8 Tanda Anda Sakit Buah Pinggang

Posted by Encik Oktant at Rabu, Disember 01, 2010
Kebanyakan kita memang tak perasan jika menghidapi sesuatu penyakit. Terutamanya pada peringkat awal. Sering beranggapan yang ia hanyalah sakit biasa saja. Ataupun memang memandang remeh akan hal tersebut. Mungkin ada yang kata;

"Eleh, sakit sikit jer ni. Takyah lah awak risau. Kejap lagi baiklah tu."

Sebaiknya anda harus peka dengan keadaan kesihatan tubuh sendiri. Lakukan apa yang patut sebelum sesuatu penyakit tu melarat. Contohnya, jika nak tahu sama ada anda menghidapi sakit buah pinggang atau tak, cuba lihat tanda-tanda di bawah ini;


1. Bengkak Badan

Mengalami bengkak air yang teruk dan rasa sakit pada pinggang, kaki dan bahagian dalam tumit kaki.


2. Demam

Mengalami demam yang berulang. Contohnya - anda demam beberapa kali dalam seminggu.


3. Gatal-gatal Badan

Sekiranya seluruh badan anda mengalami gatal-gatal, ia menandakan badan anda banyak toksin.


4. Hilang Selera Makan

Selera anda hilang secara tiba-tiba. Bila makan, terasa macam nak muntah. Kesannya, anda akan mengalami penurunan berat badan secara tiba-tiba.


5. Kerap Buang Air Kecil

Kerap buang air kecil(kencing) di waktu malam. Tapi setiap kali kencing, hanya sedikit saja yang keluar.


6. Mudah Letih

Anda akan berasa mudah letih berbanding sebelum ini. Kalau selalu anda boleh melakukan aktiviti lasak tanpa masalah, tapi kini prestasi anda dah tak seperti biasa.


7. Sakit Kepala

Anda sering sakit kepala yang berpunca daripada tekanan darah tinggi.


8. Sakit Pinggang


Sakit Pinggang



Anda terasa macam menyucuk-nyucuk dan sakit di bahagian pinggang. Rasa sakit pada bahagian dalam dan bukan pada tulang.

Ada sesetengah anda ia datang sekali-sekala dan sesetengah yang lain pula merasainya secara berterusan.



Sekiranya anda sedang mengalami memana tanda di atas, beberapa petua boleh dicuba untuk dijadikan ubat. Antaranya;



dan



Mudah-mudahan sedikit sebanyak ia dapat membantu anda yer.

60 komen on "8 Tanda Anda Sakit Buah Pinggang"

Ronald mohoni on Disember 01, 2010 6:55 PTG berkata...

thanks dengan petua nih.

Nadia MDG on Disember 01, 2010 8:38 PTG berkata...

takutnye... sbb tu saye xnk study medic..

anyway, check out my latest post..
http://mellowdya.blogspot.com/2010/12/traditional-malay-makeup.html

Mizi a.k.a SKELERTOR on Disember 01, 2010 8:41 PTG berkata...

huh selamat aku takde tanda2 kat atas tu..

Tanpa Nama berkata...

nk tnye,,petua untuk memutihkan ketiak tu,,bole digunakn untuk memutihkan tempat lain jgk ke?huhu..sorry lari topik..-.-'

oktant on Disember 05, 2010 2:35 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Mungkin di bahagian celah kelangkang boleh. Awak boleh rujuk petua ~ Cara Memutihkan Ketiak dan Leher yang Hitam.

Sekian.

armouris on Disember 12, 2010 11:59 PG berkata...

lagi info tentang buah pinggang di SIHAT SELALU - Kegagalan Fungsi Buah Pinggang

oktant on Januari 27, 2011 2:53 PG berkata...

@ Ronald mohoni: Sama-sama bro. :)

@ Nadia MDG: Jgn la takot. Nnti sy pun takot gak. ;>

@ Mizi a.k.a SKELERTOR: Alhamdulillah...

@ armouris: Ok, terima kasih.

