7 Punca Sakit Kepala

Posted by Encik Oktant at Khamis, Oktober 01, 2009
Rasa sakit kepala boleh dialami oleh sesiapa saja tanpa mengira usia ataupun waktu. Kadangkala, anda sendiri tak pasti apakah punca sebenarnya. Alih-alih jer kepala ni terasa pening. Nak kata lapar, tak jugak. Baru jer lepas menjamu selera tadi. :)

gambar penghidap sakit kepala

Gambar penghidap sakit kepala - www.healthplusclinics.com



Menurut apa yang saya faham, sakit kepala ni berpunca dari sel-sel saraf dalam badan anda. Kepala anda terasa sakit apabila sel saraf ini dibangkitkan dan berlaku kerosakan pada tisu. Rasa sakit akan bertambah teruk jika semakin banyak tisu yang rosak.

Sehubungan itu, bagi mengelakkan sakit kepala anda perlulah menghindari 7 punca utamanya seperti berikut:

1. Fikiran yang bercelaru atau tak menentu.

2. Duduk bertentangan dengan cahaya terang.

3. Memakai cermin mata yang tak sesuai dari segi "power" sama ada di sebelah mata kanan atau kiri atau kedua-dua belah.

4. Merenung atau melihat sesuatu benda dengan keadaan mata yang kabur atau kelabu.

5. Menghidap migrain, kencing manis, barah dan denggi.

6. Memakai pakaian yang kurang sesuai. Terutamanya yang agak ketat pada bahagian pinggang.

7. Memakai pewangi atau bau-bauan yang berlebihan.

Akhir sekali, sekiranya terlalu kerap mengalami sakit kepala kemungkinan besar ia adalah tanda anda mengalami barah otak. Pastikan anda berjumpa doktor untuk pemeriksaan lanjut sebelum terlambat.

108 komen on "7 Punca Sakit Kepala"

Tanpa Nama berkata...

sya sering menalami skit kepala...
ada x skit kepala brpunca akibat tdk mkn dgn secukupnya

oktant on Jun 18, 2010 6:02 PG berkata...

@ Tanpa Nama: Boleh jadi gak. Saya pun pernah gaksakit kepala kalau tak makan nasi dalam 2-3 hari. Tapi tak selalu, hanya sekali-sekala.

Lebih baik awak makan secara teratur pada setiap waktu. Kalau tak nak ambil nasi, gantikan dengan buah-buahan, oat atau bijirin.

Tanpa Nama berkata...

sy ingin bertnya n hrp ada yg sudi bg pndpt...sy sering sakit kepala apabila bgun tdo dan sakit kepala ini berpnjgn..sy jg akn sakit kpla apabila tonton tv smbil berbaring..ada kala jg sy akn melihat cahaya di sekitar mata sy dan akibtnya sy akn mgalami sakit kpla n kdg2 sy akn muntah...

terima kasih skrnya sudi bg pndpt...

Tanpa Nama berkata...

sy hendak tahu..adkah skit belakang dan leher punca pening kepala..sy sering sakit kepala..pening yg tak tahan sangat..sy mengelami sakit kepala hampir 1 tahun lebih..sy penah pergi jumpe doktor..buat peperiksaan..x-ray..tpi xde pape pun..cek mata pun xde pape..sy seorg pelajar teknologi maklumat..mmg sy selalu duduk dpan laptop..sy tdak tahan dgn skit kepala nie..ape harus sy buat..

Tanpa Nama berkata...

sy slalu sakit kepala...
adakah di sebabkn sy obersiti

Tanpa Nama berkata...

awak ni kurang darah merah agaknyer...saya dulu pun gitu gak...kadang kalau otak dah tak cukup oksijen, memang pening..lalu, sayer pun gi beli iron tablets kat farmasi nuh...pas 2.3 ari..ok plak..tapi lain orang lain lah kot..sajer nak kongsi pendapat jeww..

Tanpa Nama berkata...

adakah migrain blh menyebabkn kanser otak???
migrain sy agk truk sampai pernah dalam smggu sy mndpt 3 kli srngn

Tanpa Nama berkata...

saya mmg migrin sjk kecik smpi bsr..br2 ni try bantal/tungku panas...rs ok skit...try la..ltk kt tengkuk..tapak kaki..kpla n blkg bdn..btlkn peredaran darah..try la..

oktant on Ogos 28, 2010 2:10 PG berkata...

@ Tanpa Nama: Terima kasih diucapkan kpd anda semua yg bertanya serta sudi berkongsi pendapat.

Maaf sekiranya saya tidak dapat menjawab mana-mana pertanyaan yg diajukan. Harap anda yg ada pengalaman/ilmu berkaitan sudi berkongsi maklumat ya.

