2 Kaedah Merawat Penyakit Kayap

Posted by Encik Oktant at Khamis, Januari 14, 2010
Saya mula mengenal penyakit kayap ni semasa tinggal di asrama dulu. Itupun sebab ada seorang rakan yang mengalaminya. Kesian juga saya tengok keadaan beliau. Tapi tak dapat nak tolong sebab tak tahu langsung cara nak merawatnya.

Tapi beberapa hari lepas, saya ada baca petua untuk mengubati penyakit kayap. Terdapat 2 kaedah tradisional yang boleh anda gunakan sekiranya berdepan dengannya.


Kaedah Pertama:

1. Anda ambil 10 duri pokok kekabu.


Gambar Pokok Kekabu

Gambar Pokok Kekabu - wikipedia.org



2. Lepas tu, asahkan duri itu sehingga terkeluar cecair yang agak pekat. Tadahkannya dalam satu bekas.

Gambar Duri Pokok Kekabu

Gambar Duri Pokok Kekabu - florawww.eeb.uconn.edu



3. Kemudian, sapukan cecair duri pokok kekabu tadi pada bahagian kayap di anggota badan anda.

Buatlah petua ini berulang kali sehingga kayap anda sembuh.


Kaedah Kedua:

1. Ambil sebatang pokok keladi candik. Atau nama lainnya keladi merbah.

Gambar Keladi Candik (Keladi Merbah)

Gambar Keladi Candik (Keladi Merbah) - smkclifford_lestari @ photobucket.com



2. Seterusnya, anda keluarkan air dari batang pokok keladi tu.

3. Akhir sekali, sapukan air tersebut pada kawasan badan yang dijangkiti kayap.

Jika tiada aral melintang, pada keesokan harinya anda dah boleh mengopek kayap tu seperti mengoyak plastik.


Macamner dengan ubat kayap di atas? Harap anda yang dijangkiti kayap dapat mencuba petua ni. Jika tak keberatan, sila kongsikan hasilnya di ruangan komen @ ulasan ya. Saya amat menghargainya walaupun satu ayat. :)


Selamat Mencuba!

194 komen on "2 Kaedah Merawat Penyakit Kayap"

Tanpa Nama berkata...

sy penah kna kayap ular...2 taun lps..time tuh pkai ubat doktor jek..tp skang da tgl parut parut..=(
erk..taw x camne nk hilangkan parut kayap..

oktant on Mei 14, 2010 5:06 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Kalau ada nanti, saya akan buat satu artikel khas mengenainya ye.

p.s: Buat masa ni, saya memang kurang pasti petua bagi membantu hilangkan parut kayap ni.

Tanpa Nama berkata...

ada yg guna pedang jepun utk merawat..air asahan dari pedang tersebut dapat guna utk merawat kayap ular...pedang tu mestilah pedang yg pernah pancung kepala orang--dari Sarawak--

Tanpa Nama berkata...

sy bru je jdi kayap di muka..
tp sy x thu mcm mn nk hlang kan
kayap di muka..jarang blaku kayap
jdi dkt muka tpi sy dh jd...
abis ap petua sy kna amalkan..
skg sy ikut keadah pkai bedak sejuk
dgan sapu daun sirih di muka...
tlong lar bantu sy... :-(

Tanpa Nama berkata...

cara yang paling berkesan untuk mengubati kayap ialah dengan:

1- tumbuk daun 'meribu' kecil byk terdapat kat tepi2 laut/hutan di sabah.campur dengan pati santan dan tempelkan di tempat yang terkena kayap....insyaalllah.....(petua abah aku, dah ramai orang kat kem yang sembuh dek petua neyh)...tapi ingat semuanya kehendak allah..

Tanpa Nama berkata...

nak hilangkan parut kayap....senang je...guna kulit dalam pisang emas...hari2 gosok...insyaallah....

oktant on Januari 18, 2011 10:06 PG berkata...

@ Tanpa Nama: Terima kasih kerana awak berdua sudi kongsikan petua. Saya amat menghargainya.

Diharap juga rakan-rakan lain dapat manfaatnya.

Tanpa Nama berkata...

kerat bgn ujung jantong pisang gale sapu getah kat atas kayap tu ulang 3-4 X sehari, InsyaAllah baik

Tanpa Nama berkata...

saya pernah kena kayap kat perut melilit ke belakang, ponteng sekolah banyak ari gak dok moyok kat umah,kalau org masak tumis/goreng kat dapo, mak ooi sakitnye panas pedih menyucuk tohan saja yg tahu. Satu ari makteh bok kata asah pucuk pulai ngan daki air sapu kat atas kayap tu, buat 2-3X sehari. Lepas 2-3 ari kayap jadi kering dan baik kemudian buat parang ngan ruman padi ketan, Alhamdulillah sampai skg tak kena kayap lagi tapi parutnya masih ada kat perut saya

oktant on Januari 19, 2011 6:26 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Terima kasih atas petua awak berdua.

p.s: Tapi petua ke-2 tu sy kurang faham. Harap dapat dijelaskan lg. Terutamanya mengenai daki air dan buat parang ngan ruman padi ketan.

Terima kasih.

Tanpa Nama berkata...

saya pernah naik kayap..sapu je madu lebah ori dan air zam2...selawat dlm mase 3,4 hari akan sembuh..

oktant on Januari 20, 2011 11:19 PG berkata...

@ Tanpa Nama: Ok. Terima kasih tuan sebab sudi berkongsi cara menyembuhkan kayap. Lebih mudah untuk dibuat. :D

Tanpa Nama berkata...

ada kemungkinan pyakit ni kna kali ke 2 kn??
kakak sya kna gak tp dia lmbat lega..lmbat ka nk smbuh pyakit ni????

Tanpa Nama berkata...

saya bulan 2 2007 kna penyakit ini dengan muggunakan daun sirih daun sirih saya perolehi dari rumak kazen saya di malihah.saya mencari ubat penyakit ini sangat susah.saya mengambil ubat tu tinggal serpihan yang jatuh sahaja...

Icha on Februari 26, 2011 6:11 PTG berkata...

atok sy kne kyap..bdan dia bisa2 dan berat2 cmne nk hilang kn bisa2 kayap tu..ada siap ley bantu

afiq90 on Mac 10, 2011 9:29 PG berkata...

As salam,,,sye pown nk kngsi tket cre nk ubati kayap nie,,,,amek daun lada,,tumbuk lumat,kmdian cmpurkan sdkit kaput srih,,dan tmpelkan at bhgian yg trkene kyap,,2 je,,slmat mncbe ea,,,(^,^)

oktant on Mac 10, 2011 10:35 PG berkata...

@ afiq90: Terima kasih yea. :D

ADAMZ on Mac 17, 2011 3:20 PTG berkata...

wife saya kena kayap kat pelipat kaki (belakang lutut) bisa2 sangat... saya akan cuba petua daun cili ngn kapur... ada pantang larang tak?

oktant on Mac 18, 2011 12:42 PG berkata...

@ ADAMZ: Setahu saya takde kot.

Tanpa Nama berkata...

saudara sekalian..syg tgh taip ni dgn keadaan tgn senget sebelah sbb kayap.dia bermula dari belakang n telah menjalar ke lengar kanan.mintan bantuan tuan2 sekalian apa kah petua yg mujarab sy nak guna sekarang.atau msg saya 0133340263 nik

oktant on Mac 20, 2011 1:13 PG berkata...

@ nik: Cuba baca ulasan@komen kawan2 di atas. Mungkin awak boleh cuba cara yg disarankan.

Tanpa Nama berkata...

salam..
saya bru je kena kayap ular,,
tkotnye!!!
fkiran tgah kusut gler,,,
byak sgat petua kat atas,,
harap2 mnjadi la ptua yg dh dberi..
ketty

petuaku berkata...

mak saya pernah ubat org kayap ular ni, nti sy tyerkan petua nye..tapi kna rajin lah cuba, jgn mlas, klau tak payah lah nk baik..yee..

oktant on Mac 29, 2011 5:58 PTG berkata...

@ petuaku: Owh... terima kasih banyak sbb sudi membantu rakan kita nie.

p.s: Mesti rajin buat jikalau nak baik. :)

petuaku berkata...

em..td dah bincang dngan mak, bahan2 ni payah nk cari kalau duk bandar, nak daki nipah, daun gribu, daki kelapa..jd nk kena tye tanpa nama tu, boleh ke cari bahan2 tu, kat kg adalah...tapi ni mmg insyallah akan sembuh, mak bese buatkan..kalau payah nk cari, sy minta mak buatkan , kena pos lah..insyallah, sy akan cuba lah wat cm tu kalau kwn2 dah takde ubat lain..jd arap yang ada pyakit ni, mtak lah komen ye..stuju ke sy poskan...

petuaku berkata...

ada tak kwn2 yang cuba petua kwn2 di atas tu, air zam dgn madu dagn daun lada tuu..jadi tak kwn2..

kurap durjana berkata...

saya baru kene kurap~ nk pg carik daun sirih tu xtaw kt mane...nk bli kt kedai xde kot....ti la cube amek daun lada tu..xpon keladi...ad pokok keladi kt umh ny..tp xtaw plak pkok keladi ap..kunk xmasal gatal2..hehe~ tolong sy yerk..
kene kt celah kenkang plak tu...malu larh!

Tanpa Nama berkata...

aku pernah kene kayap 5 taun lpas.. 2bln lbey gk, mcm2 ubat aku try, spi g pakar kulit, inject n 4-5bj pil berabis rm60, haram x jalan gk.. last2 mak aku bwk g jumpe member die, bwk kelapa tua (yg wat parut santan tu), putik nangke (buah yg br tumbuh, kecik g tu) ngan pe g tah aku lupe.. jp g ngan slamber nye die kunyah sume brg tu, then die ludah kt kayap aku kn.. + g plik, gle alhamdulillah x sampai seminggu surut trus kn kayap tu, kebetulan or pe aku x tau, tp ms tu aku mmg x pkai pape ubat pn.. n makcik tu sape, janda yg kawen ngan laki bujang.. dgr cm ngarot, tp tu r yg aku lalui k.. owg tua2 kate kayap tu sumpahan, n nk matikan sumpahan tu kne de sentuhan dr si janda kawen bujang tu, even juz sentuh or ludah kt ctu.. banyak gk aku dgr skang owg bg petua cr janda gtu klu nk ubat kayap.. btol x btol wallahualam.. keje tuhan, ne kite tau kn.. yg penting ikhtiar..

