10 Penyebab Kerosakan Otak

Posted by Encik Oktant at Ahad, Disember 07, 2008
Otak o-tak adalah aset paling bernilai kurniaan Maha Pencipta. Anda pastinya mengidamkan otak yang bergeliga, kan? Kerosakan otak pula bagaikan satu mimpi ngeri yang boleh memusnahkan masa depan karier anda. Untuk itu, ada baiknya anda ketahui 10 penyebab kerosakan otak agar anda terus memiliki otak yang sihat.


10 Penyebab Kerosakan Otak;


[1] Mengabaikan sarapan pagi

Ramai di antara anda yang mengabaikan kepentingan sarapan pagi nih. Tahu tak apa kesannya pada otak?

Anda akan mengalami kekurangan gula dalam darah. Ia akan menyebabkan bekalan nutrien tak cukup untuk dihantar ke otak. Seterusnya, anda akan mengalami kemerosotan otak.


[2] Tak cukup tidur

Biasalah tu, orang muda. Mestilah tak cukup tidur. Assignment/kerja berlambak yang nak disiapkan!

Tapi, kalau anda berterusan tak cukup tidur ia akan menjejaskan sel otak. Akibatnya, anda berisiko tinggi untuk mengalami kegagalan otak. Maksudnya, otak anda tak berfungsi lagi la!


[3] Menutup kepala ketika tidur

Saya kurang pasti jika ramai di antara anda yang mempunyai tabiat ni. Tapi jika ada, dengan menutup kepala ketika tidur boleh meningkatkan karbon dioksida seterusnya mengurangkan kandungan oksigen dalam badan anda.

Hal ini pun boleh menyebabkan kerosakan otak tau.


[4] Banyak makan

Saya yakin anda tahu bahawa makan dengan kuantiti yang banyak boleh membawa mudarat. Lebih baik makan sebelum lapar dan berhenti sebelum kenyang. :)

Apabila anda terlebih makan, ia menyebabkan berlakunya pengerasan kat bahagian arteri otak. Natijahnya, ia bakal memperlahankan kuasa mental anda.


[5] Merokok

Merokok ni menyumbang kepada pengecutan otak. Juga boleh menyebabkan penyakit Alzheimer.

Ayuh, katakan taknak pada rokok!


[6] Pengambilan gula yang berlebihan

Anda suka makan/minum yang manis-manis? Kalau ya, pastikan anda lebih berhati-hati selepas ini. Ini kerana, pengambilan gula yang berlebihan menganggu penyerapan protein dan nutrien yang disebabkan oleh kekurangan zat makanan.

Kesannya, ia merencatkan perkembangan otak.


[7] Memaksa otak bekerja

Jika badan anda tak sihat, janganlah dipaksa otak tu untuk berfikir. Ataupun paksa otak anda bekerja walaupun rasa tak larat. Sebaik-baiknya bawaklah berehat. Kalau dah tak sihat, buatlah cara tak sihat.

Sebabnya, kalau anda tetap berdegil memaksa otak bekerja, ia boleh menyumbang kepada kerosakan saraf otak.


[8] Berfikiran sempit

Huhuhu.. baru saya tahu yang berfikiran sempit pun boleh mengecutkan otak. Sebagai alternatif, selalulah berfikir supaya dapat meransang otak anda, ok.


[9] Pencemaran udara

Otak anda memerlukan bekalan oksigen bersih yang mencukupi. Jadi, pastikan anda tak terdedah kepada pencemaran udara. Ini kerana, pencemaran udara boleh mengurangkan kecekapan fungsi otak.


[10] Jarang berkomunikasi

Komunikasi yang membawa faedah dapat meransang perkembangan otak. Sama juga macam berfikir tadi. Sebaiknya berfikiran positiflah. :)

Tahukah anda, kalau anda jarang berkomunikasi... lama-kelamaan fungsi otak anda akan mengalami kemunduran.

Itulah serba sedikit penyebab yang boleh merosakkan otak anda. Kalau ada yang kurang, anda boleh tambah di ruangan komen ya. :)

Sayangilah otak anda!

1 komen on "10 Penyebab Kerosakan Otak"

Dewi TLL on November 14, 2011 11:27 PTG berkata...

Tak cukup tidur ternyata bisa menyebabkan kerusakan otak

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Anda dijemput melanggan RSS Feed blog Petua Sejagat melalui email bagi mengelakkan tertinggal sebarang koleksi petua terbaru

Dibawakan oleh FeedBurner

 

Copyright 2008-15 Petua Sejagat - Reflection - Ipiet Templates Image - Tadpole's Notez