Petua Kesihatan: Merawat Darah Tinggi

Posted by Encik Oktant at Sabtu, Ogos 02, 2008
Salam Sejahtera,

Darah tinggi merupakan antara penyakit yang paling popular di kalangan golongan dewasa dan veteran. Antara penyebab tekanan darah tinggi adalah penyakit jantung dan diabetes. Malah, kandungan garam yang tinggi dalam darah juga boleh memburukkan keadaan. :(

Dari itu, takkan kita nak biarkan tekanan darah tinggi ni terus bermaharajalela di kalangan penghidapnya? Ayuh, kita kuatkan semangat untuk melawannya dengan melakukan rawatan.

Dalam segmen petua kesihatan kali ini, saya akan kongsikan cara merawat darah tinggi ni. :)

Caranya ialah dengan memakan buah belimbing muda sebanyak dua biji sehari. Amalkan memakan buah belimbing ni setiap hari sehinggalah tekanan darah turun ke paras normal.

Selain itu, jangan lupa jaga pemakanan seharian. Kurangkan pengambilan garam, daging dan makanan yang mengandungi banyak lemak.

Boleh tak? Harap anda yang mengalami penyakit darah tinggi dapat cuba petua merawat darah tinggi selepas ini. :)

Selamat Mencuba!

31 komen on "Petua Kesihatan: Merawat Darah Tinggi"

Awalherba on Januari 05, 2010 11:06 PG berkata...

Terima kasih atas tip ni dari awalherba.com

oktant on Januari 06, 2010 7:33 PG berkata...

@ Awalherba : Sama-sama. :)

Tanpa Nama berkata...

terima kasih daun keladi

oktant on Mac 31, 2010 12:56 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Sama-sama tuan/puan. :)

Tanpa Nama berkata...

terbaik

oktant on April 05, 2010 12:34 PG berkata...

@ Tanpa Nama: Terima kasih. :)

Tanpa Nama berkata...

Boleh tak tolong anak saya yang punya masalah berak tak teratur. Dia berak selang 5-6 hari dan menyebabkan najisnya besar dan keras sehingga duburnya koyak dan najisnya bercampur darah. Anak saya jadi trauma setiap kali berak. Jika masih mampu di tahan, dia akan menahan beraknya hingga 5 ke enam hari. Tolonglah saya. Saya sering menanggis melihat keadaan anak saya setiap kali dia berak dan menanggis kerana kesakitan.

Tanpa Nama berkata...

saya menhidap penyakit darah tinggi,kolesterol,uric acid tinggi,ada apa cara terbaik untuk cerga penyakit ini.

Tanpa Nama berkata...

saya pun pengidap darah tinggi..ubat hospital dah cuba.. nak cuba cara traditional pulak..

oktant on Julai 14, 2010 2:29 PTG berkata...

@ Tanpa Nama:

- Tuan/puan dah bawa anak berjumpa doktor? Harap dapat periksa dulu apa masalah sebenar anak tuan/puan.

Saya akan cuba carikan petuanya jika ada ya.

- Sebenarnya saya pernah berkongsi beberapa petua berkaitan dalam blog ini.

Tuan boleh rujuk pada bahagian "tag petua" di sebelah kanan sekali.

Harap membantu.

- Silakan mencuba ya tuan. Mudah-mudahan ia membuahkan hasil yang memuaskan.

akademikata on Ogos 21, 2010 11:52 PG berkata...

penyakit yg paling sy takuti..... :)
thx dah share

oktant on Ogos 23, 2010 2:55 PG berkata...

@ akademikata: Mudah-mudahan kita dijauhi drpd penyakit ini.

Ok, sama-sama. :)

Tanpa Nama berkata...

Saya nk tanya , belimbing muda utk hlgkan darah tinggi tu belimbing biasa atau belimbing buluh tu?

mas on Disember 07, 2010 4:53 PG berkata...

belimbing buluh

yoali on April 26, 2011 10:33 PG berkata...

TANPA NAMA: UTK BERAK YG X TERATUR, BOLEH DPTKAN UBAT BERNAMA SKILAX DR FARMASI @ KLINIK. UTK KANAK2 MULAKAN DGN 10 TITIS KE DLM MULUT. JIKA MASIH SAMA, TAMBAHKAN TITISAN. SELAMAT MENCUBA.