Tanpa Nama berkata...

lupe nk btau.. yg br2 tumbuh tu, try gk cr kt sensei (aku x tau r eja die cane, tp kdai ubat2 tradisional cine tu r), ubat cap 3 senapang.. kotak itam-putih gtu, kecik cm size minyak kapak, minyak die kaler merah2 gtu r, wangi gk ubat die.. bgs pkai lpas mandi time kayap or kurap tu ngah lembut kulit die, or g bgs garu puas2 spi bdarah, then ltak ubat tu.. aku x men2, bkn nk dengki k.. mmg skt sgt2, tp sgt mujarab.. t drh die trus benti, kulit tu jd serta merta kering-putih n mengelupas.. kene amal kan.. plg baik, mintak tlg partner tiup kn, die kene angen die sjuk, lega x rase bise die.. n klu izin tuhan kayap tu baik kn, korg try test cr kn petua ntuk ilang kn parut die plak.. aku dh 5 taun lbey gk neh idup berparutkan kayap.....

Tanpa Nama berkata...

KURAP DURJANA !!!!!!!!!!!!
apa kata p farmasi....
cakap kt miss 2....
nak beli CREOBIC GOLD'
try guna....mst Ok kOt..lau x Ok almatnya g jmpa pakar kulit laaa...
tp insyaALLAH...cuba dlu

Tanpa Nama berkata...

ASALAM..
saya masih terkena penyakit kayap ini.. dah 2tahun terkena masih tak sembuh-sembuh.. kayap tu ada d seluruh bahagian pinggan dan paha.. dan sekarang masih mencari penawarnya.. mengikut jiran saya.. jenis kayap saya ni KAYAP BUNGA.. tolong carikan petua yang paling kesan.. saya takut apa yang akan terjadi pada saya ni.. dah macam-macam ubat dah cuba

petuaku berkata...

em..kalau kawan nk cuba ubat tradisional saya, bgtaulah, sy boleh poskan...nk buat sendiri payahlah...kalau kwn2 nak lah, tpulang pada kawan2 lah...email kan kat saya, commentjer@yahoo.com

EpieZett on Mei 27, 2011 4:38 PTG berkata...

aiyaa.. anak sedara ku terkena kayap.... help!!!
ley berjangkit kew kayap ni... x silap kayap 2 berair..... Mungkin die garu2 pastu kayap 2 jadi menjalar dari pipi smpai ke mulut...
yg saye risaw... Takot berjangkit je...
sebab saye ada anak ,dan anak sedara saye tinggal bersama saya....

Tanpa Nama berkata...

alhamdulillah...aku baru2x ni dijangkiti kayap...aku try gune ubat yg dari klinik...tp x berkesan...dkat kampung aku..ade org yg pandai ubtkn kayap ni...dye just bg je ubat ni kt aku....alhamdulillah dlm 2-3 hari je...kayap 2 kering...(berkuping..

Tanpa Nama berkata...

aku pon dah kene kayap ni dah msuk 3 tahun mule2 ingat elergik sbb bile mkn ikan,ayam msti gatal.bile dah merebak aku tanyae kat mak die ckap kayap.aduhhh ubat dah mcm2 ubat aku pegi sume x berkesan cume aku x pegi klinik.skali aku aku pg ubat kmpg die kunyahklan sirih pstu air ludah die die sapukan kat kurap tu sok jek dh kering..alhamdulillah cume pantang makn kcg2,ikan,ayam sume xleh mkn..lg 1 nenek yg ubat kan aku tu pesan klu kene kayap jngan sesekali pegi klinik enjet nnti die lg merebak

Tanpa Nama berkata...

saya setuju,sbb mak cik sye pernah terkena kayap ular dan dirawat oleh janda 2,skrang dah 3 ari saya kene kayap, peh...bisa tuhan je thu... saya bru shj blik dari jumpa janda kawin teruna td. mak saya beli kelapa yang diparut n gula merah..dy kunyah n sembur kat tmpat 2..usahalah InsyaAllah berkesan...saya kena kat bhgian lengan....

oktant on Jun 23, 2011 9:46 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Terima kasih tak terhingga buat kawan-kawan yg sudi kongsi petua dan pengalaman. Mudah-mudahan ia dpt membantu rakan-rakan lain yg mengalami masalah kayap ni.

Tanpa Nama berkata...

boleh membawa maut ke penyakit ni???

~hazeq

Tanpa Nama berkata...

saya baru shj terkena penyakit kayap ini..di tangan kanan...banyak sungguh petua di atas..mana satu yg berkesan??

~hazeq

Tanpa Nama berkata...

sy pon baru kena...br sekali ubat ngan janda kawan bujang...nak kena buat 2 kali lg...mudah2an mujARAB INSYAaLLAH..

Dieyla Dila on Julai 03, 2011 12:22 PTG berkata...

nak tye..lme x penyakit nie nak sembuh???sy da terseksa da nie..

Tanpa Nama berkata...

ASALAMMUALIKOM....A KU PON KNA GAK AG TWOK AT LIPATAN PEHA,,,PERH...MACAM APA DA,,,,, SAKIT BEB,,,, SO AKU SKUNK DALAM DELIMA..... TOLONG AKU WEYH,,,,

Tanpa Nama berkata...

mana 1 yg btul ni???cuba bagi tau aku...ubat kt farmasi nye ponn aku rasa elok gak...bgi tau aku kt izwan_shadow@yahoo.com..

petuaku berkata...

em..nak cuba ubat tradisional sy, emaillah kat sy
di email commentjer@yahoo.com..sy tak berani janjilah, tp so far alhamdullah..

Tanpa Nama berkata...

sy pernah kena ni kat leher lg...dah telan pil ici tak ilang2 juga..aku try guna colgate..puhh berkesan n paling senang sekali.parut pun ilang juga..kena rajin letak la..serius ni..

oktant on Ogos 12, 2011 3:17 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Terima kasih kerna sudi berkongsi pengalaman. ;)

Admin on Ogos 15, 2011 11:40 PTG berkata...

aku kena kat tengkuk ni

Tanpa Nama berkata...

Assalam..saya baru kna ni..mcm kayap air..sama je ke caranye?aduh pedih..tapi saya nk try sapu minyak Habasatussauda..ntah ok ke x..

oktant on Ogos 25, 2011 7:30 PG berkata...

@ Tanpa Nama: Waalaikumussalam. Awak boleh cuba dulu. Sebab masa saya dapat petua ni, ia tak khususkan kayap jenis apa.

Mudah-mudahan awak lekas sembuh yea.

Tanpa Nama berkata...

kalau pakai keladi merbah tuhh.,,andai kata dye x boleh terjadi seperti yg dkatakan.,patut ke kite harus mengulangi sapuan nya lagi sehinga sembuh.,,

oktant on September 04, 2011 5:50 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Boleh diteruskan.

Tanpa Nama berkata...

assalamualaikum..
ni berdasarkan pengalaman..
sesape tkene kayap cube makan habatussauda & minyak kelapa dara.. insyaAllah akan sembuh..
bagi yg tggl parut try sapu asam jawa...
:)

oktant on September 19, 2011 7:27 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Waalaikumussalam. Jutaan terima kasih kerna sudi kongsikan pengalaman awak yg amat berharga.

Tanpa Nama berkata...

jiran saya kat taman kasih ,kajang awal ramadan baru ni kene kayap kat tengkuk. sepanjang seminggu tak boleh terawih.saya tanya dia apa ubat yang dia pakai. dia kata petua nya memang tak logik. kene cari janda yg kahwin dengan orang bujang. dia berubat dengan orang tu la.... allamdulah baik.Besarnya nikmat ALLAh. jadi jika ada anak teruna nak kahwin janda jangan lah di kutuk. TAk salah kahwin janda.

oktant on September 30, 2011 12:25 PG berkata...

@ Tanpa Nama: Terima kasih atas perkongsian tuan.

Tanpa Nama berkata...

alhamdulillah.... saya suka sgt sbb ade ruang camni sbb ubat tradisional ni kalu kat kampung senang cari.... tapi yg hidup dibandar ni daun meribu pun tak kenal, daun sirih tu ok la....
itulah masalah nye....tetapi saya rasa bangga kerana anda semua dapat berkongsi penyakit dan penawarnye.....terima kasih semua...
sebenarnye saya baru kena di bawah lengan sebelah kirijenis yg melepoh berair ti, masih kecik lg, dah sapu bedak sejuk, masih blum hilang lg...
sebelum ni saya pernah membantu kawan kena kayap ular, saya cuma belikan air 'ecpi water'
6 botol dan alhamdulillah hilang dalam masa 2 minggu....
tapi saya punya ni tak taulah mujarab ke tak dengan ecpi.... kalu ok saya akan beritahu kelak.. email atau ym saya mozyslam@yahoo.com

InsyaAllah on Oktober 09, 2011 10:28 PTG berkata...

Kawan saya kena kayap bunga, kesian dia nak jalan pun payah, tidur lagi la susah,dia sapu bedak sejuk yang dijampi,masaalahnya kulit jadi cekang bila bedak tu kering tu yang sakit, saya bagi dia sapu De Bella aloe verra Jelly, segera dia boleh bergerak, alhamdulillah, bagi orang bandar senang sikit kerna terus beli,online pun boleh dibawah ni bendanya atau google saja "de bella aloevera jelly "

Aloe Vera Jelly-1102

Ia merawat kulit terbakar/melecur, menyembuh luka, melegakan penyakit buasir, kurap, kayap, panau dan ruam, menyembuhkan perut dan parut semasa bersalin, melegakan kulit melecet, gigitan serangga dan parut lama.

Biasa: RM38.00 (S&S RM43.70)

Tanpa Nama berkata...

salam, just nk share..1okt lps anak sy kene sakit kayap di lengan.skrg alhamdulillah dh kering, tunggu berkuping. sy cuma sapu jerslin oil.jiran yg rekemen minyak ni.campuran habbatussauda, zaitun, bijan dll.dlm masa yg sama sy bg minum air zam2 yg telah dibaca 30juzuk quran (di masjid besar shah alam ada dijual), selawat dan niat utk sembuh.insyaAllah.

oktant on Oktober 12, 2011 6:54 PTG berkata...

@ Tanpa Nama & InsyaAllah: Waalaikumusalam. Terima kasih banyak atas perkongsian awak semua.

Tanpa Nama berkata...

sy kn kayap kt pinggang ni..truk la juge.jupe dok. n dpt antibiotik acyclovir.ubt thn skit pun de..da 3 ari amik ubat tu..skang alhamdulillah..bhagian yg glembung tu da kring.tp ade la lg ckit2..yg x kring..sy dpt kayap bkn sy pngotor ye..sy pun plik knape tp lpas bc kt ats sy baru tringat..sy tgh dmam.tp x amik ubat pun..slsema n batuk skali..mybe imuniti bdn saye rendah..

Tanpa Nama berkata...

aduh sakitnya...dh empat hari aku kena kayap...dh rm100 lbh habis beli ubat, tp x lega2..semakin merebak adala...sapa2 yg tau bomoh kayap kt area kulim?

oktant on Oktober 27, 2011 5:52 PTG berkata...

@ Tanpa Nama:

- Terima kasih sudi kongsikn pemgalaman. Mudah-mudahan awak lekas sembuh yea.