Jasa baik anda amat saya hargai.

Sekian, terima kasih. :)

Tanpa Nama berkata...

...saye ingin bertanye..kpla saya sllu sakit pd sblh kanan pd bhgian blkg kpla..ini berlaku setiap hri,bagaimana untuk menghlangkan sakit ini??sakit pada bhagian kepala selalu ke bhagian mata...kdg2 mata jd kabur da tlsn jd double.. mungkin blh trgkan punca atau cara untuk menghlgkan...

oktant on September 01, 2010 3:50 PG berkata...

@ Tanpa Nama: Kepada saudara/i yg bertanya, mungkin awak boleh cuba 1 petua yang ada di SINI.

Mudah-mudahan ia berguna untuk awak. :)

:-) berkata...

dulu saya pernah mengalami kemalangan di bahagian kepala tetapi saya tidak ke hospital cuma berubat secara tradisional sahaja.Tetapi kini apabila saya menghadapi masalah saya sering ditimpa sakit kepala dan kadang2 mbuatkan saya serabut dan hilang selera makan.

Tanpa Nama berkata...

sy slalu sakit kepala kdg2 tlmpau sakit. boleh dikatakan setiap hari sy akan sakit kepala. sampai satu tahap sy hnya biarkan sje.. sy da pg ke klinik tp doktor hnya mberikan paracetemol sje. kdg2 sy akn muntah seteruk2nya.. sjk msuk institut pngajian tinggi sy tak pernah sihat.. adakah ianya da kaitan dgn barah???

Tanpa Nama berkata...

sy sering sakit kepala..apabila tidor pun pernah sakit kepala ..adakah ini dikatakan magrin...

Tanpa Nama berkata...

kalau siapa2 sakit kepala janganlah buat endah tak endah. Antara puncanya termasuklah:

1-kalau perut kosong/gastrik
2-disebabkan mata/pengihatan
3-tengok computer/tv dekat2 dan lama2
4-ada darah beku di kepala
5-dll

Ini adalah pengalaman saya dalam keluarga. Sekarang dah boleh scan bahagian kepala kat hoospital, siapa2 yang teruk sakit kepala dan asyik makan ubat je...eloklah scan. Maaf, tak seberapa pendapat.

myra on November 23, 2010 4:12 PTG berkata...

saye slalu je sket kepala. bleh d'kata kn stiap hari saye m'ngalami nye. kwn2 saye p'nah suruh saye pegi b'jumpe dgn doktor lpaz diorang tngok sakit saye b'tambah teruk. tpi saye xde mase. saye cume takut klao otak saye ade msalah kerana saye juge asyik rase nk pengsan n muntah2.

Tanpa Nama berkata...

saya mengalami skit kepala hampir 1mggu dan hampir setiap hari. apakah agakya punca ini??? walhal saya menjaga pemakanan, mejaga tidur saya...

oktant on Januari 06, 2011 10:23 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Terima kasih di atas tips yang diberikan.

@ myra: Saya pun sarankan awak jumpa doktor. Kalau dah melarat nanti lg susah.

Buat permulaan, cuba awak urut bahagian tapak kaki dan atas kaki. Buat setiap hari tau. Supaya perjalanan darah lebih lancar.

@ Tanpa Nama: Sama gak. Cuba awak urut bahagian atas kaki dan tapak kaki setiap hari.

Harap membantu.

Tanpa Nama berkata...

Baru baru ini sy sering dpt sakit kepala dengan tiba tiba...mulanya ketika sedang imtin x ada apa2 bila nak keluar air kepala sy mula sakit macam nak pecah D buatnya,lepas tu buang air besarr atau kecil pun sakit x tentu arah,gi jumpa doctor,darah ok x ada masala sakit kepala,dia kasi ubat boleh tahan sakit sekejab aje,sakit x hilang.siapa yang boleh tolong carikan petua.

Tanpa Nama berkata...

saya mengalami sakit kpala.2 atau 3 kali sya check doktor. jwpn nya tetap sama. saya migrain.tp sejak akhr2 ni bila sakit kpala kdng2 mata saya menjadi kabur dan ada kala nya saya akn muntah dan rasa jalan x stabil. hrap ada yg sudi bagi tau punca n pandangan utk hlang sakit sya..

oktant on Januari 20, 2011 12:03 PG berkata...

@ Tanpa Nama: Jikalau tak silap, awak mungkin mengalami tekanan darah rendah.

~ Cuba amalkan makan sup kambing setiap hari. Ataupun hirup kuah sup aje.

