Petua Ringkas Melembutkan Rambut

Posted by Unknown at Ahad, Disember 14, 2008
Anda nak melembutkan rambut yang kasar dan keras tak? Kalau ada di antara anda yang mengalami masalah ini, ada satu petua sejagat yang boleh anda try. Hanya gunakan daun bunga raya saje.


Pokok Bunga Raya (Wikipedia)


Caranya;

i. Petik 10 helai daun bunga raya dan tumbuk sehingga halus.

ii. Apabila proses di atas dah siap, sapukan daun yang dah ditumbuk halus pada rambut anda hingga ke akarnya.

iii. Kemudian balut rambut anda dengan plastik (shower cap) selama 30 minit.

iv. Lepas tu, cucilah rambut anda dengan air sejuk dan keringkannya.

v. Anda boleh mengamalkan petua sejagat ni 2 kali seminggu sehingga mendapat hasil yang diinginkan.

Saya doakan mudah-mudahan usaha anda tu berhasillah.




Selamat Mencuba!

54 komen on "Petua Ringkas Melembutkan Rambut"

Tanpa Nama berkata...

siap la pokok bunga raya jiran aku..haha

Unknown on Disember 15, 2008 10:37 PG berkata...

@ sufian - jgn lupe mintak izin plak. hehehe...

Tanpa Nama berkata...

tak perlu campur air ke bila tumbuk daun tu..?
kalau perlu berapa sukatan? daun prefer yg tua ke pucuk ke?

Tanpa Nama berkata...

rumah aku flat xleh tnm pokok.sik mtk kat jiranje last2 kne charge..heheh

Tanpa Nama berkata...

bt0l ke ?rambot saye r0sak nie .hehe .,

Tanpa Nama berkata...

ceh.bunga raya kat rumah aku dah kena tebang.

ITZ JELAI on Ogos 08, 2010 12:02 PTG berkata...

blender je daun tu boleh, lecehla nak tumbuk2 nie

Tanpa Nama berkata...

nak cube lh..

oktant on September 17, 2010 5:19 PTG berkata...

@ ITZ JELAI: Boleh gak kalau awak "blender". Takde masalah. :)

@ Tanpa Nama: Silakan. Jgn malu2. :)

Tanpa Nama berkata...

gila punya idea aku rasa. tp x pa la aku pun nk cube. hehehehehehehhehehe

Tanpa Nama berkata...

btlke ni..klu btl aku nk cuba gak la..laki aku ckp rambut aku kasar mcm dawai la..

eiyra berkata...

BTL KEW????T WT JDY XOK LAK RMBT. . .

Tanpa Nama berkata...

pokok apa lagi yg boleh digunakan untuk melembutkan rambut

Tanpa Nama berkata...

insyallah..boleh

Tanpa Nama berkata...

aku da try~mmg brkesan..die bukan stakat lembutkan rmbut malah melebatkan rmbut...luv it...ak da try slame sthn..mule2 ak wak 2bln stiap ari tanpe henti...pas2 bile da puas ati..ak maintain 2 kali smgg...janji...JANGAN PATAH SEMANGAT...

oktant on November 21, 2010 11:45 PG berkata...

@ Tanpa Nama: Terima kasih atas maklumbalas awak tu. Saya amat menghargainya. :D

alice@ELYSHEA berkata...

setiap kali mandi di kolam renang gerenti keras rambut.. harap2 petua nie berkesan.. therefore thanks

oktant on Disember 22, 2010 11:27 PG berkata...

@ alice@ELYSHEA: Saya pun harap macam gitu. Sama-sama. ;)

Tanpa Nama berkata...

terima kasih bagi idea ni, boleh saya buat syampoo
daun bunga raya..sapa nak beli contact saya noo...

oktant on Disember 22, 2010 9:12 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Sama-sama. Nanti bolehlah bg sample ya. :)

p.s: Gurau aje.

Tanpa Nama berkata...

ada x salah seorang yg pnah buat slah stu petua ni berkesan...

Tanpa Nama berkata...

btul ke ni..??nak try la...

Tanpa Nama berkata...

saya rasa macam nak cuba..tapi..rase cam nak cuba...hm..cuba lah

oktant on Jun 28, 2011 3:38 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Silakanlah mencuba yea. Yakinlah dgn usaha anda sendiri dan Insya-Allah berhasil. Saya sentiasa doakan kejayaan anda semua.

Tanpa Nama berkata...

urm bole try nie,,
rmbt ak ksar je,,
da mcm2 syempo ak kai,,
tp x b'kesan gk;;
hope yg nie b'san:)

oktant on Ogos 03, 2011 4:31 PG berkata...

@ Tanpa Nama: Boleh dicuba. Mudah-mudahan ia berkesan utk awak. Insya-Allah.

Tanpa Nama berkata...

salam oktant..betul ke berkesan..sy nak cuba lah..tp guna daun die ye,bukan bunga die?

oktant on Ogos 21, 2011 12:33 PG berkata...

@ Tanpa Nama: Waalaikumussalam. Insya-Allah ia berkesan.

Gunakan daunnya saja yea. ;)

jang berkata...

oktant,masa tumbuk daunnya cmpur dgn air ke x??

oktant on Ogos 22, 2011 5:50 PG berkata...

@ jang: Tak perlu.

jang berkata...

saya ada pkok bnga raya..tapi bunga raya di pkok saya tu brwarna pink..bleh ke gna daun pkok bnga raya tu..??

jang berkata...

luper nk tnya..kalu buat hari2 tkper ke ??

oktant on Ogos 24, 2011 9:25 PG berkata...