- Harap-harap ada seseorang yg sudi membantu awak.

Tanpa Nama berkata...

salam, kesian yg kena kayap mmg sakit, saya selalu kena kayap kat atas bibir.kalu kat kg ayah saya yg ubatkn, tapi saya jauh ngan keluarga. saya ada pergi farmasi n tunjukkan pada doc kat sana n dia bg ubat krim lupa dah namanya, saya pakai Alhamdulillah kering n parut pun hilang. dan 1 lg petua kg ambil daun delima tumbuk n campurkan dengan bedak sejuk n sapukn pd tempat kayap tadi berserta selawat insyallah dengan izinnya menjadi.

oktant on November 24, 2011 9:50 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Waalaikumussalam. Terima kasih atas tip & petua di atas.

Mudah-mudahan ia bermanfaat utk semua yg ada di sini. =)

Tanpa Nama berkata...

salam kalo gne daun cili ade rase sket x??

Tanpa Nama berkata...

salam kalo gune aloe vera boleh ke

oktant on Disember 14, 2011 4:44 PTG berkata...

@ Tanpa Nama:

- Waalaikumussalam. Saya kurang pasti la. Maaf yea.

- Waalaikumussalam. Ini pun saya kurang pasti. Maaf yea.

Tanpa Nama berkata...

ibu saye kena kayap..boleh ke carikan ubat yg berkesan ....klo keladi merbah bgus ke?? sebelumny terima kasih mudah2han mau kongsi saran ye ??

Tanpa Nama berkata...

saya kena kat muka... dah nak habis satu tiub "zaricort" saya sapu tapi tak jgak hilang. kalau ada ubat lain...tolong kasi boleh!!

Tanpa Nama berkata...

saya pernah terkena kayap bunga 15 thn yg lepas di bahagian tapak kaki atas sebelah kiri...skrang kena balik sebelah kanan plak tmpat yg sama juga dh dkat sbulan x hilang malah semakin merebak dh mcm2 ubat digunakan..apa sbnarnya punca penyakit ni...?

Tanpa Nama berkata...

saya pernah terkena kayap bunga 15 thn yg lepas di bahagian tapak kaki atas sebelah kiri...skrang kena balik sebelah kanan plak tmpat yg sama juga dh dkat sbulan x hilang malah semakin merebak dh mcm2 ubat digunakan..apa sbnarnya punca penyakit ni...?

oktant on Januari 18, 2012 3:53 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Kayap ni kalau tak salah saya berpunca drpd virus "varicella zoster". Kayap juga menyerang individu yg daya ketahanan badannya agak lemah.

Tanpa Nama berkata...

kayap semakin merebak setelah mendapat rawatan tradisional...janda kahwin bujang....ada x lg cara yg paling berkesan utk mengubati penyakit ini..

Tanpa Nama berkata...

saya xtau nk cakap ape...

Tanpa Nama berkata...

anak saya kene kayap setompok di pinggang dan setompok ditepi pinggangtahun lepas.kayap tu dah sembuh cuma parut yg ditepi pinggang tu dagingnya timbul.baru2 ni anak sy merasa sakit dan pedih semula pd parut yg ditepi pinggang 2.ada kemungkinan tak kayap tu jadi semula.boleh ke cuba guna petua2 diatas

oktant on Februari 03, 2012 5:13 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Saya amat bersimpati dgn apa yg dialami oleh anak saudara/i. 2 petua di atas mmg utk kayap. Jadi, sy mengalu-alukan pihak saudara/i utk mencubanya.

Setahu saya, kebanyakan orang boleh kena kayap 1 atau 2 kali (betulkan jika saya tersalah ya).

Tanpa Nama berkata...

saya terkena kayap dh 3 tahun....tp x lega2....pakai ubat mcm2 tp x lega jugak....x tau nak buat mcm mana...redha ja la....

Tanpa Nama berkata...

rasanya kayap ni boleh membawa maut...

Tanpa Nama berkata...

sapa yg ada kayap ni p beli kain kapan siap2.....lah

Tanpa Nama berkata...

sy kene kayap dekat paha, bontot dan keliling pinggang,, rse mcm mkin merebak,, ade petua lg senag x? sbb gne calamine pon x jalan.. terseksa ni,,, sakit sgt2,,,, malu la asik tergaru garu je

Tanpa Nama berkata...

mnta2 selepas mebggunakan kaedah ini dpt menyembuh kan kayap di badan saye.

oktant on Februari 09, 2012 9:11 PTG berkata...

@ Tanpa Nama:

- Buat masa ni, belum ada petua yg lebih senang. Maaf bebanyak yea.

- Mudah-mudahan. Saya doakan moga kayap di badan awak lekas sembuh. Amin.

Tanpa Nama berkata...

Allahyarham ayah saya pernah rawat jiran jiran yg dtg mintak ubat. Anak dia terkene kayap tapak anjing. Budak nye dah lembek n sakit yg amat. Alhamdulillah selepas sedikit bacaan doa Pada ubat yg ayah saya buat, terus baik. Malang nye saya tak belajar. Allahyarham menggunakan isi dlm biji mangga pada yg baru nak berbuah, kemudian asah biji dlm biji buah mangga yg baru tu n campur dgn kemenyan. Tp tak pasti kemenyan Putih or hitam. Doa kan selawat bersama ayat khusus sakit kayap dlm Quran.

Tanpa Nama berkata...

saya dah buntu dah dgn smue cara . redha jelaa .

oktant on Februari 21, 2012 1:14 PTG berkata...

@ Tanpa Nama:

- Terima kasih atas perkongsian awak. Tapi, adik-beradik awak yg lain tahu tak ilmu tu?

- Saya harap awak cuba petua yg ada. Teruskan usaha. Insya-Allah, lambat laun awak pasti menemui jalannya.

Saya doakan awak tabah & terus berusaha sehinggalah berjaya menemui penawar mujarab. Amin.

Tanpa Nama berkata...

mak saya pun ada kater klu kena kayap ni : ubat dier biji nangka yg muda tu dikunyah oleh janda yg kawin ngan bujang..pastu diludahkan kat tempat yg kena kayap tu, INsya-Allah sembuh sbb dulu Arwah nenek sedara saya kawin ngan bujang dan selalu biler ada org sakit kayap mesti jumpa dia...tapi semuanya tu kuasa Allah s.w.t...

oktant on Februari 27, 2012 6:47 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Terima kasih sudi berkongsi petua berkaitan kayap ni. ;)

Tanpa Nama berkata...

a..........

Tanpa Nama berkata...

Salam, Tuan/Puan dalam minggu ini isteri saya naik kayap jenis bunga kalau tidak silap saya ,saya pi ke klinik Dr Hj zainal di sg nibong p.pg ambil air penawar dan rawatan di klinik Dr Hj zainal,nampak tu makin sembuh penyakit kayap isteri saya,kalau tuan/puan berhajat bolih lah dtg ke klinik Dr Hj zainal di sg Nibong P.PG Yg melegakan ALLAH,manusia hanya berikhtiar saja.amin.

oktant on Mac 05, 2012 5:33 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Waalaikumussalam wbt. Terima kasih kpd tuan yg sudi berkongsi info. :)

Tanpa Nama berkata...

sya bru jak dr klinik.. doc ckp kena kayap.. lemah zahir & batin d wat'y.. kat bontot lg tue.. duduk pun susah.. mlm jer susah nak tdo.. lemah 1 bdan d wat'y.. bru nak mula cri org yg pndai ubat nie..

Tanpa Nama berkata...

sya bru mengalami sakit kayap...itu pun jumpa doktor,,sbb skit di lehar dn tanda2 merah pade leher...tp doktor x pasti kerna ruper mcm kayap tp x ader gatal2..cuma pedih dan sakit shjer....jd sy akn cube ikt petua ni....dn ble bce atikel tnda2 kayap...sya sgt risau....doktor cme bg ubt anibiotik dn cucuk kt bahu...

Tanpa Nama berkata...

salam.. sy dah 3 minggu kena kayap di bawah lengan tangan kanan. skrg dah merebak sampai bawah siku. badan2 sy juga gatal dan meremang2. mcm2 ubat sy makan termasuk suntikan ubat di badan tp kayap makin merebak. Blh tolong saya dptkan petua yang lbh mujarab dan berkesan.

oktant on Mac 23, 2012 11:55 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Waalaikumussalam wbt.

Kepada yg kena kayap, saya amat bersimpati dgn anda & mudah-mudahan menemui penawar yg mujarab.

Buat masa ini, inilah petua yg mampu saya kongsikan. Jikalau anda membaca ruangan ulasan@komen, ada beberapa rakan kita yg baik hati sudi kongsi petua & pengalaman memasing.

Saya harap anda yg mengalaminya, luangkan sedikit masa utk membaca ruangan komen di atas. Mungkin ada di antaranya yg boleh membantu atau setidak-tidaknya memberikan anda "sesuatu" yg berharga.

Sekian, terima kasih.

Tanpa Nama berkata...

as salam.. sy ada kna kayap kat tengkak tp msh bru so bleh sy tau guna ubat gigi colgate tu btul2 berkesan ke? plez tolong blas

Tanpa Nama berkata...

as salam.. sy ada kna kayap kat tengkak tp msh bru so bleh sy tau guna ubat gigi colgate tu btul2 berkesan ke? plez tolong blas

Tanpa Nama berkata...

salam.... msok arini da 1mgu sy kne kayap... tp org tua2 ckp kayap tapak anjing.. sy kne kt tapak tngan, mlilit ke sekitar kaw ibu jari... sy g berubat kg, die sapu dgn air sirih gne kapas kekabu... tp die x kunyah & x ludahkn mcm cra rawtan anda... then die bg sdikit beras y di cmpurkn dgn air sejuk, minum... lebihan beras td sy gunakn utk mandi... lg 1, slps 3ari rwtan kg, sy g klinik & dptkn rwtan moden... mtk pndgn sp2 y arif

RazieAshrique on April 28, 2012 2:49 PTG berkata...

Salam.
Saya pun baru kene kayap. ni 1st time kene..
Pada mula nye. hnya satu tompok..
ngatkan gatal2 biasa. sbb mula2 tk la rasa gatal ataupun pedih.
besokkan nye. terus merebak terok.
kekasih sy sruh pegi jumpe doctor.
jadi sy pegi ke panel clinic.
da pegi. doctor plak ckap ni rashes. then dia kasi krim gatal2. antibiotik dn pil tahan sakit.
selang brape ari.. keaadaan makin teruk. saya pun pegi jumpe panel clinic yg brlainan. smpai di sana. doctor ckp sy kene virus herpes. iaitu kayap. then dia sruh sy refer ke hospital. klau dpt kan ubat dari klinik biasa. memang mahal. so klau gi kerajaan hospital. dapat la free.
doctor kerajaan kasi sy ubat tahan sakit dan ubat acylovir. ni pun baru start mkn. tggu jer la brape ari tuk baik. harap2 sembuh. da brape malam sy tido tk lena. gatal die. sungguh auzubillah seksa. golek sana sini tetap tk bley nak tido. risau jugak selepas da sembuh parut nye akan tnggal kan kesan.
klau ubat modern tk berkesan. ape yg bley hilang kan kayap dan kesan parut nye.? sy tnggal area bndar. nk cari barang mcm gtu sekitar bndar memang susah..
sedih gile ati sy. pedih. tkder sesape yg tau. mcm nk nangis ade jugak. tpi sy kuat kan semangat dn brdoa kpda Allah agar sembuh.
Pls Go Away Kayap. nyusahkan org jer.
ape punca besar kene kayap.? boleh merebak tak.? risau jugak takot merebak kene orang lain..