~ Lepas tu jaga waktu makan dan urutlah bahagian kaki dan tapak kaki setiap hari agar perjalanan darah lancar.

~ Elakkan juga makan makanan dan minuman yang sejuk.

~ Makan makanan yang manis-manis sedikit. Lepas dah stabil, baru hentikan pengambilan makanan@minuman yang manis.

Harap membantu. :)

Tanpa Nama berkata...

terima kasih kerana membantu.. :)

oktant on Januari 21, 2011 10:59 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Ok, sama-sama. Mudah-mudahan lekas sembuh ya.

Tanpa Nama berkata...

sya slalu skt kpala....dlm seminggu 2 mesti kena srg...sya gk ada migrin n krg ne sya rasa migrin sya mkin trk la bb sya sentiasa rasa loya...hlg fokus dlm pelajarn n seniasa lupa...mta sya gk smakin kebur n kengkadang sya rasa sya x jln d ats tnh bb x stabil..da ka e2 tanda2 barah otk??tlg jwb prtanyaan sya...tima kasi!!

Tanpa Nama berkata...

kpale sy sllu skit.. sy x taw ape punca kpale sy sllu skit.... sy x pnah pg check kt hospital.. lbih kurang tiap2 hari @ tiap2 mlam sy skit kpale.. bleh sy taw knpe dan sbb kerana itu

Tanpa Nama berkata...

istri saya sudah lepas bersalin,lepas baby lahir dia mengalami sakit meroyan segala ubat2 dri hosptal mahupun doktor luar,sakit masi lgi berterusan..sekarang umur baby genap 5bulan,sakit masih lagi belum pulah,yg teruk menyerang ialah sakit kepala,mata pedih dan kebur..bleh tlg bgi tau apa macam cara rawatan yg berkesan??

Tanpa Nama berkata...

sy selalu saket pale bahagian atas kt tgh2 tuh..bile bersin o batuk o langgar ape yg boleh mgegar kan kepala lg saket,ase cam ade mende begerak skli..so bersin o batuk kne slow2 jer supaye xde gegaran..sy jge mkn sy tido..tp stil saket..klu dah start saket akn bterusan slama smgu..ari2 amek painkiller..kepala akn baek sket..tp prot lak akan saket..effect ubat tuh..

Tanpa Nama berkata...

sye slalu skit kple,kerap sgt smpi kkdng tu rse mcm nak pch..sye dag gi jmpe dktr dye kmgkinn sye ad thyroid..tp mslahnye sye x dew mslh ngan kelenjr pnfsan sye..ok jew.walaupun sye mkn panadol n ubt thn skit tp x dew effect sme gak..

Tanpa Nama berkata...

saya kerap sakit kepala apabila hendak malam,,,kenpa yer?

Tanpa Nama berkata...

sy mengalami sakit kepala pada kebelakangan ini? fikiran saya KN PEDIH SEKIRANYA BERFIKIR? ERI LA SAYA PETUA AGAR PENYAKIT KU CEPAT SEMBUH

Tanpa Nama berkata...

saya nak tanya . . .saya selalu mengalami sakit kepala . . kadang2 tu otak sebalah kiri atau kedua2nye rasa sakit . . seperti bisa2 . .hinggakan tidak lalu makan . .lepas itu sesak nafas . . kenapa ea ?

_amira_

obat herbal stroke on Mei 05, 2011 2:14 PTG berkata...

thanks infonya

oktant on Mei 05, 2011 10:07 PTG berkata...

@ obat herbal stroke: Oke. Sama-sama.

Tanpa Nama berkata...

pegh sakit kepala pun leh kene barah otak yeh..humm hidup msti xlamekan..mcm ak

oktant on Mei 24, 2011 9:57 PG berkata...

@ Tanpa Nama: Kuatkan semangat awak. Banyakkan berdoa kepada-Nya.

Tanpa Nama berkata...

skit pale ley jd idung kte brdrah x?? c0z member sye jd cam 2..

nurul berkata...

sy slu saket pale..smpi kdg ase nk pitam..n skrg saket pale neyh makin tr0k..pai tiap kali sy bg0n dri td0 ataup0n baring sy jd nk pitam..sy x tahu kenapa..n sy tak0t nk g cek..saket pale ney jgak wat sy jd nk t'mntah..n lau sy nek mt0 atau ape pas2 tlanggar lubang atau apa y m'buat ader hentakan..pale sy jd saket y t'amat...harap pihak cik ley agtau apa punca sy jd cmni..

oktant on Jun 13, 2011 9:16 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Saya kurang pasti pula tentang hal tu. Maaf yea.

@ nurul: Saya syorkan nurul berjumpa saja dengan doktor demi kebaikan sendiri. Sebab saya pun kurang tahu puncanya.

