Petua Kesihatan - Hancurkan Lemak

Posted by Encik Oktant at Ahad, Ogos 31, 2008
Salam Kemerdekaan ke 51,

Petua pilihan yang ingin dikongsikan sempena Hari Merdeka ni adalah petua menghancurkan lemak pada tubuh. Saya pasti ramai di antara anda yang mengalami masalah ni. Untuk itu, apakata anda cuba petua di bawah ni.

Buah betik (papaya) boleh hancurkan lemak?


buah betik

Buah Betik



Betik sememangnya kaya dan padat dengan gizi. Kandungan vitamin A dan C yang ada padanya cukup untuk menampung keperluan seharian tubuh. Kalsium, fosfor dan zat besi pun ada skali. :D

Di samping itu, kandungan "kalium" yang tinggi menambahkan lagi manfaat betik kepada tubuh anda.

Jadi apa kaitannya semua ini dengan lemak?


Begini kisahnya.......


Kalau anda amalkan memakan betik segar setiap hari, enzim papain yang ada kat betik ni berupaya memasuki sel adiposa. Kemudiannya, ia mampu menghancurkan lemak yang keras dan menyingkirkannya dari tubuh!

Kesimpulannya,

[Makan betik segar setiap hari = Buang lemak berlebihan]


Tapi harus diingat, anda perlu mengamalkannya setiap hari untuk menyingkirkan lemak yang berlebihan ni. Bukannya makan sekali terus slim! hehehe...


Selamat Mencuba!



<>-------SELAMAT MENYAMBUT KEMERDEKAAN KE 51-------<>

13 komen on "Petua Kesihatan - Hancurkan Lemak"

Tanpa Nama berkata...

Petua ny bleh hancurkan lemak kt paha jgk kew??:)

oktant on Disember 28, 2009 11:35 PTG berkata...

Sebenarnya, ia meliputi seluruh tubuh awak. Bukan hanya tertumpu pada kawasan tertentu saje spt perut, peha dan pinggul .

Jadi, awak perlulah amalkan secara konsisten dan berikan masa pada diri sendiri. Ini kerana faktor-faktor lain spt gaya hidup juga memainkan peranan.

Harap maklum. :)

Tanpa Nama berkata...

setiap hari tu bila je ek nak kena makan?
maksud sy, setiap lepas makan ke
ato sehari sekali mesti makan betik at anytime?
thanks~

oktant on Januari 02, 2010 12:12 PG berkata...

Bila-bila masa pun boleh. Cuma kalau boleh, lebih baik awak memakanlah betik tu sebelum makan nasi.

Lagi satu, selepas makan betik atau sebarang jenis buah-buahan lain, seeloknya awak elakkan daripada terus minum air.

Tanpa Nama berkata...

Kwn sy amal minum air rebusan pucuk betik untuk kurangkan berat badan dan, memang berkesan..

Tanpa Nama berkata...

sokomg cara ni.sya amalkan,dan berat makin trun

oktant on Jun 05, 2011 6:54 PTG berkata...

@ Tanpa Nama:

- Terima kasih atas perkongsian awak. :)

- Tahniah kerana awak berjaya menurunkan berat badan. Teruskan amalan ni. Mudah-mudahan awak boleh mencapai berat yg ideal gitu. :D

Tanpa Nama berkata...

orang kata makan epal hijau jugak boleh kurangkan lemak?

Tanpa Nama berkata...

Salam,bagaimana cara minum air rebusan pucuk betik,sehari berapa kali dan waktu yang sesuai untuk minum?

Tanpa Nama berkata...

salam,buah betik tu sehari nak makan banyak mana.TQ

Tanpa Nama berkata...

pagi makan betik lapik ngan roti, tengahari mkn betik buat lauk mkn ngan nasi.. mlm minum air betik...ok tak tik?

oktant on Mac 16, 2012 9:13 PTG berkata...

@ Tanpa Nama:

- Boleh juga kalau nak makan epal hijau. Sebab kalau selalu makan buah yg sama aje, tentu jemu, kan?

- Waalaikumussalam wbt.

Selalunya kita disarankan makan buah sebelum makan tengah hari dan makan malam.

Jadi, makan dua kali sehari pun dah memadai.

Hafizuddin Ariffin on Mei 25, 2013 9:26 PTG berkata...

saya selalu makan betik , patutla mantain je (kurus).

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Anda dijemput melanggan RSS Feed blog Petua Sejagat melalui email bagi mengelakkan tertinggal sebarang koleksi petua terbaru

Dibawakan oleh FeedBurner

 

Copyright 2013 Petua Sejagat - Reflection - Ipiet Templates Image - Tadpole's Notez