Tanpa Nama berkata...

Mak saya kene kayap ular... camne nak pulihkan ye?.. kesian sangat... satu lagi, mak saya tak leh meracun rumput ataupun tajak rumput, sebab, kalo wat camtu, mesti malam tak leh tido... sebab mak kate pedih.. kesian tengok.. huhu.. camne nak bagi mak sihat semula....

Tanpa Nama berkata...

salam. ayah saya baru je kena kayap ular.jdi sya nk mntak petua untuk mengubatinya. harap2 dapat membantu..

Tanpa Nama berkata...

saya bru trkena kayap dan ia sangatlh pedih..doktor telah bagi ubat kepada saya dan ianya hanya bekalan untuk dua hari..adakah saya perlu mmbuat rawatan susulan atau cuba menggunakan petua seperti di atas???

oktant on Mei 12, 2012 9:44 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Semuanya bergantung pada diri awak.

Boleh berjumpa doktor untuk rawatan seterusnya. Ataupun melakukan petua di atas.

Apa yang penting, ia dapat disembuhkan.

nor on Mei 21, 2012 12:38 PG berkata...

Assalamualaikum,anak saya hampir sembuh dari penyakit ni,saya nak kongsi petua ni,ambil daun dukung anak tumbuk lumat,campur bedak sejuk atau bedak muntah belut(namanya aje pelik tapi bahan asasnya tanah yg diproses)campur sedikit air tapis atau mineral sapukan tempat kena kayap tu,insyallah rasa sejuk(kayap ni panas dan bila hampir malam semakin kuat panasnya),sambil tu ikhtiar cari ubat makan jugak,sapu 2-3x sehari,insyallah mujarab,syukur pada Allah yang menyembuhkan penyakit ini.Dalam masa berusaha dan berikhtiar teruskan berdoa dan berselawat.

xxx on Mei 22, 2012 7:03 PTG berkata...

salam

xxx on Mei 22, 2012 7:14 PTG berkata...

salam...aku baru je kene kayap 2minggu lepas....
bende ni memang teruk....klu x jage,leh merebak dgn cepat..seminggu aku amik cuti...blk kg...
alhamdulillah 2,3 hari kayap dah kering ,sakit dah xde..aku bgtau ape yg aku bet sepanjang rawatan...ade byk petua...try je

1.jumpa doctor/pharmacist ...diorg akan bg ubat anti-viral...untuk buang virus dlm badan..makan 5 kali sehari....tp jgn lupa minum air mineral dgn banyak...sebab dose ubat ni sgt tinggi...klu kurg minum air,maybe boleh dpt side effect..

2.ayah aku bawak g jumpa janda yg ade pengalaman ubat penyakit kayap...org kata ,org berstatus janda ade kelebihan drpd Alah utk ubati org...dia akan sembur air yg dah dibaca dgn ayat quran ke bhgian badan yg dah terkena kayap..

3.petua pakcik aku.daun pokok kiambang ditumbuk shgga hancur..campurkan dgn sedikit kapur..then letak pd bhgian terkena kayap...insyaallah 2,3 hari gelembung2 tu surut dan jd kuping...

4.petua mak aku,pokok delima+bedak sejuk....then letak pd bhgn terkena kayap....insyaAllah kayap makin mengering 2,3 hari...

5.jaga pemakanan,,,jgn makan makanan berminyak...2,3 hari aku duk umah,,aku just makan ikan rebus je....tahan sket la utk elak luka kt kayap tu makin teruk dan lambat kering

smua petua ni aku guna...insyaAllah cepat baik....yg penting..usaha....jgn duk diam je... smua dtg drpd Allah....

oktant on Mei 22, 2012 8:39 PTG berkata...

@ xxx: Waalaikumussalam wbt.

Jutaan terima kasih di atas perkongsian awak. Mudah-mudahan ia memberikan manfaat kpd rakan-rakan lain yg kena kayap.

Tanpa Nama berkata...

saye mengelami masalah yg same mcm awak.. mcm mn awak merawat penyakit tu.. bole berkongsi dgn saye x.. 0173407560 shahril

oktant on Mei 23, 2012 12:25 PTG berkata...

@ nor: Waalaikumussalam wbt Pn. Nor.

Maaf sbb saya terlepas pandang komen puan.

Saya ucapkan bebanyak terima kasih di atas perkongsian puan.

Mudah-mudahan anak puan lekas sembuh. Amin.

Tanpa Nama berkata...

mggu lps saya tekena kayap .. memang tak tau penyakit apa sehingga doc beritau ianya kayap ..saya rasa mcm nk menangis! saya bukan jenis pengotor .. kata doktor antibodi dlm badan lemah. saya diberi ubat anti viral yg perlu dimakan sebiji, 5 kali sehari, ubat tahan gatal 2 biji 3 kali serta krim sapu acyclovir. mudah2an lekas sembuh ... tak sampai sehari dah merebak ke pipi saya pula

Tanpa Nama berkata...

azuhil

putri berkata...

sy sgt bersimpati pd mereka yg terkena penyakit ini. nasihat sy supaya segera mndptkn rawatan pakar sebelum ia melarat lebih teruk.

oktant on Jun 08, 2012 4:54 PTG berkata...

@ Tanpa Nama:

- Saya turut bersimpati dgn keadaan awak. Harap awak dipermudahkan utk mendapatkan penawarnya. Amin.

- ?

- Saya pun. Harap kengkawan kita menemui jalan penyelesaiannya serta lekas sembuh. Amin.

azira berkata...

salam kawan2,

saya bru je terkena kayap bunga...nie pun dlm rawatan..lg tapi alhamdulillah saya dapat jumpa penawarnye...mmg terseksa...gatalnye,bengkaknye,lenguhnye....serba xkena..hanya Tuhan jer yang thu...kayap nie dia merebak dgn cpt...aslnye kayap sy kecik jer kat lengan...skali merebak sparuh lengan sy...da...pi klinik mkn ubat anti viral yg perlu dimakan sebiji, 5 kali sehari, ubat tahan gatal 2 biji 3 kali serta krim sapu acyclovir.
xmau jln,ltk sirih pinang kapur xmau jgk lg merebak ade ler...pi sana sini...last2 sy blik kg abg ipar sy dkt kg setia jaya,setapak... a.ipr sy bwk sy p umh sorg pakcik kt kg tue...tp sblm pegi bwk la air mineral,ubi sengkuan,bedak sejuk..slps sy jumpa pkcik nie...alhamdulillah la...kayap sy semakin kering,yg gelembung2 pun da kecut...klau x sy asyik termenung,nangis,risau sumua ade...syukur sgt2 da jumpa penawar...klau kwan2 nk try pi la...kg tue...ty org kt situ msti org knal kot...

oktant on Jun 21, 2012 10:19 PTG berkata...

@ azira: Waalaikumussalam wbt.

Terima kasih banyak di atas info azira. :)

Tanpa Nama berkata...

Assalamualaikum... ibu saya perbah terkena kayap ular... memang menyeksakan... ia ada bnyk jenis kayap... dari muka... mata... mulut pipi... celah paha... celah punggung... even kat tut tue pown ada... nak tau adakah anda kena kayap.. ataupun kurap... or even alergy... senang jer... pernah kena chicken pox tak? yg brair tue...tapi dia versi kecik sikit.. lebih kemerahan... ha camtue gaklah kayap.. kalau kena kurap kulit dia cam ada peta n brair, n alergy nie hampir sama dgn kurap. so jumpa doktor eh.. jgn malu2.. sbb bnyk org silap paham tentang kayap a.k.a (herpes)nie dgn penyakit yg lain, ubatnya cam saudara ckp td... getah biji nangka... dia kulum2 dia tempel kat kwsn tue menggunakan apa tah tak tau :P n dia biarkan 1 hari.... tue jumpa bomoh wanita...kayap? YA ia AMAT mudah berjangkit, terutamanya kayap yang jenis virus punya... virus herpes/genital herpes... yg kuar kat bahagian adik tue (dia jd kuar gelembung air cam melecur), celah paha n kat montot... bahaya tau, sebab ia bleh kembali semula, ia dtg sebab antibodi badan kita lemah, or kita nie jenis pengotor or yg paling kesian pd org2 yg gemuk (bila gemuk kerap berpeluh tak kira masa), tue antara kuasa tuhan tuk menyedarkan kita tentang kesihatan n kebersihan bdn. bnykkan senaman n ketika kita kena kayap, pantang dia sama cam chicken pox n ada tambahan, kawasan yg kena kayap (jgn kena sabun mandi). kalau degil gak... alamatnya lebih gatal or lebih bisa. oh satu lg... lupa plak... ada petua last... gosok kawasan terkena kayap dgn (garam GUNUNG). wat cam org wat body scrub, insyaallah mujarab.. bleh wat masa mandi (akan terasa pedih semasa gosok)... n sbelum tito tuk ilangkan gatal yg amat. nanti lama2 dia jd kering sendiri... sebab jika nak pikir logik, garam nie even bleh bunuh virus, sbb zarah dia sgt seni/halus. dia cam antiviral bleh digunakan kat permukaan kulit. INGAT nie jumpa doktor. sebab ada bnyk kemungkinan antara kayap or kurap. kerana: jika salah letak ubat makin teruk.