Cuma saya mampu berkongsi petua berkaitan. Antaranya;

1. Mencegah dan Mengubati Sakit Kepala

2. 2 Petua Mengubati Sakit Kepala

3. Aduss...Sakit Kepala!

4. Khasiat Daun Selasih Dalam Merawat Penyakit

Harap membantu. :)

Tanpa Nama berkata...

abis barah otak terjadi????

Tanpa Nama berkata...

saya nak tanya...adakah bengkak di dalam kepala boleh membuatkan kanser otak?kadang2 kepala terasa sakit,pitam...tolong berikan respon anda...terimas

Tanpa Nama berkata...

salam...and morning..sye nk kongsi pendapat nie...sye selalu skt pala nie.!!kdang2 kerja nk mrah owg ar.smpi owg ckp gila kew nk mrh2...sye pun hangt la...lg pun sye tdo trlalu lame dan kuat tdo tw...kdang 1hr xbngn tw..tiba2 bangn kepala mrsa melayan ar tw..dan nk bangu pun rasa sakit sngt2 tw...so...sye nangis ar la..

erma nazillah on Disember 10, 2011 1:15 PG berkata...

lg elok kalau consult doktor bila kita x sure apa punca sakit tu kan :)

Tanpa Nama berkata...

saya da mgrain.. dan skang pandangan mata kabur seperti org rabun.. saya dh cek kat kedai cermin mata.. tp diorg kata saya xrabun.. nape ek pndangan saya kabur??

oktant on Disember 16, 2011 1:02 PG berkata...

@ erma nazillah: Setuju benar dgn erma. ;)

Tanpa Nama berkata...

salam..saya sering mengalami mgrain boleh dikatakan setiap hari..dan juga sering pengsan...kalau pergi klinik ngn doktor selalu bagi ubat tahan sakit,tapi xbaik jugak...kadang-kadang bila saya jalan saya rasa gayat...kenapa erk...???tolong bg pendapat dan petua..terima kasih..

_teha_

Cik Jaza Rieyfa on Januari 02, 2012 9:30 PTG berkata...

saya selalu sakit belakang kepala sebelah kiri... knapa ye??

oktant on Januari 03, 2012 6:00 PG berkata...

@ Cik Jaza Rieyfa: Saya sebenarnya kurang pasti apa puncanya.

Cuma saya boleh cadangkan 2 perkara;

i. Cuba cik buat rawatan homeopati.

atau

ii. Setiap kali rasa sakit kepala, baca Surah Al-Waqi'ah 1 kali.

Kemudian, baca ayat ke-19 dlm Surah Al-Waqiah tu sebanyak 21 kali sambil menadah tangan.

Setelah selesai membacanya, hembuskan ke tapak tangan & sapu ke muka cik.


Begitulah amalan yg boleh cik cuba. Saya harap cik dapat melakukannya dgn penuh yakin.


Sekian & mudah-mudahan ia membantu.

Tanpa Nama berkata...

Assalammualaikum.

Lately ni sy kerap sakit kepala. Lbh seminggu,hari hari sy sakit kepala. Kadang bilaberdiri mcm nak tumbang. Kemudian pandangan mata kabur. Badan pun rsa lemah. Sakit kepala ni jap ada jap x ada. Mula2 sy ingat sy mngkin x ckup tdo. Bila sy rehat kn bdan. Tdo pd waktu yg btul. Sakit kepala ni tetp dtg. Kalo nk kata x mkn . Sy mkn ikot waktu. Knp ek?


Kupukupu~

oktant on Januari 04, 2012 3:58 PTG berkata...

@ Kupukupu: Waalaikumussalam. Saya sarankan awak cuba berjumpa pakar rawatan homeopati yg berdekatan di tmpt awak.

Mgkn mereka dpt membantu.

Tanpa Nama berkata...

Homeopati? Rawatan ape tu sy googls dye tntang kemandulan ke ape ntah

oktant on Januari 07, 2012 11:20 PG berkata...

@ Tanpa Nama: Ianya sejenis rawatan alternatif kpd perubatan biasa/moden.

Kalau tak silap saya, ia utk merawat pelbagai jenis penyakit. Termasuklah sakit kepala.

Tanpa Nama berkata...

macam mana kalau sakit kepala itu selalu bertukar arah..... saya juga kerap mengalaminya...

oktant on Januari 17, 2012 7:53 PG berkata...

@ Tanpa Nama: Awak pun boleh cuba rawatan homeopati tu sekiranya masih buntu dgn masalah sakit kepala yg sering dihadapi.