Tanpa Nama berkata...

sye adew dalam tanda2 diatas ... sye selalu letih , dan selalu kencing tapi sedikit saje .. sye takot sangat...apakah ini betol ???

oktant on Oktober 12, 2011 6:19 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Untuk kepastian, awak boleh lakukan pemeriksaan doktor dulu.

Tanpa Nama berkata...

ta sngke .. tkowt lha .,,

noorfariza binti mohd amin berkata...

saye dh de tande tu,,,tp sye tak chek lagi. . .ope tidak ade ape ape!!!!!!!

oktant on Disember 30, 2011 11:51 PTG berkata...

@ noorfariza binti mohd amin: Harap-harap begitulah. Tapi, ada baiknya juga kalau cik buat pemeriksaan.

Bak kata org, mencegah lebih baik drpd mengubati, kan?

Tanpa Nama berkata...

ade tande num 6 and 8. tapy sure kea??? hmmm

Tanpa Nama berkata...

sye ad rase ape yg trtlis diats 2..tp psti ke bnde nie btl2 brlaku?

oktant on Januari 09, 2012 3:33 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Sy harap saudara/i yg bertanya dpt buat pemeriksaan doktor bg mendapatkan kepastian.

Harap maklum.

Tanpa Nama berkata...

Sakit pinggang yang berterusan , bila letih .

Nurul Aida on Januari 11, 2012 8:53 PTG berkata...

4 , 5 , 6 , 8 . adakah betul ?

Tanpa Nama berkata...

suami saya pesakit buah pinggang.. tandanya cuma kerap kencing mlm,air kencing berbuih.dan yg hairan darah tinggi sampai 200.rupanya buah pinggang gagal berfungsi hingga menyebabkan darah tinggi sgt.minta bantuan sape2 yg boleh bg panduan pemakanan,ubat2,atau rujukan utk saya..JAGALAH KESIHATAN ANDA UTK ORG TERSAYANG DAN ANDA SENDIRI

Tanpa Nama berkata...

saya nak tanya.dalam banyak-banyak tanda di atas,sakit berterusan pada bahagian pinggang sahaja boleh d anggap sakit buah pinggang jugak ke?

Tanpa Nama berkata...

sy nak tnya,2 hr lpas tiba2 sy sakit pinggang tp sbelah kanan shj.sy cuba btungku,okey la.pastu mlm td,skit smula..tanda2 yg kat atas tu xde plak.cuma sakit je la...camne erkk??sy tkut sngt2 ni..

oktant on Mac 05, 2012 6:25 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Maaf tuan. Saya pun kurang pasti apa sebenarnya sebab atau punca penyakit yg tuan alami.

Sebaik-baiknya, berjumpalah dengan doktor atau pengamal perubatan supaya masalah tersebut dapat dikenalpasti dengan lebih jelas.

dexnatasya berkata...

better pegi cek pada doktor..takut appendix je..kadang2 ade sakit kat pinggang and perut jugak~saya ada tanda2 kencing berbuih tu..takut pulak saya..nanti saya pegi check doktor~terima kasih~

oktant on Mac 16, 2012 9:10 PTG berkata...

@ dexnatasya: Betul tu. Ok, jangan lupa gi check doktor tau.

Sama-sama.

Tanpa Nama berkata...

sy nak tny laa ..sy mngalami skit pnggang dsbbkan sy accdnt mase tu ..sy jtoh tduduk smpai skg nie pinggang sy sntiasa lenguh ..bbrpe ari lps tu sy dmam dn pneng kple dan sy bjmpe dngn dkter dan darah tinggi sy naek ..sblm nie sy ta pnh pn ade sakit darah tinggi ..skg nie pn sy slalu dmm ..adakh sy mngalami sket buah pinggang ?umur saya baru saje 17thn ..

maisarah@mia abd jalil on Mac 18, 2012 6:39 PTG berkata...

sye sakit pinggang tpi , x de pulak demam , & lain2 seperti yg diatas ....
saye just sakit pinggang dan terasa m'yucuk & pedih ...
kenapa ya ???

