Apa Nak Buat Jika Terkena Hama atau Tungau?

Posted by Encik Oktant at Jumaat, Januari 15, 2010
Hama merupakan sejenis kuman penyakit. Manakala tungau pula adalah sejenis kutu yang halus. Begitulah takrifan keduanya menurut kamus dewan edisi keempat. Sekiranya ada di antara anda yang terkena gigitan hama mahupun tungau, ada dua petua yang boleh dicuba. :)


Petua Pertama:

1. Anda ambillah minyak cap kapak ataupun minyak kayu putih.

Gambar Minyak Cap Kapak

Gambar Minyak Cap Kapak



2. Kemudian, anda sapukan minyak tersebut pada bahagian yang terkena gigitan hama ataupun tungau tadi.


Petua Kedua:

1. Ambil sedikit kapur sirih (kapur makan).

Gambar Kapur Sirih

Gambar Kapur Sirih



2. Kemudian, letakkanlah kapur tu pada bahagian yang terlibat. :)


Mudah aje petua ni, kan? Jadi, saya doakan semoga ianya berhasil pada anda yang mencubanya.


Selamat Mencuba!

30 komen on "Apa Nak Buat Jika Terkena Hama atau Tungau?"

zool on Januari 15, 2010 11:09 PTG berkata...

baguslah info ni....
boleh guna ni.. kalau kena cagu camne???

oktant on Januari 23, 2010 2:28 PTG berkata...

@ zool: terima kasih zool. kalau kena cagu, awak boleh rujuk di SINI.

Tanpa Nama berkata...

iya benar sdh saya coba
minyak cap kampak juga bisa hilangkan pening,sakit gi2,mual2

Tanpa Nama berkata...

terima kasih.
budak kecik umur 6 thn pun bole diguna pakai.

terlepas seksa anak aku....kalau tak tergaru-garu aje punainya.

oktant on Februari 05, 2011 10:29 PTG berkata...

@ Tanpa Nama:

- Terima kasih ya. :)

- Sama-sama. Alhamdulillah... :D

Tanpa Nama berkata...

Wah terima kasih sangat angat lah bro..2 malam aku tak boleh tido asyik tergaru garu kat 'Toooot" bukan setakat gatal ..kuman nih menggigit sampai tergeliat aku dibuatnye..macam maacm aku cuba..ubat farmasi losyen, air tembakau, air panas dll tapi paling mujarab ialah Minyak Cap Kapak. Termia kasih sgt kepada saudara..Alhamdulillah

oktant on Februari 17, 2011 10:51 PG berkata...

@ Tanpa Nama: Sama-sama. Alhamdulillah. Saya pun tumpang gembira sbb masalah saudara dpt diatasi. :D

Tanpa Nama berkata...

TK SABAR NK CUBA DAH BERMINGGU TERGARU2 ..

oktant on Disember 15, 2011 7:55 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Silakan. ;)

Tanpa Nama berkata...

Minyak cap kapak nak cari kat mane?.arrrgh gatal

oktant on April 02, 2012 5:18 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Senang saja nak cari minyak kapak ni.

Kat kedai runcit, farmasi & pasaraya. Insya-Allah ada.

Kalau tak pasti, tanya saja pada jurujual tu.

Tanpa Nama berkata...

SAYA KERJA DEKAT OFFICE, LEBIH DARI 7 ORANG SUKA KENA INI, GATAK SAMPAI DIPAKSA MENGARU-GARU,
HARAP DAPAT SETTLE PROBLEM INI DENGAN MINYAK KAPAK

oktant on Mei 18, 2012 5:51 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Mudah-mudahan ia dapat selesaikan masalah awak & rakan sepejabat secepat mungkin.

Tanpa Nama berkata...

Suwon hahaha

Tanpa Nama berkata...

macam mana nak hilangkan hama yeee... saye terkena.....

Tanpa Nama berkata...

Terima kasha

oktant on Julai 07, 2012 12:18 PG berkata...

@ Tanpa Nama:

- Seperti yang saya kongsikan di atas. Cubalah salah satu daripadanya.

Moga cepat sembuh.

- Sama-sama. :)

CR Ahmad on Ogos 16, 2012 2:11 PTG berkata...

saya guna minyak cakp katak sampai habis sebotol..tapi tak hilang pun gatal...sampai kena jumpa doc ambik ubat makan dan ubat sapu baru ok.

oktant on Ogos 17, 2012 10:14 PG berkata...

@ CR Ahmad: Kenapa awak guna cap katak? Ataupun mungkin typo agaknya.

Walauapapun, tidak semua serasi dengan petua di atas. Ia hanyalah sebahagian kecil daripada petua atau jenis rawatan yang terdapat di dunia.

Pun begitu, saya mohon maaf di atas kesulitan yang awak alami. Saya sekadar berkongsi. Sama ada ia hilang atau tidak, ia di luar kemampuan saya.

Tanpa Nama berkata...

lega

oktant on Oktober 20, 2012 1:39 PG berkata...

@ Tanpa Nama: Syukur Alhamdulillah. Terima kasih atas maklumbalas yang awak berikan. :)

Tanpa Nama berkata...

kejab sgt ok nye..pas 2 garu lg ahhhhhhhhhhhhh,,,,,,,,,,, sial tol garu2 je..mnyak cap kapak ok tp mahal

Tanpa Nama berkata...

zaman aku kecik-kecik dulu... tahun 80an memang cap kapak la ubat tungau. Mane ada org pegi klinik. heheehhe

oktant on Februari 14, 2013 9:36 PG berkata...

@ Tanpa Nama: =)

amirul daun on Februari 17, 2013 8:13 PTG berkata...

bro macam mana kalau aq punya #### sampai luka..tk kn nk kene letak ubat cap kapak jagak....??

Tanpa Nama berkata...

kalau pakai minyak cap kapak tu nanti tak semakin bengkak ke?

Tanpa Nama berkata...

Pakai daun sirih...insallah

oktant on Mei 29, 2013 7:26 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Terima kasih banyak kerna awak sudi kongsi petua.

Jika tidak keberatan, harap awak dapat jelaskan dengan lebih terperinci untuk manfaat sahabat yang memerlukan.

Jasa baik awak hanya Dia yang dapat membalasnya.

Tanpa Nama berkata...

terima kasih saya akan cuba dgn kapur plk

oktant on Jun 27, 2013 9:27 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Sama-sama.

Silakan mencuba ya. Moga ia berhasil. Amiin.

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Anda dijemput melanggan RSS Feed blog Petua Sejagat melalui email bagi mengelakkan tertinggal sebarang koleksi petua terbaru

Dibawakan oleh FeedBurner

 

Copyright 2008-15 Petua Sejagat - Reflection - Ipiet Templates Image - Tadpole's Notez