Tanpa Nama berkata...

saya selalu sakit bhagian belakang tengkuk sebelah kanan , leher dan bahu...apakah puncanya???

Tanpa Nama berkata...

hampir setiap hari saya sakit kepala . saya selalu
lupa membuat kerja harian , lupa tarikh , lupa dimana saya berada . apakah puncanya ?

turboexnos on Februari 21, 2012 9:03 PTG berkata...

mggu lepas saya diserang migrain yg teruk sebab terlalu bnyk kerja....dah makan ubat ponstan....tap masalahnya lepas migraine 2 hilang....belakang kepala saya terhantuk di besi tingkap....dah 4 hari sakit ni berterusan......ubat ponstan pun dah tak de kesan....kepala saya sentiasa berat...badan pun lemah semacam....boleh tlg explain tak or nasihat....tak tahan dah dah ni.....sakit sgt....

Tanpa Nama berkata...

salam .. pd bln okt tahun lpas .. sy terhantuk d lntai n mnerima 5 jhitan .. da xray , alhamdulillah .. xde darah bku .. tp akhir2 ni , kpale sy d bhgian blakang (area jahitan)sakit sgt .. trutama wktu nk dduk dr baring . sakit yg brlarutan .. leh bg ape2 info ?? tq .

Tanpa Nama berkata...

lupa nk bgtau nama ..
nama sy ekin .. tq .

Tanpa Nama berkata...

sye slalu skit kpale .. terutme smase brsandar atu yg sehubungan dngan itu .. brse skit kpale apbila mltkan sesuatu kpale ke ats sesuatu bnde ..

oktant on Mac 23, 2012 11:02 PTG berkata...

@ ekin: Waalaikumussalam wbt ekin.

Buat masa ini, saya kurang pasti dgn masalah saudari. Sebab mungkin juga disebabkan faktor lain spt kurang darah, tekanan darah rendah dll.

@ Tanpa Nama: Saya pun sebenarnya kurang pasti dgn masalah yg saudara/i hadapi buat masa ini.

Cuma apa yg saya boleh sarankan ialah cuba berjumpa dgn doktor utk mengetahui punca sebenar.

Kalau tak jalan gak, cuba dapatkan rawatan homeopati.

Saya mohon maaf sbb tidak dapat membantu kalian berdua. Walauapapun saya doakan kalian berdua segera menjumpai jalan utk menyembuhkannya ya. Amin.

uryien faten on April 05, 2012 12:29 PG berkata...

saya akn rase macam tu , agak selalu laa . bile kene ,
sya akan rase kepala tak mampu na bergerak .
mate akan mula berair . dan kejang jee .
lagi satu , bile kiena panas , sy rae macam otak dah cair jee . ni migrain ke ?

Tanpa Nama berkata...

Hai semua.sy nk tanye ape sbb kepala sy ari2 sakit pagi sampi mlm.jumpa doctr dorg ckp migrain.sampi sy xboleh nk buat keja.sy dah xthn mkn ubat..ape patot sy buat.

Nera Kun-tut on April 09, 2012 6:20 PTG berkata...

baru aje saket pale, aseny sebb stress n fikiran bercelaru...

oktant on April 10, 2012 12:21 PG berkata...

@ uryien faten, Tanpa Nama & Nera Kun-tut: Jika kalian sakit kepala atau kena migrain, cuba ikuti amalan ringkas pada artikel - Ayat Ringkas Menghilangkan Sakit @ Pening Kepala.

Harap ia membantu ya.


p.s: Saya pun dah cuba.

Tanpa Nama berkata...

saya dah 2 bulan sakit kepala..semangat pun dah x de.jika saya kena ketumbuhan otak dapatkah saya di ubati?rasa hidup ni dah x cukup panjang lagi dah

oktant on April 18, 2012 2:12 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Usah putus asa. Berfikirlah secara positif.

Sama ada ia boleh diubati atau tak, tiada siapa yg dapat tentukan melainkan-Nya. Jadi, bersangka baiklah pada-Nya serta banyakkan berdoa agar dijauhi drpd sebarang penyakit.

Sekiranya awak beragama Islam, cuba amalkan Ayat Ringkas Menghilangkan Sakit @ Pening Kepala.

Ulangi ayat tersebut beberapa kali sehinggalah sakit kepala awak sembuh.


Selamat Mencuba!

yu (24) on April 23, 2012 11:44 PG berkata...

salam, boleh saya tahu..jika sakit kepala..dan melihat 1 objek seperti banyak...atau contoh, melihat lukisan, dan nampak seperti timbul...sedangakan lukisan tersebuat tidak timbul, apekah puncanya ye? tq....

oktant on April 23, 2012 6:04 PTG berkata...