Tanpa Nama berkata...

saya sakit pinggang,tak ada demam,tapi dipinggang ada sedikit macam bengkak,saya tak pasti sama ada masuk anginkah atau sakit lain.kadang-kadang ada sakit?

oktant on Mac 25, 2012 11:18 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Cuba adik pergi berurut. Sbb kekadang tukang urut dpt mengenal pasti apa masalah yg adik alami.


@ maisarah@mia abd jalil: Saya sarankan mia buat pemeriksaan doktor. Sbb saya pun kurang pasti apa puncanya. Maaf ya.


@ Tanpa Nama: Awak pernah terjatuh tak sebelum ini?

Kalau ada, boleh pergi berurut. Mana tau nanti dapat mengetahui masalah sebenar yg awak hadapi.

Tanpa Nama berkata...

Slm,,,saya ana sy ade semua tanda2 tu,,tapi bila buat chek up,,satu pon x de penyakit,,,,,sampai sy ambek ujian darah hasil negatif tiada penyakit,,,

Tanpa Nama berkata...

orang kata minum nescafe tak bagus..sy stop minum walau 4 jam..terus kepala jadi pening2 lalat..kemudian kencing berbuih selalu..susah nak tido malam ...walaupun hari2 exercise sampai dua jam sehari..tapi waktu malam still susah nak tido..badan saya pulak mudah alergi..pantang digaru..nanti timbul bintik2 gatal..kalau saya tak makan antihistamine..memang satu badan jadi gatal.apa saya perlu buat ni?

Tanpa Nama berkata...

tpi saya sakit mula3 belah kiri, pastu 2,3 hari ni sakit sgt pinggang belah kanan. air kecing xlawas..dlm 1 hari masuk tandas bnyk kali kecing tpi kelaur sikit jer..apakah tanda2/maksud tu erk.?

oktant on Mei 08, 2012 5:41 PTG berkata...

@ Tanpa Nama:

- Waalaikumussalam wbt.

Alhamdulillah jikalau doktor dah sahkan saudara tiada penyakit.

Perkara di atas hanyalah panduan saja. Tidak semestinya jika ada memana tanda yg dinyatakan di atas, kita akan mengalami sakit buah pinggang.

Cuma, lebih baik kita lakukan pemeriksaan awal bg mengelakkan perkara yg tidak diingini.


- Kalau boleh, hadkan pengambilan sebarang jenis minuman manis serta berkafein spt kopi dan teh.

Contohnya dalam sehari, ambil 2 kali saja. Usah lebih.

Kalau pening, pada awalnya memang begitu. Tetapi InsyaAllah, lama kelamaan awak akan kembali normal selepas meninggalkan N**c**e.

Bab kencing berbuih tu pula saya kurang pasti. Mungkin awak perlu kurangkan minuman manis-manis. Lebihkan minum air masak ya.


- Mengenai masalah awak, saya kurang pasti. Minta maaf banyak ya.

Saya cadangkan awak berjumpa dgn individu yg lebih pakar. Ini bagi memastikan punca sebenar dapat dikenalpasti.

Awak boleh berjumpa pakar perubatan moden ataupun tradisional.


Harap ia membantu semua.


Sekian, wassalam.

Tanpa Nama berkata...

Pening

mentibang on Julai 10, 2012 7:43 PG berkata...

cm ner nak rawat, kat buah pinggang anak ada bintik2 putih

mentibang on Julai 10, 2012 7:47 PG berkata...

bukan setakat sakit sains jer, lebih pd sakit PHD org2 melayu yg tak leh tgk org len senang. doktor takleh kesan y anak saya muntah 2 hari turut2.sampai dh jdi mcm jerangkung.saya pergi 'scan' , ada bintik2 putih kat buah pinggang..dh rawat , cma ada skit2 lagi, kdg2 dia rasa sakit skit2..

Tanpa Nama berkata...

Saya ada tanda2 di atas. Pingggang selalu sakit, kepala selalu pening, dalam tumit kaki kanan sakit dan selalu rasa mual.macamana yer

Tanpa Nama berkata...

