Petua Licinkan Kulit Lagi

Posted by Encik Oktant at Isnin, April 21, 2008
Petua Penjagaan Kulit

Salam Ceria,


Anda mahu licinkan kulit muka tanpa mengeluarkan kos yang banyak? Ya, saya dengar anda kata "mestilah nak". Kalau begitu, apa kata saya cadangkan anda memanfaatkan khasiat yang ada pada buah tomato. Selain murah, ia juga asli dan selamat.

Baiklah, begini caranya:

1. Ambil sebiji tomato yang telah masak.
2. Basuh dan bersihkan buah tomato tersebut.
3. Belah buah tomato itu kepada dua.

4. Ambil satu bahagian tomato tersebut dan sapukan ke muka anda.
5. Biarkan ia kering dalam beberapa minit.
6. Kemudian, cuci muka dengan air bersih dan keringkan dengan tuala.

7. Ada sebelah lagi kan? Jadikan ia sebagai jus minuman atau dimakan begitu saja.
8. Amalkan petua ini selama seminggu atau sehingga menampakkan hasil.

Selamat Mencuba!

Ahaah! Sampai di sini dulu petua penjagaan kulit hari ini. Jumpa lagi.



Wassalam.

Petua Penjagaan Kulit

44 komen on "Petua Licinkan Kulit Lagi"

Tanpa Nama berkata...

x payah nk guna petua bodoh nie....muka sye dh memang cantik pown..hahaha..(>.<)
satu lagi
saya bernama nur sabrina dri sbg ville ehsan apt...bru berumor 13......love u guys

Tanpa Nama berkata...

naper sabrina BANGGA DIRI SGT...MANGJENGKELKAN!!!!!!GERAM NYA BUDAK NIE!!!BGS BGI ALAMT !NANTI SAYE DTG UMAH!!!GERAM!SIUT BTOL BUDK NIE

oktant on Jun 23, 2010 2:42 PTG berkata...

@ Nur Sabrina: Adik masih muda lagi. Adik berkemungkinan besar akan berdepan dgn masalah ini tak lama lagi.


Saya pun masa umur sebegitu, tiada masalah jerawat atau kulit di muka. Bila umur 15 ke 16, barulah tumbuh jerawat.

Masa tue, macam-macam rasa yang timbul. Macam-macam usaha gak dilakukan, tetapi jerawat tetap tumbuh. Tuhan je yang tahu.


Tapi kalau adik pandai jaga dan tiada masalah langsung, baguslah. Bersyukurlah padaNya sebab dikurniakan muka dan kulit yang cantik. :)

Tanpa Nama berkata...

bangga tahap cipan...bangang punya org.. jgn lupa roda itu bulat... hahaha padan muka klu 'roda bulat tu kebawh terkene lak tahi ayam..' masa tu adik muka lawa ni 'sila' riak ok... :) hahahah bodoh...muda2 lg dah nampak bodohnya...dah tua xtau lah mcmana kebodohannya lagi...hahaha

Tanpa Nama berkata...

betul tu komen2 di atas, si sabrina tu tlalu bangga diri, riak dgn kulit dia yg xtaula licin mcmana..tp jgnla sekali-kali mengutuk petua org lama..

Tanpa Nama berkata...

ape la budak ni , jangan lah eksen sangat, muka saya lagi licin sebab umur saya 7 tahun. jangan panggil orang lain bodoh, kan tak baik, tuhan marah. pegi minta maaf kat kakak kakak tadi, ok

siti nurdiana ullya here

salma berkata...

salam. sebelah tomato makan...sblh lagi sapu kt muka. sebelah yg sapu kt muka tu nak kena hancurkan dulu atau terus sapu terus ke muka lepas belah dua tu?

oktant on September 01, 2010 1:38 PTG berkata...

@ salma: Waalaikumsalam. Terus sapu aje. ;)

Tanpa Nama berkata...

sy selalu amalkan petua buah tomato.. mmg berkesan..

Tanpa Nama berkata...

dik oi ko tggu la 2 3 tahun lagi tgk muka ko mcm mne nnt..org kongsi petua nk ikut, ikut la x nk sudah..kecik lg da prangai mcm nie..da besar x tau camner..

anyway, tomato pny petua mmg berkesa :))

Tanpa Nama berkata...

anak sape la si BUDAK sabrina tu.MAK BAPAK XRETI AJAR KER..dasar xsedar diri

Tanpa Nama berkata...

kalo mkn tomato wat ulam ngan nasi leh gak kan?

oktant on Januari 27, 2011 5:37 PTG berkata...

@ Tanpa Nama:

- Terima kasih kpd yg telah mencuba dan tahniah kerana ia berkesan buat anda. :D

- Anak sape? Sy pun tak tahu. Dia masih mentah lg tu.

- Boleh gak kalau dibuat ulam. :)

Tanpa Nama berkata...

waw...sabrina tu the very over confident doe..miss universe pun gune petua bodoh ni tau nk jd ratu cantik...ha....jgn main2
thanks akak for this knowledge sharing...

oktant on Februari 09, 2011 4:45 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Haha... miss universe pun guna, kan? Malah sesiapa saja yg tahu khasiat tomato ni, pasti takkan mensesiakannya. =)

Okay, you're welcome.


p.s: Tapi sy bukan akak sbb sy ni lelaki... =)

Tanpa Nama berkata...

salam..
sy dh pnh try petua nie..mmg bkesan..muka rs smooth jee..hee

oktant on Februari 25, 2011 11:27 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Waalaikumussalam. Terima kasih atas testimoni anda. Saya tumpang gembira. Mudah-mudahan kulit muka awak terus smooth & awet muda. :)

syakira on Mac 15, 2011 9:21 PG berkata...

bab petua2 ni mmg selalu ja nak buat...
tapi tak konsisten langsung..

oktant on Mac 15, 2011 9:35 PG berkata...

