkn jernih dan bbau busuk. dah puas sy mgunakan produk tuk ilangkan tp x bkesan still masi bbau kurg myenangkankan.

oktant on Mei 23, 2012 12:59 PG berkata...

@ Tanpa Nama: Waalaikumussalam wbt.

Jika begitu keadaannya, saya syorkan puan segera berjumpa doktor.

Tanpa Nama berkata...

salam . saya mengalami keputihan yg bg sy agak terok.. keputihan bewarna kekuningan dan byk .. sy mengalami bau yg kurang menyenangkan .. bile lpas mdi, keputihan cpat klua .. emm mcm mne yea .. ?

oktant on Mei 28, 2012 10:58 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Waalaikumussalam wbt puan.

Saya sarankan puan segera berjumpa doktor @ pakar sakit puan. Di situ, puan barulah dapat kenalpasti apakah masalah sebenar yg sedang dialami.

Tanpa Nama berkata...

saya belum berkhawin dan berumur 27 tahun. sejak akhir2 nie saya alami keputihan warna hijaun,ianya tidak berbau tapi menimbulkan rasa gatal yg tidak selesa..apa perlu buat untuk menghilang rasa tidak selesa dengan keputihan ni? boleh tolong ..?

oktant on Jun 22, 2012 12:55 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Cik, saya cadangkan sekiranya keputihan yg dialami selain drpd warna putih, segeralah berjumpa doktor sakit puan.

Ini kerana, saya amat bimbang jikalau cik terkena jangkitan bakteria, kulat ataupun virus. Ia perlu diperiksa segera sebelum terlambat.

Tanpa Nama berkata...

aq maya . sjak brapa bulan ne saya alami kputihan warna pekat dan ia sgt berbau . juga mnimbul rasa gatal2 . apa perlu buat untuk menghilang rasa tidak selesa dengan keputihan ni? boleh tolong ..?
saya sgt malu dgn keadaan sya skrg . umur saya pun bru 17 tahun

Tanpa Nama berkata...

Salam..masalah keputihan ni boleh diatasi juga dengan memakan jamu. Saya ada menjual jamu dari akar kayu dan rempah ratus (kapsul) yg di buat sendiri oleh opah saya di Kuala Kangsar Perak. Sila hubungi saya 013 3578899.

Tanpa Nama berkata...

saya cuba menghilang kan masalah keputihan , tapi x brhsl . sya pn tlh menggunakn pelbagai cara tapi x berhasil .. saya sngt malu skrg nie .... kdg2 kepthn saya nie berbau.........tlg lah saya omor saya bru 14 thn

oktant on Julai 28, 2012 6:16 PTG berkata...

@ maya: Walauapapun, saya harap maya segera berjumpa doktor pakar dalam permasalahan ini.

@ Tanpa Nama:

- Waalaikumussalam wbt. Terima kasih di atas perkongsian puan.

- Sama seperti maya, saya pun syorkan adik berjumpa doktor yang arif mengenai sakit puan.

Tanpa Nama berkata...

bagaimana nak pastikan keputihan ni? masa dia baru kluar drpd alat sulit atau melihat pada pkaian dalam kita? sbb sy x pasti sama ada sy mengalami keputihan atau x. sbb lelehan yg bru kluar brbeza dgn yg ad pada pkaian dalam sy. perlukan jawapan segera. thnx.

oktant on September 19, 2012 7:02 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Umumnya, keputihan ni adalah lendir yang keluar daripada faraj.

Jadi, cik puan boleh lihat pada alat sulit.

Keputihan ni juga ada yang normal dan berbahaya. Bergantung juga pada warna lelehan tersebut.


P.S: Untuk lebih kepastian, saya cadangkan cik puan rujuk laman web mengatasi keputihan di sini ya.

Tanpa Nama berkata...

sy runsing sbb lendir yg bru kluar jernih dan bercampur sdikit wrne putih tp bila sy mlihat pd yg tlah kluar di pkaian dlm sy ia brwrne putih yg pekat. apa sbbnye ye?

oktant on September 19, 2012 8:52 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Saya nak tanya cik puan sikit, adakah ia berbau?

Tanpa Nama berkata...

ada.

oktant on September 20, 2012 2:05 PG berkata...

@ Tanpa Nama: Jika berbau, ia sesuatu yang tidak normal cik puan.

Saya bimbang ia mungkin disebabkan jangkitan kulat. Saya sarankan puan berjumpa doktor segera.

Jika enggan berbuat demikian, saya cuma boleh nasihatkan cik puan dapatkan panduan mengatasi keputihan seperti yang saya nyatakan sebelum ini.

Saya juga doakan agar cik puan berjaya mengatasinya secepat mungkin. Amin.

Tanpa Nama berkata...

Salam, guna lla product Dr Herba.. memang terbaik... saya pun baru je guna product tersebut..

Tanpa Nama berkata...

Aslmkm, . Nme sy G. Ape bleh sy buat. Mslh kputihan sy ni brwarna coklat cair. Kdang2 wrna nya se akan2 bwrna ping , krana d lihat sperti brcmpur keputihan putih. Ia tidk pekat, n x cair, ape kh itu drah? Tetapi bau x mcm bau drah. Kdg2 lelehan tu dtg xmnentu n tdak byak. Spt scalit dua calit cm tu, sy risau. Krna skrg sy pregant 7 mgu. Ade sesiapa bleh bntu sy.

Tanpa Nama berkata...

saya mau nanya nii..
koQ saya keputihan hampir setiap hari yaa ?
saya gak tenang krn keputihan saya itu berbAu dan kemaluan saya kadang2 terasa gatal..
tolong lah tips2 nya itu apa ??? :(

Tanpa Nama berkata...

salam..
saya mengalami keputihan berwarna putih dan kdg2 berwarna kuning..kadang2 seperti cheese dan kdg2 cair..kdg2 berbau spt yis roti dan kdg2 tidak berbau..hanya merasa gatal ditepi bibir faraj..menyebabkan saya garu kdg2 sehingga melecet..sy juga memakai pantyliner kerana tidak selesa dgn keputihan ini..sy sering mmbersihan keputihan ini mgunakan cotton buds direndam air garam dan keputihan ini akan hilang dlm jgkamasa sehari shj..harap dpt membantu saya..terima kasih..

Noraquiah Hikmah on Disember 18, 2012 10:21 PG berkata...

salam..saya berumur 22 tahun,belum berkahwin..saya nak tanya..saya mengalami masalah lendir cair berwarna jernih..adakah itu sejenis dengan penyakit keputihan ni??

Noraquiah Hikmah on Disember 18, 2012 10:44 PG berkata...

please reply a.s.a.p.. :)

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Anda dijemput melanggan RSS Feed blog Petua Sejagat melalui email bagi mengelakkan tertinggal sebarang koleksi petua terbaru

Dibawakan oleh FeedBurner

 

Copyright 2013 Petua Sejagat - Reflection - Ipiet Templates Image - Tadpole's Notez