Tanpa Nama berkata...

oh lupa... kalau tak jd2 kan semua tue.. cuba berenti pakai apa ja yng anda baru2 nie pakai. pencuci, losyen apa ja bahan kimia kat tempat tue, kadang2 kalau nasib anda baik, ia skadar alergy, alergy nie adalah tindak balas badan membuang toksik yang berlebihan, n kadang kala badan kita jd terlalu sensitif n membuang bahan yang even baik tuk badan kita, so perhatikan apa yng anda baru2 nie pakai.sabun, pencuci adik ka, apa ja kat situ, try tengok pas berhenti tue semua adakah kawasan yang terkena gatal n bisa tue berkurangan. jika makin lama makin ok. maknanya tahniah. anda skadar terkena alergi. jika tidak pulih. rujuk doktor. jgn ambil tindakan yang melulu kerana panik. ia boleh memarutkan kulit anda jika ianya skadar alergy. Jika doktor kata nie alergy maka ubatnya adalah antiastamin. ia bleh meredakan alergy dgn mudah jika ianya alergy kerana makanan. jika kerana sabun or produk kosmetik. sila berhenti menggunakannya. mungkin ada bahan kimia yng terdapat kat produk tue buatkan bdn kita tak tahan. selamat mencuba

Tanpa Nama berkata...

last skali jika kurap, kurap nie benda yang paling tidak menyenangkan, ia terjadi kerana kulat, selalu kena kat orang yang jarang jaga badan, slalu lengahkan mandi n jarang tukar pkaian dalam. jika terkena kurap, nak kurangkan gatal guna garam gunung, gosok cam scrub kat kwsan tue (akan terasa pedih), nak pulihkan dia pula ada cam2 ubat. gunakan ubat nama dia (Daktarin). ada 2 jenis... satu jenis crim (jika kurap kena kat kawasan yng tidak melibatkan celah pelipat, cth kat tangan, pipi, leher n sbagainya. Jika ia di celah pelipat (celah peha, celah pelipat kaki, celah ketiak or even celah montot) gunakan daktarin yang bedak punya. sebab krim adalah terdiri dari cecair. ia tidak efektif dikwasan yang mudah basah n berpeluh. bedak elok tuk kawasan yang mudah berpeluh. N kurap nie dia takkan ilang. dia tertanam jauh dlm kulit n salur darah kita, sapu ubat skadar memulihkan ia. tapi jika kita asyik berpeluh n kurang mandi ia akan mudah dtg balik (dikawasan yang sama). so minta ubat dr doktor. ubat pil tuk kurap.(nie sgt mujarab). matikan kulat tue dr dalam badan kita. Jgn lupa, kurap nie dari kulat, so apa ja kita pakai, cth suar dalam, bju dalam n lain2 hendaklah dinyahkulatkan. caranya dgn merebus tuala n pakaian yang dkt dgn kurap tersebut tuk matikan ia dr pakaian anda. rebus skejap ja. 1min dah cukup. ataupun jika ada bnyk duit bli baru, ganti yang lama. Heheheh.

Tanpa Nama berkata...

kalau tak berhenti gatal n bisa tue walau apa pown anda cuba n ikhtihar... buat solat taubat... minta ampun sgala dosa2 anda, slawat selalu, dugaan melanda adalah sebagai ujian pada kita, kadang kala tuk menghapus dosa2 kita. sesungguhnya Allah itu maha adil dan pengampun.

Tanpa Nama berkata...

tanda anda terkena herpes/kayap. Anda akan kena demam panas yng pelik. Selalu rasa panas badan. Bdn jd mudah berpeluh kerana panas badan. Ia merebak dgn pantas. penyakit nie biasanya famous kat org yng menghidap HIV positif kerana antibodi mereka yang sgt lemah so herpes/kayap mudah sgt menjangkiti. Tahukah anda. Herpes/kayap ini mudah menjangkiti org yg "stress". Kerana Ketika anda stress, antibodi anda akan menurun dgn mendadak. Elakkan segala perkara yng boleh menyebabkan anda stress dan marah. belajar mengawalnya. penyakit selalu dtg pada manusia yang stress. so elakkan stress dan amalkan gaya hidup yang sehat. bersenam boleh mengurangkan stress, menyelesaikan masalah bleh mengurangkan stress, bercuti, solat n sebagainya tuk alternatif mengurangkan stress. selagi antibodi anda lemah, herpes/kayap ini akan berkuasa dan tidak mahu hilang, malah ia boleh kembali semula dgn pantas walaupun anda baru saja pulih. so jagalah diri anda. jauhi stress

Tanpa Nama berkata...

kalau kurap. ambik griseofulvin atau nizoral(PIL). Kalau griseofulvin you ambik satu biji setiap malam selama satu bulan setengah (45 hari). Jika you prefer nizoral..ambik satu biji sehari selama 2 minggu. Kedua2 ubat ni ada dijual difarmasi. Nizoral lebih mahal dari griseofulvin. harga dlm rm2 sbiji

Tanpa Nama berkata...

oh lupa plak.. sebut dulu jika ada elergy sbb benda nie ada bhan aktif yng org elergy tak elok makan.

oktant on Jun 26, 2012 3:56 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Waalaikumussalm wbt.

Terima kasih tak terhingga saya ucapkan di atas perkongsian awak mengenai kayap, kurap dan alergi.

Mudah-mudahan ia memberi nilai tambah kepada saya khasnya & juga pembaca blog petua sejagat amnya.

Hanya Dia saja yg mampu membalas kebaikan awak.

Tanpa Nama berkata...

parut yang tertinggal angkara kurap ataupun kayap boleh dikurangkan dgn menggunakan scrub... ada pelbagai jenis produk srub boleh didapati di kedai2 yang menjual alat untuk kecantikan. gunakan ia semasa mandi. 2 kali sehari. ia mampu menanggalkan sel2 mati dan mengurangkan kesan parut hitam yang ditinggalkan oleh penyakit tersebut.jgn gosok terlalu kuat kerana ini mampu menyebabkan kulit anda melecet. baca info didalam produk tersebut dan cara menggunakannya. Ada juga krim yang boleh digunakan untuk menggurangkan kehitaman tersebut. tetapi maaf saya tak ingat namanya. (((segala tindakan memulihkan parut/kesan hitam kerana kurap/kayap HENDAKLAH dilakukan semasa anda telah PULIH sepenuhnya dari penyakit tersebut))) so ubati penyakit tersebut terlebih dahulu sebelum anda mahu memulihkan warna kulit anda.

Tanpa Nama berkata...

Assalamualaikum, terima kasih oktant kerana memberi peluang untuk kami berkongsi ilmu dunia ini. semoga Allah memurahkan rezeki oktant.

Tanpa Nama berkata...

saya mendapat penyakit kayap dekat muka. mcm mana nk hiangkan dah 3 ari kayap kat muka saya.

oktant on Jun 29, 2012 11:41 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Waalaikumussalam wbt.

Sama-sama saya ucapkan. Sebenarnya, saya yang patut berterima kasih sebab awak sudi berkongsi ilmu di ruangan ini.

Saya sentiasa mengalu-alukan perkongsian yang dapat memberikan manfaat kepada semua tetamu blog ini.

Moga segala kebaikan dibalas oleh-Nya. Amin.

Terima kasih juga kerana mendoakan saya. Mudah-mudahan doa awak dimakbulkan-Nya. Amin.


- Saya amat saudara/i yang bertanya dapat mencuba petua yg dikongsikan sama ada di bahagian atas mahupun di ruangan komen.

Rasanya dah banyak petua serta tip yang telah dikongsikan.

Harap maklum. Terima kasih.

Tanpa Nama berkata...

adakah anda pasti ianya kayap? itu persoalan pertama yang patut saya diajukan buat saudara/saudari. adakah simptom2 yang anda alami sama seperti kayap, selain gatal2 n berair bisa? seelok2nya anda berjumpa doktor terlebih dahulu untuk mengenal pasti masalah tersebut. Mungkin ia boleh disebabkan masalah kulit yang lain seperti cth:kudis. Jika doktor mengesahkan ia kayap. saudara/saudari boleh mencuba perbagai tips yang oktant sediakan pada anda. selamat mencuba.

Tanpa Nama berkata...

Ada jenis kayap yang asasnya adalah dr viral infection. sehingga kini tiada ubat-doktor/vaksin yang diluluskan yg boleh membunuh virus herpes/kayap nie. hanya yang ada untuk mengurangkan dan mengawal virus tersebut dr terus merebak. so.... ya, ia boleh datang dan pergi. lebih dari 2 kali. kerana virus herpes hanya dormant/duduk diam bertapa dalam saraf badan anda ketika anda pulih darinya. bila antibodi anda start mengurang ia boleh menyerang semula dlm sepantas 24jam. so mencegah penyakit ini adalah 20x ganda lebih penting dr mengubatinya.

Tanpa Nama berkata...

awal tahun 90han sy pernah.kena kayap ular di pinggang, org china pcaya kalau kayap tu melilit dan bercantum boleh bw maut, sy hanya g klinik. doktor kata penyakit ni keturunan, agaknya kot, sbb nenek dan makcik saya pernah kena. dktr kata elakkan dpd terkena air sbb akn meninggalkan parut. sy x sabar, cuba cucuk.dgn jarum.spya air/cecair kurap tu kwluar sn cepat kering,.sy tetap mandi biasa dan kesannya parut kurap tu jadi tugu peringatan di pinggang sampai.sekrg, dah 20thn ++ berlalu. bulan lepas emk saya umur hampir 70thn kena kayap ular tapi jenis , si lengan, bisa dan gatal, selain dpd ambil ubat dktr, dia.jaga makan elakkan makan yg gatal spt telur kacang dll dia juga berubat kampung. dgn mggnakan mulut dia sembur air atas kayap tu dan alhamdullilah dlm.tmpoh 4 hari gelembung kecut sdikit. emk saya kata dia mimpi ular patuk, keesokannya dia rasa.lengan.sakit2 dan bisa dan strusnya kayap ular timbul

oktant on Julai 06, 2012 1:43 PG berkata...

@ Tanpa Nama: Terima kasih banyak di atas perkongsian awak ya.

Tanpa Nama berkata...

saya terkene kayap dekat peha.. celah peha dan punggung.. asal nye kecik... dah 2 bulan berlalu.. saya malu nak berjumpe doktor... tolong syaa.. saya brada di kuala lumpur.. nak berubat dimana pun tak tahu... semakin hari semakin runsing saya memikirkan kayap ni.. setiap malam nak tiso tak blh sebab gatal2.. bila garu melecet kulit syaa...sentiasa berseluar panjang.. kalau pakai seluar pendek akan kelihatan kayap ni.. blh bagi tau saya mana tempat utk berubat di sekitar kl ni.. tolong email kepada saya... jasa anda amat saya hargai ...modesto_honney05@yahoo.com

Aryanto Yant on Julai 25, 2012 11:54 PG berkata...

slm...sye kene kayap kt dagu...lame jgk sye dh kene....dh msuk 2bln...tk sembuh2 jgk..mcm2 ubt sye cube,bli ceam kt kedai ubat cina...sampai hbis cream pn tk sembuh...lps tu pg lagi lain kedai ubt cina...die recomendkn sabun utk kulit sensitif,pn tk sembuh jgk....lps tu cri artikal kt internet,try plk daun pokok duit2...pn tk sembuh,trace blk kt internet...dpt bce artikal pkai getah daun betik...pn sme....tolonglh sye..klau tk keberatan emailkn kt villawai@yahoo.com,thanks ats kesudian tuan2 n puan2..hhehe...skit btul kne kayap kt dagu nie...klau lps mandi jew...berair jew kt dagu....tolonglh yea....