@ yu (24): Waalaikumussalam wbt.

Saya kurang pasti apa punca sebenarnya. Maaf ya.

Namun begitu, ada satu ayat ringkas yg Yu boleh amalkan jika sakit kepala. Sy pun sekarang amalkannya bila setiap kali sakit kepala. Alhamdulillah ia mujarab. Insya-Allah.

Yu boleh rujuk di artikel Ayat Ringkas Menghilangkan Sakit @ Pening Kepala.

Harap ia membantu Yu yea. :)

Tanpa Nama berkata...

Minx tolong ! Sy lately ni kepala sy sket yg teamat sgt n ianya berterusan dan sakit itu lbh pd bhgian kiri kepala,adkah sy mghidapi migrain?

oktant on April 25, 2012 7:35 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Cuba awak amalkan baca ayat ini bila kena sakit kepala ataupun migrain ~ Ayat Ringkas Menghilangkan Sakit @ Pening Kepala.

Harap ia membantu awak.

SHIRA ANGGUN SIHAT on April 30, 2012 8:45 PTG berkata...

Sy nak share masalah sy yg bertahun sy alami. Sy mengidap migrane yg teruk. Tambah teruk lg saya alegi kumpulan ubat NSAID. So doktor hanya beri panadol sj sebab klu salah ubat seluruh muka bengkak dan menghalang pernafasan. Ini bermasalah kpd sy yg juga mengidap asthma. Dok nasihatkan sy jgn stess, jgn pandang sstu terlalu lama dan banyak lg. Kemudian sahabat sy syorkan memakai premium beautiful. Setelah membaca dan mendengar pelbagai testimoni, sy membeli dan mencubanya.(walaupun agak mahal) Alhamdulillah sy sembuh. Tiada lg migrane ataupun asthma. Ini disebabkan tindak balas FIR ke atas tubuh. Apa pendapat cik dlm hal ini? Adakah kesan FIR baik utk tubuh kita? Sakit tulan belakang jg sembuh

ieda on Mei 03, 2012 10:30 PG berkata...

salam... tahun lalu sya perna mgalami xcdent motor dan kecederaan yang sya alami adalah pada kepala sya. kejadian 2 myebabkan hentakan hingga bengkak n mgalami pendarahan. hingga skarang bengkak masih ada.. sakit yang sya alami slalu pening, trasa sperti kpala dicucuk jarum pada kecederaan, daya ingatan kurang hinggakan sya langsung xingt kerja e2 sya yang lakukan atau orang lain, kesukaran tidur, n sering kali sakit bhagian kepala.

ieda on Mei 03, 2012 10:35 PG berkata...

untuk pegtahuan.. kepala sya xmgalami kecederaan yang besar.. xda jahitan.. just luka kecil n bengkak.

oktant on Mei 03, 2012 4:58 PTG berkata...

@ ieda: Waalaikumussalam wbt.

Saya cadangkan ieda lakukan rawatan homeopati. Cuba cari pusat rawatan homeopati & berjumpalah dengan pakar di situ utk menerima rawatn yg lebih terperinci.

Ia sebagai alternatif kepada rawatan moden.


Harap ieda dpt mencuba kaedah rawatan tersebut & moga lekas sembuh ya.

Tanpa Nama berkata...

Sy sllu mnglami sakit kple sejak 2 thn lalu dan x prnh mlkukn ap2 medical check up utk mndptkn kpstian krn menganggap ia cuma skit kple yg biase.tp smnjak akhir2 ni sakiy kple yg sy almi smkin brtmbh truk dan sering lupa.adkh sy brpotensi mnghidp barah otak?!

oktant on Mei 08, 2012 6:03 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Maaf ya, saya sebenarnya kurang pasti dgn masalah yg awak hadapi.

Cuma, mungkin artikel di bawah ini boleh membantu:

1. Ayat Ringkas Menghilangkan Sakit @ Pening Kepala.


2. Petua Merawat Kudis dan Kudis Buta.


3. http://petuasejagat.blogspot.com/2010/06/4-khasiat-daun-belimbing-besi.html.

Harap ia membantu.

miraLa on Mei 19, 2012 11:56 PTG berkata...

sakit kepala berdenyut2.. kenapa eh ??

oktant on Mei 22, 2012 10:52 PTG berkata...

@ miraLa: Mungkin panas kot. Ataupun waktu makan tak menentu.

Cuba amalkan ayat ringkas spt di artikel Ayat Ringkas Menghilangkan Sakit @ Pening Kepala.