@ jang: Boleh juga kalau guna daun bunga "pink". Saya kurang pasti pula kalau nak buat hari-hari.

Sebaik-baiknya jang buat 2 kali seminggu aje spt yg disarankan.

Tak perlulah terburu-buru. Apa yang penting amalkan secara teratur. Insya-Allah jang akan dapat hasilnya.

jang berkata...

bleh ke kalu kite tumbuk daun tu???atau kite ramas saje dgn tangan...??

oktant on Ogos 26, 2011 2:28 PG berkata...

@ jang: Tumbuk daun tu sampai halus. Lepas tu, baru sapu kat rambut.

jang berkata...

k tq...

oktant on Ogos 26, 2011 6:08 PG berkata...

@ jang: Oke. Sesama jang. Mudah-mudahan berjaya. ;)

jang berkata...

hari ni sy dh cuba buat..tp rasenye mcm same je..sy dh tumbuk daun tu 10kpg..tpi bleh sapu skit jer kt rmbut..knpe daunnya xder air??

oktant on Ogos 27, 2011 3:52 PG berkata...

@ jang: Kalau rasa 10 kpg tu tak mencukupi, boleh tambahkan sikit sesuai dengan keperluan jang.

Cuba jang buat dulu lagi beberapa kali. Biasanya kalau sekali dua, kesannya belum nampak sangat.

jang berkata...

ok say akn cuba lagi...

oktant on Ogos 27, 2011 4:11 PG berkata...

@ jang: Ok jang. Cuba dan teruskan sampai berjaya. Insya-Allah berkat usaha & kesabaran jang akan membuahkan hasil. Amin.

jang berkata...

Trme kaseh banyak2

AliceMiyako24 berkata...

Wahhh ^_^ Saya harap ianya berhasil. Rambut saya panjang. Sepupu saya ada beritahu saya yang rambut saya di luar nampak kasar tapi dalam rambut saya lembut. Jadi saya ingin melembutkan lagi rambut saya. Saya mahu guna petua yang ringkas sahaja. Saya harap petua ringkas ini akan melembutkan rambut saya. Insya-Allah. Tetapi, rumah saya tiada bunga raya, tapi sekolah saya ada pokok bunga raya. Bolehkah sya ambil bunga raya di sekolah saya tanpa keizinan guru? =(

oktant on November 01, 2011 1:32 PTG berkata...

@ jang: Sama-sama yea jang. ;)

@ AliceMiyako24: Saya pun harap ianya berhasil buat adik.

Cuma sebaik-baiknya mintalah keizinan dulu sblm menggunakan daun tu.

Tanpa Nama berkata...

insyallah berkat usaha mesti menjadi...

Unknown on November 28, 2011 3:10 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Amin.

AyrulJellyBean on Mac 23, 2012 3:04 PG berkata...

rambut saya keras dan keriting mcam dah rosak.dlu mse saye kecik2 rambut saye lurus dan lembut tapi sekarang dah jdi rsak mcm ni..bleh ke pkai ptua nih

oktant on Mac 23, 2012 3:58 PTG berkata...

@ Amirul Zed: Amirul boleh cuba petua ini.

Mudah-mudahan ia sesuai & boleh lembutkan semula rambut Amirul ya.

Tanpa Nama berkata...

Rmbut sy dh tebal..tkut btmbh tbl plak nti...sy just nk rmbt lmbut...ad ptua laen x??

oktant on Mei 02, 2012 2:06 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Sebenarnya petua di atas mmg utk melembutkan rambut.

Sekiranya awak mahukan petua lain, sila ke pautan ini -> Cara Melembutkan Rambut Dengan Kangkung [klik].

effin awesome Kiasatina on Mei 30, 2012 10:54 PG berkata...

rambut saya rosak sbb jadual dekat skolah brasrama pnuh pack gile , mcm mne nk buat eh ?

oktant on Mei 30, 2012 9:30 PTG berkata...

@ effin awesome Kiasatina: Jika begitu, awak kenalpasti dulu jenis kerosakan rambut.

Sama ada rambut bercabang, rambut gugur atau masalah lain.

Kemudian, awak amalkanlah petua yang berkaitan. Jika serasi, teruskan. Jika tidak, cubalah petua lain yang berkesan utk awak.

Disebabkan saya tidak mengetahui jenis kerosakan rambut awak, saya kongsikan dulu pautan utk beberapa petua rambut gugur ~ Elak Rambut Gugur [klik]

dan Cara Melembutkan Rambut [klik].


Harap ia membantu.

Tanpa Nama berkata...

sy nk cuba jugak utk lebatkan rambut..tp susahla nk jumpa pokok bunga raya sekarang..huhuhu

oktant on Jun 09, 2013 8:08 PTG berkata...

@ Tanpa Nama: Baru-baru ini saya jumpa di kawasan hospital dan sekolah.

Mungkin awak boleh cari di tempat-tempat seperti itu ya.


p.s: Sekadar cadangan saja. Mungkin di tempat awam yang lain pun ada.

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Anda dijemput melanggan RSS Feed blog Petua Sejagat melalui email bagi mengelakkan tertinggal sebarang koleksi petua terbaru

Dibawakan oleh FeedBurner

 

Copyright 2008-15 Petua Sejagat - Reflection - Ipiet Templates Image - Tadpole's Notez