Tanpa Nama berkata...

kalau kat dagu... betul ka awak kena kayap? dah perhatikan gambar2 org terkena kayap kat google pic or yahoo pic? seperti yang kita bincangkan.. mungkin anda kena alergy, kurap or kudis... dah check doktor? kena check doktor yang bgus bru analisisnya betul. kadang2 mereka juga bleh tersilap.. terutamanya yang tak berpengalaman dlm sakit kulit. analisis dulu penyakit awak. jgan rujuk internet sahaja tau. berjumpa doktor yang berpengalaman dlm penyakit kulit. jika ianya kurap ubatnya nizoral(pil). jika ianya kudis kena ada ubat dan rawatannya tersendiri jika ianya dari (hama). jika alergi brenti pakai apa2 produk yang awak sapu di kwsn tue. kalau kayap.. awak leh guna (garam bukit) tuk buatkannya kering n kurang gatal (jgn sental).larutkan garam bukit 1 sudu n letak air tuk cairkan dia sampai jd larutan garam. n sapu kat kwsan tersebut. jgn bilas. kalau pasal kayap nie. sebaik2nya jumpa org kampung berubat. mereka lg pakar dr doktor tentang nie. percayalah. jgn malu berubat. sebab kayap adalah penyakit yang berjangkit. jgan garu or guna tuala mandi org lain. jgan sapu sabun muka/mandi kat kwsan kayap tue. lagi gatal jdnya. pantang dia sama cam org terkena cacar air.

Tanpa Nama berkata...

yang pasal kayap di paha... cuba check tul2... mungkin ia skadar kurap. penyakit yang paling terkenal dikalangan org yang berpeluh dicelah paha or jarang bersihkan kwasan alat sulit. kurap brair.. kuarkan air gatal n menjangkiti jika cecair tue terkena kat kat bahagian badan yang lain. Penyakit nie datangnya dari kulat/yeast. pantang pertama. dont ever ever ever ever EVER (GARU) kawasan tersebut. IA berjangkit. jgn share suar dalam. jangan share tuala mandi. tue penting. try ubat tersebut.

- daktarin (bedak/krim) sapu kat kwasan berjankit slepas mandi. 2 kali sehari. bleh dapat dimana2 farmasi. kalau kat celah pelipat saya rekemen guna yang bedak punya.

- nizoral berbentuk pil. beli untk 15 hari. makan hanya 1 pil shari (sebelum beli, ckp dulu alergy jika ada).

ubat2 nie hanya untuk mengubati KURAP. try dulu jika malu berjumpa doktor. jika pas sapu makin kurang. maknanya anda skadar terkena kurap. apa2 penyakit pown. ianya semuanya berasaskan pada kesihatan. jagalah kesihatan. slalu bersenam. n jgn lupa mandi 2kali shari. jgn pakai pakaian dlm berulang2 kali. jika bdn kerap berpeluh, terutamanya pada celah paha, tukar selalu spender tue. jgn biar spender basah n terkempam dgn air peluh.. ia bleh mengundang pelbagai penyakit.

Tanpa Nama berkata...

kalau kayap. saya cadangkan pakai garam bukit. ianya sangat membantu keringkan gelembung2 air tersebut n kurangkan rasa gatal. jika sebut ja pasal kayap.. jika ia sah kayap. berubatlah secara tradisional. ubat doktor slalu tak jalan. cari org2 yang pakar dlm bidang mengubati kayap nie.. kalau kat KL maaf saya tak tau dimana.

oktant on Julai 27, 2012 7:04 PG berkata...

@ Tanpa Nama: Terima kasih di atas penerangan serta perkongsian awak.

Mudah-mudahan ia memberikan panduan buat rakan-rakan yang mengalami masalah berkaitan.

Tanpa Nama berkata...

saya pasti saya mmng menhidapi penyakit kayap nie.. sa bnyak kali da berubat tp sampi sekrng masih lagi berlarutan sejak 2 tahun lalu.. mmng sengsara saya selama ni.. Terima kasih atas perkongsian saudara/saudari.. semoga ia membantu saya & mereka yang menGhadapi masalah yg sama...

Tanpa Nama berkata...

Akhirnya! stelah saya mengecek/merayu tuk dptkan petua pd bomoh wanita.. saya akhirnya dapat resepi yang paling mujarab untuk kayap. ok bahan2 yang diperlukan.

- putik buah nangka (sebesar dua ruas jari) jika jari panjang 2. jika jari jenis pendek2 ambil dlm 3 ruas

cara2 dia:
1- kunyah putik buah nangka sampai hancur. akan berasa pahit n kelat kerana getah. tahan ja k?

2- baca selawat nabi 7x

3- sembur AIR kunyahan nangka tersebut terlebih dahulu kat kayap tersebut. (~INGAT~ airnya sahaja).Then pas dah semburkan TUNGGU 1minit

4- .Luahkan hampas putik nangka tersebut. Tampal kat kawasan kayap tersebut. biarkan ja sampai kering.

(Alhamdulillah, terima kasih pada beliau yang berkongsi ilmu, semoga dimurahkan rezeki. Amin)

Itu sahaja~. Senang kan? last time ibu saya berubat dgnnya. hanya 2 kali rawatan sahaja. dah kering n baik. kayap ular terutamanya. akan terasa sejuk n kurang pedih. Selamat mencuba. saya akan doakan pemulihan saudara n saudari. insyaallah..


Tanpa Nama berkata...

ok untuk tambahan.. ingat tau.. putik nangka. jgn guna putik cempedak plak. kang lain jadinya. dah tampal tue jgn bilas. biarkan ia sampai kering. n buatlah beberapa kali rawatan, sehinnga ia kering n baik kayap tue. rawatan nie tak perlukan org lain. sendiri pown bleh wat. ok! selamat mencuba.

oktant on Ogos 17, 2012 9:13 PG berkata...

@ Tanpa Nama: Syukur Alhamdulillah. Amin.

Terima kasih banyak di atas perkongsian awak.

Mudah-mudahan ia memberi manfaat kepada rakan-rakan yang memerlukannya.

Sayang Saadiah on Ogos 18, 2012 11:02 PG berkata...

nenek sy baru doc diagnosed kena kayap. sian dia. thnks pada semua petua2 tapi di harap siapa yg bg petua tu kalau boleh boleh bg cara utk dihubungi. mcm ada yg kata dah pegi jumpa org2 tertentu dan sembuh, kalau boleh kami nak tahu & cuba juga pegi berubat sana.

oktant on Ogos 18, 2012 10:40 PTG berkata...

@ Sayang Saadiah: Saya doakan moga nenek awak lekas sembuh drpd kayap. Amin.

Tanpa Nama berkata...

tak perlu berubat doktor "sayang saadiah".. jika terkena kayap ular guna sahaja petua putik nangka. saya dah post di atas. ianya sgt2 mujarab. percayalah.

Tanpa Nama berkata...

Salam. . .blh saya thu ubt apa yg doktor berikan?

Tanpa Nama berkata...

tolong sy. Buntu n tkot pn ada sbb mak sy kne kayap ular. Tlg la sngt2. Kalau sudi ni n0 f0n sy. 0195162346

Tanpa Nama berkata...

salam. . .awk tlg la sy. Mak sy kene kayap ular kt tengkuk. Kami xthu nk ubt apa. . . Tlg la awk

Tanpa Nama berkata...

Salam..saya baru dapat pnyakit ni 2 3 ari lepas.mule2 xperasan sebab sakit kat belakang badan.bila da xtahan perit saya try la tgk guna cermin n suruh mak tngok..mak kate ruam..saye xkesah sgt la..pada saya mungkin disebabkan cuaca panas saya kulit saya sensitive.tp sok nye saya rase benda tu makin sakit..saya ajak suami ke klinik.doktor kate saya kena kayap..Subahanallah..mcm mane nak ubat saya xleh makan ubat..inject pun xleh..sebab saya tngah sarat mgndung 37 week da..saya rsau doktor kate tkut efek kat baby dlm kandungan..ap y a bole saya wat tenyeh jela ngn ubat calymine y dktor bg tu..tp mcm xde kesan lak..saya nak try sapu ngan ubat senapang 3 n daun cili lumat kan ngan kapur..mudah2an salah satu ni mujarab la kt kulit saya..

Tanpa Nama berkata...

asalam..saya baru kena 2hari lepas..mula2 mcm jerawat kat bawah bibir...pastu bertambah lagi 2-3 titik kat bawah bibir...so,pagi tdi nenek saya try ubatkan..menggunakan parang yang pernah membunuh orang..di kikis karat dan campur seditit ari dan diletas akat daun sireh yang dilumat..sapu kat kayap..sy baru letak pagi tadi..tgh tggu result..nanti sy update kesannya..

oktant on September 03, 2012 6:36 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Waalaikumumussalam wbt.

Ok, terima kasih di atas perkongsian. Saya doakan awak lekas sembuh.

Haley on September 19, 2012 8:11 PTG berkata...

assalamualaikum..
ayah saya baru lepas terkena kayap ular di kepala. setelah dibawa ke klinik kayap tersebut dah ok. masalahnye ayah saya masih terasa sakit walaupun kayap tu dah tinggal parut. sakit selepas kena kayap ni dipanggil postherpetic neuralgia, iaitu saraf rasa rosak akibat kayap. biasanya disebabkan kayap yang lambat dirawat, terutamanya pada warga tua. sepatutnya kayap patut segera dirawat sebelum sampai hari ke-3 atau ke-4. doktor kata mungkin makan bulan atau tahun untuk baik sebab saraf rasa dah rosak. kesian ayah saya kesakitan sepanjang hari. kalau ada sapa2 yang boleh bantu saya sila hubungi saya ye 0173214917

Tanpa Nama berkata...

saya baru terkena kayap 3 hari yang lepas .disahkan oleh doktor.saya takut2 sgt kerna penyakit ni ada kaitan dengan virus HIV.oh Tuhan ampunilah dosa dosa aku selama aku hidup di dunia yang penuh dugaan ini.sekarang nie aku tgh mencuba mngunakan air yang dikikis dari parang yang pernah membunuh orang.sambil itu aku juga makan ubat dari doktor.rm150 dh duit aku melayang..semoga aku cepat sembuh dari kayap ini.rasa sakit sgt2 dan gatal2 tp aku tahan..kengkawan semua, doakan la aku supaya cepat sembuh..aku akan updatekan nanti lagi keadaan aku..Jep@Kuching

Tanpa Nama berkata...

saya sekarang ni tegah mengalami sakit kayap. tapi sudah hampir sembuh...kayap terjadi disebabkan dalam badan kita panas..atau jangkitan kuman bahasa sainstifik...dan dalam perubatan islam air kencing jin... oleh itu cara rawatannya sangat speacial... sebab dia adalah racun,... mudah ja... pertama usaha untuk mengurangkan panas dalam badan seperti demam panas... kedua .... guna daun2 seperti daun delima, daun semalu, ubi bemban, blander sehingga lumat dengan air syifa...banyak jual kat kedai2 atau lebih sesuai lagi guna air penyejuk badan D'Iman... untuk mandi, jeram, minum, dan blender bersama daun2 tadi dicampurkan dengan bedak sejuk dan sapu jar lah... tujuannya untuk mengelakkan air bisa merebak terkena pada tempat lain dan untuk menyejukkan kayap tersebut kerana dia bersifat panas..... sehinggalah sembuh...insyaallah 7 hari akan sembuh didalam tempoh tersebut jangan makan makanan yang berminyak, gatal dan tajam.... pedas juga tak boleh...
selamat mencuba

oktant on September 26, 2012 7:35 PTG berkata...