@ syakira: Selalunya mmg begitulah... Cuma kita perlu didik diri kita agar berdisiplin dlm mengamalkan sesuatu petua.

Memula mungkin liat sikit. Lama-kelamaan, ia akan jadi kebiasaan. Bila tak buat, rasa macam ada jer yang kurang. ;)

Tanpa Nama berkata...

i like...sye lagi suka makn tomata...dia bagi khasiat dalam dan luar badan kita...

Tanpa Nama berkata...

tq... dia blh lncnkan kulit mcm mne ek...jrwt boleh hlng x... sy bru cube sja..lps gna dia rsa gtl2 skit... anyway tq a lot

Tanpa Nama berkata...

nur sabrina...
sy rsa ada org nk knakn bdk yg brnma nur sabrina 2.sbb 2 dia brani mention nma n alamat skali.

Tanpa Nama berkata...

Thankx lh kat Orang yg share nie yerrr...

Tanpa Nama berkata...

sabrina komen balik lar..takan kecut kot

Tanpa Nama berkata...

hai guys ini sabrina...

Tanpa Nama berkata...

jgn terlalu bangga dgn kulit licin tu...ada stu kawn saya tu kulit muka dia mmg licin dan cntik tpi bila dijlankan pemeriksaan rupa-rupanya dia muka dia sebnrnya pnuh dgan jerawat yg tidak keluar malah bernanah di dalam...lagi bahaya...anyway pasal tomato tu mmg saya dah try...mmg berkesan

oktant on Disember 19, 2011 6:21 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Terima kasih banyak atas perkongsian anda.

puteri.dyne94 on Januari 14, 2012 8:05 PTG berkata...

thxx 4 ur sharing..
nak buat laa nti.. =)

oktant on Januari 17, 2012 4:29 PTG berkata...

@ puteri.dyne94: You're welcome. Okay, jgn lupa cuba tau. :)

fatin berkata...

sy bru nk try wt bnde NiM ::: MDH2AN mnjdie lar..

oktant on Februari 20, 2012 8:02 PTG berkata...

@ fatin: Mudah-mudahan begitulah. Saya doakan fatin berjaya. Amin.

its ME! on April 25, 2012 11:17 PG berkata...

klo tomato yang xmasak leh ke?TQ..
nurul

oktant on April 25, 2012 4:24 PTG berkata...

@ its ME!: Biasanya saya gunakan buah tomato masak yg mentah.

Sebab sebelah tu digunakan utk makan ataupun dibuat jus. Kalau tekak awak boleh terima tomato yg belum masak, boleh cuba.

Tapi saya memang tak pernah buat sbb tekak tak dpt terima rasanya.

Rotten Apple's on April 30, 2012 4:52 PG berkata...

antara telur putih n tomato. mana lagi bagus ek. atau buat dua2 skali. kalau telur habis pakai tomato n sebaliknya.ad impact pape x?

oktant on Mei 04, 2012 12:00 PG berkata...

@ Rotten Apple's: Kedua-duanya bagus utk kulit.

Kalau tomato, awak boleh amalkan setiap hari. Ataupun 3-4 kali seminggu.

Tapi, jikalau awak sapukan putih telur di muka, sebaik-baiknya amalkan sebulan sekali saja.

Kesimpulannya, awak boleh amalkan kedua-duanya. Cuma pastikan penggunaan putih telur tu hanya sebulan sekali ya.

Tanpa Nama berkata...

ap kate beri petua dari putih telur plak.. knp penggunaan telur cume sebulan sekali?sedangkan tomato 3-4 kali seminggu? beri penjelasan skit..

oktant on Jun 13, 2012 6:04 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Sebenarnya saya pernah kongsikannya dulu.

Saya amat berharap agar awak sudi rujuk artikel Licinkan Kulit Muka Anda.

Sila baca ruangan komen sekali ya.

Sekian, terima kasih.

Tanpa Nama berkata...

0122573461

Tanpa Nama berkata...

kalau muke ad jerawat dan bekas jerawat nk hilang kan makan masa berape lame ye?

oktant on Ogos 17, 2012 3:15 PG berkata...

@ Tanpa Nama: Saya tak dapat nak berikan tempoh masa yang sebenar.

Sebab ia bergantung kepada keadaan kulit dan faktor gaya hidup seseorang juga.

Tanpa Nama berkata...

Ok, Ada cara lain ?

oktant on September 17, 2012 5:13 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Ya, InsyaAllah ada. Awak boleh rujuk pada tag@label Licinkan Kulit Muka [klik].

Harap ia membantu awak.

Alex Lee on November 17, 2012 11:08 PG berkata...

erm..lelaki boleh cuba kan petua ini?..biasanya kulit lelaki lain sikit dari perempuan..berape lamer agaknyer masa yg digunakan law lelaki guna tomato untuk melicinkan kulit muka?

oktant on November 17, 2012 4:34 PTG berkata...

@ Alex Lee: Boleh bos.

Berikan kulit bos masa untuk bertindakbalas dalam 2-3 bulan.

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Anda dijemput melanggan RSS Feed blog Petua Sejagat melalui email bagi mengelakkan tertinggal sebarang koleksi petua terbaru

Dibawakan oleh FeedBurner

 

Copyright 2013 Petua Sejagat - Reflection - Ipiet Templates Image - Tadpole's Notez