Licinkan Kulit Muka Anda

Posted by Encik Oktant at Sabtu, April 19, 2008
Petua Penjagaan Kulit

Salam Ceria,

Siapa yang tak mahu kulit mukanya kelihatan cantik, tegang dan licin? Tentu anda semua mahu kan, saya pun nak jugak;p Atas sebab itulah hari ini saya nak kongsi mengenai cara melicinkan kulit muka.

Pertama sekali, ia sesuai untuk anda yang mengalami kulit muka yang kasar. Jika kulit anda tak berapa kasar dan nak "maintain" agar sentiasa cantik, ia boleh juga diamalkan.

Anda dah sedia, begini caranya:

1. Cuci dan bersihkan muka anda dahulu.
2. Kemudian keringkan muka anda.

3. Selepas itu, ambil sebiji telur dan asingkannya ke dalam bekas atau piring.
4. Sapukan putih telur ke seluruh bahagian muka.

5. Biarkan ia kering dan melekat di kulit muka selama sejam.
6. Elakkan dari bercakap atau menggerakkan bahagian muka anda dalam tempoh tersebut.

7. Setelah lebih kurang sejam berlalu, bilas muka dengan air suam.
8. Sebaik-baiknya amalkan dua hingga tiga kali seminggu sebelum masuk tidur.

Jika anda lakukan secara teratur dan konsisten, kulit anda pasti akan lebih licin berbanding sebelumnya.

Selamat Mencuba.

Sekian, terima kasih.

Wassalam.

Petua Penjagaan Kulit

60 komen on "Licinkan Kulit Muka Anda"

ana farhana berkata...

0k,,,im try

Tanpa Nama berkata...

knape sy gne petua to x jadi pon...abis telur ja,,,,

Tanpa Nama berkata...

cara ni mmg berhasil ..

saqura berkata...

ape fngsi kuning telur plak???

oktant on Januari 20, 2011 2:36 PTG berkata...

@ ana farhana: Ok, silakanlah ya. :)

@ Tanpa Nama:

- Tak menjadi ker? Saya tak pasti apa sebabnya. Biasanya saya buat menjadi.

Jikalau rasa membazir, buat sebulan sekali saja pun dah mencukupi.

Petua ni orang tua-tua yg beritahu kat saya. Saya cuma buat sebulan sekali aje.

Sebagai permulaan, mungkin boleh buat 2 kali sebulan. Bila kulit dan semakin baik, memadailah buat sebulan sekali aje.

- Alhamdulilah... ada pun yg berhasil. Terima kasih atas testimoni awak ya. ;D

- Kuning telur pun baik utk kulit. Boleh menegangkan serta menghaluskan kulit muka. Awak boleh rujuk khasiat kuning telur di sini.

Tanpa Nama berkata...

cara yg lebih mudah xde?

oktant on Februari 26, 2011 10:47 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Rasanya petua ni dah cukup mudah. ;D

Tanpa Nama berkata...

kuning telur biar di masak je..

Cik Ladies on Mei 23, 2011 4:32 PTG berkata...

hehehe.. saya nak cube! :D

oktant on Mei 24, 2011 10:16 PG berkata...

@ Cik Ladies: Cube jgn tak cube... :D

Tanpa Nama berkata...

ok...sye pn nak cube jugok..hehe

oktant on Mei 29, 2011 5:14 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Silakan. Mudah-mudahan kulit awak bertambah licin & tegang.

Tanpa Nama berkata...

kalau buat setiap hari..mcm mne..aa??

ok tak??

oktant on Jun 05, 2011 7:00 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Tak perlu buat setiap hari. Buat permulaan, buat 2 kali seminggu pun dah memadai.

Tanpa Nama berkata...

sye nk tnye..kalau pakai limau kasturi jadi tak?

oktant on Jun 08, 2011 1:23 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Kalau nak letak limau kasturi pun boleh. Campur dgn putih telur dan sikit tepung kastard.

Kacau hingga sebati dan sapu kat muka. Biarkan kering dalam 20 - 25 minit. Lepas tu basuh muka sampai bersih.

Tanpa Nama berkata...

I will try it.

oktant on Ogos 20, 2011 7:54 PG berkata...

@ Tanpa Nama: Good. ;)

Tanpa Nama berkata...

saya pun mau coba lah mana tau menjadi kan..kita juga yg dapat hasilnya..

oktant on Ogos 26, 2011 3:12 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Cubalah.

Kalau nak lagi "best", campurkan sikit tepung kastard dan 1 biji perahan limau nipis ke dlm putih telur tu.

Amalkan sebulan sekali aje. ;D

Tanpa Nama berkata...

adakah cara ni sesuai untuk muka jerawat......

oktant on September 08, 2011 3:30 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Boleh. Putih telur sebenarnya pun boleh menghilangkan jerawat.

Tanpa Nama berkata...

nk try la tpi jgn tipu

oktant on September 21, 2011 7:42 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Silakan. Usah was-awas. Saya pun amalkan petua ni bila berkesempatan.

Kalau nak hasil yg baik, sentiasa amalkannya sebulan sekali sampai bila-bila. ;)

Tanpa Nama berkata...

i will try this later

oktant on Oktober 27, 2011 10:35 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Orait. ;)

Tanpa Nama berkata...

kalu buat tiap2 hari,adakah akn merosakkan kulit?

ila_me1997 berkata...

i will try.. ! ;)

oktant on Disember 14, 2011 2:26 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Lebih kurang begitulah. Buatlah bila perlu tapi berterusan. Itu lebih baik.

@ ila_me1997: Silakan yea. Good luck.