Terima kasih di atas perkongsian. :)

Tanpa Nama berkata...

Akhirnya! stelah saya mengecek/merayu tuk dptkan petua pd bomoh wanita.. saya akhirnya dapat resepi yang paling mujarab untuk kayap. ok bahan2 yang diperlukan.

- putik buah nangka (sebesar dua ruas jari) jika jari panjang 2. jika jari jenis pendek2 ambil dlm 3 ruas

cara2 dia:
1- kunyah putik buah nangka sampai hancur. akan berasa pahit n kelat kerana getah. tahan ja k?

2- baca selawat nabi 7x

3- sembur AIR kunyahan nangka tersebut terlebih dahulu kat kayap tersebut. (~INGAT~ airnya sahaja).Then pas dah semburkan TUNGGU 1minit

4- .Luahkan hampas putik nangka tersebut. Tampal kat kawasan kayap tersebut. biarkan ja sampai kering.

(Alhamdulillah, terima kasih pada beliau yang berkongsi ilmu, semoga dimurahkan rezeki. Amin)

Itu sahaja~. Senang kan? last time ibu saya berubat dgnnya. hanya 2 kali rawatan sahaja. dah kering n baik. kayap ular terutamanya. akan terasa sejuk n kurang pedih. Selamat mencuba. saya akan doakan pemulihan saudara n saudari. insyaallah.. korang dah try dah petua senang nie? ada yang pernah cuba tak? nak dgr pendapat gak

Tanpa Nama berkata...

susahnya petua korang.. nie ha putik nangka (seperti yang diatas) ... kan mudah... gerenti mujarab... takyah guna pelbagai bahan kimia n pelbagai ramuan yang menyusahkan pala tuk dicari. u org kena try nie n bg result kat i... nak tau gak. sebab ianya sgt-sgt-sgt berkesan utk kayap.

Tanpa Nama berkata...

kayap simplex nie balasan tuhan tuk manusia yang ketepikan hygine/kebersihan badan.ataupun balasan tuhan pada manusia yang mengambil dadah. ataupun sex bebas. siflis pown bleh dpt dr sex bebas tukar2 pasangan. herpes yang disebut nie adalah bukannya herpes zoster.. nie herpes simplex. so sapa yang kena kayap simplex n tak baik2. baik tinggalkan perkara buruk tersebut n gubah cara hidup anda kepada yang lebih sihat n diberkati tuhan

Tanpa Nama berkata...

apalah, percaya darah org mati kena bunuh kat parang bleh jd ubat? ish3... takbaik tau. bukan senang. nak kena bunuh org dulu la gitu bru bleh amik jadi ubat? hehehe.. pelik2 org kita nie. cuba fikir. mungkin something tentang sisa karat + bahan logam kat parang tue. u kaji la karat tue bahan kimianya apa n logam apa yang ada kat parang. mungkin gabungan bahan kimia tue bleh jd temporary atau potent vaksin bg herpes/kayap tersebut. Apalah caya benda pelik2 camtue nak baikkan kayap. buka minda kita. diowang ckp pasal parang yang dibunuh tue nak act ja lebih n nampak hebat... takda kaitan dgn istilah perubatan pown. lg2 kalau yang kena bunuh dek org jepun. darah org jepun jd ubat? atau ada isu somthing spritual yang mereka2 nie nak bangkitkan? Allah S.W.T bagi penyakit sebagai ujian bg kita. supaya kita ingat DIA yg maha Esa. so spatutnya dlm masa2 gini kita jauhkan diri dr perkara2 yang tahyul n bleh menduakan kuasaNYA.

oktant on September 27, 2012 1:45 PTG berkata...

Terima kasih atas perkongsian anda semua. Mudah-mudahan kepada yang kena kayap tu akan lekas sembuh yea.

Sebagai umat Islam, saya setuju dengan pendapat salah seorang rakan kita. Setiap penyakit yang kita alami sebenarnya merupakan satu ujian.

Jadi, mahu atau tidak kita mesti bersyukur dan redha dengan apa yang berlaku. Pasti ada kebaikan di sebaliknya. Cuma kita saja yang tak tahu atau tak nampak.

Tapi perancangan Allah pastinya lebih sempurna.

Justeru, di samping kita berusaha mengubati sesuatu penyakit, jangan lupa berdoa. Mesti banyakkan berdoa. Sebab hanya Dia saja yang mampu menyembuhkannya. Mintalah pada-Nya.

InsyaAllah pasti akan diperkenankan. Cuma masanya saja yang kita tidak tahu.

Wallahu'alam.

Tanpa Nama berkata...

kayap tak sama dgn kurap.ia penyakit tak berjangkit.kalau kena pergi hospital dan ubatlah secara tradisional.ada pantang...makanan yang dianggap gatal elakkan dulu, sayur2 yang sejuk dan jangan berhujan.itu yang saya kena pantang waktu kena kayap dimuka dan mata.ubat dr makan juga n mata kena cek dgn dr pakar kerana kayap ni berakar dan dia boleh merebak.puncanya bateria dlm badan kita dan imun badan tak kuat.

oktant on September 29, 2012 3:56 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Terima kasih di atas nasihat dan saranan awak. Moga ia membantu rakan-rakan lain.

titi berkata...

Sy pnh kna kayap 2 thun pas.mse tu mmg stres kje sgt2.doc kate dh tlmbt ble g klinik sbb kna pg tu.doc bg ubt mndi iodin kot ubt sapu.tiap2 mlm mak sy jg ltak ubt sapu air ubt.alhmdulillah elok tp mkn sbulan gk.

Skrg ni bdn sy tbe2 rse sngal2.dh 5 hari tbe2 mrrah td.sy g klinik tp doc tk konfirm tu kyap.doc bg antiviral n sapu.sy konfius skrg.klo blh sy tknk kna kayap lg!!!!tolong

Tanpa Nama berkata...

kayap adalah penyakit yang mampu "dormant" ataupun istilah melayunya "bertapa didalam bdn kita". kerana ia menyerang saraf... so paham2 jerlah kita akan alami panas badan, gatal, demam panas dan jika kayap ular biasanya pedih. mintak try petua putik nangka... ambil sepanjang 2 ruas jari. bersihkan terlebih dahulu dgn air. kunyah. ya. kunyah putik nangka tue dgn gigi anda sehingga lumat. guna mulut anda. then selawat pada nabi x7. luahkan airnya sedikit n sapu n urut di tempat kayap tersebut. biarkan seminit, takyah lama2. then luahkan selebihnya n tampal kat kawasan kayap tersebut. biarkan sampai hampas tersebut kering n tertanggal sendiri. dengar memang pelik. tapi inilah orang yang mengubati emak saya buat bagi memulihkan kayap tersebut. memang sangat3 berkesan. terutamanya pada kayap ular. sila amalkan sampai kayap tersebut ilang. pengalaman org yang diubatinya. mereka sendiri mengaku. slepas tampal ja luahan putik nangka tue.. terasa SEJUK kayap ularnya. sakit saraf yang kayap tersebut kluarkan ilang serta merta. dah try n tengok sendiri benda nie... sgt mujarab. harap ia memanfaatkan saudara/saudari.

Tanpa Nama berkata...

pernah dgr tak? "jika" badan kita sgt kurang air... yang saya sebut nie bukan air milo, kopi, teh yang telah dicampur ramuan lain. ia adalah air tawar, air mineral, air masak or apa ja lah org kita sebut. ok. jika badan kita kekurangan air. boleh mengeluarkan simtom ataupun tanda2 yang hampir sama dgn herpes? so seperti demam panas, rasa sengal2 badan, kadang2 muncul tanda2 herpes di badan kita. tapi bukan. ianya tanda badan kita kekurangan air. so tambahlah air dlm bdn kita. bila terasa dahaga ja minum. dahaga ja minum. pastikan kita minum 2Liter air shari, terutamanya jika kita aktif. slalu tukar pakaian dalam. suar dalam, bju dalam. tukarkan pada yang bersih n paling penting ianya kering. nie juga adalah langkah merawat kayap. sebab sebut ja virus. airlah jawapanya. kena demam dengi doktor suruh minum air bnyak2. kekurangan air dalam badan bleh menyebabkan apa ja penyakit dtg. termasuk kanser. so minumlah secukupnya.

oktant on Oktober 08, 2012 3:27 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Terima kasih atas perkongsian awak. Saya amat menghargainya.

Moga sahabat kita baca komen awak dahulu sebelum bertanya soalan-soalan telah diajukan sebelum ini.

Sekian.

Tanpa Nama berkata...

Aku baru je kene kayap ni,perrgh!!!!!!!gatal Jgn cakap la....guna colgate 2 mcm simple je,mujarab ke bile aku sapu ni!!!!!aku jenis malas pegi klinik .

Tanpa Nama berkata...

da sembuh ke?sy plak da tekne kayap..perasan ade bjik air dr smlm.pastu jpe doc td die ckp kne kyap.amik ms nk baik..aaa tlg sy jgk.0132229264

Tanpa Nama berkata...

Dlu Mak sdara aku kena kayap...mak aku suh aku lastik cicak n suh ambik ekor cicak..kemudian letak dlm kapsul ubat bgi kat mak sdara ..tpi mak sdar aku xthu la yg ada ekor cicak kat dlm tu..hehehe

Tanpa Nama berkata...

panyakit kayap ni dtg x smestinya kita ni pengotor...sya skrg ni kerap mandi disebabkan badan cepat berpeluh disebabkan pregnant. baju n pakaian dlm toksah kata...dh berpeluh tu xkan nak pakai blikkan..sure la ganti bru..tpi pelik sya skg disahkan kena kayap....mula2 ingt gatal biasa kt blakang bdn..suh la en.suami tolong garukan.bsok pagi naik ruam bintik2..letak krim gatal beli kat farmasi coz sya ckap kena ruam jer...tpi mkin truk...gelembung air mkin besar...trus rujuk doc kata kayap..patutlah simptom2 lenguh2 bdan pedih tu suma ade rasa..doc kata disebabkan bdan panas...cuaca pun panas...skg mmg ngh musin penyakit ni...xtaula kan...rasa gatal tu x sgt.doc ada bgi ubat..dia ckap ibu mengndung boleh mkn..hrp betullah n tak bri effect kt bby sya. sya preg 29week...tpi sya nk cuba petua daun lada+kapur sirih tu nti..harap2 ianya mujarap...anda semua tolong doakan kesihatan sya n bby ye..terima kasih semua diatas perkongsian anda.