Saya ada tanda2 di atas. Pingggang selalu sakit, kepala selalu pening, dalam tumit kaki kanan sakit dan selalu rasa mual.macamana yer

Tanpa Nama berkata...

Salam semua. Alhamdulillah sy dah baik dari sakit buah pinggang. Call sy/sms untuk penawarnya. Produknya halal dan ada sijil kementerian kesihatan

Tanpa Nama berkata...

No sy 0193838917. Suhaiza

Tanpa Nama berkata...

saya sakit di belakang pinggang, kerap loya waktu pagi, kadang selera makan hilang,selalu letih tak bermaya,selalu lupa,kaki dan tangan kebas,tak fokus,kencing tak tus dan sakit pinggang bila lama duduk.

Tanpa Nama berkata...

sya nk tnye..sya salu skit pinggang tpi dlm mse yg sma sya juga salu merasa skit pada bhgan tepi2 rahim xtau nmeyer..d bhgan org salu mghidap sakit batu karang..di situlh tmpt yg saya selalu rsa skit..dgn buah pingga sya..so sya nk tau ?dan tanda2 di ats mmpunyai kaitan dgn saya spt tanda yg ke 4 dan 5..tpi ble sya nk buang kencing xla sikit sgt normal lh bnyk dan air kening saya pn jernih xla kekuing2an..

loy's izaone syah91 on September 19, 2012 6:37 PTG berkata...

saya baru dua hari terasa sakit pinggang terasa bila time makan ada kah itu tanda sakit pinggang ??

Ellyna Temodahchi Elly on September 27, 2012 6:03 PTG berkata...

saya saket sangat2 di bahagian pinggang beberapa hari yang lalu.. saya x tahu ape punce nye...
saye saket bahagian dalam rase berdeyut2 n kadang saket x terkate.. boleh dikatekn sentiase saket...
saye takot hendak pergi ke hospital...dah saye sentiase keadaan demam je tapi suhu x tinggi... saye ingat tuh simtom apendic...sbb tibe2 je saket..

asri joker on Oktober 04, 2012 11:11 PTG berkata...

Petanda yang pertama tu x e lagi but yg bwahnya semua ada .. tp asal 1 badan saya gatal tetapi tiada kesan .sperti kesan merah or bintik2?

Uni berkata...

Salam mcm mn sy nk btursan ttng pnykit buah pinggang

hafizulaslam on Oktober 18, 2012 11:17 PTG berkata...

sy salah seorang yg ada sakit buah pinggang.... masa mula2 nak kena dulu..sakit pinggang dia mmg lain macam...bukan sakit sikit2 punya....nak bongkok pun tak boleh....mcm kena cucuk..hehe...

oktant on Oktober 21, 2012 10:36 PTG berkata...

Tak salah saya, semasa keadaan rukuk dlm solat, tekankan tangan ke lutut kuat sedikit akan membantu mengurangkan masalah buah pinggang.


p.s: Tolong betulkan jika saya tersilap. Ini kerana dah lama dengar mengenai kajian tersebut tetapi terlupa update kat sini. Terima kasih.

izzeran(yan) on November 21, 2012 11:02 PG berkata...

penyakit pinggang tu hanya untk lelaki...ke atau unisex

suhaiza idris berkata...

sakit buah pinggang tu semua org boleh kena. saya dah baik. alhamdulillah... suhaiza idris 0193838917

oktant on November 24, 2012 10:19 PG berkata...

@ izzeran(yan): Kedua-duanya. Lelaki dan wanita.

@ suhaiza idris: Terima kasih sebab tolong jawabkan. Syukur sebab cik puan dah sembuh.

Tanpa Nama berkata...

sory sgt mencelah..
saya mempunyai bnyk kesamaan dgn tanda-tanda sakit buah pinggang spt yg d nyta kn tu..tp saya rungsing sedikit larh..
hmmmmm..pnykit 2 akan kena pada wanita yg tua je ke atau pada remaja yg baru berusia 20 tahun..sprt saya..
8 tanda-tanda yg d nyatakn,hnya 2 shaja tanda-tanda yg saya x alami.6 daripada tanda tu saya alami dari usia saya 19 tahun sampai skrg..

oktant on Disember 20, 2012 12:04 PG berkata...