Harap ia membantu awak. :)

Tanpa Nama berkata...

sakit kepala pada awal petang lepas asar atau lepas zohor berpunca dari gangguan jin atau sihir..dapatkan rawatan perubatan atau makan panadol seperti biasa jika tidak berkesan sah disebabkan gangguan...saya isteri pernah mengalami nya berulang2 selama 2 tahun..dapatkan kaedah rawatan alternatif yang lain.

oktant on Mei 28, 2012 11:02 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Terima kasih atas perkongsian tuan.

Cuba amalkan ayat ringkas mengubati sakit kepala spt yg saya pernah kongsikan dlm artikel ~ Ayat Ringkas Menghilangkan Sakit @ Pening Kepala.

Harap ia membantu rakan-rakan yg sedang memerlukannya.

Tanpa Nama berkata...

salam.. sye eiya.. sye nk brtnya kn soalan.. sye dah sthun lbh kerap saket kepala.. tp kdang2 tu okeyh je. kdang2 jgak saket, knpe ye, bile sye mkn ubat sprty pnadol atau pun aktvfst. hnya sketika shje baik nye. tbe2 kpla niew mjdi pening n xlrat nk buat ape2.. boleyh x terangkn pda eiya. knpe eiya mjdy mcm niew yee..

oktant on Mei 30, 2012 9:41 PTG berkata...

@ eiya: Waalaikumussalam wbt.

Saya syorkan eiya amalkan ayat ringkas spt di artikel Ayat Ringkas Menghilangkan Sakit @ Pening Kepala bila pening kepala.

Jika dah baca beberapa kali tapi masih sakit, usah bimbang. Teruskan saja membaca ayat tersebut sehinggalah ia berkurangan dan lega.

InsyaAllah ia dapat mengatasinya.

Tanpa Nama berkata...

Kepala sy selalu sakit,dada sy asyik sakit ssh mo bernafas..sy selal jer nk muntah..then penglihatan mata sy kabur..knapa ek ?

Tanpa Nama berkata...

Setiap kali saya minum kopi or nescafe, saya akan mengalami sakit kepala. Saya harap ada yg sudi berkongsi dgn saya kalau megetahui puncanya. Terima kasih..

oktant on Jun 13, 2012 5:52 PTG berkata...

@ Tanpa Nama:

- Buat masa ni, saya kurang pasti puncanya.

Tapi, saya nak tanya sikit. Awak pernah terlibat dengan sebarang kemalangan?


- Jika begitu, saya cadangkan awak hentikan pengambilan kopi dan nescafe sedikit demi sedikit.

Boleh gantikannya dengan teh.

Tanpa Nama berkata...

Saya selalu pening. Sakitnye rs di mata especially time kerja. Bile xkerja ok pulak. Adelah sakit juga tp xdela seteruk semasa kerja. Saya bekerja depan pc. Jadi mata sy byk tengok pc n mungkin posture body sy tidak betul. Mcm mane ye, perlu jumpe doc ker tidak? xtahanla pening kepala ni :(

oktant on Jun 15, 2012 4:21 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Pertama sekali, pastikan awak duduk dalam keadaan selesa semasa menghadap pc.

Kemudian, setiap 20 minit, alihkan pandangan awak ke tempat lain. Kelipkan mata kira-kira 20 kali.

Buat masa ini, cuba awak amalkan 2 perkara di atas.

Adakah tak sebarang perubahan positif yang berlaku? Jika ada, teruskan amalan di atas.

Tanpa Nama berkata...

kepala saya sakit apabila berdepan dengan banyak cahaya. .

matnuar on Jun 23, 2012 2:49 PTG berkata...

kenapa!!! mata saya dan kepala saya rasa bercelaru ibarat stress ketika berada dalam keadaan kawasan itu mempunyai ramai org dan banyk bunyi...

Tanpa Nama berkata...

sya slalu skit kpala..slalu ulag alik gi hosp tpi doktor ckp x ada apa2..nk kata selalu stress,,xada..tpi 2 mggu leps,,doktor kte saya dsyaki hidap barah...gilew tol..

oktant on Julai 11, 2012 4:29 PTG berkata...

Kepada rakan-rakan yang bertanya dan matnuar, cuba amalkan ayat utk menghilangkan sakit kepala ni.

Sebelum ini, saya pun sering sakit kelapa. Kekadang, memang tak tahu apa puncanya. Alih-alih je pening kepala.

Namun begitu, sejak amalkan ayat sakit kepala ni, ia berkurangan. Malah jika sakit tu datang, saya dah tau nak buat apa bagi mengatasinya.

Alhamdulillah.


Selamat mencuba semua.

Nasha Ajiem Andrea on Julai 27, 2012 4:04 PG berkata...