Tanpa Nama berkata...

owh yer..nama sya irah...thanks too u ol..=)

oktant on Disember 24, 2012 2:25 PTG berkata...

Terima kasih di atas perkongsian, luahan dan komen kawan-kawan sekalian. :)

Saya doakan anda yang kena kayap lekas sembuh. bagi puan yang mengandung, saya doakan kesihatan puan dan anak dalam kandungan. Tak lupa juga untuk suami puan. Aamiin.

Tanpa Nama berkata...

sy kne kayap ni smgu yg lepas..alhmdulillah da baik tgl parut n kudis ckit2..abiskn ubat yg doc bg tp sy berubat kg jgk..(pucuk manis + bedak sejuk + air)..pedih die xyah cite la nauzubillah..xnk kne lg..ckup la skali ni..amin..
sy doakn jgk kwn2 yg kne kayap ni cepat sembuh..amin..amin..

oktant on Disember 26, 2012 4:23 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Syukur Alhamdulillah. Aamiin.
Terima kasih juga atas perkongsian awak. :)

noor jannah awang on Disember 27, 2012 2:28 PG berkata...

Mashaallah....ramai rupanya yg kena kayap. Sy nk share di sini petua yg ayah sy guna dalam rawatan kayap. Sama seperti komen2 di atas.rawatan menggunakan putik nangka.amik 3 biji putik nangka kunyah sampai halus.baca bismillah,surah fatihah,selawat n doa nabi ibrahim utk kurangkn rasa panas n pedih. Kemudian sembur pd kayap tersebut. In Shaa Allah....kayap tersebut mengecut dan xmerebak lg.

oktant on Disember 27, 2012 10:39 PG berkata...

@ noor jannah awang: Alhamdulillah. Terima kasih atas perkongsian Noor.

Moga ia membantu rakan kita yang lain. :)

Tanpa Nama berkata...

aku kena kayap baru 5hari.... pakai apa....obatnya....tolong...?

oktant on Januari 07, 2013 3:09 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Saya harap awak cuba petua di atas.

Ataupun sila luangkan masa untuk membaca perkongsian rakan-rakan lain di bahagian komen.

Harap ia membantu mengatasi masalah awak secepat mungkin. :)

Tanpa Nama berkata...

salam..harini sy nak share pengalaman saya yg terkena penyakit kayap ni..mula2 kena sy ingatkan ruam2 biasa tapi lepas shari, ruam2 tu makin besar pastu ada air kat dalam..mula2 saya pergi 1klinik ni..dia cakap jangkitan kuman pastu bagi ubat gatal biasa..tapi lepas 2hari saya tgk makin teruk..then, sy pergi klinik lain dan doktor ckp sy kna pnykit herpes zoster a.k.a kayap..balik je terus sy mnangis tak brhenti-henti sebab sy stay jauh dari keluarga..kalau nak balik pon memerlukan kos yg tinggi..:')

ok panjang pulak merepek..so, lepas p klinik yg ke-2 tu, dia bg ubat aciclovir n memang kayap cepat surut!..Alhamdulillah, sekarang sy dah sembuh..so, kepada yang duk bandar dan tak tahu nak berubat cara kampung tu try p klinik n mintak ubat ni..ubat ni ada cream n pil..so tnye lar doktor tu mne lbh sesuai sbb ubat ni sgt kuat!..kalau tak sembuh jugak, eloklah berubat cara kampung sebab penyakit ni agak merbahaya! bukan nak menakutkan, tapi realiti..btw, penyakit ni tak semestinya disebabkan tak jaga kebersihan, tapi sebab low immunity..mostly sebab stress melampau! so sbb tu lar immunity turun..(:

sekian..sorry terbuat karangan kat sini!..(:

p/s::time sy kna pnykit ni, blog ni lar byk tlg sye..so, ble dh sihat, sy mmg berniat nak share kat sini..(:

thanx a lot kpd penulis blog ni..
may Allah bless you~ (:

oktant on Januari 19, 2013 8:00 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Waalaikumussalam wbt.

Syukur Alhamdulillah sebab awak dah sembuh. Terima kasih kembali di atas kesudian awak meluangkan masa untuk berkongsi di sini.

Moga awak sentiasa sihat sejahtera dan dirahmatiNya. Aamiin.

Tanpa Nama berkata...

saya nk tnya..kayap ni berjangkit ke x? saya tgh berpantang 20 hari..3 hari lepas saya kena kayap..mula2 pergi klinik amik ubat tp makin sakit n melarat..kemudian pergi amik ubat kampung..alhamdulillah dh nmpk kering ckit..isau plk kalau jangkit kat bb sbb bg breastfeed

Tanpa Nama berkata...

assalammualaikum
saya br jer 3 hr kena kayap nie..ada org kata kayap selendang sb terjadi di bahu..asalnya gatal2 jer..pas garu jd mcm ruam dan berair...petua org tua..jgn makan makanan yg gatal2 spt telur, daging, ayam dan seafood yg lain..mkn mskn rebus shj...kena kontrol makan la jwbnya.....yg penting minta air penawar kayap kt ustz ...minum pastu bancuh dengan bedak sejuk dan pokok keman air..sapu pd kayap tue....pokok keman air byk hdup dlm kolam..daunnya spt daun semalu..tumbuk smp lumat....selamat mencuba....aku baru gunakan petua nie 2hr...msh blum pulih sepenuhnya...inshaallah janji kita ikhtiar ok...

oktant on Februari 11, 2013 10:35 PG berkata...

@ Tanpa Nama: Waalaikumussalam wbt.

Terima kasih atas perkongsian awak. Moga awak lekas sembuh. Aamiin.

Tanpa Nama berkata...

Assalamualaikum....
saya dah hampir 4 mggu kena kayap d muka. Alhamdulillah.....dah kering kudisnya. yang tinggal kini parut dan berkuping. masih lagi gatal2 tp terkawal. pada mulanya saya tak tahu. bila jumpa doktor, dapat tahu kena kayap. doktor bg ubat tahan sakit, ubat aciclovir yg perlu d makan 5 kali sehari tp ada alahannya kalau badan tak sesuai. juga ubat sapu virless. dalam 3 hari kudis kering tp masih juga belum sembuh sepenuhnya kerana saya tak pantang dalam pemakanan. ada kudis yg lambat baik betul akan gatal semula...kmdn saya pergi susulan lagi...doktor bg ubat antibiotic isoxacillin, ubat alahan dan ubat sapu neomycin. sekarang ni saya hanya berdoa agar sembuh cepat supaya dapat melakukan kerja2 harian. saya banyak bertanya orang dan juga mertua saya tp mereka pun tak tahu apa ubatnya cara kampung...cuma saya di suruh minum air ECPI kerap. mungkin juga betulnya....kerana saya sebelum ni stress dan badan kekurangan air.
walauapapun....saya berbanyak terima kasih di atas info2 yg saudara/saudari berikan. supaya saya dapat jadikan ingatan. InsyaAllah....jika kita bersabar dan berusaha...pasti cepat sembuh. yang penting fikiran mesti positif....
Assalammualaikum dan Terima kasih....

oktant on Mac 05, 2013 8:09 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Waalaikumussalam wbt. Syukur Alhamdulillah di atas perkembangan positif tersebut.

Saya doakan awak dikurniakan tahap kesihatan yang terbaik. Amiin.

Terima kasih kembali di atas perkongsian awak di ruangan ini.

oktant on Mac 29, 2013 2:44 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Hey, yeah absolutely you could share the contents.

Tanpa Nama berkata...

Blh poskan pd saya. Email rj1919@gmail.com

Tanpa Nama berkata...

Mak aku pon ckp cm tu gk kat aku...ko pye tu ade parot tk..

Muzafar on Ogos 23, 2013 10:44 PG berkata...

AsSalamualaikum. Sy bru je kena kayap ni isnin lps kt peha n blakg pinggang... Tanda2 awal sblm kne tu badan rasa letih dan lenguh. Rasa cm nk demam pon ada. Lps tu bersin x semena2... Mcm flu. Slps bbrp hari baru keluar ruam tu kt peha. Pegi klinik doc bg cream n pills. Keesokkan malamnya memang xdpt tdo malam sbb kawasan ruam tu mcm mencucuk2. Mak cdgkn g buat rawatan kg, kebetulan petua org2 tua berkenaan Bujang Kawen Janda tu, adalah atuk sedara saya berstatus mcm tu. Jadi pegi lah jmp dia. Dia gunakan putik nangka n sedikit garam. Dia kunyah putik tu pstu letak garam sket masa kunyah. Then dia ludahkn kt kawasan jangkitan. Alhamdulillah dgn izinNya, kawasan jangkitan tu dh brkurang dan mulai kering.

oktant on Ogos 23, 2013 11:27 PG berkata...

@ Muzafar: Waalaikumussalam wbt.

Terima kasih banyak di atas perkongsian tuan. Saya doakan tuan segera sembuh. Amiin.

Muzafar on Ogos 23, 2013 9:00 PTG berkata...

Mudah2an aminn Ya Allah...

oktant on Ogos 24, 2013 1:03 PTG berkata...

@ Muzafar: Insya Allah. Amiin Ya Rabbal Alamiin.

Tanpa Nama berkata...

Salam, ayah sala ada sejenis penyakit kulit di bahagian kaki. Dekat dengan tapak kaki. Saya tak pasti samada itu kayap atau kudis. Kulit2 menjadi tebal dah gatal2. Saya nak share gambar, tetapi tak boleh. Hmmmm....

oktant on September 03, 2013 5:34 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Waalaikumussalam wbt.

Awak boleh hantarkan gambar itu ke e-mel saya.

Iaitu blogpetuasejagat@gmail.com.

Jika awak izinkan, saya akan paparkan melalui artikel di atas.
Mungkin ada sahabat-sahabat lain yang boleh membantu sekiranya dipaparkan. In Sha Allah.

Tanpa Nama berkata...

Ya Allah...mcmana sy boleh jumpa ruangan ni...di saat ank lelaki sy kna kayap di tengkuk. Esok sy akn cari daun cili dan kapur.insyaallah. Dn terus hntr ke asrama dia. Terimakasih ya semua.

oktant on Mac 10, 2014 2:47 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Moga kayap di tengkuk anak lelaki puan lekas sembuh ya. Amiin Ya Rabbala'lamin.

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Anda dijemput melanggan RSS Feed blog Petua Sejagat melalui email bagi mengelakkan tertinggal sebarang koleksi petua terbaru

Dibawakan oleh FeedBurner

 

Copyright 2013 Petua Sejagat - Reflection - Ipiet Templates Image - Tadpole's Notez