Kaedah Agar Benjol Beransur Susut

Posted by Encik Oktant at Jumaat, Januari 07, 2011
Benjol atau bincut ni biasanya timbul akibat terhantuk ataupun dibaling dengan benda keras seperti batu. Selalunya kena kat dahi. Bila dah benjol, takkan nak biarkan macam tu aje, kan?

Mestilah anda nak ia surut dan hilang. Masalahnya kekadang anda panik. Saya pun sama gak. Huhu.... Tak tahu nak buat apa.


Tapi usah kalut. Sekejap lagi, anda akan tahu cara nak hilangkan benjol tue. =D


Dahi benjol - fajridet.deviantart.com




Anda boleh ikuti cara ini jika mahu benjol tu susut;


1. Ambil sekepal asam jawa dan secubit garam halus.





2. Campurkan ia dengan sedikit air.

3. Kemudian tampalkan pada benjolan tersebut.

4. Akhir sekali, biarkan ia selama setengah jam.


InsyaAllah benjol itu akan susut.


Selamat Mencuba!

16 komen on "Kaedah Agar Benjol Beransur Susut"

Faiz on Januari 07, 2011 6:05 PTG berkata...

nice..thanks for sharing..=)

p/s: Terima Kasih kerana sudi memberi komen di blog saya..Sebagai balasan saya membuat kunjungan balas ini ke blog anda..=)

****KLIK ENTRI TERKINI DISINI****

oktant on Januari 07, 2011 8:21 PTG berkata...

@ Faiz: Okay... sama-sama. ;p

Tanpa Nama berkata...

assalamualaikum,
nak tnya .. sy ad kawan benjol kat dahi, umur dia dah 20thn, sedangkan hantukkan yg disebabkan dia benjol dah dri kecik lagi ...

Agak2 boleh di ubati ke yeee ?

oktant on Januari 03, 2012 4:38 PG berkata...

@ Tanpa Nama: Waalaikumussalam.

Dah agak lama tu. Tapi, rasanya tak salah kalau beliau nak mencubanya.

Tanpa Nama berkata...

assalamualaikum,
saya nak tnya blh tak benjol di dahi yg sudah 3thn di ubati,benjol tersebut akibat terjatuh masa kecil dan skg anak saya berusia 4thn?

oktant on Jun 16, 2012 1:40 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Waalaikumussalam wbt.

Saya kurang pasti. Tetapi saya harap tuan/puan dpt mencubanya. Moga benjol anak tuan/puan tu dpt disembuhkan.

Tanpa Nama berkata...

kalau benjol yg dah betahun-tahun tak dapat dikecutkan. sedih, kena ejek.

oktant on Oktober 30, 2012 3:37 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Saya syorkan awak cuba saja petua di atas.

Mencuba lebih baik daripada tidak berbuat apa-apa. Saya doakan awak berjaya kecutkan benjolan tersebut ya.

Tanpa Nama berkata...

dah cuba, tak menjadi jugak. :'(
Benjol ni buatkan saya rendah diri sangat3.

oktant on November 24, 2012 2:09 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Boleh saya tahu, awak dah cuba berapa kali?


p.s: Saya dahuluka dengan ucapan terima kasih. :)

Tanpa Nama berkata...

saya dah cuba beberapa kali. saya rasa benjul saya ni tulang.

oktant on Mei 02, 2013 11:08 PG berkata...

@ Tanpa Nama: Boleh saya tahu, benjolan awak di bahagian mana ya?

Tanpa Nama berkata...

di dahi. ada dua.

oktant on Mei 15, 2013 3:15 PTG berkata...

Ok. Sekiranya dah banyak kali mencuba tetapi masih tidak memberikan sebarang kesan, ataupun musykil dengan masalah yang awak hadapi, saya sarankan awak lakukan pemeriksaan doktor untuk lebih kepastian ya.

Tanpa Nama berkata...

Asalamualaikum..petua ini harus di amalkn berapa kali sehari ya?Harap dijawab :)

misz on Februari 26, 2015 9:46 PTG berkata...

Alhamdulillah..dgn izin Allah..sy cuba petua ni 10 mins selepas anak sy jtuh terhantuk dan benjolnya surut setengah jam kemudian..terima kasih atas perkongsian..

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Anda dijemput melanggan RSS Feed blog Petua Sejagat melalui email bagi mengelakkan tertinggal sebarang koleksi petua terbaru

Dibawakan oleh FeedBurner

 

Copyright 2008-15 Petua Sejagat - Reflection - Ipiet Templates Image - Tadpole's Notez