Tanpa Nama berkata...

kalau muke berparut cmne nk ilangkan ea..?boleh tlg jawb tak..?muke berparut sbb jerawt..

oktant on Disember 16, 2011 2:44 PG berkata...

@ Tanpa Nama: Sapukan kat parut tu dgn lendir lidah buaya. Buat tiap2 malam sblm tidur.

Insya-Allah lama-kelamaan parut akan beransur pulih & hilang.

Tanpa Nama berkata...

nk try larhh....

Tanpa Nama berkata...

klo pgi2 bleyh bt x??

oktant on Januari 09, 2012 1:22 PG berkata...

@ Tanpa Nama:

- Boleh saja. Silakan. Jgn segan utk mencuba yea. ;)

- Awak boleh buat pada bila-bila masa ikut keselesaan.

Waktu pagi-pagi tu mmg elok sangat. :)

Tanpa Nama berkata...

hmmm , kalau alah pada telur , boleh jugak ke ? he.

Tanpa Nama berkata...

sy dah try,mmg da hasil,tp for a moment only..ne rajin wat lor..usaha tangga kecantikkan..heheheh

oktant on Februari 02, 2012 2:13 PTG berkata...

@ Tanpa Nama:

- Kalau awak alah dgn telur, tak perlulah ikuti petua ini. Gunakanlah bahan lain spt tomato ataupun minyak zaitun.

- Ya. Mesti amalkan selalu. Lakukan sebulan sekali secara konsisten sudah memadai.

mimi berkata...

agak2nya brpa tempoh hasil nya?

oktant on Mac 16, 2012 9:38 PTG berkata...

@ mimi: Saya kurang pasti berapa lama tempohnya.

Biasanya, kalau baru pertama kali buat pun akan rasa kesannya.

Cuma untuk kesan yg lebih baik, amalkan secara berkala dan konsisten.

Tanpa Nama berkata...

boletuh jadi ke petua ni?????????

Tanpa Nama berkata...

nak simpan telur yg guna harini untuk pakai esok boleh dak ?

oktant on Mac 31, 2012 3:03 PG berkata...

@ Tanpa Nama:

- Insya-Allah boleh.

- Boleh.

Tanpa Nama berkata...

ada org ckp sape madu pon bleh??btol ke

Tanpa Nama berkata...

adakah fungsi madu pon sama utk licinkan kulit??

oktant on Mei 01, 2012 2:21 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Insya-Allah boleh.

Kalau nak hilangkan jerawat pula, campurkan madu dgn serbuk kayu manis ~ 14 Kehebatan Campuran Madu Asli Dan Kayu Manis.

Tanpa Nama berkata...

agak agak tempoh berapa hari ia berkesan???

oktant on Mei 08, 2012 3:54 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Sukar utk saya katakan. Tapi, bila sekali buat, awak dapat rasa perubahannya.

Cuma utk hasil yg lebih baik, sebulan sekali awak amalkanlah petua ini. :)

Tanpa Nama berkata...

tumpang tny

Tanpa Nama berkata...

awk kte sblan skali da memandai...xp kenape awk swuh try dua or tiga klai smnggu?

oktant on Mei 30, 2012 5:13 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Terima kasih di atas pertanyaan awak. Saya pasti rakan lain pun mungkin mempunyai soalan serupa.

Sebenarnya begini. Sewaktu pertama kali saya dapat petua ini, memang begitulah cara yg disyorkan.

Tetapi, setelah mengkaji drpd pelbagai sumber dan melakukan eksperimen sendiri, sebulan sekali sudah mencukupi.

Ini kerana, kalau kita gunakan sama ada putih telur ataupun kuning telur terlalu kerap, ia boleh memberikan kesan yg kurang baik ke atas kulit muka.

Harap ia membantu awak.

Sekian, terima kasih.

Tanpa Nama berkata...

xde ape2 effect ke slps cube petua ni/

oktant on Jun 22, 2012 11:31 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Boleh saya tahu, "effect" yg bagaimana awak maksudkan?

Terima kasih.

Tanpa Nama berkata...

mcam mna plak menghilangkn tompok hitam pada kulit..

Tanpa Nama berkata...

betul, berkesan! tetapi kena amal selalu.
ada x cara yg lagi mudah tpi lg cpat brkesan

oktant on Julai 20, 2012 5:26 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Terima kasih di atas maklumbalas awak.

Selain petua di atas, awak sapukan lendir lidah buaya pada muka setiap malam.

Ataupun boleh dibuat 3 kali seminggu.

Moga kulit awak makin licin. :)

Tanpa Nama berkata...

saya akn memcuba

oktant on Ogos 28, 2012 5:24 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Ya, silakan. Saya doakan awak berjaya. :)

lala berkata...

assalamualaikumm.. tumpang tanya, macam mana nk hilangkan jeragat? setahu saya, jeragat ni macam kulit berlubang kalau picit jerawat kan? terima kasih..

Tanpa Nama berkata...

petua ni untuk licinkan kulit muka je? kalau ada jerawat? bole hilang sekali ke? saya baru try2 smlm... tp drpd tidur smpai bangun tidur , saya x basuh2 muka. tp lpas bangun tidur, terus cuci la. ~

Veronica misau on April 12, 2014 12:29 PG berkata...

Salam,

Ia boleh hilangkan pori-pori berwarna hitam jugakah????

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Anda dijemput melanggan RSS Feed blog Petua Sejagat melalui email bagi mengelakkan tertinggal sebarang koleksi petua terbaru

Dibawakan oleh FeedBurner

 

Copyright 2013 Petua Sejagat - Reflection - Ipiet Templates Image - Tadpole's Notez