@ Tanpa Nama: Tidak mengapa.

Sebenarnya penyakit tidak mengenal usia. Justeru, sesiapa saja boleh mengalaminya jika itulah yang dikehendaki oleh-Nya.

sayydatulzaidd on Januari 06, 2013 2:19 PTG berkata...

Saya rasa 7 dari 8 tanda diats sama seperti yang saya alami ..
Adakah kemungkinan besar saya mengidapi penyakit buah pinggang .
Saya kerap kencing pada waktu malam .Saya ada pergi check tp blum pasti apa masalah saya . Dr takot ini kemungkinan trjadi akibat urat saraf di tindih oleh tulang belakang saya yang patah .

oktant on Januari 07, 2013 12:04 PTG berkata...

@ sayydatulzaidd: Ada kemungkinan juga. Pun begitu, saya berdoa agar doktor tersebut dapat kenalpasti masalah adik secepat mungkin serta merawatnya segera.

sayydatulzaidd on Januari 08, 2013 7:07 PG berkata...

Saya sudah berjumpa dengan doktor pagi semalan. Dr cakap masalah kencing kerap saya bukan berpunca dari tulang belakang saya yang patah . Dan saya berkemungkinan besar mempunyai masalah buah pinggang . Saya menghadapi masalah kencing kerap pada waktu malam selama setahun dan mula berjumpa Dr pada bulan oct tahun lepas kerana tidak dapat tidur pada tiap-tiap malam kerana kerap ke tandas dan masalah ini menyebabkan saya sering tidur disekolah serta menganggu pembelajaran saya . Apabila pinggang saya sakit,saya tidak mampu untuk brdiri mahupun berjalan akibat dari sakit yang teramat sangat .Saya kuatir brkemungkinan masalah buah pinggang saya serius kerana pada mulanya saya cuma ingatkan sakit biasa tanpa membuat pemeriksaan doktor .

Tanpa Nama berkata...

assalamualaikum.. saya sering terasa sakit pinggang sejak saya darjah 6, tetapi saya fikir mungkin tiada apa-apa. sejak tahun lepas semasa di tingkatan 3, kesakitan 2 mula terasa balik. dan tahun ni.. saya kerap kali pening biarpun baru baring sekejap. kawan2 saya kata itu disebabkan tekanan darah rendah dan saya pun belum buat pemeriksaan doktor. sejak tahun ni juga, saya sering kali rasa sesak nafas dan sakit pinggang serta sakit tulang belakng malahan kekadang saya kencing berbuih. adakah ini tanda-tanda yg saya akan menghidap sakit buah pinggang? -YUNI-

Tanpa Nama berkata...

Sy zul. Sy punya masalah ase cucuk2 kt pinggang bawah belah kanan.dekat buah pinggang.. sudah seminggu sy asa mcm 2.. sy cuma nk kepastian. Harap dpt membantu...risau sngt...

Tanpa Nama berkata...

Saya sakit pggang tp skg alhamdudillah ok...mkn ubt mcm2 x mau lega lps tu saya berjumpa perubtan tradisioal yg urut menggunakan tumit dbhgian belakang sja...tp skg ok dh.sape2 nk cuba blh try tgok mudhan2 sembuh.

oktant on Ogos 29, 2013 6:00 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Terima kasih banyak di atas perkongsian.

Tanpa Nama berkata...

rase pinggang sy mmbengkak,skt mncucuk smpai skr nk solat.. dan sy slalu pening,..adakh sy mghdp pykt ni??/?

bahajr2009 on Mac 29, 2014 12:06 PG berkata...

Apa penawar sakit buah pinggang. Ada ubatnya. Takut sakit buah pinhganh. Salam. Din

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Anda dijemput melanggan RSS Feed blog Petua Sejagat melalui email bagi mengelakkan tertinggal sebarang koleksi petua terbaru

Dibawakan oleh FeedBurner

 

Copyright 2013 Petua Sejagat - Reflection - Ipiet Templates Image - Tadpole's Notez