Tanpa Nama berkata...

untuk memudahkan kanan-kanan berak dengan baik ialah dengan mengurut perutnya secara lembut dari atas ke bawah dan diikuti dengan urutan bentuk 'u' di sekitar perutnya. saya dah cuba cara ini dan hasilnya amat memberangsangkan. gunakan minyak zaitun untuk mengurut perut anak anda.

oktant on Jun 10, 2011 10:10 PTG berkata...

Terima kasih buat mas, yoali dan tanpa nama. :D

galih n gumilar on Disember 09, 2011 10:26 PTG berkata...

untuk informasi pengobtan penyakit secara herbal silahkan buka di www.obatherball.com dan konsultasi penyakit ke 08999110405 / 082130874141

Manfaat Daun Sirih on Disember 18, 2011 8:41 PTG berkata...

terima kasih atas infonya...

oktant on Disember 18, 2011 10:10 PTG berkata...

@ Manfaat Daun Sirih: Sama-sama. ;)

oktant on Disember 29, 2011 4:46 PG berkata...

@ Tanpa Nama: Ok, InsyaAllah.

Tanpa Nama berkata...

saya dah cuba makan buah belimbing macam ok je

oktant on Februari 01, 2012 5:39 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Tahniah & syukur Alhamdulillah. Harap awak dpt teruskan usaha hingga tekanan berada pada paras normal.

Moga berjaya. Amin.

Tanpa Nama berkata...

saya baru tahu suami saya menghidap penyakit darah tinggi daripada doktor. doktor sarankan supaya jangan memakan makanan yang berlemak. saya ingin tahu, adakah disebabkan tekanan darah tinggi ini penyebab kami susah untuk mendapatkan zuriat?

oktant on Mac 23, 2012 10:28 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Ada kemungkinan. Sebab biasanya prestasi seksual seseorang yg menghidap darah tinggi ni akan menurun.

Walaubagaimanapun, saya sarankan puan dan suami melakukan pemeriksaan lanjut & dapatkan nasihat pakar sakit tuan jika perlu.

Tanpa Nama berkata...

saya masih berumur 20 tapi sudah mpunyai darah tinggi..adakah cara pemakanan saya salah atau ada faktor lain..

rosmaini on September 23, 2012 10:02 PTG berkata...

Saya pun pengidap penyakit darah tinggi. Pada pendapat saya, ubat yang dibekalkan dari hospital tidak seharusnya ditinggalkan. Teruskan. Saya dah serik melihat arwah Abg ipar saya akibat tinggalkan ubat dan amalkan rawatan tradisional dan petua. Ubat itu penting untuk turunkan darah.

oktant on September 25, 2012 12:10 PG berkata...

@ rosmaini: Terima kasih di atas pandangan awak.

Niez _zara on Januari 19, 2013 10:10 PTG berkata...

Salam,
sekadar ign berkongsi. Sy baru diperkenalkan dgn sejenis produk yg cukup berkesan. Ia bukan utk "menyembuhkan", tetapi fungsinya sbg nutrisi sel, iaitu merawat sel2 xsihat, menggantikannya dgn sel baru , menyingkirkn toksin & lemak, menstabilkn gula dlm drh dll, menyebabkan pengguna hidup lebih sihat & sgt berpuashati dgn produk.

Anda boleh layari jomsihatseisikeluarga.blogspot utk bacaan lanjut. Utk sbrg keterangan, jgn segan silu bertanya, Insya Allah sy cuba jelaskan ;)

Rozaimi Roman on Ogos 14, 2013 4:53 PTG berkata...

Belimbing apa.belimbing besi atau buluh

Rozaimi Roman on Ogos 14, 2013 4:54 PTG berkata...

Belimbing apa.belimbing besi atau buluh

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Anda dijemput melanggan RSS Feed blog Petua Sejagat melalui email bagi mengelakkan tertinggal sebarang koleksi petua terbaru

Dibawakan oleh FeedBurner

 

Copyright 2013 Petua Sejagat - Reflection - Ipiet Templates Image - Tadpole's Notez