Makan pill habbatus sauda.

masz on Ogos 28, 2012 10:39 PG berkata...

saya pernah jumpa d0ktor pasal sakit kepala ni... biasala, d0ktor akn bagi ubat tahan sakit...
cuma pernah sekali ada se0rang d0ktor lelaki tu pesan kt saya supaya mkn kismis/kurma dan banyakkan minum air suam, jgn lupa selawat pesannya...
saya pernah wat cmtu, alhamdulillah nmpaknya berkesan. cubala, manala tau sesuai dgn kalian semua

oktant on Ogos 28, 2012 5:33 PTG berkata...

@ Nasha Ajiem Andrea: Terima kasih atas perkongsian. :)

@ masz: Syukur Alhamdulillah. Terima kasih sudi kongsi pengalaman.

Amalan memakan kurma dan diikuti minum air suam memang baik.

Selain itu, cuba perbanyakkan makan buah-buahan seperti tembikai dan timun.

Tanpa Nama berkata...

sy kerap mngalami sakit kepala sebelah kiri..adakh ianye brpnca dri lewat tidur atau tahan lapar??

oktant on Ogos 31, 2012 6:10 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Mungkin. Saya cadangkan awak banyakkan makan buah-buahan spt tembikai.

Tanpa Nama berkata...

Sejak akhir2 ni sy sering mengalami sakit kepala. Badan rasa sakit2. Sampai had sy susah nk tidur...knpa?

oktant on September 03, 2012 6:37 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Mungkin sebab panas dalam.

Wallahu'alam.

chenoma berkata...

Ada seorang dr kata migrain berpunca dari penyakit angin dalam badan dan ada yang berpunca dari resdung. Jadi jangan minum kopi, nescafe, milo. jangan makan seafood. sekali sekala boleh la kot. chenoma

oktant on September 11, 2012 9:56 PTG berkata...

@ chenoma: Terima kasih chenoma di atas perkongsian awak. :)

Tanpa Nama berkata...

sy sering mengalami sakit kepala hingga terasa ingin pitam.selalu berdenyut d atas ke-2 mata,kepala saya.apkh ia cuma sakit biasa?

Tanpa Nama berkata...

salam semua sy nak kongsi sedikit masalah sy2 selalu sakit kepala sampai mata pun sakit kalau nak ikut kan seminggu tu paling sakit 3.4 kali..kadang2 rasa nak nagis pun ada bila sakit tu datang knp ye ada sapa2 blh bantu sy x dalam masalah nie

oktant on November 24, 2012 3:38 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Pasti ada yang tidak kena dengan anda. Jika inginkan kepastian, berjumpalah dengan doktor ataupun pusat homeopati yang boleh merawat sakit kepala.

Pun begitu, bagi umat Islam, saya amat syorkan amalkan baca ayat 19 surah Waqiah.

Saya dah banyak kali cuba dan sememang ia mujarab dengan izinNya.


- Waalaikumussalam wbt.

Saya juga syorkan awak amalkan amalkan baca ayat 19 surah Waqiah seperti yang pernah saya kongsikan di sini.


Harap ia membantu kalian. Aamiin.

Tanpa Nama berkata...

Adakah kurg air dlm bdn jg bleh myebabkan pening?

Tanpa Nama berkata...

saya sering sakit kepala..kadang2 sampai gelap semua yang saya lihat bila bangun tidur kemudian perlahan-lahan ia bertukar cerah..sudah lama saya mengalaminya..doktor kata ia x ada apa2..tapi sejak akhir2 ini,ia semakin menjadi-jadi sehingga penglihatan saya sedikit kabur dan sakit seluruh badan..
apakah yang sebenarnya punca dan penyakit yang saya alami???

oktant on Mei 10, 2013 12:32 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Sebenarnya saya juga kurang pasti dengan penyakit sebenar yang awak alami.

Pun begitu, saya sarankan awak baca ayat 19 Surah Al-Waqiah dan letakkan pada bahagian kepala yang sakit. Bacalah sebanyak yang mungkin sampai hilang rasa sakit.

Recon Refresh on September 27, 2013 11:33 PG berkata...

U masih Ada sakit kepala lagi ke?

Tanpa Nama berkata...

Sye slalu sakit kepala kalau kalau klua dri rumah...blk rumah..terus sakit kepala..try tido..lgi sakit kepala..mmg kebiasaan ekk?

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Anda dijemput melanggan RSS Feed blog Petua Sejagat melalui email bagi mengelakkan tertinggal sebarang koleksi petua terbaru

Dibawakan oleh FeedBurner

 

Copyright 2013 Petua Sejagat - Reflection - Ipiet Templates Image - Tadpole's Notez