Gaya Pemakanan Sihat Agar Tetap Langsing

Posted by Encik Oktant at Rabu, September 22, 2010
Pernah tak anda jumpa segelintir individu yang sering memakan makanan berkalori tinggi tapi badan mereka tetap langsing? Mereka ni kalau diperhatikan, selalu menjadikan kek coklat atau keju dan aiskrim sebagai pencuci mulut. Namun yang peliknya, mereka tak gemuk pulak.


Gambar hiasan - secretrecipe.com.my




Apalah rahsia langsing diorang ni agaknya yer?



Hahh, kalau anda nak tahu, saya akan dedahkan sekarang. Menurut kajian, ianya disebabkan oleh gaya pemakanan mereka. Di mana mereka memakan makanan berkalori tinggi tu secara perlahan-lahan. Kunyah dan hadamkan makanan tu satu persatu. Dengan cara ini, mereka akan berasa kenyang dengan lebih cepat berbanding jika makan secara terburu-buru.


Gaya pemakanan sihat - wellsphere.com



Sebab kalau anda suka makan dengan gelojoh cepat, jumlah kalori yang masuk dalam badan adalah tinggi. Lepas tu, proses penghadaman akan menjadi semakin berat kerana gigi anda tidak sempat menghancurkan makanan yang masuk dengan sempurna.

Lagi satu kajian daripada Jurnal Kesihatan Inggeris pula mengatakan; apabila anda makan dengan cepat ia menimbulkan kesan kecanduan terhadap kegemukan. Ditambah pula dengan faktor terdapatnya pelbagai jenis makanan segera di pasaran.


Jadi, kalau anda ingin kekal langsing walaupun suka makan kek coklat dan makanan lain berkalori tinggi; amalkanlah gaya pemakanan sihat berikut:


1. Kunyah makanan hingga benar-benar halus (40-50 kali) sebelum menelannya.

2. Setelah mulut kosong, barulah anda suapkan makanan seterusnya.

3. Elakkan daripada makan sambil buat kerja lain. Contohnya makan sambil menghadap tv, pc atau laptop (dah banyak kali pesan nie). Tabiat ini membuatkan anda lebih suka mengunyah tanpa menyedari yang anda sebenarnya dah banyak sangat mengunyah. Betul tak?

4. Mainkan alunan muzik yang berirama lembut semasa menikmati hidangan. Secara tak langsung ia membantu anda makan secara perlahan-lahan.



Jadi, sekarang anda dah tahu caranya, kan? Selamat Mengamalkannya. :)

3 komen on "Gaya Pemakanan Sihat Agar Tetap Langsing"

izee on September 28, 2010 2:46 PTG berkata...

lmnyer nk kunyahh..ngehee xleh wat kot byk tu

oktant on September 29, 2010 12:26 PG berkata...

@ izee: Haah... memula mmg terasa lama sgt. Lebih-lebih masa tengah lapar.

Lama-lama nanti barulah jadi cam terbiasa. :)

Tanpa Nama berkata...

slepas kawen badan sya smakin naik lh tkt suami tak pandang kt sya lg........ plizzzz help me...

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Anda dijemput melanggan RSS Feed blog Petua Sejagat melalui email bagi mengelakkan tertinggal sebarang koleksi petua terbaru

Dibawakan oleh FeedBurner

 

Copyright 2008-15 Petua Sejagat - Reflection - Ipiet Templates Image - Tadpole's Notez